Peckoltia vittata

#1 - 13 februari 2005 11:55
Hade tänkt att skaffa mig ett gäng. Skulle vara bra om folk här kunde dela med dig erfarenheter om dem. Gärna lekar också.

Har sökt på google och läst lite överralt om dem, men det kan vara kul att komma ikontakt med någon som har haft dem...

Många L-malar simmar och gömmer sig när man går förbi karet medans inte gör det. Hur är Peckoltia vittatan?
Vilken storlek blir de könsmogna vid?
Om jag lyckas se skillnad på könen i butiken ska jag köpa en hona och en hane eller ett par st så dem kan para ut naturligt?

Mvh Ola
#2 - 13 februari 2005 12:26
kan säga att den är aktiv gämfört med dom skygga men den är inte som en ancistrus.
skulle vara roligt om nån kunde säga om det går att ha 2 fler hanar i ett kar?
#3 - 13 februari 2005 14:35
Det har jag läst om att dem felsta Peckoltia arterna inte är lika skygga som andra...
Har 2st L-81 som är skygga...

En del frågor kvarstår dock... se ovan.

Mvh
#4 - 14 februari 2005 10:16
En oldingrartikel finns att läsa på L15 på www.goc.se under artiklar, jag har dem inte själv och kan inte svara på just denna mal men Pekoltia arterna tillhör enl MIN erfarenhet till de malar som syns en hel del men som i förhållande till Panaque arter är ganska skygga.. men allt är ju relativt, vi pratar ju om ett ganska skyggt släkte så ;)

Det går att ha flera hannar i ett akvarium, det bör dock inte vara för litet och med likvärdiga gömställen så att de inte börjar slåss om ett riktigt bra ställe...
#5 - 14 februari 2005 16:09
Tack för länken. Har läst den fast den vart på engelska.

Men frågan kvarstår, om jag ser skillnad på könen ska jag köpa ett par eller 4st?
Malarna är VF.

Mvh
#6 - 14 februari 2005 21:17
Min är ganska skygg. Gömmer sig när man går förbi akvariet. I övrigt tar den inte mycket alger men älskar räkor.
#7 - 14 februari 2005 21:20
Räker hmmm! okej bara skala och slänga ner lr??
#8 - 15 februari 2005 16:52
rennicke, Har du bara en? Har för mig att en del malar kommer fram när dem får lite sällskap... Kan ha fel...
Var nyss och kollade på L104 P. Dem var dock lite små för lek... 2-3cm.

Mvh

Annons