Påverkar växtligheten pH värdet,eller är de allt i sin helhet

#1 - 2 juli 2014 11:54
[SIZE=5]Hej
har en fundering vad beträffar pH . Påverkar växtligheten pH - värdet eller är de allt i sin helhet så som botten material m.m.
vid vattenbyte ligger ph't på 6,5-6,7 kan gå upp till 6,8, kollade idag nere på 5,5-5,6 nyligen gjort ett delbyte[/SIZE]:)[SIZE=5]
[/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 juli 2014 12:21
I vilken mån som växterna påverkar pH beror bl.a. på vad du har för KH.
Tycker att det låter underligt att du har så lågt pH - använder du några "preparat" för att sänka pH
#3 - 2 juli 2014 15:26
Vad mäter du pH med? Kan ju vara att du inte får rätt värde, pH är egentligen ganska svårt att mäta.
#4 - 8 juli 2014 01:42
Precis som de andra säger så låter det som ett orimligt lågt Ph. Tar du vatten ur egen brunn, har du massor med trä i karet eller bottensubstrat som ska ge mjukare vatten typ oliver knott eller liknande?
#5 - 9 juli 2014 09:51
Jah har en digital pH mätare mäter 0,1-14, kanske inte är helt hundra att lita på. Gjorde vattenbyte i går 8/7, tog och gjorde ett test innan 5,8 och efter 6,5-6,6 mäter inte helt hundra kalibreras 7,0 neutral. Nu ligger pH värdet på 6,5-6,7 efter vattenbytet. Har märkt att om jag drar ut på vattenbytet så stiger pH till 6,8-6,9, får väll köpa pH höjande.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 juli 2014 11:42
Jag tror inte på ditt pH-test. Testa kranvattenvärdet ocj kolla sedan på din kommuns sida vilket pH-värde kranvattnet i din kommun har
#7 - 10 juli 2014 03:57
Beroende på fiskval så har ditt kar perfekt pH, nästan så jag blir avis;).

Du har inte en rot som ligger och mösar sig? Den kan dra ner ordentligt på pH...Kanske byta vatten oftare för att hålla pH på en högre nivå:)?

Annons