Påverkar utblåset fiskarnas beteende?

#1 - 19 februari 2013 09:09
Hmm visste inte riktigt var jag skulle lägga denna, men aja.

Igår efter att jag bytt vatten bestämde jag mig för att ändra riktningen på pumpens utblås, eftersom jag tyckte det var för starkt innan. Riktigade in den mot bakre glasrutan istället, då blev strömmen mer dämpad och växterna vispade inte runt lika mycket.

Men nu har alla fiskar börjat se trötta ut?! Jag vet inte vad det beror på, kanske är det slumpen att de blev sjuka just nu, men ingen av fiskarna ser särskilt okej ut längre. Neontetrona ser förvirrade ut, simmar ryckigt, en står på huvet och en står på stjärten. Platysarna är allmänt sega, och ancistrusen har jag inte ens sett till.

Alltså, kan det bero på hur vattnet strömmar i akvariet? Eller har jag drabbats av en nitritspik? (12 dagar sedan tetrorna köptes hem)?
#2 - 19 februari 2013 15:09
Går det vågor på ytan eller är det helt stilla? Om det är stilla så kan det vara syrebrist eftersom ytaktiviteten är för dålig.
#3 - 19 februari 2013 15:12
Mycket mer sannolikt att vattenbytet ställde till med nåt problem än riktiningen på utblåset.
#4 - 19 februari 2013 15:52
är det syrebrist borde de börja dö av nu...6 h sedan du skrev första ilägget, annars vet jag ej...temp ok? konstig hinna på ytan ?
#5 - 19 februari 2013 16:33
Nej, klart ytan inte är helt stilla! Den rör sig i princip lika mycket som förut, bara det strömmarna i vattnet dämpats. Temperaturen är som vanligt. Ingen fisk har dött än iaf.

Annons