Passiva golden?

#1 - 9 mars 2006 17:49
Tycker dom verkar vara så passiva, står mest still på ett ställe och bara använder bröstfenorna, påminner lite om kolibri... Vet inte varför dom gör så, i början kändes dom mer aktiva, simmade och jagade varann och mina pansarmalar, men nu så står dom mest stilla och bara glor vid sina gömställen. Vattenvärdena var ok, PH-värdet var lite lågt så jag gjorde ett vattenbyte och tillsatte lite bikarbonat, får se om det blir nån skillnad. Är era goldenciklider så med eller? Man vill ju gärna ha lite aktivitet i akvariet, känns lite dött just nu. Hoppas att det är en övergående fas, annars får man skaffa nån art som är lite mer aktiv i sitt beteende. Hur beter sig era golden?
#2 - 9 mars 2006 17:52
finns det tillräckligt med syre i vattnet.. står dom uppe vid ytan ibland?
vad har du för tempratur på vattnet?
#3 - 9 mars 2006 17:59
Det är 26 grader i akvariet, dom är aldrig vid ytan förutom vid matning,den största hanen, tror det är en hane för den har så mörk analfena, den står bara gömd under en rot, kommer inte fram ens vid matning, så extremt skygg är den, i början var den väldigt aktiv och jagade nästan livet ur min malar, men nu så kommer den fram nån minut då och då, men närmar man sig akvariet så simmar den under roten direkt.
#4 - 9 mars 2006 19:11
Hur stort akvarie har du och hur mycket trycker pumpen.
MvH Richard
#5 - 9 mars 2006 19:59
Det är på 250L och pumpen är på 1000l/h, dom är 6st, 2 hanar och 4 honor. Förövrigt är det 2 pansarmalar, 1 ancistrus, 4 fjärilsciklider.
#6 - 9 mars 2006 20:09
är kanske inte så bra o ha golden o fjärilar ihop.. ska ju inte ha liknande vattenvärden överhuvud taget.
har du hårt eller mjukt vatten? va ligger ph värdet på? kh värdet?
#7 - 9 mars 2006 20:45
Fjärilarna ska väl så småningom bort, men dom är kvar än så länge. PH låg på runt 6,8 nyss men har haft i lite bikarbonat för att höja det. Sen är dom så himla skygga, dom verkar så himla spända och nervösa. Verkar som dom bara står och spänner sig och väntar på att fly, för så fort man närmar sig så flyr dom i vild panik.
#8 - 9 mars 2006 20:50
[quote=bempa10]Fjärilarna ska väl så småningom bort, men dom är kvar än så länge. PH låg på runt 6,8 nyss men har haft i lite bikarbonat för att höja det. Sen är dom så himla skygga, dom verkar så himla spända och nervösa. Verkar som dom bara står och spänner sig och väntar på att fly, för så fort man närmar sig så flyr dom i vild panik.[/quote]

hur har du inrett ditt akvarium? finns de gott om grottor o gömställen? mycke sten? har du bakgrundbild eller BTN. är det mycke spring framför akvariet?
#9 - 9 mars 2006 20:59
Tror jag vet varför dom beter sig så, testade att släcka ned allt runtomkring akvariet, då helt plötsligt började dom simma runt som galningar, det blev världens aktivitet, vilken skillnad, verkar som dom blir nervösa av att se omgivningen utanför glaset. Är det ett vanligt problem bland malawi eller? Vet inte hur man får bukt på det problemet, lite trist att dom skall vara rädda och nervösa så fort det är ljust i rummet, är det nåt övergående när dom bekantat sig lite mer med miljön? Det är ju trots allt bara 3 dagar sen jag köpte dom. Dagtid är det ju omöjligt att få helt mörkt runt akvariet :( så man får väl passa på att ha tänt nattetid :)
#10 - 9 mars 2006 21:02
om det bara är 3 dagar sen du köpte doom har du nog svaret där.
dom har väl inte kommit igång riktigt efter flytten och allt e nytt för dom.

alla fiskar blir nog lugnare när det är mörkare i karet så de beror nog inte på de.

du behöver ju inte springa fram till karet på några dagar tills dom känner sig lite mer hemma

Annons