Passiva discusar?

#1 - 25 februari 2004 09:45
Hejsan!
Igår när jag fick se Jonas (Speed på zoopet) diskusar, så såg jag att hans discusar simmade glatt omkring. Jämfört med mina som nästa inte simmar alls! Alltså de är lite utspridda i karet och flyttar inte på sig, jagar bort varandra så fort någon råkar komma nära.
Men sen när det är matdags...
Då simmar dom fort upp och äter med mycket god aptit. De andas normalt, ph:t är på 6.5 genom torvfiltrering, temperatur 30grader, svag belysning endast rötter i karet. Karet är på 375 liter och har en btn-bakrund, kan det vara det att de har för lite utrymme att simma på? Det är 7 st diskusar mellan 7-11cm.

Tacksamm för svar!! [:P]
#2 - 25 februari 2004 10:17
Har du haft dem länge i detta karet? hur länge?
Äter alla när det är matdags eller är det någon som gömmer sig?
#3 - 25 februari 2004 10:53
Jag har haft det i ca ett halvår och dom har varit sådär rätt så länge.
Men alla äter mycket bra!
#4 - 25 februari 2004 11:25
Mycket svårt att säga vad som är skillnaden, när de blir större är de oftare lite lugnare än just ung fisk.
Om de nu inte har varit så hela tiden utan detta har skett under senare tid så skulle jag gissa på att nitrit halten kan vara hög och att du inte har fått rätt balans i dina filter.
Vad har du för filter?
Har du inga växter alls? Rekommenderar att ha lite växter typ Anubia de skapar också en bra balans.
#5 - 25 februari 2004 11:37
Jag har eheim professional ytterfilter, jag byter vatten ganska ofta ca. 2ggr/vecka och då byter jag 50 liter.
#6 - 25 februari 2004 11:59
hmmm. ja då ser jag inte direkt någon orsak till att de skulle vara så skygga men om de ändrar sitt beteende på det sättet så verkar det vara något med vattnet. Diskus brukar inte vara skygga när förhållandena är bra. De brukar köra runt och bråka med varandra om de inte gör det brukar de inte må bra.
De är ju stim fiskar med hierarki dvs de starkaste puttar undan de svagare.
#7 - 25 februari 2004 12:01
De är inte alls skygga, dom kommer till glaset så fort man närmar sig akvariet, men sen om man försvinner så simmar dom tillbaka till sin plats...
#8 - 25 februari 2004 12:11
Ja då ser jag inte alls några problem. De har bara funnit sin plats i karet och i och med att du inte har ett överflöd av fiskar i karet så behöver de inte slåss om de bra platserna.
Inget att oroa sig över utan allt verkar helt normalt.
#9 - 25 februari 2004 16:16
Men jag tycker mina diskusar mår prima , men det skilljer sig väl från diskus till diskus...
Jag ska köpa ett 720 l kar sen efter sommarenoch då ska jag ha mycket växter och kanske 4 diskusar till....
Få se om det blir någon ändring...[:P]

Annons