Passar palettciklider i mitt kar?

#1 - 4 augusti 2008 14:18
Jag har funderingar på att skaffa ett palettciklidpar till mitt 100-literskar, men skulle gärna höra era åsikter först. I karet finns just nu två mosaikgurami, ca 8 svart fantomtetra och ca 10 ancistrus. Jag har även väldigt mycket växter (mest javaormbunke) och andra gömställen i form av stenar och rötter.

Är ett par att rekommendera eller kan/bör jag köpa fler?

Många skriver här att paletterna är aggressiva vid lek, tror ni detta blir ett problem bland mina annnars så lugna fiskar?

Jag vet inte varför jag har hakat upp mig på paletter, någon kanske har andra förslag?
#2 - 4 augusti 2008 15:00
Jag tror alldeles säkert att ett Palettpar kommer röra om i ditt kar. 10 Ancistrus och då ett ilsket lekpar som inte gör annat än att jaga allt i sin närhet. Låter för mig som att det blir lite trångt på botten ;)
#3 - 4 augusti 2008 15:07
Ja jag vet faktiskt inte alls hur många ancistrus jag har, men jag uppskattar det till runt 10. Familjen växer och jag har som sagt en del gömställen så det är omöjligt att räkna. Kanske ska jag låta dem vara ifred och satsa på nåt annat.

Hur funkar det annars att bara ha några paletthonor?
#4 - 4 augusti 2008 15:53
Tixe skrev:
Ja jag vet faktiskt inte alls hur många ancistrus jag har, men jag uppskattar det till runt 10. Familjen växer och jag har som sagt en del gömställen så det är omöjligt att räkna. Kanske ska jag låta dem vara ifred och satsa på nåt annat.

Hur funkar det annars att bara ha några paletthonor?

Min erfarenhet av Paletter är att honor är aningen bitskare än hanar. Hade 30st varav ett par var lekpar och de 28 som inte lekte funkade kanonbra ihop. Så det kan kanske gå att ha några hanar eller honor. Skulle jag chansa skulle jag prova med hanar dock.

Sen kan man ju tycka att själva tjusningen med Paletterna är deras underbara yngelvård och att de sköter allt själv men det är ju lite smaksak såklart :)
#5 - 4 augusti 2008 19:44
Fast mitt palettpar har aldrig vågat sej på mina 2 vuxna ancistrus, en hane o en hona. Paletterna backar direkt när malarna är framme.

Annons