Passar palettcikliden in??

#1 - 5 april 2004 10:17
hej hej!
Hade tänkt köpa fjrilsciklider till mitt 152L kar, men Ph-värdet stämmer inte. Så istället funderar jag nu på att köpa två paletter, de trivs i mitt ph-värde.

Funderar bara på om de passar med de fiskar jag redan har.

Har inte så många gömställen ännu, de jag har är ockuperat av eldstjärten. Kan man lägga i en kokosnötshalva när man vill att de ska leka och sedan ta upp den när man inte vill det längre? De är ju inte så där fruktansvärt dekorativa tycker jag.

Så, passar paletten till mitt kar??

//Karin
#2 - 5 april 2004 10:31
Paletten kan vara lite argsint vid lek och den är väldigt lättlekt skulle nog hällre köpa någon fin apistogramma som t e x Borelli.
#3 - 5 april 2004 12:50
ingen mer som har en åsikt?
Vill gärna basera mitt val på mer än ett uttalande..=)

//Karin
#4 - 5 april 2004 12:56
när jag frågade om råd om detta, så sa dom att paletterna skulle attackera platysarna hela tiden när de lekte, att alla fiskarna skulle få mkt stryk.
#5 - 5 april 2004 13:13
Folk överdriver gärna paletters aggressivitet. Jag har aldrig haft en palett som skadat platys eller guppys. Skalaren kan däremot tänkas få pisk, och gud allena vet om paletten och eldstjärten kommer överens - äldre eldstjärtar är inte direkt fridsamma av sig.
#6 - 5 april 2004 13:33
Kanske bäst att skippa paletten då. Så inte Sven (eldstjärten) blir förbannad.
Tack för era svar...=)

//Karin
#7 - 8 april 2004 11:30
Scalaren klarar sig.
Det är allafall mina erfarenheter av scalarer.
Jag hade ett tag Zebra ciklid ihopp med scarar och det var klart lite problem men scalarerna sa ifrån om det blev för mycket.
Scalar e fruktansvärt elaka om dom måste.
#8 - 8 april 2004 11:46
Mina paletter funkar bra med scalarerna. De har inte bråkat hittills i alla fall. Paletterna håller sig på botten och scalarerna vid ytan eller strax under. När det gäller eldstjärtars aggressivitet så kan jag bara hålla med men vad jag vet så ska det mest vara mot andra svarta arter typ Black Molly mm.
#9 - 9 april 2004 08:01
Jag skulle då vilja se den scalare som klarar sig med mitt palettpar.
Mina blir vilda som tusan när dom har rom/yngel.
Dom spöar även upp min acistrus rätt bra så den stackarn gömmer sig mest hela tiden. Iofs är den inte så himla stor 6cm kanske.

Är du rädd om dina andra fiskar så chansa inte.
#10 - 9 april 2004 11:19
Jag tror det kan variera mycket hur aggressiva paletter är, framför allt är det stor skillnad mellan när de leker och när de inte leker. Jag hade skalarer tillsammans med ett palettpar i ett 240 liters akvarium. Så länge paletterna inte lekte var det frid och fröjd, när paletterna lekte blev de dock märkbart mer aggresiva. Skalarerna hade inga problem att överleva, men däremot fick de oftast stå uppe i något av hörnen och fick lite slitna fenor.
#11 - 9 april 2004 11:22
mina paletter rär inte dom andra och jag har dom med malawi :D

Annons