Passar mina fiskar??

#1 - 16 december 2006 15:43
Hej!
Jag ar precis ny här, och jag har ett 180-liters RIO akvarie som varit igång sedan i somras.

Nu har jag en fråga angående mina innevånare i karet, det är nämligen så att jag misstänker att jag kan ha köpt lite för stora fiskar. På zooaffären sa de att det gick bra, men jag vill gärna ha en "second opinion".

Nu har jag i mitt kar:

3 st Diamantscalär (ca. 10 cm på höjden med fenor)
3 st Praktbotia (ca. 7-8 cm på längden med fenor)
1 st Tigerfärgad Segelfensmolly (Tyvärr ensam just nu, flickvännen dog :()
2 st Ancistrusmal (De ska vara tre, men en dog)

Är detta ok? Är det för många/för stora fiskar? Eller kan jag köpa fler?

Jag har även haft problem med "plötslig fiskdöd" :(
* Först dog min ena Ancistrusmal strax efter köpet, men den hade ett sår på "svansen" (heter det svans på fiskar??) så jag tror han dog av det.
* Sedan dog min första tigerhona, tog henne till affären men de kunde inte se något.
* Därefter försvann en mal :confused: spårlöst... vände upp och ner på hela karet men han var verkligen ingenstans, kan de andra ha ätit upp den?
* Sedan har den andra tigerhonan dött och hon betedde sig jättekonstigt, det såg ut som om hon inte kunde simma rakt på något vis. Jag hittade henne sittandes i filterinsuget [B)] en dag. Och förde över henne till en hink, för hon var verkligen jättesvag. Hon simmade liksom ett par centimeter framåt och sedan gjorde hon nånslags ofrivillig "roll" så det såg ut som hon fått hjärnblödning eller nått... men det kan väl inte fiskar få?? Jag borde slagit ihjäl henne med en gång antar jag, men jag ville liksom "ge henne en chans" iaf. Hon dog efter några timmar... Hon var dessutom lite uppsvullen över magen och jag tyckte mig ha sett "trådbajs" hos henne och den andra tigern, så jag behandlade mot bukvattensot för säkerhets skull.
* Ett par dagar efter avslutad behandling dog en till Ancistrusmal, kan det ha varit att den inte tålde behandlingen??

Är det normalt att så många fiskar dör på bara några månader, eller gör jag något fel??

Hoppas ni orkar läsa och svara!
#2 - 16 december 2006 16:11
Scalarerna och praktbotiorna blir nog lite väl stora, botiorna vill nog dessutom gärna vara fler än tre.

Att många fiskar dör under så kort tid är inte normalt, något står inte rätt till. Har du möjlighet att kolla vattenvärden, så gör det. Nitrit eller kraftiga pH svängningar pga för mjukt vatten är vanliga bovar i nystartade nybörjarakvarium.
#3 - 16 december 2006 16:40
hej
det verkar tyvärr som om en till här på zoopet blivit lurad av sin akvarie affär:mad: prakt botierna kommer att ta upp mycket stor plats och är absolut inte lämpliga till ditt akvarium:( kolla länken http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262 din molly ska du inte hålla ensam skaffa gärna 5 ca stycken det är stor risk att om mollyna får yngel eller om scalarerna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196 (scalarerna är också för storaoch praktbotierna växer till sig så kan dina mollys ligga istor riskzoon att bli uppkäkna
kan tyvärr inte riktigt säja vad fel det var som gjorde att vissa fiskar dog men kolla upp ph et och nitriten men också attvissa fiskar inte blir [B)] :( /chriffan 100l akvarium
Bilagor:
#4 - 16 december 2006 19:07
*suck*
Jaa... jag misstänkte väl nästan att dom är/blir för stora.
Hur länge kan man ha dom där utan att dom "lider". Far dom illa redan nu, eller kan jag ha dom där i väntan på ett större kar? Jag skulle jättegärna vilja köpa ett större kar (~500 l.) när jag flyttar hemifrån, fast det blir nog inte förrän om cirka 2 år. Klarar de sig tills dess eller vad kan jag göra med dom?

Annons