Passar med Saulosi

#1 - 21 februari 2008 14:44
Hej det har gått fyra stycken saulosi i mitt 250 liters akvarium nu i ett halvår men jag tycker att det ser väldigt tomt ut så jag tänkte därför åka iväg lite senare idag och köpa något passande sällskap åt dom :p
Så jag undrar om ni har något tipps på vad som skulle kunna gå med dom?
#2 - 21 februari 2008 15:01
Kan Fylla i att de fiskar som jag har kollat mest på är Afra, Auratus och maingano...
#3 - 21 februari 2008 16:29
Rekommenderas av mej: Golden - Labidochromis caerulus, eller Psedotrophues sp. "Acei". Av den senare så finns det flera former, bland annat en en megafin djupt mörkt blå med vita fenkanter. :p

De andra är rätt så aggro fiskar, som iofs troligen skulle gå ihop med saulosi, men som också kan orsaka trassel inom den egna arten.
#4 - 22 februari 2008 12:19
Jag har precis planerat innehållet i mitt 720 kar. Tänkte ha dessa ihop:

Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
Labidochromis. sp. Hongi "Super Red"
Pseudotropheus socolofi
Pseudotropheus saulosi
Metriaclima Estherae "Röd zebra"

Enligt mitt googlande och diverse frågor på forum har jag kommit fram till att det ska fungera bra.

Som Jens säger funkar Golden och de också såklart.
Finns mycket att välja på.

Nu ska du kanske inte ha alla de sorterna men du kan ju plocka någon av de.

Jag hade tänkt ha ca 10 st av vardera.
#5 - 22 februari 2008 13:10
Tack så mycket för tippsen...
Golden skulle nog till beteendet passat bra in men nu hade jag ju redan en hel del gula fiskar (saulosi honorna) så därför var dom inte så aktuella...
Men jag gick till akvariehandeln igår och var ganska säker på att jag skulle få med mig några fina afra där ifrån men lämnade istället affären med fyra st vackra Hongi... Hade bestämt mig innan att jag inte skulle köpa hongi men när jag såg dom där i affären så gick det inte att motstå :D
#6 - 22 februari 2008 15:45
Grattis :)

Blev det den blå/gula varianten eller den blå/röda?
#7 - 23 februari 2008 21:46
Vi kör med saulosi, rödzebra OB, eldstjärt, alouncara "strawberry" ihop i ett 450l, funkar finfint!
JeBoro
#8 - 1 mars 2008 11:50
Har själv både hongi och saulosi i mitt kar och det funkar hur bra som helst

Annons