Passar kampfisken in med övriga invånare?

#1 - 13 februari 2008 19:30
Jo...mitt sällskapsakvarium på 63l(eller 54 får jag det till när jag kontrollmätte för några dagar sen:mad:) saknar fisk i översta/mellanlagret och jag tänkte nog på en siamesisk kampfisk - en riktig ögonfröjd, alltså.[:P][8D]
Frågan är om han går ihop med övriga invånare i mitt akvarium:
2 pansarmalar, 7 citrontetror, 2 otocinclus, 1 dvärgbotia och 6 körsbärsräkor.
Vad säger ni som har erfarenhet av kampfiskar?
#2 - 13 februari 2008 20:10
Jag skulle personligen hellre skaffa ett par Honungsgurami eller Dvärggurami i det karet än kampfisk, men som svar på din fråga;) så blir det säkert inga större problem med den kombinationen.
#3 - 13 februari 2008 20:15
Du har ganska många fiskar till ditt akvarium redan och dessutom få av sorter som vill vara stim- och gruppfiskar. Pansarmalar och botior vill vara minst fem och tetror minst 10.
#4 - 13 februari 2008 21:26
hade en kamp hanne som fördjävels "blåste upp sig" mot min otocinclus (som inte förstod någonting). Kampfisken tröttnade dock efter några dagar och allt förflöt fint
#5 - 14 februari 2008 09:16
Aha. Jag ska kolla in guramisarna... tack för tipset! Fast akvariestudenten i mig undrar varför hellre gurami än kampfisk?

ansjo skrev:
Jag skulle personligen hellre skaffa ett par Honungsgurami eller Dvärggurami i det karet än kampfisk, men som svar på din fråga;) så blir det säkert inga större problem med den kombinationen.
#6 - 14 februari 2008 09:57
_Lena_ skrev:
Du har ganska många fiskar till ditt akvarium redan och dessutom få av sorter som vill vara stim- och gruppfiskar. Pansarmalar och botior vill vara minst fem och tetror minst 10.

Svårt när man har både för mycket och för lite fiskar på samma gång!;):p

Jag känner till det du skriver om malar och botior.
Mitt sällskapsakvarium befinner sig "under utveckling" - såsom de flesta akvarier kanske gör. Det är fortfarande mitt första akvarium, startades dec. 06. Har innerfilter för dimension 50-150 liter och jag gör delvattenbyte på ca 25 procent varje vecka. Göder med PMDD.
Både pansarmalar, botian och tetrorna har växt så det knakar, så något torde de i alla fall trivas. Så småningom får botian kompisar(den var ensam i affären också), är det tänkt.
#7 - 14 februari 2008 11:24
Lilibet skrev:
Aha. Jag ska kolla in guramisarna... tack för tipset! Fast akvariestudenten i mig undrar varför hellre gurami än kampfisk?

Det är mer en personlig sak då jag har ägt kampisar under åren men aldrig riktigt hittat tjusningen med dem. De har även varit i elakaste laget mot andra fiskar med i mina kar, och en annan anledning är att honungsguramin är så förbaskat snygg när han kommer i lekstämning;).
#8 - 15 februari 2008 19:17
Kapar tråden lite så vi slipper två trådar med samma fråga.

Jag har ett 54 liters med 10 glödbandstetror. Av egen erfarenhet vet jag att kamphanar inte går ihop med neoner men hur är de med glödbandarna fungerar dem?
#9 - 16 februari 2008 20:22
**puttar upp lite**
#10 - 16 februari 2008 20:24
Är det ingen som har svar på frågan så testa. Jag tror nog att det ska gå bra, och de fiskar som brukar vara i riskzonen brukar vara lite mer färgglada;).
#11 - 16 februari 2008 20:34
Okej. Ska försöka övertala mina föräldrar att tillåta mig köpa en ponke då :D
#12 - 21 februari 2008 18:53
ansjo skrev:
Det är mer en personlig sak då jag har ägt kampisar under åren men aldrig riktigt hittat tjusningen med dem. De har även varit i elakaste laget mot andra fiskar med i mina kar, och en annan anledning är att honungsguramin är så förbaskat snygg när han kommer i lekstämning;).

Ville bara berätta att jag kom hem från affären idag med två dvärgguramis. Vilka vackra fiskar!!!
#13 - 21 februari 2008 22:27
Kul, och du kommer inte att bli besviken när hannen börjar flirta med honan och färgar ut ordentligt:)!
#14 - 22 februari 2008 01:04
Kampfiskar går på räkor, att ingen påpekat detta förvånar mig :S

Kampfisken går inte på dem då den är ung, är den dock "fullvuxen" så går den på räkorna, iallafall enligt min erfarenhet samt andra som testat denna kombo.

Gickan87 vad menar du, att kamphannar inte funkar ihop med neontetror? haft dem ihop mer än 3-4 gånger. Stim på ca 20neoner och kamphanne samt honor. Har aldrig haft problem med detta. Visst kan det gå illa om dina neoner är yngel, tillräckligt små för att bli mat dvs. Annars så ser jag inga problem i detta.
#15 - 22 februari 2008 08:48
Amaro skrev:
Kampfiskar går på räkor, att ingen påpekat detta förvånar mig :S

Kampfisken går inte på dem då den är ung, är den dock "fullvuxen" så går den på räkorna, iallafall enligt min erfarenhet samt andra som testat denna kombo.

Gickan87 vad menar du, att kamphannar inte funkar ihop med neontetror? haft dem ihop mer än 3-4 gånger. Stim på ca 20neoner och kamphanne samt honor. Har aldrig haft problem med detta. Visst kan det gå illa om dina neoner är yngel, tillräckligt små för att bli mat dvs. Annars så ser jag inga problem i detta.

Visste inte detta. Tur att det blev dvärgguramis, då![:o]:D (och tack för infon, jag tänker inte släppa ner en kampfisk till mina räkor)
#16 - 23 februari 2008 06:36
Räkor och kampfiskar handlar bara om tre saker, storlek, storlek och storlek
liten fisk + liten räka = lungt
stor fisk + liten räka = skaldjursbuffé alá "can I have a bigger plat pleas!?!"
stor fisk plus stor räka = lungt
#17 - 23 februari 2008 07:45
Enligt min erfarenhet så varierar "snällheten/elakheten" väldigt mycket bland kampfiskar. Har man tur så får man en som inte alls bryr sig om andra fiskar, eller en som ser alla andra fiskar som ett hot och måste nafsa efter dem. Att säga att alla kampfiskar "hatar" räkor eller neontetror är att generalisera anser jag.
#18 - 23 februari 2008 11:53
Lazarus räkor förökar sig, trots att du har tillräckligt stora räkor för att de ska klara sig från att bli mat så blir iaf deras yngel mat vilket inte är så kul.

Snowflingsan kampfiskar är aggro, har du en som inte bryr sig om andra fiskar och räkor så är det något fel på den enligt mig.
#19 - 23 februari 2008 21:07
Amaro skrev:
Lazarus räkor förökar sig, trots att du har tillräckligt stora räkor för att de ska klara sig från att bli mat så blir iaf deras yngel mat vilket inte är så kul.

Beror ju lite på vad man är ute efter, för mig är kampfiskarna det primära och allt annat statister. Så om statisterna producerar levande foder är det ju bara toppen
: )
#20 - 24 februari 2008 06:47
lazarus kan förstå det men i denna tråd så var/är tanken att ge rätt info till personen i fråga.

Personen i fråga undrade alltså om kampfiskshanne går ihop med bla körsbärsräkor.
Svar: 100% nej för yngel.
80% nej för räkor mindre än fullvuxna ex.
60-70% nej för fullvuxna räkor.

Detta är alltså typ hur det ligger till, ingen exakt vetenskap men kombinationen är iaf usel.

Ang att "statisterna" producerar levande foder och att det är bra i ditt fall innebär inte att andra finner det rätt i sina kar. Alla gillar inte tanken med levande foder. Sj så förstår jag inte varför man ens ska erbjuda levande foder till fisk som inte ens är rovfisk :)

Men men, what ever floats your boat dude
#21 - 25 februari 2008 09:26
Ledsamt...

ansjo skrev:
Kul, och du kommer inte att bli besviken när hannen börjar flirta med honan och färgar ut ordentligt:)!

Min dvärggurami-hanne dog 24 timmar efter inkoppningen.[:(]
Jag var så noga med inkoppningen med tanke på guramisarnas "konstruktion", men måste ha gjort något fel i alla fall. Eller om han blev stressad av flytten.
Honan verkar klara sig och må bra, hon mumsade rätt bra av pansarmaläggen (mina Corydoras lekte häromdagen till min förvåning och förtjusning). Honan har nu varit i karet i 3,5 dygn - kan jag räkna med att hon klarat flytten?

Frågan är nu hur pass bråttom det är att skaffa en ny pojkvän åt henne?

Annons