Passar Gurami med dessa och hur många?

#1 - 2 juni 2008 14:09
Hejhej!
Jag ska hjälpa en bekant med att fylla på med lite fisk i deras 375L. Det har varit i gång i ca 2 månader, lite mer.

Just nu går där:
1 Ancistrusmal
3 Praktbotia (ska inhandlas iaf 1 till)
4 Bottentittare
8 Koppartetror
2 Endlershanar
2 Svärdbärare hanar

Det känns som om bottnen är ganska klar (Ancistrus, Bottentittare o Praktbotia).

De ska få några (ca 6-8st) av mina guppyyngel, hanar.

Skulle Gurami funka med dessa fiskar? Jag har tänk på kanske två olika sorter, t.ex. Läppgurami och Marmorgurami. Vad tror ni? Hur ska man hålla gurami, som par? Eller med fler honor per hane, t.ex. 1 hane & 2 honor?

Tacksam för svar!
#2 - 2 juni 2008 20:19
I ett 375 skulle jag först och främst dryga ut stimmet med Koppartetror med minst ett 20-tal till. Sedan kanske både Endlersen och svärdbärarna skulle vilja ha lite feminint sällskap i karet så de har någonting att göra:p.
Ska du skaffa gurami till detta, är en hane till två honor att föredra.
#3 - 2 juni 2008 21:15
ansjo skrev:
I ett 375 skulle jag först och främst dryga ut stimmet med Koppartetror med minst ett 20-tal till. Sedan kanske både Endlersen och svärdbärarna skulle vilja ha lite feminint sällskap i karet så de har någonting att göra:p.

Ska du skaffa gurami till detta, är en hane till två honor att föredra.

Tack för tipsen!
De har inga honor där just för att det inte ska blir några yngel :P Men vantrivs hanarna utan honor?

Okej, det låter ju bra. Det är inte så då att om guramihanen och en hona bildar par, att de mobbar ut den andra honan? Som hos vissa ciklider jag läst om? Kanske är olika.
#4 - 2 juni 2008 22:18
Det är väldigt olika hur det brukar bli, jag själv brukar hellre köpa ett lite större gäng av en sort än bara ha ett par tre fiskar av någon sort, om det går.
Ett tips annars på en av mina favoritfiskar är Mosakguramin. Ett gäng på runt 6 st sitter inte fel, och de blir otroligt snygga när de kommer upp i storlek:p!
Ang. dina ungfödare kan jag bara säga: skulle du trivas utan nära sällskap;)?
#5 - 4 juni 2008 15:14
ansjo skrev:
Det är väldigt olika hur det brukar bli, jag själv brukar hellre köpa ett lite större gäng av en sort än bara ha ett par tre fiskar av någon sort, om det går.

Ett tips annars på en av mina favoritfiskar är Mosakguramin. Ett gäng på runt 6 st sitter inte fel, och de blir otroligt snygga när de kommer upp i storlek:p!

Ang. dina ungfödare kan jag bara säga: skulle du trivas utan nära sällskap;)?

Okej då förstår jag, vi får se hur vi gör.
Jag tycker också de är jättefina, är nog mer inne på den just nu istället för marmor. Vill de ha flytväxter?
Måste hela vattenytan vara väldigt lugn för guramis, eller går det bra om den rör sig en del på ett ställe och en stor del är lugn?

Hehe ja, det är väl från o till de där, men visst, i längden blir det ju tråkigt.
#6 - 4 juni 2008 17:54
Det räcker ofta att vattnet är lite lugnare på ett ställe i karet, och vill de så simmar de dit och tar det lugnt.
Flytväxter är inte ett måste, men ofta populärt bland gurami:).
#7 - 5 juni 2008 09:48
ansjo skrev:
Det räcker ofta att vattnet är lite lugnare på ett ställe i karet, och vill de så simmar de dit och tar det lugnt.

Flytväxter är inte ett måste, men ofta populärt bland gurami:).

Ah, vad bra! :)
Jo några flytväxter får det nog bli. Har du något tips på fina och tåliga? Helst inte för dyra heller:p
#8 - 5 juni 2008 10:40
I princip vilken sort som helst som går att få tag i, men absolut inte Andmat eftersom den växer som ogräs och du blir aldrig av med den;).
Den populäraste är nog http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=063&mode=close och även lättast att få tag i.
#9 - 7 juni 2008 15:46
Var i djuraffären idag och kollade lite, köpte dock ingen gurami ännu. Jag såg att de hade mosaikgurami och frågade om de blir färggladare när man får hem dem osv. (För jag har läst att hanar är mer röda än honor). Hon sa iaf att hanar o honor är precis lika färglösa typ...det stämmer väl inte?
Har funderat på Mosaik o läppgurami tillsammans eller mosaik och dvärggurami. Skulle det funka? Kan man blanda t.ex. Mosaik och Guldgurami?
#10 - 7 juni 2008 16:05
Alla de föreslagna blandningar funkar hyffsat, det kan vara guldguramin som kan vara lite sur vid stigande ålder.
Du har även rätt vad gäller Mosaikgurami, hannarne blir riktigt illröda på bröstet och skimmrar i pärlemor på hela kroppen liksom honorna. Men de blir då inte lika röda på bröstet och fenan.
Var handlar du fisk någonstans?
#11 - 7 juni 2008 17:39
ansjo skrev:
Alla de föreslagna blandningar funkar hyffsat, det kan vara guldguramin som kan vara lite sur vid stigande ålder.

Du har även rätt vad gäller Mosaikgurami, hannarne blir riktigt illröda på bröstet och skimmrar i pärlemor på hela kroppen liksom honorna. Men de blir då inte lika röda på bröstet och fenan.

Var handlar du fisk någonstans?

Denna gången var jag på Djurmagazinet i Falkenberg. Men någon gång har jag varit på Åleds utanför Halmstad, så vi kanske åker dit o kollar på guramis istället någon gång. De hade för övrigt inga Mosaikguramihanar i Fbg, så de vart väl därför de såg lite färglösare ut än jag väntat mig:p
#12 - 7 juni 2008 18:45
Åleds är inget dumt ställe att åka till, brukar själv besöka Arnold lite då och då;).
Mosaiker färgar inte ut riktigt innan de börjar bli vuxna, runt 8-9 cm och helst ännu större, så var de mindre än det så är det säkerligen en av anledningarna:).
#13 - 7 juni 2008 20:43
ansjo skrev:
Åleds är inget dumt ställe att åka till, brukar själv besöka Arnold lite då och då;).

Mosaiker färgar inte ut riktigt innan de börjar bli vuxna, runt 8-9 cm och helst ännu större, så var de mindre än det så är det säkerligen en av anledningarna:).

Jo, det är ju en ren o snygg affär. Ordning o reda liksom :)

Det fanns lite olika storlekar, vissa var kanske bara 6-7cm o väldigt ofärgare, några var 8-10cm och lite gulare. Fast det var honor då. Vill verkligen hitta riktigt fina!
#14 - 8 juni 2008 19:45
Är de bara tillräckligt stora för att könsbestämma är det lugnt att köpa Mosaiker då de växer ganska fort och med stigande storlek kommer även utfärgningen.
Är de 6-7 cm bör det gå att se skillnad på dem och du behöver inte vara rädd att köpa hem några stycken:).

Annons