Passar dessa fiskar ihop?

#1 - 22 juni 2006 15:44
Hej!

Jag undrar om dessa fiskar fungerar ihop i ett sällskapsakvarium:

Neontetra
Guppy
Kopparbarb
Black Molly

Vill veta, så att fiskarna inte kommer vara dumma mot varandra. Ska ta bort mina Tigerbarbar (de äter upp mina andra fiskar). Ska då köpa nya istället.

Om jag har de fiskarna, kommer de då äta och simma i olika nivåer i akvariet?
Några äter från ytan, några i mitten m.m.

Finns det vanligt flingfoder som sjunker, och inte ligger kvar på ytan om ingen rör det?

Hur många fiskar kan man ha i ett 100 liters akvarium, om de är omkring 5-6 cm?
#2 - 22 juni 2006 16:49
Hej.

Guppy och Black Molly kan bråka lite sinsimellan, men det går oftast bra.
I ett 100 liters akvarium kan du inte ha så väldigt mycket, Räkna 10 cm. fisk per.10 liter. Så du borde kunna ha 10-15 fiskar.

Mvh.Ida
#3 - 22 juni 2006 19:45
[quote=ida72]I ett 100 liters akvarium kan du inte ha så väldigt mycket, Räkna 10 cm. fisk per.10 liter. Så du borde kunna ha 10-15 fiskar.[/quote]
Jaså, nu har jag ca 26 fiskar (2 malar inräknade) i mitt 100 liters... [:o]
#4 - 23 juni 2006 09:05
Om jag byter ut Black Mollyn mot en annan fisk art, passar då Svärdbärare eller Platy bäst ihop med Guppy, Neontetra och Kopparbarb?
#5 - 23 juni 2006 14:41
Det var ju lite mycket i ett 100 liters:confused: men eftersom både neonerna och kopparbarben är ganska små, så går det kanske ändå.

Hellre då Platy änn Svärdbärare, Svärdbäraren är ganska aggressiv, och kräver ett lite större akvarium.
#6 - 23 juni 2006 17:27
Okej, tack. Då blir det kanske Platy och Guppy. :)

Ang. Guppy: går det bra om jag har 2 hanar och 3 honor? Eller bråkar hanarna med varandra då? :confused:
Eller är det bättre om jag har 1 hane och 3 eller 4 honor?
Vad är det bästa alternativet?
#7 - 25 juni 2006 10:43
Du kan mycket väl ha flera hannar utan att det blir bråk.Se bara till att ha flera honor änn hannar. EX: Har du 3 hannar se till att ha 4-5 honor.

Mvh.Ida
#8 - 25 juni 2006 15:08
Okej, tack! :)
#9 - 26 juni 2006 10:40
guppy hanar brukar vara snälla men platy hanar är mer aggressiva mot varandra. Jag har haft en hane som jagat ihjäl en annan...så skaffa bara 1 platy hane och 2-3 honor.
#10 - 26 juni 2006 11:43
[quote=solbacka]guppy hanar brukar vara snälla men platy hanar är mer aggressiva mot varandra. Jag har haft en hane som jagat ihjäl en annan...så skaffa bara 1 platy hane och 2-3 honor.[/quote]
Okej, då blir det nog 2 guppyhanar och 3-4 honor. Och (om jag ska ha Platy) 1 platyhane och 2-3 honor. :)
#11 - 30 juni 2006 11:16
Hjälp!

Jag hade 1 guppyhane & 1 hona ;) .

Skulle köpa 1 hane & 3 honor :) .

Fick istället 2 hanar & 2 honor :( .

Nu har jag 3 hanar & 3 honor [:o] .

De 2 nya hanarna verkar nafsa på bakfenen på den hanen jag hade först...:mad:

Hur ska jag göra? :confused: :confused: :confused: (Behöver svar snabbt!!!)
#12 - 1 juli 2006 09:21
[quote=Ragiss]Jag hade 1 guppyhane & 1 hona ;) .

Skulle köpa 1 hane & 3 honor :) .

Fick istället 2 hanar & 2 honor :( .

Nu har jag 3 hanar & 3 honor [:o] .

De 2 nya hanarna verkar nafsa på bakfenen på den hanen jag hade först...:mad:

Hur ska jag göra? :confused: :confused: :confused: (Behöver svar snabbt!!!)[/quote]

Lugn bara lugn, det är klart de kivas lite, det kommer de nog att göra även om du köper ett par honor till, det är normalt beteende, om ingen fisk är sjuk eller dålig på något sätt är det ingen fara.
#13 - 13 juli 2006 10:17
[quote=Erik...]Lugn bara lugn, det är klart de kivas lite, det kommer de nog att göra även om du köper ett par honor till, det är normalt beteende, om ingen fisk är sjuk eller dålig på något sätt är det ingen fara.[/quote]
Men nu är min hane med fransig bakfena död. :( Han betedde sig konstigt och försvann helt spårlöst - hittade honom dagen efter på bottnen med min Ancistrus hona över sig...

Annons