Passar de ihop??

#1 - 7 juli 2003 21:30
<font face="Comic Sans MS">Hej!
Undrar ifall någon vet om man kan ha papegojciklider (de röda, s.k. "blood parrot") ihop med kulfiskar??
Är lite osäker och har inte hunnit kolla med zoohandlaren än... [:-13]

tacksam för svar snarast!
//s0Fia [:-24]</font id="Comic Sans MS">
#2 - 7 juli 2003 22:03
Att fråga handlaren om dom går ihop är knappast att rekomendera. Du får sällan bra svar från akvariehandlare (tyvärr). Jag skulle tro att det inte är någon värst bra kombination eftersom de kräver så extremt olika miljöer att det inte kan funka att tillgodose båda fiskarnas behov. Men det finns kanske någon som kan svara på frågan bättre än vad jag kan.
MVH
Magnus
#3 - 7 juli 2003 22:21
Hvis du med papegojcichlid mener den kunstigt fremavlede Cichlasoma har Tropfrog ret. De kræver vidt forskellige forhold. Generelt er det ikke nogen god ide at blande cichlider fra forskellige verdensdele.

I øvrigt mener jeg, at kunstigt fremstillede fisk, som f.eks. papegojcichliderne, technofisk osv. bør boycottes af seriøse akvarister. Men lad mig høre andres mening.

Volds
#4 - 7 juli 2003 22:45
Är nog beredd att hålla med dig om det. Själv skulle jag aldrig köpa sådan fisk. Men om folk vill hålla dom så försöker jag ge så saklig information som möjligt och undvika moralkakor. Tex så är de flesta ungfödare i affärerna idag väldigt långt ifrån naturformen. Men dom är mycket poppulära bland akvarister så jag undviker att predika om det även om jag tycker att det är synd att viltformerna försvinner i affärerna.
MVH
Magnus
#5 - 7 juli 2003 23:02
I forhold til de ungefødende er jeg helt enig. Det er meget beklageligt, at vildformerne forsvinder fra butikkerne.
Men når vi snakker om tetraer, som sprøjtes med farve for at se pæne ud, så overskrides min tolerance. Det samme gælder for det der i Danmark kaldes ballonplaty og guppier med haler så store, at de hæmmer fiskens bevægelse. Det er den slags frembringelser jeg opponerer imod.

Volds
#6 - 7 juli 2003 23:14
Jag håller med dig.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 juli 2003 07:30
om man kan ha papegojciklider (de röda, s.k. "blood parrot") ihop med kulfiskar??

Vad är det för kulfiskar - är det någon minivariant så blir de antagligen uppätna av papegojorna, är det en vanlig variant så blir de väldigt aggressiva och kommer att ge sig på papegojorna. Sedan vill ju de flesta kulfiskar också ha rejält bräckt vatten och det är ju inte så lämpligt för papegojfisken.

Generelt er det ikke nogen god ide at blande cichlider fra forskellige verdensdele.

Frågan gällde om det gick att blanda papegojfisk och kulfisk och de senare är knappast någon ciklid, eller?

øvrigt mener jeg, at kunstigt fremstillede fisk, som f.eks. papegojcichliderne, technofisk osv. bør boycottes af seriøse akvarister.

I så fall skulle de få plocka bort 80% av fiskomsättningen i zooaffärena och det skulle inte bli så många affärer kvar. Nej även om jag inte själv skulle tänka mig att skaffa en papegojfisk så tycker jag inte att det finns någon anledning till bojkott.
Däremot kan jag hålla med om att färginjicerade fiskar inte har i handeln att göra och det är också ganska ovanligt att man ser dem där.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 6 augusti 2003 02:03
Det finns kulfiskar (colomesus asellus och c. psittacus) från Sydamerika som inte kräver bräckt vatten. De ska dessutom vara mindre griniga än tetraodon-arterna. Kan gå med andra fiskar, tror i alla fall Aquarium Atlas. Fast det vågade inte affären lova.
Har två asellus och hoppas att de ska käka snäckor - inte fenor - när de blir större.
mvh Daniel

Annons