om man kan ha papegojciklider (de röda, s.k. "blood parrot") ihop med kulfiskar??
Vad är det för kulfiskar - är det någon minivariant så blir de antagligen uppätna av papegojorna, är det en vanlig variant så blir de väldigt aggressiva och kommer att ge sig på papegojorna. Sedan vill ju de flesta kulfiskar också ha rejält bräckt vatten och det är ju inte så lämpligt för papegojfisken.
Generelt er det ikke nogen god ide at blande cichlider fra forskellige verdensdele.
Frågan gällde om det gick att blanda papegojfisk och kulfisk och de senare är knappast någon ciklid, eller?
øvrigt mener jeg, at kunstigt fremstillede fisk, som f.eks. papegojcichliderne, technofisk osv. bør boycottes af seriøse akvarister.
I så fall skulle de få plocka bort 80% av fiskomsättningen i zooaffärena och det skulle inte bli så många affärer kvar. Nej även om jag inte själv skulle tänka mig att skaffa en papegojfisk så tycker jag inte att det finns någon anledning till bojkott.
Däremot kan jag hålla med om att färginjicerade fiskar inte har i handeln att göra och det är också ganska ovanligt att man ser dem där.
Akvaristiska hälsningar
Kjell