Passar de här ?

#1 - 10 september 2007 17:32
Hej!
Nu är jag och min mamma påväg att skaffa ett akvarium, jag har kollat ut några fiskar jag gillar som har samma ph värde, även också att alla har likvärdig tempratur man kan ha i akvariumet. Hoppas ni förstod det sista ;)
Fiskarna är :

Guppy
Black Molly
Platy
Svärdbärare

1, Passar de ihop?
2, Vilka föder ungar?
3, Är någon lite agressiv?
4, Är de lätta att ha?
5, Hur många par ska man ha av varje sort?

Mvh Erica
#2 - 10 september 2007 17:47
Alla föder levande yngel. Jag skulle välja bort svärdbäraren som kan vara lite tuffare ibland. Helst fler honor än hanar hur många beror på akvariets strl. När det gäller guppyna så kolla noga att dom kan simma ordentligt och inte är baktunga
#3 - 10 september 2007 18:09
Plarsen skrev:
Hej!

Nu är jag och min mamma påväg att skaffa ett akvarium, jag har kollat ut några fiskar jag gillar som har samma ph värde, även också att alla har likvärdig tempratur man kan ha i akvariumet. Hoppas ni förstod det sista ;)

Fiskarna är :

Guppy

Black Molly

Platy

Svärdbärare

1, Passar de ihop?

2, Vilka föder ungar?

3, Är någon lite agressiv?

4, Är de lätta att ha?

5, Hur många par ska man ha av varje sort?

Mvh Erica

Jag skulle inte blanda platy med svärdbärare eftersom det finns en risk att dom korsar sig med varandra. Guppy hanar har stora fina fenor som ev Molly kommer bita på då de är kända fenbitare. Det beror mkt på hur stort akvariet är, hur många gömställen mm. Oavsett vilka av dessa arter du väljer så är det bra att ha fler honor än hanar. ca 2-3 honor per hane är bra så honorna inte blir ihäljagade.

Lycka till och Välkomen till Zoopet!:)
#4 - 10 september 2007 20:20
Välkommen till zoopet!!;)
#5 - 11 september 2007 07:28
Hej Erica! Kom ihåg att bara köpa 3-4 fiskar från början, och låt dessa gå ensamma i akvariet i 2-3 veckor, innan du tillsätter fler fiskar. Köp bara några åt gången! På så sätt undviker du att få ämnet nitrit i akvariet. Detta bildas när man släpper i fiskar för fort, när inte tillräckligt många nyttobakterier har hunnit bildas i akvariet.

Läs denna guide, där står en massa bra tips. Om man följer dessa undviker man en massa problem! Guiden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#6 - 12 september 2007 13:49
Tack för alla svar!
Vi har inte ett så stort akvarium till att börja med, min mamma vill helst ha svärdbärare och jag vill ha guppy. Så de två arterna går bra ihop alltså?
Är det lätt att svärdbärare ynglar av sig?
Mvh Erica
#7 - 12 september 2007 13:54
Plarsen skrev:
Tack för alla svar!

Vi har inte ett så stort akvarium till att börja med, min mamma vill helst ha svärdbärare och jag vill ha guppy. Så de två arterna går bra ihop alltså?

Är det lätt att svärdbärare ynglar av sig?

Mvh Erica

De flesta levandefödare (som både svärdbärare och guppy är) förökar sig ganska villigt. Du kan läsa i artbeskrivningarna om dom arter du/ni är intresserade av. Här är [COLOR=blue]Guppy[/COLOR] och [COLOR=blue]Svärdbärare[/COLOR].
#8 - 17 september 2007 13:50
Tack så jätte mycket för alla svar, det blir nog Guppy, Svärdbärare och platy tror jag. :)
Mvh Erica
#9 - 17 september 2007 14:27
Ett gott tips e att du läser artbeskrivningarna för sorterna ni vill ha nu innan ni köper så ni vet att karet e tillräckligt stort för ert fiskval. & som det skrevs ovan så kan platy & svärdbärare korsa sig. Svärdbärare kan dessutom vara lite "buffliga".

Lycka till med denna väldigt roliga & beroendeframkallande hobby :p
Välkommen till zoopet!

Mvh Eva
#10 - 18 september 2007 05:48
Tack tack :) Vad menar du med buffliga ? Förstod inte riktigt :P
MVh Erica
#11 - 18 september 2007 07:31
Dom kan vara lite tuffa mot andra fiskar, sägs det. Jag har mina med molly & det funkar för dom e ju oxå lite tuffa av sig. Så menar jag.

Mvh Eva

Annons