Passande algätare

#1 - 14 november 2007 21:12
Jag har ett nystartat akvarium som jag någon gång i framtiden vill ha minst en mal i. Nu står akvariet vid mittemot mitt balkongfönster(alltså inte exakt men) och jag och min kompis hittade idag några "solalger" på ena glaset. Nu undrar jag om det finns någon algätare som tål ca 4-6mm grus och tycker om lite olika sorters alger som t.ex. den ovannämda.

PS. Jag vet att algätare inte enbart klarar sig på algerna i akvariet och har en burk men tabletter.DS
#2 - 14 november 2007 21:18
En vanlig ancistrus är ofta ett mycket effektivt och ekonomiskt alternativ. Siamesiska algätare är även mycket effektiva vid små storlekar. Dock är det ingen mal men ett mycket bra alternativ. Ta en av varje så har du ett bra effektivt algbekämparteam.

Att ha ett kar som står mitt emot ett fönster där solen strålar in är inte att rekommendera. Alger frossar i solljus och kommer att bli ett stort problem om solen bli för kraftig.
#3 - 14 november 2007 21:20
rick skrev:
En vanlig ancistrus är ofta ett mycket effektivt och ekonomiskt alternativ. Siamesiska algätare är även mycket effektiva vid små storlekar. Dock är det ingen mal men ett mycket bra alternativ. Ta en av varje så har du ett bra effektivt algbekämparteam.

Att ha ett kar som står mitt emot ett fönster där solen strålar in är inte att rekommendera. Alger frossar i solljus och kommer att bli ett stort problem om solen bli för kraftig.

Okej, tack för tipset.
Jo jag vet det och akvariet står ju inte precis vid fönstret. Det står lite mer snett mittemot på andra sidan av rummet, men får ändå lite sol på sig mitt på dagen. annars kan man j ualltid dra ner persiennen xD

Annons