Påsk projekt/ ytterfillter bygge

#1 - 12 april 2004 23:11
Har använt den tid av Påsken som inte gick åt till att stoppa choklad i huvudet till att bygga ett ytterfilter till mitt kar.
Det blev kanske inte det snyggaste filtret genom tiderna men det fungerar.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=178585

Än så länge har jag bara blå grov filtervadd och vanlig vit filtervadd i det. Är inte riktigt säker på vad annars man ska ha. Jag har läst en massa om Makaroner/kross/sand/kol/färdiga bakerie satser/filter kit.... men kan inte riktigt bli klok på vad som är rätt att ha.

#2 - 13 april 2004 05:56
coolt och enkelt.. var köpte du pumphuvudena??
#3 - 13 april 2004 06:01
Köpte allt utom slangen på bauhaus. hitta pumparna på deras trädgårds avdelning bland material för utomhus dammar. kosta 149:- st
#4 - 13 april 2004 06:56
Tänk på ni som ska bygga att det finns avlopps delar som är antimögelbehandlade.
#5 - 13 april 2004 07:14
Tänk på ni som ska bygga att det finns avlopps delar som är antimögelbehandlade

Nu gjorde du mig nervös....gummi packningarna var lite in fettade eller något liknande. Jag såg till att tvätta av dem ganska ordentligt inann jag satte dem på plats plus att filtret fick köra i mitt badkar i ett flera timmar för att sköljas ur. Har inte märkt något på fiskarna än i alla fall.
#6 - 13 april 2004 07:53
Hej.
Inte för att vara pessimist men silconet sitter inte kvar länge på den typ av plast och slang.Du borde ha användt el.kabelgenomföring eller mont.lim. Tog dom 149:-st. för dom pumparna,Snacka om att vara biliga när tädgårdsmästarna tar 98:-st.(Nisses)Bahaus tar också 148:-(exat samma pump) och har prisgaranti för lägsta pris.
MVH Mats
#7 - 13 april 2004 08:03
Jag har byggt ett eget ytterfilter av avloppsrör och kört detta i ett år nu ungefär, inget problem med att det skulle vara gifter i osv, silkon fäster inte på denna sorst plast, inte PVC limmet heller för den delen... man får köra med de gummiansutningar och de andra lösningarna som finns till rören från början!
#8 - 13 april 2004 08:53
silconet sitter inte kvar länge på den typ av plast och slang

Hmmmmm

Tack för all info....inte sånt man vill hör när jag sitter på jobb tre timmars resa bort [:-27] Men det går bära eller brista. Ett slag nu tills jag får tid till att bygga en 2.0 version av filtert ;-)
#9 - 13 april 2004 10:15
Hej.
Det finns lim som fäster på dessa rör .Rörfirmor har ett för den här typ av plast.Sedan finns det ett monterings lim som fäster på allt,det används inom båtsektorn,kommer ej på namnet nu men återkommer senare när hjärnkontoret funkar bättre.
MVH Mats
#10 - 13 april 2004 10:18
och dom är snälla mot fiskarna dom materialen som du nämner [8D]
#11 - 13 april 2004 10:23
Jag har testat att limma de "grå" plast rören med lim som är avsett för avloppsrör, det verkar dock vara något speciellt med just de grå(tror det tillochmed stog på dem att de inte kan limmas) för limmet släppte ifrån det efter 2 dagar... de oranga rören däremot gick bra att limma! jag har inte fått för mig att använda limmet på insidan av röret utan har bara testat på utsidan... tror inte att det limmet är så nyttigt på något vis....
#12 - 13 april 2004 10:28
Tjabba...Pump huvenna var intressanta inslag!!!
Har du nån WWW-adress till dom eller nån annann typ av info om pumparna???
Tack för info...

PS: Tyvärr ä det sant att silikon inte fäster på plast...annars var det en kul lösning på filtersammansättningen.
#13 - 13 april 2004 10:43
Jag har testat att limma de "grå" plast rören med lim som är avsett för avloppsrör, det verkar dock vara något speciellt med just de grå(tror det tillochmed stog på dem att de inte kan limmas) för limmet släppte ifrån det efter 2 dagar... de oranga rören däremot gick bra att limma! jag har inte fått för mig att använda limmet på insidan av röret utan har bara testat på utsidan... tror inte att det limmet är så nyttigt på något vis....

Ok

Sitter som sagt rätt tjoka gummipackningar i röret som ska hålla tätt men jag valde ändå att "förstärka" med silicon. Har inte märkt att det börjat lossa än. Ända stället det har lossat lite är på det röda plast locket som jag har vid insuget. där har det släpt lite på utsidan inte insidan. Och slangen sitter så tajt i det hålet att jag nog tror det kan klarar sig tills jag fått det nya filtert färdigt.
#14 - 13 april 2004 10:49
Tjabba...Pump huvenna var intressanta inslag!!!

Tack för info...

Köpte dem på Bauhaus somsagt och vad jag vet har dom inte någon hemsa sorry.
Hitta dock den här efter en snabb sökning på nätet hoppas den kan hjälpa dig.

http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=31&parent=28&id=306
#15 - 13 april 2004 12:43
Ursprungligen skickat av runicus

[quote] Tjabba...Pump huvenna var intressanta inslag!!!

Tack för info...

Köpte dem på Bauhaus somsagt och vad jag vet har dom inte någon hemsa sorry.
Hitta dock den här efter en snabb sökning på nätet hoppas den kan hjälpa dig.

http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=31&parent=28&id=306
[/quote]Tack så mycket...det var snällt av dej...tack
#16 - 13 april 2004 15:45
Nu får du skicka bilderna till Teknik-tävlingen som finns på förstasidan här på Zoopet!
#17 - 13 april 2004 16:46
Om jag inte har fel är det der oranga rören som är avsedda att vara under mark som är/kan vara antimögelbehandlade.
#18 - 13 april 2004 20:18
Ursprungligen skickat av Kramfors

Om jag inte har fel är det der oranga rören som är avsedda att vara under mark som är/kan vara antimögelbehandlade.

Stod just och valde mellan grå och orange tog grå för jag tyckte det var mindre skrikigt. Har just checkat alla fogar och än så länge håller siliconet bra får se om det släpper som utlovat [:-82][:-82][:-82]
#19 - 13 april 2004 20:50
Tack för den idén!!! det är alltid kul med folk som visar hur de har löst sina problem på enkla sätt och sedan delat det med sig till andra.
Jag har gjort ett ytterfilter av den typen som defdac har gjort men detta lät så mycket för att det blev lite för mycket för pumpen att dra runt, men idén med att ha två pumpar var bra. Berätta gärna om hur det funkar för dig. En fråga, låter pumparna mycket eller??
#20 - 13 april 2004 21:05
låter pumparna mycket eller?

Jag hör dom nästan inte alls ett stilla brummande på sin höjd om jag går ut i ställer mig bredvid och lysnar uppmärksamt efter det. så ljud mässigt är jag mycket nöjd med det :-)

Jag tänkte först göra ett burk/biltema filter men hitta ingen burk som passade mig riktigt och läste om några här som använde sig av rör så jag åkte ut till Bauhaus och såg vad dom hade.

Just nu försöker jag bara ta reda på vad jag ska ha för filter media ....kör just med grov blå flitervadd och vanlig vit. vet inte om man skulle kunna använda sig av något annat.
#21 - 13 april 2004 21:11
Jag bara undra för att det knacka ganska mycket och jag har karet i mit sov rum så jag vill inte ha så mycket ljud.

Det som du skulle kunna ha är ju keramikmakaroner-blå filtervadd-lavakross. Kör med lika mycket av varje.
#22 - 13 april 2004 21:17
Ursprungligen skickat av Morpheus

Jag bara undra för att det knacka ganska mycket och jag har karet i mit sov rum så jag vill inte ha så mycket ljud.

Det som du skulle kunna ha är ju keramikmakaroner-blå filtervadd-lavakross. Kör med lika mycket av varje.

Som mitt låter ska det inte vara några probs att sova i samma rum. Har viserligen mitt kar i köket men ändå. det låter mindre nu än när jag hade innerfilter igång i karet.

Lavakross...kan man ta typ lecakulor istället....har det hemma och otålig som man är [:-59]
#23 - 13 april 2004 21:20
Vad har allt kostat nu? *nyfiken* [:D]
#24 - 13 april 2004 21:21
Varför har du en liten böj vid pumparna?
#25 - 13 april 2004 21:24
Ursprungligen skickat av Guppy_nisse

Vad har allt kostat nu? *nyfiken* [:D]

Slang hade jag sen tidigare och även silicon och blå filtervadd. Resten fick jag köpa och det gick loss på 546:- sen fick jag köpa lite vit filtervadd för 89:- med men det ser jag som en ren drifts kostnad.
#26 - 13 april 2004 21:34
Ursprungligen skickat av Groover

Varför har du en liten böj vid pumparna?

När jag väl hittat pumpar jag ville ha såg jag mig om på Bauhaus efter något att sätta dem i och när jag inte kunde hitta en lämplig burk eller annat kärl landade jag tillslut på deras vvs avdelning och titta på rör. Ville ha ett som jag kunde öppna och stänga (för byte av filter media och annat) där av skruvlocket men den rör biten i sig tyckte jag inte räckte riktigt till när jag såg hur mycket plats pumparna skulle ta. Och något längre rör med skruvlock hade dom inte så jag kom fram till att jag måste skarva ( även om det ger mig en mer punkt där det kan läcka) och hitta då den böjda biten som gav mig dom extra cm som jag vill ha.

Hade nog kunnat lösa det fiffigare men det får vänta till nästa gång. Har lärt mig rätt mycket på att bygga den här så jag hoppas att nästa ska bli bättre [:-38]
#27 - 17 oktober 2005 14:13
Hittade pumparna på http://www.vattenliv.nu/shop/, där kostade de 129:-, tänkte bygga nått liknande...

Annons