Partiklar i vattnet

#1 - 22 juni 2009 12:31
har alltid partiklar i det ena karet på 54 L där jag har 8 st manteltetror,6 st neontetror,2 st kampfiskhonor och en ancistus

fattar inte vad det är för fel,då jag verkligen inte övermatar dom
karet ser inte snyggt ut då det virvlar av partiklar i hela karet som innefiltret tydligen inte tar åt sig,har för övrigt ett filter ([FONT=arial, helvetica, sans-serif][SIZE=2]Eheim innerfilter 2008 - 150 l/t[/SIZE][/FONT]) som jag fick med i "paketet" jag köpte för 4 mån sedan

det blir inte bättre vid vattenbytena heller,då jag ar testat med både 50% byte och 20-30% varje vecka, dessa partiklar fastnar då i växterna (framför allt på hornsärven) och gör då att karet ser väldigt fult ut

vad e det för fel? beror det på sanden? filtret? eller vad?
har inga prbolem med dom andra karen alls
#2 - 22 juni 2009 12:40
Använder du "förfilter" typ filtervadd? Tar upp mkt skräp/skit. Jag brukar byta varje vecka.
#3 - 22 juni 2009 12:41
Nilsrolf skrev:
Använder du "förfilter" typ filtervadd? Tar upp mkt skräp/skit. Jag brukar byta varje vecka.

förfilter? hur menar du? kan man lägga i vadd i innerfiltret som komplettering mena du? eller lägga i ett extra filter?
#4 - 22 juni 2009 14:25
Metalbitch skrev:
förfilter? hur menar du? kan man lägga i vadd i innerfiltret som komplettering mena du? eller lägga i ett extra filter?
Bästa är att lägga vid "insuget", tar ju då upp "skräp", kan ju hjälpa mot ditt problem.
#5 - 22 juni 2009 16:30
ok, då skall jag testa det..tackar för tipset
#6 - 22 juni 2009 17:11
Partiklarna beror troligen i ditt fall på att du har otillräcklig filtrering(Ditt filter orkar inte med den mängd fiskar du har). Enklaste lösningen är att köpa ett större filter med bättre pumpkapacitet. 150L/h är inte mycket speciellt inte efter ett tag när det blir igensatt
#7 - 22 juni 2009 17:57
men det konstiga är att den funkade hur bra som helst i början med samma fiskantal, det är nu dom 2 sista mån som den har hållt på så...
#8 - 22 juni 2009 18:07
Bägaren rann väl över då tillslut. Men en kraftigare pump borde fixa detta. Tänk på att dess kapacitet blir sämre med tiden när filtermaterialet blir igensatt
#9 - 22 juni 2009 18:21
Skiren skrev:
Partiklarna beror troligen i ditt fall på att du har otillräcklig filtrering(Ditt filter orkar inte med den mängd fiskar du har).
De fiskar du har är mkt i ett 54 liter + "bara" 3 ggr vattnet i timmen. Påverkar säkert negativt också.
#10 - 23 juni 2009 11:20
röjde runt lite i karet och planterade nya växter så försvann partiklarna, så vete fan vad det va..kan även ha varit att hornsärven hae massor av dessa partiklar på sig att dom då virvlade runt men nu e problemet åtgärdat
#11 - 23 juni 2009 11:23
Nilsrolf skrev:
De fiskar du har är mkt i ett 54 liter + "bara" 3 ggr vattnet i timmen. Påverkar säkert negativt också.

men är det inte 1 cm fisk per liter? mina firrar jag har är ca 2,5 cm..
#12 - 23 juni 2009 15:48
Det gäller bara småfisk kan man säga. när de blir större krävs mer utrymme.
Fortfarande har du alldeles för dåligt blås på din pump så de lär snart bli likadant igen.
Glöm inte att göra vattenbyte om du rört runt i karet annars kan algerna titta fram.
#13 - 24 juni 2009 20:07
skulle det räcka med denna pumpen då
Aquael Innerfilter Fan-1+
#14 - 24 juni 2009 21:54
Jag har har virvlande partiklar när jag inte hunnit/ orkat rengöra filter materialet på ett tag. Oftast efter vatten bytena. Jag tycker med att dit filter verkar ha något låg kapacitet.
#15 - 25 juni 2009 10:21
jag brukar rengöra filtret när den slammar igen
#16 - 26 juni 2009 08:59
Kort svar nej du behöver nog ha Fan 2+ iaf
#17 - 26 juni 2009 22:43
Metalbitch skrev:
jag brukar rengöra filtret när den slammar igen

Jag med och då är det inte konstigt att när man tar den ur karet att den släpper lite partiklar ur sig. :)
Kanske skulle vi skärpa oss lite och ha kortare inter valli mella rengörningarna :p
#18 - 27 juni 2009 18:07
AquaEl Fan 2+ torde vara ett hyfsat bra val till ditt kar.
Jag har två sådana i mitt 112 och de gör jobbet.

I mitt 54 liters har jag en Fluval 2+ och en AquaEl 1+ och av dessa två är det den lilla AquaElen som gör jobbet då Fluvalen tappar flödet på en sketen vecka!

Nu skall jag ersätta dessa två pumpar i mitt 54 med en AquaEl Fan 2+ och sedan kan jag bara njuta av att titta på karet har jag tänkt mig.:d
#19 - 28 juni 2009 21:19
TinaM skrev:
AquaEl Fan 2+ torde vara ett hyfsat bra val till ditt kar.

Jag har två sådana i mitt 112 och de gör jobbet.

I mitt 54 liters har jag en Fluval 2+ och en AquaEl 1+ och av dessa två är det den lilla AquaElen som gör jobbet då Fluvalen tappar flödet på en sketen vecka!

Nu skall jag ersätta dessa två pumpar i mitt 54 med en AquaEl Fan 2+ och sedan kan jag bara njuta av att titta på karet har jag tänkt mig.:d

Jag skulle gissa på att du har den vita original filtermattan kvar i Fluval filtret. Jag han inte mer än att rengöra mattorna med originaltfilter mattan i förren det var dax i gen. Efter jag bytte till den blå mattan behöver filtret rengöras nu med ca 10 dagars mellan rum och då är det inte helt stopp filtret som det var tidigare efter 3-5 dagar. (Har ett Fluval4+)

Annons