Partiklar i slangarna till filtret

#1 - 29 januari 2007 19:12
Körde för ca en månad sedan igång ett ytterfilter.....
Nu verkar de ha börjat växa nåt i slangarna in&ut......
Är det vanligt eller är era slangar helt rena?.......

Hur får man bort det?

Rickard
#2 - 29 januari 2007 19:20
Troligen lite alger som har fått fäste där eller nått, går att ta bort med en slangborste som man kan köpa just till ytterfiltrenas slangar:)
#3 - 29 januari 2007 20:31
Ta annars en bit från en skursvamp och vira ståltråd runt och dra den genom slangen så brukar jag göra.
Mvh Marcus
#4 - 29 januari 2007 21:07
ställer mig bara frågan... varför? varför göra rent?
#5 - 29 januari 2007 21:14
För att man inte vill ha det smutsigt? det är väl ganska självklart?
#6 - 29 januari 2007 23:13
sad_ant skrev:
ställer mig bara frågan... varför? varför göra rent?

Varför ?
För att påväxten i slangarna kan ta ner kapaciteten på filtret förbluffande mycket!
#7 - 29 januari 2007 23:42
Jag måste sälla mig till sad_ants fråga, varför göra rent slangarna? I alla slangar till ytterfilter blir det såklart en algpåväxt för alla som har ett ytterfilter. Slangarna är relativt grova, den lilla bromseffekt som algerna gör kan väl inte vara ett problem? Eller har ni massor av alger i slangarna, hur ser det i så fall ut i akvariet?
#8 - 30 januari 2007 00:14
Håller med. När det är så igengrott i slangarna så filtret tappar effekt är det väl lika bra att byta slangarna. De måste ju ändå kopplas loss för rengöringen.

Mvh micke
#9 - 30 januari 2007 01:09
Piscator skrev:
Jag måste sälla mig till sad_ants fråga, varför göra rent slangarna? I alla slangar till ytterfilter blir det såklart en algpåväxt för alla som har ett ytterfilter. Slangarna är relativt grova, den lilla bromseffekt som algerna gör kan väl inte vara ett problem? Eller har ni massor av alger i slangarna, hur ser det i så fall ut i akvariet?

Jo men ifall man bara vill ha det "perfekt" och inte vill ha alger i slangarna, så rengör man dom.

Micke M:
Och varför byta slangarna om det är alger i dom, Då det går att rengöra dom?Byter du akvarium ifall det är alger i akvariet?
#10 - 30 januari 2007 09:33
man ser ju inte slangarna så det spelar väll ingen roll om det är lite gugga i dem.... lättare att byta dem om något år än att hålla på å göra rent dem de blir ju "skitiga" igen på några veckor
#11 - 30 januari 2007 09:37
byt till slangar som inte är transparanta så slipper ni se skiten
#12 - 30 januari 2007 10:40
Jag har gjort rent mina slangar en gång på två år så jag menade inte att göra det ofta.
Mvh Marcus
#13 - 30 januari 2007 19:33
jo men rick som startade tråden hade ju haft filtret igång 1månad... om man vill göra rent efter 2år så visst det är väll helt okej!! men varje månad? knappast nödvändigt
#14 - 30 januari 2007 20:43
så sant så sant
#15 - 30 januari 2007 23:30
sparven skrev:
Jo men ifall man bara vill ha det "perfekt" och inte vill ha alger i slangarna, så rengör man dom.

Ser Sparven framför mig när han tar på sig sina akvarie gummi handskar som räcker upp till armbågarna (självklart utan anti mögel) och står med en pinsett utav plast som han har i sin "akvarie vektygslåda" för att rätta till den där stenen som en utav hans special importerade ciklid slarvigt plockade upp i munnen och spottade ut på helt fel plats.
#16 - 30 januari 2007 23:39
Alger i viss mängd är ju sjukt snyggt. Jag har fullt av favoritalger i mitt kar. Grumset och slafset i slangarna till mina två ytterfilter är kul. Nyper man till slangen far det ut smuts i hela karet. En ganska kul sysselsättning. Särskilt då man ser de ständigt hungriga fiskarna försöka äta denna produkt, men illa kvickt spotta ut snusket igen.
#17 - 31 januari 2007 01:40
gudsson skrev:
Jag har fullt av favoritalger i mitt kar. Grumset och slafset i slangarna till mina två ytterfilter är kul.

Jo.. det är fint, själv har jag mina slangar på framsidan så man skall kunna se riktigt ordentligt.

Själv så brukar jag veta om i förväg innan jag klämmer på slangarna och stänger av och sätter på filtret så jag beväpnar min flicka med en håv i höger hand placerar ut henne strategiskt framför akvariet, och exakt innan jag sätter på filtret ( eller klämmer på slangarna) ger jag henne en signal som betyder att hon skall sätta håven framför utblåset i akvariet.

Ja det var en lång mening.
#18 - 31 januari 2007 07:39
Fiddan skrev:

Ja det var en lång mening.

Men inte utan mening.

Tips:
Samla gojsigt grums slums från slangarna i en till två veckor. Koka upp detta med en nypa salt. Sila bort vätskan och vänd in det nykokta gojsiga grums slumset med en handfull kokt potatis,gärna färsk. Klart att servera med vitt vin!
#19 - 31 januari 2007 08:05
rick skrev:
Körde för ca en månad sedan igång ett ytterfilter.....

Nu verkar de ha börjat växa nåt i slangarna in&ut......

Är det vanligt eller är era slangar helt rena?.......

Hur får man bort det?

Rickard

Som så många andra redan skrivit: varför bry sig? Det är ju mest ett estetiskt problem i de flesta fall, men annars kan man ju göra/skaffa en slangborste. Jag skulle inte ödsla pengar på nya slangar, borsta och skölj igenom med hett vatten om det blivit FÖR mycket alger/gojs i slangen. Mina slangar får oftast vara som de är. Vid filtertvätten jag gör med ojämna mellanrum så brukar det mesta gojset åka ut i alla fall....;)
#20 - 31 januari 2007 17:13
gudsson skrev:
Men inte utan mening.

Tips:

Samla gojsigt grums slums från slangarna i en till två veckor. Koka upp detta med en nypa salt. Sila bort vätskan och vänd in det nykokta gojsiga grums slumset med en handfull kokt potatis,gärna färsk. Klart att servera med vitt vin!

Potatis? vi brukar köra med ris hos oss.. :confused: Testa med potatis nästa gång kanske är godare..
#21 - 31 januari 2007 21:16
Jag är ju bondläpp ursprungenligen från Öland vet du!
Du är ju så klart lite mer internationell och närmar dig den japanska sushin.
#22 - 1 februari 2007 00:16
sparven skrev:

Micke M:

Och varför byta slangarna om det är alger i dom, Då det går att rengöra dom?Byter du akvarium ifall det är alger i akvariet?

Vad jag menar är att slangarna ska bytas ut iallafall innan de blir för gamla. De stelnar och torkar ut när de åldras, vilket avsevärt ökar risken för läkage. En bra Eheimslang kostar väl ca 20kr/m, så har man väl micklat av dem är det väl ett perfekt läge att byta ut dem, tycker jag.
Mvh micke
#23 - 1 februari 2007 19:44
em serigöst påverka genomströmningen ... mina slangar till filtret är 1". tror knappast nåra alger påverkar så mycket

Annons