Körde för ca en månad sedan igång ett ytterfilter.....
Nu verkar de ha börjat växa nåt i slangarna in&ut......
Är det vanligt eller är era slangar helt rena?.......
Hur får man bort det?
Rickard
Piscator skrev:Jag måste sälla mig till sad_ants fråga, varför göra rent slangarna? I alla slangar till ytterfilter blir det såklart en algpåväxt för alla som har ett ytterfilter. Slangarna är relativt grova, den lilla bromseffekt som algerna gör kan väl inte vara ett problem? Eller har ni massor av alger i slangarna, hur ser det i så fall ut i akvariet?
sparven skrev:Jo men ifall man bara vill ha det "perfekt" och inte vill ha alger i slangarna, så rengör man dom.
gudsson skrev:Jag har fullt av favoritalger i mitt kar. Grumset och slafset i slangarna till mina två ytterfilter är kul.
Fiddan skrev:
Ja det var en lång mening.
rick skrev:Körde för ca en månad sedan igång ett ytterfilter.....
Nu verkar de ha börjat växa nåt i slangarna in&ut......
Är det vanligt eller är era slangar helt rena?.......
Hur får man bort det?
Rickard
gudsson skrev:Men inte utan mening.
Tips:
Samla gojsigt grums slums från slangarna i en till två veckor. Koka upp detta med en nypa salt. Sila bort vätskan och vänd in det nykokta gojsiga grums slumset med en handfull kokt potatis,gärna färsk. Klart att servera med vitt vin!
sparven skrev:Jo men ifall man bara vill ha det "perfekt" och inte vill ha alger i slangarna, så rengör man dom.
Micke M:
Och varför byta slangarna om det är alger i dom, Då det går att rengöra dom?Byter du akvarium ifall det är alger i akvariet?