Nu tar jag upp min partikel-tråd igen. När jag startade mitt akvarium trodde jag i min enfald att det skulle räcka med ett bra ytterfilter med rätt komponerad sammansättning av filtermaterial för att bli av med både partiklar och biologiskt avfall. Men nu har jag förstått att ytterfiltret mest är till för biologisk filtrering, för att få bort partiklarna måste jag visst ha ett extra filter, som måste rengöras oftare, t.ex. ett innerfilter eller någon typ av för/efterfilter till ytterfiltret. OK, jag förstår resonemanget. Innerfilter är dock inget alternativ för mig, ... för fult helt enkelt. Jag vill ha en slang in och en ut ur akvariet, inte mer.
Några frågor ..
Finns det inte något vettigt för/efterfilter akvarieaffären (Jag har inte hittat något)?
Varför finns inte något kombinerat filter som erbjuder ett lättstädat förfilter plus en bra biologisk filterkammare i ett, vad har filterfabrikanterna tänkt på egentligen?
Det alternativ jag fått tips om är att köpa ett filterhus från Jula/ClasOhlsson/Biltema och packa med filtervadd. Ett bra tips tycker jag. En fråga dock. Varför inte använda någon av de filterpatroner som också finns att köpa på nämna ställen. Finns t.ex. två olika med 20 micron respektive 60 micron genomsläpplighet. Någon som testat dessa ?
Sista frågan, är det bäst att ha det extra filtret (ClasOhlsson-varianten) före ytterfiltret eller efter ytterfiltret. I ytterfiltret har jag ju det mest finporiga materialet sist vilket talar för att ha extra-filtret efter ytterfiltret, ... då kommer ju också vattnet med kraft att pumpas igenom filtret. Sätter jag det före ytterfiltret så slipper jag istället partiklar i ytterfiltret, men på sugsidan är det väl bara häverteffekten som drar vatten genom filtret vilket kanske gör att cirkulationen minskar snabbt.
Långt inlägg med flera frågor, nu hoppas jag på många tips!
Kan också nämna att mitt akvarium är ett 200l dvärgcilkidkar med en hel del växter.
// Håkan