Partiklar - Hur filtrera ?

#1 - 8 januari 2006 20:06
Hej, jag lider av partiklar (syns med blotta ögat utan problem) i mitt 200l akvarium. Akvariet har varit igång två veckor nu. Filtrerar med ett ytterfilter där jag har biobollar, makaroner och filtermatta i de tre kamrarna. Min enda förklaring till problemet är att partiklarna åker rakt igenom filtret, vilket jag kan förstå eftersom det inte finns någon finporig del i filtret som kan ta dessa. Men hur ska jag få bort partiklarna. Blir filtret med tiden bättre på partiklar också eller bör jag åtgärda något. Kan det vara fel på filtret? Ett Fluval 403 som jag fick av en kompis som ledsnat på akvarier (märkligt!). Kan det vara så att vattnet inte passerar kamrarna med filtermaterial utan istället tar en genväg mellan ut och in? Hjälp!
#2 - 8 januari 2006 22:36
ja fluval har jag läst av en som testade att det är en del vatten som åker bredvid filterkamrarna... Det bästa för att få ett klart vatten är nog att sätta in ett innerfilter med riktigt finporig filtermatta!!!
#3 - 9 januari 2006 01:57
tror det är aquaclear cirkulationspumpar man kan sätta "quickfix" filter på och ska funka bra efter vad jag läst om du köper rätt filter då det finsn 3 sorter.
grov fin och aktivt kol
#4 - 9 januari 2006 08:04
Hej, så ni menar alltså att man bör ha ett ytterfilter som filtrerar biologiskt och dessutom ett innerfilter som filtrerar mekaniskt?

Finns det ytterfilter som hanterar både mekanisk och biologisk rening, utan att man för den skull bhöver göra rent varannan vecka. Eller något slags förfilter till ytterfiltret kanske? VIll ju helst slippa innerfilter, tycker det är ganska fult med en sån klump.
#5 - 9 januari 2006 10:37
Prova med välpackadvadd i ytterfiltret, den måste dock bytas redan efter nån dag... annars kan det räcka med filtermatta med mindre porer, det beror lite på hur stora partiklarna är. Eftersom det normalt inte tilförs partiklar uteifrån, så brukar det försvinna efter en tid, frågan är vad du har för partiklar. är det nedbrytningsbara restprodukter, infusorier, eller svävaralger, kan det ju återkomma, då får du spåra källan och göra nånting åt det (döende avrutnade växter kan sprida en hel del av det förstnämnda, de andra två har vi tjatat om rätt många gånger här på forumet :- )

Lycka till.
B!
#6 - 9 januari 2006 11:42
Om du har dubbelkranar till ditt ytterfilter kan du mellan dessa koppla in ett förfilter med packad vadd som tar bort alla partiklar, och är lätt att rengöra!
#7 - 9 januari 2006 12:14
Detta låter ju mycket intressant. Ska nog satsa på ett sådant. Finns det någon erfarenhet av vilket fabrikat man bör välja?
#8 - 9 januari 2006 12:22
Jag är säker på att OBS, K-Rauta eller någon av rörfirmorna har sådana filter till hyfsad penning!
Ex på filter: http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/Sm%E5_enkla_filter_04_low.pdf
Men tror att dessa är rätt dyra!
#9 - 9 januari 2006 12:24
Även dom som man kan sätta på vattenkranen går att koppla in med rätt förminskningar som hittas där rörprylar säljes de ovanstående samt Claes Olsson!
#10 - 9 januari 2006 12:46
Vad sägs om att köpa ett från eheim eller fluval då? Funkar dom eller är det bättre med clasohlsson ?
#11 - 9 januari 2006 13:56
Du måste förminska in och utgångarna på förfiltret! Tror inte Eheim har passande kopplingar! Men har dom går dom givetvis lika bra!
#12 - 13 januari 2006 07:10
Nu tar jag upp min partikel-tråd igen. När jag startade mitt akvarium trodde jag i min enfald att det skulle räcka med ett bra ytterfilter med rätt komponerad sammansättning av filtermaterial för att bli av med både partiklar och biologiskt avfall. Men nu har jag förstått att ytterfiltret mest är till för biologisk filtrering, för att få bort partiklarna måste jag visst ha ett extra filter, som måste rengöras oftare, t.ex. ett innerfilter eller någon typ av för/efterfilter till ytterfiltret. OK, jag förstår resonemanget. Innerfilter är dock inget alternativ för mig, ... för fult helt enkelt. Jag vill ha en slang in och en ut ur akvariet, inte mer.

Några frågor ..

Finns det inte något vettigt för/efterfilter akvarieaffären (Jag har inte hittat något)?

Varför finns inte något kombinerat filter som erbjuder ett lättstädat förfilter plus en bra biologisk filterkammare i ett, vad har filterfabrikanterna tänkt på egentligen?

Det alternativ jag fått tips om är att köpa ett filterhus från Jula/ClasOhlsson/Biltema och packa med filtervadd. Ett bra tips tycker jag. En fråga dock. Varför inte använda någon av de filterpatroner som också finns att köpa på nämna ställen. Finns t.ex. två olika med 20 micron respektive 60 micron genomsläpplighet. Någon som testat dessa ?

Sista frågan, är det bäst att ha det extra filtret (ClasOhlsson-varianten) före ytterfiltret eller efter ytterfiltret. I ytterfiltret har jag ju det mest finporiga materialet sist vilket talar för att ha extra-filtret efter ytterfiltret, ... då kommer ju också vattnet med kraft att pumpas igenom filtret. Sätter jag det före ytterfiltret så slipper jag istället partiklar i ytterfiltret, men på sugsidan är det väl bara häverteffekten som drar vatten genom filtret vilket kanske gör att cirkulationen minskar snabbt.

Långt inlägg med flera frågor, nu hoppas jag på många tips!

Kan också nämna att mitt akvarium är ett 200l dvärgcilkidkar med en hel del växter.

// Håkan
#13 - 13 januari 2006 07:17
Eheim har bra filter.http://eheim.com/
Välj produkter sen väljer du 2227 professionel Wet/ Dry Canister filter.
#14 - 13 januari 2006 09:44
[quote=Hugin]Eheim har bra filter.http://eheim.com/
Välj produkter sen väljer du 2227 professionel Wet/ Dry Canister filter.[/quote]

OK, kanske kan vara något, verkar dock som folk har lite varierande erfarenhet av detta filter, (som säkert är kanon när det funkar som det ska).

Skulle gärna få lite mer input till mina övriga frågor. (rörande ClasOhlsson-filtret).
#15 - 13 januari 2006 22:31
det viktigaste är vad du har för filtermaterial, pumpen är mindre viktig... du får kanske lägga i en finare filtermatta...?
#16 - 14 januari 2006 15:42
[quote=sunkan aspidoras]det viktigaste är vad du har för filtermaterial, pumpen är mindre viktig... du får kanske lägga i en finare filtermatta...?[/quote]

Hej, jag har hört att ytterfiltret då kleggar igen snabbt, men det är faktiskt vad jag gjort just nu för att få bort partiklarna, får se vad som händer.

Men jag funderar på att montera ett ClasOhlsson-filter efter ytterfiltret. Då blir det enklare att rengöra och ytterfiltret får längre rengöringsintervall. Är det någon som har erfarenhet av de filterpatroner som finns till dessa filterhus?
#17 - 14 januari 2006 18:37
[quote=hjac]Men jag funderar på att montera ett ClasOhlsson-filter efter ytterfiltret. Då blir det enklare att rengöra och ytterfiltret får längre rengöringsintervall. Är det någon som har erfarenhet av de filterpatroner som finns till dessa filterhus?[/quote]

minns ja inte helt fel finns det bilder på ett arrangemang med de filtret under "gör det själv" på zoopets förstasida.

där sitter även kranar både före och efter filtret för att underlätta rengörning och byte.

Annons