Partiklar från filtret vid vattenbyte

#1 - 25 september 2007 20:33
Har ett rätt nytt akvarium (6 veckor). Varje gång jag byter vatten, så byter jag det vita filtret. Men när jag håller på vid pump och filter, så forsar det ut en massa bruna partiklar till akvariet. De kommer från filtrena. Vattnet blir väldigt grumligt ett tag, men jag tycker att det även senare inte är så klart vatten, som jag tycker det borde vara. Ska man skölja ur alla filter när man byter vatten, så det bruna försvinner, eller förstör man bakteriefloran helt? Jag har hittills bytt det gröna och det svarta filtret en gång var (dock ej samtidigt).
#2 - 26 september 2007 09:00
För det första: Du behöver aldrig byta eller göra rent filtret! Eller snarare: du gör bara det när vattenflödet från pumpen börjar minska. Det kanske det gör cirka en gång i halvåret. Men då får du inte "göra rent" filtret, utan du tar upp hela pumpen, tar försiktigt ut filtret och kramar ur det några gånger i en hink med gammalt akvarievatten. Då dör inte de nyttiga bakterierna!

Det är jätteviktigt i början att man bara låter akvariet vara. Det sätter sig nämligen en massa nyttiga bakterier i filtret, som hjälper till att bryta ner skit och matrester, och också att omvandla skadliga ämnen (nitrit) till ämnen som inte är farliga.

Du ska inte heller byta allt vatten, utan bara 25% eller 30% en gång i veckan. Byter du allt vatten blir det som att göra en omstart av hela akvariet, du förlorar jättemycket bra bakterier.

I övrigt har du gjort rätt som inte gör rent alla filter-delar på en gång. Men som sagt, du behöver nästan aldrig göra det!

Så låt filtret sitta i nu, gör inte rent eller någonting, så kommer "smuts" att brytas ner av sig själv mycket snart. Jag vet inte vilken pump du har, men när du någon gång vill ta upp pumpen för att "krama ur" någon filter-del, då tar du upp hela pumpen ur akvariet så att det inte kommer ut så mycket smuts i akvariet. Sen kramar du ur filtret i gammalt akvarievatten och sätter tillbaka. Det behöver inte se helt rent ut.

Lycka till! Och kom ihåg att bara köpa några få fiskar (3-4 st) den första månaden!

:)
#3 - 26 september 2007 09:35
Ett tips kan ju vara att du drar en plastpåse över innerfiltret innan du lyfter ur det, då följer skiten med upp ur karet.
#4 - 26 september 2007 11:23
Det var ett bra tips albjohn, så långt har jag inte ens själv tänkt ännu. Men det verkar vara lite blandat vad man kallar för "filter" och "pump" och så. Men nu menade du väl att hon ska lyfta ut hela pumpen (det som kallas innerfilter), med filter och allt. Tänkte mest att många nybörjare kanske kan bli förvirrade med alla filter-termer :)

Men som sagt, det kan se lite skitigt ut nu i början innan bakterierna har kommit igång. Ha ganska stark vattenström på pumpen så att vattenytan rör sig mycket och låt allting bara vara några veckor (men gör regelbundna delvattenbyten, 30% en gång i veckan) så kommer allt gå bra :)
#5 - 26 september 2007 14:54
Jag tror vederbörande inte har ett filter man kan lyfta ur, utan ett permanent juwelfilter! Men stänger du av pumpen och lyfter ur filtermaterialet försiktigt så borde ju de partiklar som ändå åker ut i karet vara försumligt!
Bilagor:

Annons