Parosphromenus sumatranus

#1 - 6 januari 2008 14:38
Laktritsguramina är erkänt svåra att plåta. De är tillbakadragna och mycket uppmärksamma fiskar, som blixtsnabbt försvinner ner bland stenarna om de känner sig alltför iakttagna. Att de kan vara så snabba är rätt egendomligt med tanke på hur betänksamt stillsamt de för övrigt rör sig, ofta alldeles stillastående i någon minut eller så, svävande i vattnet som en rymdstation.

Ibland lyckas jag smyga mig på någon för att stjäla åt mig ett foto eller två – som nu. Detta är en hanne, vackert utfärgad i svart, mörkrött och turkos, som väntar utanför en lekgrotta.

Bland fiskar är dessa mina favoriter. Inget show-off här inte!
#2 - 6 januari 2008 16:23
Otroligt fina bilder!
#3 - 6 januari 2008 17:54
Fina fiskar! Sådana skulle jag vilja äga.
#4 - 6 januari 2008 18:23
Fint :) Har du fått dem att leka?
#5 - 7 januari 2008 20:29
Det ser ut så just nu. En hanne bevakar var sin grotta. Men om det blir något? Man får se. Jag vill inte störa dom genom att tränga mig på utan hoppas på det bästa.
#6 - 13 januari 2008 10:58
Två nya bilder från i morse. Förmodligen spänner de upp fenorna för att skrämma mig med.

Nu verkar det klart att de bar bosatt sig i varsin håla. Jag avslöjade dem med en ficklampa häromkvällen.
#7 - 22 januari 2008 20:33
Lite nya bilder.

På den första ser man hannen kika ut ur sin håla.

På de två sista står han karakteristiskt snett neråt, som jag tolkar som antingen oro eller varning - ibland med utspärrade fenor men det ser man inte här. Däremot ser man en del av de turkosblå/turkosgröna fläckarna.
#8 - 22 januari 2008 20:50
Fina bilder :) Är riktigt sugen på att skaffa någon Parosphromenus-art! Men är ju lite knepiga att få tag på..

Ingen lek ännu?
#9 - 16 februari 2008 10:09
NU har de kommit riktigt i lektagen. Här är en bild på honan och några på hannen, som försöker imponera med sina färger.

Jag har sänkt salthalten till 90 microSiemens och matar dagligen med Artemia. Vattnet håller jag ganska så brunt med havsmandelträblad.

Det här artar sig till att bli riktigt spännande.
#10 - 20 februari 2008 12:22
Fina bilder

Spännade att följa. De ser verkligen ut att vara i tagen för lek snart.
Håller du andra labyrinter också?

Pär
Bilagor:
#11 - 20 februari 2008 19:34
Ja, Parosphromenus linkei - men de är väldigt skygga så i det karet tänker jag lägga till ett par Parosphromenus harveyi imorgon för att locka fram dem. Ensamhet kan vara svår att bära.
#12 - 20 februari 2008 22:13
kan du inte ta en bild på hela akvariet så man får se hur du inrett det osv?
mycket fina bilder=)
Bilagor:
#13 - 23 februari 2008 10:57
Så här ser akvariet ut.
Ca 20 liter med RO-vatten (omkring 90 mikroSiemens). Bara flytväxter (Salvinia). Ingen pump, ingen uppvärmning, en enkel 20 W halogenlampa och allmänt ljus från rummet. Vanligt grus på botten. Stenröse med många gömställen och två keramiska rötter med hål i (en på vardera sidan). Snäckor för rengöring. Artemia-nauplier dagligen. Då och då några blad från havsmandelträet.

Experterna säger att det viktigaste är låg salthalt på vattnet så jag följer dem.
#14 - 21 september 2008 16:29
Absolut katastrof! Jag har lyckats ha ihjäl mina två fiskar genom mitt försök att sänka pH, vilket gick över styr. Så tråkigt!

Aldrig mer skall jag ge mig in på något så riskfyllt. Inte ens med riktigt utspädd HCl. Huga!

Annons