Parosphromenus

#1 - 20 maj 2010 23:29
Eftersom Legob bad om det så slänger jag upp en tråd. Som en introduktion så kan jag säga att släktet Parosphromenus består av 18 beskrivna arter i dagsläget, men det finns de som menar på att det kan finnas uppemot 50 olika arter.
Tråkigt nog så lär väl vi aldrig få veta hur många arter som finns, eller har funnits snarare då deras hemmiljöer i Malaysia och Indonesien förstörs med rasande fart. De återfinns i naturen i vad vi inom akvaristiken kallar för "svartvatten", dvs mycket saltfattigt och surt vatten som är starkt tefärgat.

För att återskapa en miljö som är lik den i naturen så behöver man ett osmosfilter för att filtrera bort alla salter i vattnet. Detta är framförallt nödvändigt vid odling, då äggen inte kläcks om vattnet inte är tillräckligt "rent", förutom att det ska vara saltfritt så vill man även hålla bakteriefloran nere då äggen är mycket sårbara för angrepp. För att göra detta så kan man använda sig av t.ex. Ketapang-blad (också kallade Indian Almond Leaves m.m.) eller alkottar. Ketapang-blad sägs dock vara extra bra till detta. De är dessutom utmärkta som dekoration/gömställen.

Det andra problemet är att de allra flesta arter inte äter dött foder. Så man kan alltså glömma frysfoder och torrfoder. Nykläckt artemia är i princip oundvikligt, men det är å andra sidan lätt att pyssla med och relativt billigt. Andra foder som funkar bra är moina, grindalsmask, mikromask m.m. Mask är dock för fett för att ges som annat än supplement. Parosphromenus har i naturen tillgång till väldigt lite föda så de äter inte särskilt mycket, framförallt vuxna hanar.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av odling av dessa fiskar ännu, men jag har hittills haft goda resultat med att hålla ensamma par i 18-liters akvarium. Vattnet har där ett pH på runt 5-6 och ett ledningstal på runt 40-50 mikrosiemens/cm. Jag matar mest med nykläckt artemia och moina, nu i dagarna har jag även börjat fånga svarta mygglarver. Ynglen tar i princip nykläckt artemia från första dagen, men jag brukar stödmata med vinägermikro för att vara säker på att de får i sig tillräckligt med mat. De flesta menar på att det är bäst att låta ynglen gå kvar med föräldrarna men jag har haft bäst resultat med att flytta ynglen just när de blivit frisimmande till ett eget akvarium. Akvarierna är ganska enkelt inredda och ett exempel kan ses här, ett akvarium med ett par Parosphromenus nagyi "Cherating":

Inredning består av några Ketapang-blad och ett PVC-rör för dem att leka i. Sen har jag några Ceratopteris cornuta som funkar som "filter". Det är få växter som klarar av att växa i sådana här förhållanden. Några exempel på växter som funkar är: Javaormbunke, mossor av olika slag, Ceratopteris, Hornsärv, Bolbitis. Jag föredrar Ceratopteris eftersom de växer väldigt snabbt och därmed tar upp mycket näring. Alla rutor är täckta (även bottenrutan) med svart självhäftande plastfilm.

Avslutningsvis så är de Parosphromenus man ser i butikerna ofta alldeles utmärglade, de trivs inte i butikernas kraftigt filtrerade akvarium med snabba stressande medinvånare. Detta är synd då det är otroligt vackra fiskar som är väldigt intressanta att studera. Det vore kul om fler i Sverige skulle intressera sig för dessa fiskar, och jag hoppas att få några av de ovanligare arterna etablerade här. För mer bilder och information så rekommenderar jag ett besök på http://www.pandaplus.dk/parosphromenus.htm

Slutligen ett par bilder:

Parosphromenus deissneri "Bangka"

Parosphromenus linkei
#2 - 21 maj 2010 15:51
[COLOR="DarkRed"]Väldigt[/COLOR] flotta bilder! Några ord om hur du plåtade skulle uppskattas.

Jag har mörkbrunt silkespapper på sidorna och bak och rätt så mörkt vatten faktiskt. Det gör det svårt att hålla koll på vad som händer plus att de ju i allmänhet är rätt så blyga.

Det är roligt att det finns ett visst intresse för dessa fiskar trots allt.
#3 - 21 maj 2010 22:31
Tack :) Ja du, hur jag gjorde.. blixt ovanför akvariet och ett makroobjektiv är väl det som behövs. Det är dock omöjligt att få till bra bilder i akvarium där vattnet är riktigt mörkt, vattnet var relativt klart i de akvarium där dessa bilder togs.

Jo, det kan vara lite svårt att se vad som händer. Speciellt vissa arter är ju skyggare än andra. Jag brukar oftast se honorna medan hanarna ofta håller sig undan. När de väl börjat leka så verkar de hålla på ett bra tag, men jag har än så länge inte hittat någon direkt "trigger" för lek utan det verkar mest ske spontant när vattnet är bra och fiskarna i bra kondition.

De blir dock inte så skygga när man har dem i den typen av akvarium som jag beskrev ovan, dvs alla sidor täckta. Det blir som en mörk "box", och då behöver man inte ha så fruktansvärt mycket inredning i akvariet så att man aldrig ser fisken. Räcker t.ex. med ett par löv som gömställen. Har heller inget substrat i dessa akvarium och det funkar bra, men får en del obskyra alger som man aldrig ser några andra akvarister prata om :p Annars är ficklampan din vän.

Vore helt klart kul om vi vore några i Sverige som satsade på att hålla dessa fiskar långsiktigt, intresset verkar i allmänhet svalt i Sverige. I Danmark vet jag två som odlar Parosphromenus, annars verkar de flesta odlarna finnas i Tyskland.

Vilka arter håller du numera, legob?
#4 - 22 maj 2010 18:18
Du kanske ska tillägga att det även går bra att torvfiltrerar vattnet för att få ned ledningstal och pH. Det har jag själv kört till mina linkei och det funkar bra.
#5 - 22 maj 2010 20:58
Hur kan torvfiltreringen få ner ledtalet? Brukar den inte snarare höja det?
#6 - 22 maj 2010 22:15
[QUOTE=Robin_Hedstrom;1421119]Hur kan torvfiltreringen få ner ledtalet? Brukar den inte snarare höja det?[/QUOTE]

Det stämmer. Humusämnen höjer ledningstalet. Just pH-värdet sägs dock inte vara överdrivet viktigt, utan det man vill ha är just en låg konduktivitet.

I den här här artikeln går in Karsten Keibel in närmare på det, och hur Parosphromenus är anpassade till just dessa miljöer: http://www.pandaplus.dk/Dokumenter/Er%20pragtguramier%20truede%20dyrearter.pdf

Just Parosphromenus linkei sägs vara en av de lättare arterna att odla, och P. quindecim rapporteras gå bra att odla i vatten med lite högre ledningstal (100 mikrosiemens/cm). Men så vitt jag vet så är det ingen som har lyckats odla de mer krävande arterna utan att använda RO-filter.

Edit: Men det Krister kanske syftade på är att torv kan göra vattnet mjukare.
#7 - 23 maj 2010 15:37
[QUOTE=oaken;1420905]Tack :) Ja du, hur jag gjorde.. blixt ovanför akvariet och ett makroobjektiv är väl det som behövs. Det är dock omöjligt att få till bra bilder i akvarium där vattnet är riktigt mörkt, vattnet var relativt klart i de akvarium där dessa bilder togs.

Jo, det kan vara lite svårt att se vad som händer. Speciellt vissa arter är ju skyggare än andra. Jag brukar oftast se honorna medan hanarna ofta håller sig undan. När de väl börjat leka så verkar de hålla på ett bra tag, men jag har än så länge inte hittat någon direkt "trigger" för lek utan det verkar mest ske spontant när vattnet är bra och fiskarna i bra kondition.

De blir dock inte så skygga när man har dem i den typen av akvarium som jag beskrev ovan, dvs alla sidor täckta. Det blir som en mörk "box", och då behöver man inte ha så fruktansvärt mycket inredning i akvariet så att man aldrig ser fisken. Räcker t.ex. med ett par löv som gömställen. Har heller inget substrat i dessa akvarium och det funkar bra, men får en del obskyra alger som man aldrig ser några andra akvarister prata om :p Annars är ficklampan din vän.

Vore helt klart kul om vi vore några i Sverige som satsade på att hålla dessa fiskar långsiktigt, intresset verkar i allmänhet svalt i Sverige. I Danmark vet jag två som odlar Parosphromenus, annars verkar de flesta odlarna finnas i Tyskland.

Vilka arter håller du numera, legob?[/QUOTE]

Mina aktuella arter:
P opallius (1 par)
P anjunganensis (1 par)
P sumatranus (2 par)
P spec (oklart om par, förmodligen även de sumatranus).
Skulle gärna ha fler men det finns ingen riktig plats.
#8 - 23 maj 2010 15:57
[QUOTE=oaken;1421139]Det stämmer. Humusämnen höjer ledningstalet. Just pH-värdet sägs dock inte vara överdrivet viktigt, utan det man vill ha är just en låg konduktivitet.

I den här här artikeln går in Karsten Keibel in närmare på det, och hur Parosphromenus är anpassade till just dessa miljöer: http://www.pandaplus.dk/Dokumenter/Er%20pragtguramier%20truede%20dyrearter.pdf

Just Parosphromenus linkei sägs vara en av de lättare arterna att odla, och P. quindecim rapporteras gå bra att odla i vatten med lite högre ledningstal (100 mikrosiemens/cm). Men så vitt jag vet så är det ingen som har lyckats odla de mer krävande arterna utan att använda RO-filter.

Edit: Men det Krister kanske syftade på är att torv kan göra vattnet mjukare.[/QUOTE]
Okay, I stand corrected!

Men visst var det mjukheten på vattnet och även pH som jag främst menade på.
#9 - 23 maj 2010 16:04
[QUOTE=legob;1421326]Mina aktuella arter:
P opallius (1 par)
P anjunganensis (1 par)
P sumatranus (2 par)
P spec (oklart om par, förmodligen även de sumatranus).
Skulle gärna ha fler men det finns ingen riktig plats.[/QUOTE]

Skoj. Några yngel på någon av dessa? P. sumatranus sägs ju vara svår, men aldrig testat den själv. P. opallios sägs ju också vara svår, eller åtminstone väldigt skygg. Har du upplevt dem så?

Parosphromenus är ju annars behändiga på så sätt att de inte behöver stora akvarium :)
#10 - 24 maj 2010 14:07
Har funderat på om det finns några yngel kvar hos mitt nagyi-par egentligen, såg ett ganska litet häromdagen men idag så såg jag en rackare på nästan en centimeter som såg ut som en kopia av sina föräldrar, så uppenbarligen finns de där men de visar sig inte i onödan.
#11 - 27 maj 2010 19:01
[QUOTE=oaken;1421333]Skoj. Några yngel på någon av dessa? P. sumatranus sägs ju vara svår, men aldrig testat den själv. P. opallios sägs ju också vara svår, eller åtminstone väldigt skygg. Har du upplevt dem så?

Parosphromenus är ju annars behändiga på så sätt att de inte behöver stora akvarium :)[/QUOTE]

Jag får väl säga att jag har slarvat med tillsynen på ett tag så jag vet inte säkert, i alla fall inget som dykt upp mitt framför ögonen men det är ju knappast att vänta heller. De lever ju sina liv lite i skymundan och dessutom har jag mörkat ner vattnet rätt rejält så det blir ännu svårare att se.

P. opallius är [COLOR="DarkGreen"]kolossalt[/COLOR] skygg. Precis i början såg jag dem hela tiden men inte på länge. Ett tag trodde jag de hade dött så jag gjorde rent akvariet och se! Där var de men en gnistrande färggrann hanne. Vad de egentligen har för sig vet jag inte riktigt men något är det för de lever ju och endera dagen blir det väl något litet yngel hoppas jag.
#12 - 5 juni 2010 09:48
Såg lite fler nya nagyi-yngel häromdagen.

Vet inte om det är någon som faktiskt lyckats odla opallios, men det är ju kul utmaning. Det är extra svårt när de är så extremt skygga också skulle jag tro. Kul att de lever och frodas (?) åtminstone.
#13 - 18 juni 2010 17:57
De är verkligen mästare på att gömma sig. Mina linkiei har lekt i omgångar, nu har jag inte sett några yngel på ett par veckor, tänkte att de gått till de sälla jaktmarkerna. Men så igår kväll kunde jag räkna till inte mindre än 21 yngel, de största nästan en centimeter!

Får nog ta ett krafttag och flytta dem ur burken snart.
Bilagor:
#14 - 18 juni 2010 18:54
Måste säga att jag blev väldigt fascinerad av de här fiskarna =)
Kanske blir att skaffa i framtiden, får förhoppningsvis en trea i höst så då lär det bli ett par kar, men först channor ^^ Men det tar vi då :P

Spännande att de är så fina fast att de inte vill synas :P men det är väl lite det som är tjusningen haha :P
#15 - 18 juni 2010 19:49
[QUOTE=SenorBastardo;1428316]De är verkligen mästare på att gömma sig. Mina linkiei har lekt i omgångar, nu har jag inte sett några yngel på ett par veckor, tänkte att de gått till de sälla jaktmarkerna. Men så igår kväll kunde jag räkna till inte mindre än 21 yngel, de största nästan en centimeter!

Får nog ta ett krafttag och flytta dem ur burken snart.[/QUOTE]

Riktigt skoj. Hur gick det med dina Indostomus förresten?

Ser några yngel då och då hos mina nagyi, som är mellan 0,5-1cm. Börjar verkligen bli nyfiken på hur många det faktiskt är där i :) Men snart ska burken rivas ut; det är på tiden då det börjat växa cyano och andra skitalger i den. Matar med Moina varje dag där i så de får sig nog en del att äta i alla fall. Men tyvärr så äter de nog nya yngel.
#16 - 18 juni 2010 21:19
Har haft extremt mycket på jobbet denna vecka med att förbereda ett föredrag för Almedalen men jag ska kolla upp dem i morgon. De var lite magra när jag fick dem så de fick gå i en 1-liters burk och jag matade upp dem med artemia och microfex. Nu går de i en tio-liters burk med ett Pseudepiplatys annulatus par samt yngel (det lär försvinna några). Men snart skall de ned i sin egen burk.
#17 - 19 juni 2010 14:02
Honan till mina P opallius har gått till de sälla jaktmarkerna upptäckte jag när jag rensade akvariet. Det blir nog inte lätt att hitta en ersättning. [:-4]
#18 - 21 juni 2010 14:42
Trist. Såg iofs P. opallios på Imazos lista för inte såå länge sen, så helt omöjligt är det väl inte.
#19 - 21 juni 2010 20:26
De har haft opallius på listan rätt länge, tror faktiskt att Janne har åtminstone ett par opallius inne. Ring och fråga vet jag.
#20 - 21 juni 2010 22:28
Inte för att vara en besserwisser men den heter opallios (tidigare sp. "Sukamara") och inte opallius. Men vi har tur i Sverige som har Imazo, de har ju oftast väldigt mycket roligt inne trots att Sverige är en så liten marknad.
#21 - 22 juni 2010 12:32
Rätt skall vara rätt. Inget att genera sig för. P opallios skall det vara.

Min tanke är att vänta ut nästa lista och hålla hanen vid liv. Får man syn på den kan man tro man har en levande safir framför sig. Förtrollande!
#22 - 22 juni 2010 18:21
[QUOTE=oaken;1429140]Inte för att vara en besserwisser men den heter opallios (tidigare sp. "Sukamara") och inte opallius. Men vi har tur i Sverige som har Imazo, de har ju oftast väldigt mycket roligt inne trots att Sverige är en så liten marknad.[/QUOTE]

Messerschmith heter det väl ;)
#23 - 22 juni 2010 18:22
[QUOTE=legob;1429242]Rätt skall vara rätt. Inget att genera sig för. P opallios skall det vara.

Min tanke är att vänta ut nästa lista och hålla hanen vid liv. Får man syn på den kan man tro man har en levande safir framför sig. Förtrollande![/QUOTE]

Jag var väldigt sugen på just opallios men har hört att den ska vara en problemfisk. Får väl se om det bara är rykte eller ej.
#24 - 23 juni 2010 15:57
[QUOTE=SenorBastardo;1429331]Messerschmith heter det väl ;)[/QUOTE]

Hm, vet inte om jag ska ta det där seriöst eller ej :D

Hur som helst, sägs att opallios är lite problematisk ja, men det kanske till största delen beror på dess skygghet? En del har också sagt att ornaticauda skulle vara svår men det har jag aldrig upplevt (odling är däremot en annan femma). Apropå det ska jag äntligen göra i ordning akvarium åt två ornaticauda-par. Har haft dem i ett helt år nu utan att ha satt upp egna akvarium åt dem, jag borde skämmas. Men nu är det till och med beställt nya akvarium, så nu finns det ingen anledning att inte få det gjort!
#25 - 23 juni 2010 19:26
[QUOTE=oaken;1429575]Hm, vet inte om jag ska ta det där seriöst eller ej :D

Hur som helst, sägs att opallios är lite problematisk ja, men det kanske till största delen beror på dess skygghet? En del har också sagt att ornaticauda skulle vara svår men det har jag aldrig upplevt (odling är däremot en annan femma). Apropå det ska jag äntligen göra i ordning akvarium åt två ornaticauda-par. Har haft dem i ett helt år nu utan att ha satt upp egna akvarium åt dem, jag borde skämmas. Men nu är det till och med beställt nya akvarium, så nu finns det ingen anledning att inte få det gjort![/QUOTE]

Glöm Messerschmithskämtet, det var gammalt som gatan.

Är ornaticaudan lite mer bitsk än andra Parosphromenus? Jag har hört att de ska vara det, hannar emellan det vill säga.

Har inte med varken labyrintfiskar eller Paros att göra men väl med iktyologiska böjelser. Mina äldsta Nothobranchius foerschiyngel är väl cirka två månader och hannarna har redan börjat färga ut och det i en femliters burk! Det växer verkligen med en vansinnig fart.
#26 - 24 juni 2010 14:27
[QUOTE=SenorBastardo;1429636]Glöm Messerschmithskämtet, det var gammalt som gatan.

Är ornaticaudan lite mer bitsk än andra Parosphromenus? Jag har hört att de ska vara det, hannar emellan det vill säga.

Har inte med varken labyrintfiskar eller Paros att göra men väl med iktyologiska böjelser. Mina äldsta Nothobranchius foerschiyngel är väl cirka två månader och hannarna har redan börjat färga ut och det i en femliters burk! Det växer verkligen med en vansinnig fart.[/QUOTE]

Har också läst det om ornaticauda någonstans, men det är inget jag har upplevt. Mina två hanar har sina "revir" längst fram vid framrutan (eller sidorutan egentligen eftersom den står med kortsidan utåt), och det är inte mer än 10 cm mellan deras "revir". De är riktigt snygga när de visar upp sig för honorna, helt knallröda/kolsvarta och med de vita markeringarna. Till en början trodde jag faktiskt dessa fiskar enbart var röda i stjärtfenan - typ så här http://yui.at/bbs1/sr3_bbss/8802makihoi/181_1.jpg - men hela kroppen blir faktiskt röd (där det inte är svart då). Dock tog det runt ett år innan mina började visa upp denna starka färgsättning, vet ej varför?

Och kul med dina Nothobranchius, annuella killis växer verkligen nästan osannolikt fort! Som en jämförelse har mina äldsta P. nagyi-yngel inte ens börjat visa det minsta färg, trots att de är fem månader gamla. I och för sig är det möjligt att de inte vill färga ut i en helt kal burk heller.
#27 - 1 augusti 2010 16:38
När jag skulle prova min splitter nya videokamera och dess förmåga att fota i svagt ljus råkade jag fånga ngr sekunders lek av Parosphromenus anjunganensis, en minst sagt diskret varelse. Jag håller dem i mycket mörkt vatten och därför framkommer inga som helst av de förmodat praktfulla färgerna men i alla fall...

" target="_blank">
#28 - 1 augusti 2010 16:45
Här är ngr minuter med Parosphromenus sumatranus. Det var inte den jag köpte, det mesta man köper går ju under namnet P. deissneri, utan det visade sig vara sumatranus.

Det är en hel flock som samsas väl med varandra. Ett par har lagt beslag på ett ihåligt trädstump (kopia) och där kanske pågår något spännande.

Vattnet är rätt så mörkt och håller inte mer än 20 - 30 mikroSiemens. Inget botten substrat, bara massor av eklöv.

" target="_blank">
#29 - 1 augusti 2010 17:19
Trevliga videos. Menade du förresten att hanen uppvaktade honan eller lekte de faktiskt? Var svårt att avgöra :)
Bilagor:
#30 - 2 augusti 2010 18:43
[QUOTE=oaken;1437213]Trevliga videos. Menade du förresten att hanen uppvaktade honan eller lekte de faktiskt? Var svårt att avgöra :)[/QUOTE]

Keine Ahnung! Alldeles för mörkt att avgöra, längst bak i ett hörn bakom stenar ägde det rum. Det var kanske inte så förståndigt av mig att stoppa i ngr Boraras också. Jag tänkte de skulle göra parosarna mindre skraja och så är det kanske men de eventella ynglen!!!!
#31 - 3 oktober 2010 13:00
Väldigt intressant tråd. Hur stora akvarier behöver egentligen de olika sorterna av den här arten? Det verkar vara skillnader i rekommendationerna mellan olika länder.
#32 - 3 oktober 2010 13:10
[QUOTE=Caj;1453697]Väldigt intressant tråd. Hur stora akvarier behöver egentligen de olika sorterna av den här arten? Det verkar vara skillnader i rekommendationerna mellan olika länder.[/QUOTE]

De flesta Parosphromenus-arter kan hållas parvis i akvarium på 12 liter (30x20x20 cm) och uppåt. Vissa arter blir lite större, typ P. quindecim, och bör hållas i akvarium som är åtminstone 25 liter.
#33 - 3 oktober 2010 14:34
[QUOTE=oaken;1453701]De flesta Parosphromenus-arter kan hållas parvis i akvarium på 12 liter (30x20x20 cm) och uppåt. Vissa arter blir lite större, typ P. quindecim, och bör hållas i akvarium som är åtminstone 25 liter.[/QUOTE]

Tack för svaret. Det gäller väl då även P.deissneri? Det verkar vara så olika rekommendationer, men jag har förstått att små akvarium ska gå bra.

Vad gäller vattnet då ja, jag har chokladguramier just nu och Ph ligger på cirka 5,5. Jag använder torvfiltrerat osmosvatten, det märkliga är att vattnet trots det låg på cirka 7 när det kom ner i akvariet trots att det låg på kanske 5 i spannen. Sedan stoppade jag ner torv i filtret och Ph har sänkts! Men vid vattenbyten stiger det lite och sänks sedan. Det är väldigt märkligt. Har du någon aning om hur man kan lösa det?

Är lakritsgurami enklare eller svårare än chokladgurami? Jag har haft chokladgurami i vanligt kranvatten också men de verkar trivas bättre nu. Snabbväxande växter ska man väl egentligen undvika i surt vatten för att inte få Ph-svängningar?
#34 - 5 oktober 2010 17:36
[QUOTE=Caj;1453731]Tack för svaret. Det gäller väl då även P.deissneri? Det verkar vara så olika rekommendationer, men jag har förstått att små akvarium ska gå bra.

Vad gäller vattnet då ja, jag har chokladguramier just nu och Ph ligger på cirka 5,5. Jag använder torvfiltrerat osmosvatten, det märkliga är att vattnet trots det låg på cirka 7 när det kom ner i akvariet trots att det låg på kanske 5 i spannen. Sedan stoppade jag ner torv i filtret och Ph har sänkts! Men vid vattenbyten stiger det lite och sänks sedan. Det är väldigt märkligt. Har du någon aning om hur man kan lösa det?

Är lakritsgurami enklare eller svårare än chokladgurami? Jag har haft chokladgurami i vanligt kranvatten också men de verkar trivas bättre nu. Snabbväxande växter ska man väl egentligen undvika i surt vatten för att inte få Ph-svängningar?[/QUOTE]

P. deissneri funkar i 12 liter ja, men bäst är förmodligen runt 20 liter för att den ska komma till sin rätt. Den riktiga P. deissneri importeras dock aldrig. Den har bara samlats in av hobbyister och finns således inte i akvarieaffärer, även om många arter säljs som deissneri.

Vet inte varför ditt vatten beter sig som det gör. Men så länge pH-värdet håller sig lågt sen skulle jag inte bry mig om det. Skulle väl säga att Parosphromenus ligger på ungefär samma svårighetsgrad som Chokladguramin. Möjligen är Chokladguramin något känsligare. Sen varierar det ju självklart mellan art till art också.

Snabbväxande växter i surt vatten - tja.. Vet en del som använt t.ex. hornsärv. Själv använder jag mest Ceratopteris cornuta, den växer ju delvis under vattnet också men jag vet inte om den påverkar något. Jag har aldrig haft något problem åtminstone. Har börjat experimentera med Hydrilla verticillata nu också..
#35 - 5 oktober 2010 18:51
[QUOTE=oaken;1454303]P. deissneri funkar i 12 liter ja, men bäst är förmodligen runt 20 liter för att den ska komma till sin rätt. Den riktiga P. deissneri importeras dock aldrig. Den har bara samlats in av hobbyister och finns således inte i akvarieaffärer, även om många arter säljs som deissneri.

Vet inte varför ditt vatten beter sig som det gör. Men så länge pH-värdet håller sig lågt sen skulle jag inte bry mig om det. Skulle väl säga att Parosphromenus ligger på ungefär samma svårighetsgrad som Chokladguramin. Möjligen är Chokladguramin något känsligare. Sen varierar det ju självklart mellan art till art också.

Snabbväxande växter i surt vatten - tja.. Vet en del som använt t.ex. hornsärv. Själv använder jag mest Ceratopteris cornuta, den växer ju delvis under vattnet också men jag vet inte om den påverkar något. Jag har aldrig haft något problem åtminstone. Har börjat experimentera med Hydrilla verticillata nu också..[/QUOTE]

Tack för svaren! Mycket intressant. Då är det alltså andra arter som säljs under namnet deissneri. Det kanske vore bäst att köpa från någon som odlar privat, inte minst för att få en någorlunda jämn könsfördelning. I affärer har de aldrig tid med att titta efter sådant. Verkar vara svårt att få tag i dock. Man kanske kan höra med nån affär ändå om de till exempel kan ta in nagyi?

Hoppas det går bra med några frågor till. Är konduktivitetsmätare ett måste eller väldigt behövligt? Hur är det med belysning? Kanske LED-lampa ovanför täckglaset? Går det att ha dessa fiskar i cirka 60 liter också, eller blir de liksom lite vilsna där? I så fall får de sällskap av några chokladguramier.

Ceratopteris cornuta är ju väldigt bra för att dämpa ljuset. Jag såg dina bilder i tråden, väldigt fina.
#36 - 5 oktober 2010 20:51
Imazo brukar ha en del Parosphromenus-arter inne då (under rätt namn), så kolla deras lista med jämna mellanrum. P. nagyi importeras väldigt sällan, så den lär du inte få tag på. P. nagyi från Kuantan är numera utdöd har jag för mig. Den lokalitet jag har är från Cherating, och det är vissa som tror att det är en annan art men åsikterna går isär där. Jag är förmodligen den enda som odlar nagyi i Sverige för övrigt. Finns inte många som försöker odla Parosphromenus i Sverige över huvud taget vad jag vet. De flesta vill inte slabba med osmosvatten för fisk som är så pass skygga.

Konduktivitetsmätare är en bra idé om du vill odla, annars spelar det ingen roll. Jag kör lysrör över mina akvarium (30W), men man kan självklart ha något svagare om man vill. Det funkar att ha dem i större akvarium men det är svårare att hålla koll på dem då, men det går helt klart.

För övrigt så hittade jag just ena halvan av mitt P. parvulus-par död, skulle i dagarna flytta över dem till ett nytt akvarium för att försöka få lek på dem :(
#37 - 5 oktober 2010 21:10
Tack för tipsen. Då kan man be zoo-affären beställa från Imazo. Det är intressant att du har valt de här fascinerande fiskarna. Väldigt tråkigt din parvulus, mycket beklagligt! Känsliga små fiskar. Förhoppningsvis får du tag i en annan. Det verkar vara svårt att få en jämn könsfördelning bara.

Ja man skulle ju kunna ha flera par i så fall. Nåväl, jag vet inte om jag är så sugen på att inhandla konduktivitetsmätare, åtminstone inte för tillfället, kanske senare. Möjligen skulle det gå att odla utan, men förmodligen svårare.

Killi-fiskar som inte är så värst vanliga verkar vara mycket vanligare än små ovanliga labyrintfiskar, det är åtminstone mitt intryck. Uppdatera gärna tråden om du vill om hur det går för dig.
#38 - 5 oktober 2010 21:50
[QUOTE=Caj;1454428]
Killi-fiskar som inte är så värst vanliga verkar vara mycket vanligare än små ovanliga labyrintfiskar, det är åtminstone mitt intryck. [/QUOTE]

Mjo, men det beror i princip på att de är bra mycket lättare att odla i många fall. Sen finns det fler "killioter" än vad det finns folk som är insnöade på labyrintfiskar.
#39 - 5 oktober 2010 21:53
[QUOTE=oaken;1454441]Mjo, men det beror i princip på att de är bra mycket lättare att odla i många fall. Sen finns det fler "killioter" än vad det finns folk som är insnöade på labyrintfiskar.[/QUOTE]

Ja det verkar vara så faktiskt, killisällskap finns ju och så vidare, det är nog mer utbrett än det här med labyrintfiskar, åtminstone de lite mer ovanliga. Man blir sugen ändå! Vet du i så fall om man kan komma över en hyfsat billig konduktivitetsmätare som fungerar bra.

Vore roligt att försöka. Kan jag hålla chokladguramier så kan jag väl försöka med lakritsguramier också. Hade gärna försökt få ungar av chokladguramisarna med, men jag vet inte hur könsfördelningen är.
#40 - 6 oktober 2010 08:29
[QUOTE=Caj;1454443]Vet du i så fall om man kan komma över en hyfsat billig konduktivitetsmätare som fungerar bra. [/QUOTE]

De brukar inte vara så fasligt dyra. 5-700kr ligger de på. De är dessutom mycket mer hållbara än pH-mätare enligt min erfarenhet.
#41 - 6 oktober 2010 09:18
[QUOTE=oaken;1454517]De brukar inte vara så fasligt dyra. 5-700kr ligger de på. De är dessutom mycket mer hållbara än pH-mätare enligt min erfarenhet.[/QUOTE]

Då kanske det kan vara värt det, innan skulle man ju kunna bekanta sig lite mer med hur de är som fiskar. Jag kan nog bereda vatten åt dem så att de trivs.
#42 - 1 november 2010 14:33
[QUOTE=oaken;1429575]Hm, vet inte om jag ska ta det där seriöst eller ej :D

Hur som helst, sägs att opallios är lite problematisk ja, men det kanske till största delen beror på dess skygghet? En del har också sagt att ornaticauda skulle vara svår men det har jag aldrig upplevt (odling är däremot en annan femma). Apropå det ska jag äntligen göra i ordning akvarium åt två ornaticauda-par. Har haft dem i ett helt år nu utan att ha satt upp egna akvarium åt dem, jag borde skämmas. Men nu är det till och med beställt nya akvarium, så nu finns det ingen anledning att inte få det gjort![/QUOTE]

Har yngel på mina ornaticauda just nu. Håller ett par i en 25cm kub med torvbotten, rötter, löv och lite växter. Byter vatten med Alkottepreparerat 1st/l vatten. Ser yngel bland torven.
#43 - 1 november 2010 17:41
[QUOTE=BengtO;1462227]Har yngel på mina ornaticauda just nu. Håller ett par i en 25cm kub med torvbotten, rötter, löv och lite växter. Byter vatten med Alkottepreparerat 1st/l vatten. Ser yngel bland torven.[/QUOTE]

Trevligt, använder du dig av olika digitala mätinstrument?
#44 - 1 november 2010 21:35
Oj, grattis! Är det bara vanligt stockholmsvatten?
#45 - 2 november 2010 07:20
[QUOTE=oaken;1462336]Oj, grattis! Är det bara vanligt stockholmsvatten?[/QUOTE]

Jepp, lite modifierat av torv, löv, rötter och alkottar.
#46 - 2 november 2010 23:04
Det går alltså att få yngel av dem utan avancerad utrustning? Gäller även det diverse mätinstrument?
#47 - 3 november 2010 21:01
Hallå där Bengt.

Så du lyckades med dem, grattis. Vi får se vem som blir först av oss att lyckas med Indostomusen. Jag har fortfarande inte förlåtit dig för dina Betta brownorum.

Jag ska köpa lite Nothobranchius av Janne skall du inte härmas och köra på det också
#48 - 4 november 2010 08:03
NÄ det får du bli ensam om, nothosar lockar inte det minsta. Lite sugen är man på kantnålar.
#49 - 5 november 2010 17:02
[QUOTE=BengtO;1463253]NÄ det får du bli ensam om, nothosar lockar inte det minsta. Lite sugen är man på kantnålar.[/QUOTE]

Apropå kantnålar så visade mina Enneacampus ansorgii lite lekbeteende(?) för en stund sen. En hane visade upp sig för en annan (en hona?) och var strålande röd längs buken upp till nosen.

Här är några bilder på dem för den intresserade: http://www.seriouslyfish.com/forums/index.php?showtopic=2826
#50 - 13 november 2010 13:13
Vilka är svårast respektive lättast av Parosphromenus? Att sköta om och få yngel av.
#51 - 14 november 2010 10:50
[QUOTE=Caj;1466506]Vilka är svårast respektive lättast av Parosphromenus? Att sköta om och få yngel av.[/QUOTE]

Nu har jag ju inte erfarenhet av att hålla ens i närheten av alla arter men.. Det som brukar sägas rent generellt är väl att ornaticauda, parvulus och opallios räknas till de svårare arterna, åtminstone att få yngel av. Lättare arter är arter som anjunganensis och linkei.
#52 - 14 november 2010 13:34
[QUOTE=oaken;1466787]Nu har jag ju inte erfarenhet av att hålla ens i närheten av alla arter men.. Det som brukar sägas rent generellt är väl att ornaticauda, parvulus och opallios räknas till de svårare arterna, åtminstone att få yngel av. Lättare arter är arter som anjunganensis och linkei.[/QUOTE]

Fint, kan vara bra att veta. Det kan nog vara bra att börja med någon lättare art då. Men en här i tråden här hade tydligen fått lek på ornaticauda med behandlat kranvatten. Förmodligen mycket som spelar in. Ingen större skillnad mellan exempelvis anjunganensis och linkei då?
#53 - 14 november 2010 14:37
Att jag säger att ornaticauda är svårodlad har inte så mycket med kraven på vattnet att göra (eller det kanske är just det), men det är få personer som lyckas få fram några större mängder yngel på dem, därför räknas den som en av de mer svårodlade arterna.

Nej, det borde inte vara någon större skillnad mellan dem vad gäller "svårighetsgraden".
#54 - 14 november 2010 18:27
Utmärkt, kan vara bra att känna till.
#55 - 23 november 2010 10:05
Svårigheter att få yngel kan bero på hur fisken har haft det innan man får den också verkar det som.

"If the fish have been kept in improper conditions for a prolonged period the reproductive organs may stop functioning."[COLOR=#c0c0c0]

[/COLOR]http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Parosphromenus/Parosphromenus_harveyi.htm[COLOR=#c0c0c0]

[/COLOR]
#56 - 15 maj 2011 15:06
För ett tag sedan bytte jag vatten komplett i ett av karen, det med Parosphromenus anjunganensis, och efter det syntes de inte till på veckor. Men så i förrgår var de framme båda två. En av dem, jag förmodar honan, var alldeles rund om magen. Det ser inte helt friskt ut måste jag säga men det kan ju också vara tecken på tillökning. Eller...?

Här är i vart fall tre bilder. De små på bilderna är ett 15-tal B. urophthalmoides, som verkar stortrivas i svartvatten.
#57 - 16 maj 2011 17:45
Hade något liknande hos en P. deissneri-hona. Buken blev som en kula precis som hos din fisk. I övrigt verkade den normal. Dock dog den kort därefter. Jag gjorde aldrig något försök att medicinera och vet heller inte vad det kan vara.
#58 - 24 maj 2011 19:18
Fint det där, men svårt att komma åt att städa kan jag tänka mig, det kan ju bli en del rester av löv, hur stort är akvariet?

Annons