Paroonhajarna dör! Hjälp!!!!!

#1 - 25 november 2004 09:20
Hej!
Jag har väldiga problem med mina paroonhajar. Köpte 2st i fredags, men den ena dog i påsen efter ca 1h. Den andra dog några dagar senare. Köpte 2st nya i tisdags. Nu är de oxå sjuka. De har "slem" på sidan av kroppen o är väldigt röda vid fenfästet. De simmar mot botten o stryker sig mot stenarna.
Har gjort ph test o det är bra. Har även gjort nitrittest o det var oxå bra. Hade salt i akvariumet igår o några tabletter som jag blev rekommenderade som var mot vita prick. men det verkar inte som om de blir bättre. De senaste hajarna blev ju sjuka efter bara 12h. Jag vill ju inte att de dör med.
Snälla hjälp mig!!! Vet inte vad jag ska göra!

#2 - 25 november 2004 09:22
Hur stort är akvariet?! Berätta lite mer så kanske du kan få hjälp!
#3 - 25 november 2004 09:24
Dom är nitrit och stresskänsliga fiskar ingen nybörjar fisk,hajmalen är bättre att ha och pictusmalen med.
#4 - 25 november 2004 09:26
När jag var grön inom akvaristiken, för c:a 10-12 år sen, köpte jag i min okunnighet en paroonhaj. Den dog också efter 3-4 dagar. Simmade väldigt konstigt och vägrade äta.

Jag tror att det överhuvudtaget är en väldigt känslig och lättstressad fisk. Vad har du för andra fiskar i akvariet? Kan det vara någon/några som stressar den? Du kanske har parasiter i vattnet? De fiskar jag har nu strök sig mot botten men efter saltbehandling upphörde parasitangreppen.

Varför min dog vet jag inte, antagligen bristande kunskaper ihop med en svår fisk. Vi får hoppas dina överlever, men som sagt, jag misstänker att det är en alltför känslig och lättstressad fisk.

Sen tänkte jag bara tillägga att du öht inte borde ha paroonhajar med tanke på att de kan bli över 3 meter och växer snabbt ur ett akvarium, även om det är på 720 liter...
#5 - 25 november 2004 09:26
Jag antar att du har koppat in dem på ett bra sätt i akvariumet?

De har väl även fått en varm färd hem från affären? Börjar bli ganska kallt ute nu...
#6 - 25 november 2004 09:29
Ursprungligen skickat av Robot

Hur stort är akvariet?! Berätta lite mer så kanske du kan få hjälp!

Det är 240 liter. Har precis startat det. Fiskarna är pigga först sen faller de bara ner på botten o dör. Den ena av de nya var ganska fet när jag köpte den, men den har spytt upp maten. De vill inte äta heller. ger dem räkor som jag har blivit rekommenderad, men de är inte ens intresserade av dem. Har inga konstiheter i akvariet heller. Några lavastenar, växet o en snäcka. de var inte sjuka när jag köpte dem!
Igår när jag tittade noga på den ena så såg det ut som om den hade en liten prick vit prick på ena ögat.
De är ju jätte hängiga o trötta nu!
#7 - 25 november 2004 09:38
Märklig fråga, kanske men ändå...Varför har du köpt paroonhajar, och vad sa de till dig i affären?
#8 - 25 november 2004 10:43
När fiskar kliar sig beror det oftast på vattnet, till exempel när man startat ett nytt akvarium. Det brukar gå över, men jag tror inte att dina fiskar klarar sig. Gissar att de blivit alldeles för stressade och därmed mottagliga för sjukdomar.
Prata med affären och se om du kan lämna tillbaka dem och/eller få pengar tillbaka (vilket du borde om handlaren känner det minsta ansvar).
Skaffa sedan fiskar som - till skillnad från paroonhajar - passar i akvarium. Vill du ha rovmalar är Pimelodus pictus ett utmärkt val.
mvh Daniel
#9 - 25 november 2004 11:54
Detta har nog helt klart att göra med vattnet,fisk kan dö av stora variationer i vattenvärden,Vad har transportvattnet för värden kontra akvariet?Har du egen brunn?När du köper fisk häll transport vattnet med fisk i en hink och "koppa" in vatten från akvariet,dvs i små mängder så fisken hinner vänja sig.Detta låter som ett akut problem inga sjukdomar slår till så fort om de nu inte var sjuka i affärn?Känner igen detta,för när jag var lite o köpte fisk,dog många inom nåra timmar,fast fisk som gick i karet sen länge var pigga.Sen om det är parooner eller andra har ingen betydelse här.
#10 - 25 november 2004 12:06
Vattenberedningsmedel?? Har du det? Klor / kopparförgiftning?
#11 - 25 november 2004 12:12
[quote]Ursprungligen skickat av petrol
Vattenberedningsmedel?? Har du det? Klor / kopparförgiftning?
[/quote

Ja, jag har använt vattenberedningsmedel. Bor inne i stan så jag tror inte att det är något fel på vattnet. Fiskarna har jag ju köpt bara 100 meter från där jag bor. Jag transporterade dem i separata påsar i en frigolit-kartong, så de har inte haft några drastiska temperaturförändringar. Jag tog tid på mig att koppla in dem. Ca 1,5h innan de fick simma fritt i akvariet. De två första hajarna är köpta på ett annat ställe än de två sista, så jag tror inte att de hade någon sjukdom innan de kom till mig.]
#12 - 25 november 2004 12:25
Du vet väl att paroonhajjar blir upp mot 2-3 meter, så stoppa dem i ett akvarie är ju vansinne. Affärerna tänker bara på de pengar de kan tjäna, inte på fiskens bästa.

Jag tror felet ligger i vattnet, dom är extremt känsliga om de inte får de vatten de behöver.
"inkoppningen" bör nog ske under några timmar.
#13 - 25 november 2004 13:42
har 3st har klarat sig utan prob
#14 - 25 november 2004 14:56
Jag tycker det är djurplågeri att ha en MAL som blir 1-2 meter lång i ett akvarium

<font color="red"><b>Det är ingen akvariefisk !</b></font id="red">
#15 - 25 november 2004 15:04
Så sant, men det hjälper inte Jessicas problem just nu va ;)

Alexander: Lätt att klaga på andra "men glöm inte att sopa framför egen dörr".. Jack Dempsy par i ett 250L.. skulle inte jag haft..
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 25 november 2004 15:09
Både paroonhajar och vanliga hajmalar är extremt känsliga för transporter eftersom de är fiskar som är mycket lättstressade.
Detta är nog den den främsta anledningen till att de dör så lätt den fösrta tiden och det är dessutom ytterligare en anledning (förutom storleken) till att de överhuvudtaget inte borde säljas i handeln.
#17 - 25 november 2004 16:06
Ursprungligen skickat av petrol

Så sant, men det hjälper inte Jessicas problem just nu va ;)

Alexander: Lätt att klaga på andra "men glöm inte att sopa framför egen dörr".. Jack Dempsy par i ett 250L.. skulle inte jag haft..

Nää..kanske inte. Men jag tycker att det inte är så konstigt att de inte klarar av att bo i ett akvarium, eftersom de är så stressiga och stora.

Angående det där Jack Dempsey paret, så har jag sålt dem för länge sedan. Dessutom är det inte ens mitt akvarium, utan farsans. Han köpte dem, och jag sålde dem.
Vet du varför jag sålde dem?
Jo, för att de var just för stora för karet[;)]
#18 - 26 november 2004 07:52
Hej!
Jag vet att många är väldigt kritiska till att ha paroonhajar i ett akvarium. Jag vet att de kan bli väldigt stora, men just nu så är de bara ca 10cm.
Jag behöver ingen föreläsning om hur fel det är att ha dem, jag behöver hjälp att rädda dem!!!
Har ett 1500l akvarium som jag tänkte att de skulle få bo i när de blir lite större!
Har hört talas om att det finns en sjukdom som heter hudgrumling. Kan det vara det som de har fått??
Hur behandlar jag det isåfall???
#19 - 26 november 2004 08:10
Ja stress är den största boven paronhajen är stirrig och närvös fisk kör oftast söder nosen i akvariet,titta efter någon annan läcker firre som kan kryssa omkring i stället.
#20 - 26 november 2004 08:55
är det hudgrumling så står det så här på zoopets sjukdomssida.
Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten.
#21 - 1 december 2004 14:38
Mina hajar mår mycket bättre nu! Igår åt de som aldrig förr o rodnaden vid fenorna har försvunnit!
De är lite slöa fortfarande, men vem skulle inte vara det efter en sån pärs de har gått igenom??

Annons