Paroonhajar igen

#1 - 18 augusti 2004 08:15
Hej! Nu vet jag inte om jag lade detta under fel rubrik, men det handlar om paroonhajar...ShadowDawn har i sin signatur "Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!" Sedan har jag läst om flera andra här, som verkar tycka det är en alldeles för tråkig fisk, samt naturligtvis att den blir för STOR, och annat mindre positivt!
Detta förde jag vidare till en kompis, när det visade sig att han köpt 5 (FEM) stycken. Dessa går visserligen i ett rejält kar f.n. men hur fort växer de, undrar jag? Jag har sett ej fullvuxna exemplar, ca 40 cm långa, och de hade ju ett huvud som var lika brett som en mindre hund!
Personligen skulle jag aldrig köpa någon, efter alla negativa inlägg jag sett här, men vad jag förstår så köper suschirestauranger upp dessa fiskar för att laga till dem.(!) det är vad min polare säger iallafall. Stämmer verkligen detta?? [:O][:-27] (Och är det lagligt?...)
De verkar iallafall trivas ypperligt hos min vän, och är mycket vackra! En imponerande fisk, men kanske egentligen inte alls en lämplig invånare i ett akvarium??? Jag hoppas de inte har begått ett stort misstag? (De kostade säkert en slant också...)
/C
#2 - 18 augusti 2004 08:59
Väldigt skeptisk till att dom köper upp sådana..

Imponerande fist ja,, jodu , med sina 3 meter kan dom bli riktigt ruggiga..
#3 - 18 augusti 2004 09:01
Jag har en gång ätit paroonhaj, eller åtminstone någon nära släkting, på restaurang i Sverige (men flera gånger i Thailand).
Hoppas verkligen att den fisken inte var uppvuxen i en sunkigt akvarium! All chili gjorde att det var svårt att känna hur fisken smakade...
mvh Daniel
PS. Tråden borde väl egenligen ligga under "Malar".
#4 - 18 augusti 2004 09:07
så vitt jag vet så görs ingen sashimi på sötvattensfisk efter som dom nog inte smakar speciellt gott otillagade. (dock ska pirayan vara rätt god rå). Men en fisk som paroonhajjen som lever i väldigt dyigt vatten lär inte smaka gott och ett djur i akvarium lär inte bli godare. Nej det låter som en råtta i en pizza.
#5 - 18 augusti 2004 09:08
För dom som vill veta lite mer om malen ifråga:
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Pangasius&speciesname=sanitwongsei
Det är tydligen bara svenskarna som kallar den för paroonhaj.
Färre skulle nog köpa den om den kallades för <b>Giant Pangasius</b>
#6 - 18 augusti 2004 09:14
Så du upptäckte mig[:-65][:)]

Sushi av paroonhaj(mal)?? Jag som hade för mig att dessa malar smakade jätte äckligt och betraktades som fattigmans mat där de kommer ifrån.
#7 - 18 augusti 2004 09:26
Paroonhajar växer uppskattningsvis 2-3cm per månad i akvarium beroende på hur mycket mat de får och hur stort akvarium de går i.

Att föda upp dem för att sedan sälja dem till en sushi-restaurang låter ju lite makabert... men iofs, deras liv blir ju inte helt meningslöst i så fall.
Fast ärligt talat så ställer jag mig frågande hur nyttigt det egentligen är att käka akvariefisk?... Har man någon gång medicinerat i karet så skulle jag vara försiktig att stoppa fisken i munnen... Vet man verkligen att inte ämnena från medicinen har satt några spår som kan vara skadliga för människan?...

Då är det i så fall bättre att skära ner fisken och mata den till de andra fiskarna om man nu har fiskar som gillar fisk, på så sätt så orsakar man inga problem för människorna som äter fisken samtidigt som man inte har köpt fisken och sedan bara klubbat den och kastat den på komposten. Har den kommit till någon form av nytta så känns inte allt lika meningslöst.

Fortfarande så är det dock en art som man bör tänka både en och två och även tre gånger innan man köper, det är egentligen bara yngel upp till 30cm som går att hålla i akvarium utan att de börjar ta skada pga sitt beteende. Och redan efter ett år så har en fisk på 5cm vuxit till 30cm eller ännu mer.
#8 - 18 augusti 2004 09:34
Jag var på en odlingsfarm i Thailand som odlade krokodiler och paroonhajar ,enligt de så bilr paroonhajen MAX 130cm ... dock har de aldrig haft en så stor paroon ,den största paroon de har haft var ca120cm , de flesta är runt 110cm .
#9 - 18 augusti 2004 10:29
Kul grej bara, jag blev erbjuden att köpa fill´eer av den här idag: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
kostar tydligen 50 spänn/kg i grossistledet

Annons