paroonhaj ålder?

#1 - 2 december 2005 21:57
Hej,

Har tagit över ett akvarium på 200l. det medföljde en paroonhaj på ungefär 15år. Är det någon som har nån aning om hur gamla en sån kan bli?

bara nyfiken!
#2 - 3 december 2005 09:42
En 15 år gammal paroonhaj får inte plats i ett 200 liters akvarium. Du måste ha fått fel information eller så har fisken svält under lång tid.
MVH
Magnus
#3 - 3 december 2005 10:04
Nej jag vet att det egentligen är för litet akvariet..

Men men mellan 10-15år är den helt garanterat. Han ja "tog över" det av matade den ungefär var 3-4 dag tror ja, nu matar ja den ungefär varannan dag(matar dem andra fiskarna varje dag men då ser ja aldrig att den äter nåt) så hur ofta kan vara lämpligt o mata den då? Någon som vet ett ställe som kan bruka ta emot fiskar som växt ur akvariet? Ett större akvarie kommer ja nog inte få förren flera år nämligen:( Ps. "hajen" är ungefär 30 cm
Mvh Christopher
#4 - 3 december 2005 10:34
En paroonhaj blir mellan två och tre meter som fullvuxen. Antingen har du en väldigt ung "haj", och om så inte är fallet har du en stackars förkrymt, missbildad stackare.

Hur gamla de kan bli, mycket svårt att säga! En mal kan bli mellan 20 och 30 år har jag för mig, en mbuna runt 10 och en dvärgciklid mellan ett och två år. Sedan om din fisks hemska levnadsförhållanden(om den nu bott i det karet hela sitt liv) påverkar vet jag inte.

Eftersom du behöver minst 30 000 liter för att en paroonhaj ska må bra är det nog inte många som är villiga att ta emot en sådan. Har hört folk som tagit kontakt med skansen, dock kommer jag inte ihåg vad de fick för svar. Din fisk är ju däremot förkymt och kommer antagligen inte bli större (även om den släpps i ett större kar, rätta mig om jag har fel?) så då kan säkert en vanlig zooaffär ta emot den. Det är tyvärr inte en garanti på att den kommer få ett bättre hem, så jag tycker nog att du kan behålla den.
Mata den som du gör, äter den inte mer så gör den ju inte det. Förresten, är du 100% säker på att det är en paroonhaj? Varifrån har du fått infon? Har du kollat upp med foton i något artregister? Bara för att vara säker alltså :)
#5 - 3 december 2005 10:55
Nej jag vet att det egentligen är för litet akvariet..

Jag tror inte att du förstod mig. En paroonhaj som är 15 år gammal får inte plats i ett 200 liters kar, då menar jag rent fysiskt och inte vad jag anser om storlek på kar för att hålla en sån fisk. En 15 år gammal paroon bör vara en bra bit över metern. En 30cm lång haj är troligtvis runt året gammal eller vansinnigt misskött. När du tröttnat så hugg huvet av den, så slipper den lida hos nåon annan.
MVH
Magnus
#6 - 3 december 2005 12:49
Jo munnen ser tyvärr rätt missbildad o bucklig ut.. kan fiskar sluta växa ifall dem är i ett för litet akvarie?, har hört olika fakta om det. sen så bytte den förra ägaren väldigt sällan vatten då han lider av en sjukdom(det låg b.l.a massa skit på bottnen) kanske det kan påverka tllväxten något då?alltså att det är smutsigt i akvariet. 30cm e den o mellan 10-15år så det är nog en missbildad stackare..
Men om dem kan bli så stora så skulle det ju vara intressant ifall t ex Univerreum eller liknande hade såna i en stor tank;-)
#7 - 3 december 2005 12:59
Paroonhajar hör inte hemma i akvarier överhuvudtaget. Jag tycker att du ska följa Tropfrogs råd. En fisk som bör vara mellan en och två meter som i själva verket är 30cm mår nog inte så bra. Observera nog, eftersom ingen kan veta detta säkert.
#8 - 3 december 2005 13:07
Jo alltså ja förstår självklart själv att den inte mår bra! Jag hade aldrig köpt den själv ifall den inte följde med akvariet, så det e inte så mycket ja kan göra åt det.. Och döda den vet ja inte direkt ifall ja kommer att göra..
#9 - 3 december 2005 13:16
om inte du av en eller annan orsak vill hålla yxan finns det nog nån som kan hjälpa dej.

annars kan du ju prova att ringa runt till typ universeum och liknande ställen.
#10 - 3 december 2005 13:24
mm det får nog bli Universeum lr nåt.
Tack för svaren
#11 - 3 december 2005 16:23
Jag arbetar på universeum och kan säga på stående fot att vi inte vill ha den fisken. Längst ner i regnskogen i det vi kallar för anakondaträsket har vi fiskar som lämnats in av akvarister för att de blivit för stora. Alla de fiskarna kommer från sydamerika, eftersom det är en sydamerikansk regnskog vi har. Men inte heller vi kan ta emot alla sydamerikanska jättefiskar som folk vill göra av med, så de flesta tackar vi nej till. Eftersom paroonhajen inte kommer från sydamerika så passar den inte in här och är ett garanterat nej. Dessutom tackar vi aldrig jag till missbildade fiskar.

Min rekomendation att avliva stckaren och göra slut på lidandet kvarstår.
MVH
Magnus
#12 - 3 december 2005 17:58
Okej, det var ju synd:(

Men när du säger missbildad, menar du då att den är det för att den inte har fått växa ut i naturlig längd? Isåfall är ju alla missbildade som man har i akvarier(i stort sett)
#13 - 3 december 2005 18:14
men alla akvariefiskar blir ju inte 2 meter....
#14 - 3 december 2005 18:35
Har jag sagt det??:S
#15 - 3 december 2005 18:36
Menade naturligtvis paroonhaj(eftersom det är dem jag pratar om) Någon annan akvariefisk har jag inte nämnt...
#16 - 3 december 2005 22:08
ok, då förstod jag fel...

nej, paroonen är ingen bra firre för akvarium...
#17 - 4 december 2005 10:16
Nop.. Tyvärr inte, ganska fin mal annars tycker jag.

Underligt att man säljer sådana i affären tycker jag.
#18 - 4 december 2005 10:20
[QUOTE=crigge]Underligt att man säljer sådana i affären tycker jag.[/QUOTE]

är inte de minsta underligt egentligen utan rätt logiskt.
sålänge folk vill köpa kommer försäljare sälja dom.
det enda som kan stoppa det på rimligt sätt skulle va om svensk lag blev tydligare och avsevärt mycket mer slagkraftig än den är nu
#19 - 4 december 2005 10:26
Jo det har du ju såklart rätt i.. menade mer att det är underligt att man får sälja såna bjässar som ingen kan ge ett bra hem.
#20 - 4 december 2005 10:37
visar bara hur j***a slöa dom där uppe i stockholm är på att få till bra slagkraftiga lagar.
#21 - 4 december 2005 11:29
Såg några sådana i akvariebutiken när jag var in sist. Jag tyckte de var bra snygga.
Jag gissar att det rätt många som impulsköper denna fisk, liksom mycket annan fisk. Och så får de veta de blir så stora sen.
#22 - 4 december 2005 13:57
Frågan var om hur gammal den fisken kan bli.
Varför dessa påhopp, nu har crigge fisken och kanske senar ställer frågan om någon vet var/hur han/hon ska förvara den på bästa sätt.
#23 - 4 december 2005 14:07
[QUOTE=Kramfors]Frågan var om hur gammal den fisken kan bli.
Varför dessa påhopp, nu har crigge fisken och kanske senar ställer frågan om någon vet var/hur han/hon ska förvara den på bästa sätt.[/QUOTE]

[QUOTE=crigge]
Nop.. Tyvärr inte, ganska fin mal annars tycker jag.

Underligt att man säljer sådana i affären tycker jag.
[/QUOTE]

Jag skrev utifrån den diskussion som startades med denna kommentar. Det var inget påhopp. Det är lätt att slinka dit att man köper denna fisk. Nära att jag gjorde det. Och undrar crigge om åldern fortfarande?
#24 - 4 december 2005 15:39
Tja, fick ju ett svar om åldern förut.Men det skulle ju vara trevligt o kunna ställa en fråga om parooner utan alla kommentarer på storlek på karen de behöver, precis som kramfors skriver så försöker jag bara göra det bästa av situationen.
#25 - 4 december 2005 19:57
Att man som akvarist är mån om djuren är en självklarhet. Att då bortse från att informera om vilka krav de olika fiskarna ställer på sin miljö är för mig helt otänkbart. Om man inte vill ha information om vad som krävs för att ta hand om sina djur på bästa sätt är man på helt fel forum, och så önskar jag att det förblir.

Om något jag skrivet har upplevts som "påhopp" ber jag så mycket om ursäkt, allt var menat som någorlunda objektiv information för djurens bästa.
MVH
Magnus
#26 - 4 december 2005 20:01
Jo alltså jag menade mer att det brukar spåra ut lite mycket(enligt mig) om att dem behöver stora kar(i andra trådar), vilket ja är fullt medveten om, jag menade inte att låta "otacksam" för svaren.Så tack för svaren=)
#27 - 8 december 2005 18:11
Är inte dom där (paroonhajar) ganska populära matfiskar??

Sälja till restaurang kanske.. *s*
#28 - 8 december 2005 19:11
Bra idé så slipper den dö i(ifall ja avlivar den) i onödan;-)

Annons