ParoonHaj??

#1 - 4 augusti 2005 22:02
:confused: Hej jag undrar om jag kan ha en elr kanske två paroonhajar i mitt 66 liters akvarium??

//tack på förhand.
#2 - 4 augusti 2005 22:08
såvida du inte glömde 2 noller så nej.
dom blir upp till 250cm långa och är mycket lättskrämda
#3 - 4 augusti 2005 22:09
dom blir väldigt stora. jag skulle säga nej men jag har inte så stor erfarenhet men jag kan säga att det var paroonhaj jag ville ha i mitt akvarium tills jag började läsa om dom.

tipset jag fick tidigare var att skaffa iaf 700+l akvarium och det kommer kanske ändå vara lite litet. vad jag också läst om paroonhaj är att dom är lättskrämda och ofta blir så skrämda att dom simmar in i inredningen i akvariumet och skadar sig själva.

ps. ingen kommer säga att du kan ha paroonhaj i 66l akvarium

// SeanChai
#4 - 4 augusti 2005 23:07
[QUOTE=SeanChai]dom blir väldigt stora. jag skulle säga nej men jag har inte så stor erfarenhet men jag kan säga att det var paroonhaj jag ville ha i mitt akvarium tills jag började läsa om dom.

tipset jag fick tidigare var att skaffa iaf 700+l akvarium och det kommer kanske ändå vara lite litet. vad jag också läst om paroonhaj är att dom är lättskrämda och ofta blir så skrämda att dom simmar in i inredningen i akvariumet och skadar sig själva.

ps. ingen kommer säga att du kan ha paroonhaj i 66l akvarium

// SeanChai[/QUOTE]

säg inte det det finns alltid någon :(. såg en zooaffär som sålde guldfisk så hadde dom strukit över längd: 40 cm och skrivit 5-10cm...
#5 - 4 augusti 2005 23:09
[QUOTE=Tastyfish]säg inte det det finns alltid någon :(. såg en zooaffär som sålde guldfisk så hadde dom strukit över längd: 40 cm och skrivit 5-10cm...[/QUOTE]

den affären skulle blittt anmäld för falsk marknadsföring för det är vad det är.
#6 - 4 augusti 2005 23:12
[QUOTE=Raven][QUOTE=Tastyfish]säg inte det det finns alltid någon :(. såg en zooaffär som sålde guldfisk så hadde dom strukit över längd: 40 cm och skrivit 5-10cm...[/QUOTE]

den affären skulle blittt anmäld för falsk marknadsföring för det är vad det är.[/QUOTE]Femmans zoo i gbg säljer sina slöjisar för att bli max 10 cm..... Det står så på akvariumena....
#7 - 4 augusti 2005 23:13
kanske man skulle ta å skicka ett mail till konsumet göteborg om det då.

får inte skriva nånting som inte är sant och skriva max 10cm är ju inte sant.

femmans zoo är förövrigt en butik ja aldrig skulle kunna tänka mej att handla hos.

sett dom medicinera fisk samtidigt som dom fortfarande såldes.
#8 - 4 augusti 2005 23:16
Min dotter handla kläder på femman idag så jag tog vägen förbi och kolla in. Det såg inte så fräscht ut i mina ögon... Inte vanskötta men ej fräscht.
#9 - 4 augusti 2005 23:18
Åk ner och kolla med egna ögon så får du se för dom har 4 kar med olika slöjisar.... Dom var väldigt söta faktist.... Såg inte vanskapta ut, uten mest näpna...
#10 - 4 augusti 2005 23:21
får se om ja får tid över nästa vecka så kan ja ta beirut dit och ta mej en titt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 augusti 2005 06:45
För att man skall få ha en paroonhaj på ett offentligt akvarium så måste de ha minst 30.000 tusen liter - så som flera har nämnt så är ett akvarium under 1.000 liter definitivt inte lämpligt.

Vad gäller infon som ges i affärer så bryr sig tyvärr inte myndigheterna så mycket om affärerna har en sådan och om de nu skulle ha info så bryr sig myndigheterna definitivt inte om vad som anges.
#12 - 5 augusti 2005 07:42
[QUOTE=Kjell Fohrman] Vad gäller infon som ges i affärer så bryr sig tyvärr inte myndigheterna så mycket om affärerna har en sådan och om de nu skulle ha info så bryr sig myndigheterna definitivt inte om vad som anges.[/QUOTE]Men finns det inga regler alls mot det, för det är ju falsk marknadsföring!
#13 - 5 augusti 2005 08:08
Var uppe på Tropicarium i Kolmården nu i helgen och där hade de paroonhajar som var STOOOORA! Så stora skulle alla får se dem så man verkligen inser vilka jättar de blir. Jätteintressant besök för övrigt!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 augusti 2005 08:34
[QUOTE=Lenmar]Var uppe på Tropicarium i Kolmården nu i helgen och där hade de paroonhajar som var STOOOORA! Så stora skulle alla får se dem så man verkligen inser vilka jättar de blir. Jätteintressant besök för övrigt![/QUOTE]
Oom Tropikariet på KOlmården kan man läsa i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier"
#15 - 5 augusti 2005 08:40
Min kusin hade en paroonhaj i sitt 63l men den blev aldeles för stor på kårt tid!
#16 - 5 augusti 2005 08:53
Tropicarium är jättekul. Men två saker gjorde mig irriterad:
1) De välvda rutorna på sötvattensburkarna gör att fiskarna ser ut att vara minst dubbelt så stora som i verkligheten.
2) Varenda mänska kan ju se att malen de kallar "Hypostomus plecostomus" egentligen är Pterygoplichthys pardalis.
Men studiebesök på ställen som Tropicarium borde vara obligatoriska för alla som vill skaffa blivande monster à la redtail och paroonhaj.
mvh Daniel
#17 - 5 augusti 2005 15:50
[QUOTE=Marie J][QUOTE=Kjell Fohrman] Vad gäller infon som ges i affärer så bryr sig tyvärr inte myndigheterna så mycket om affärerna har en sådan och om de nu skulle ha info så bryr sig myndigheterna definitivt inte om vad som anges.[/QUOTE]Men finns det inga regler alls mot det, för det är ju falsk marknadsföring![/QUOTE]

svar jag fick från konsument göteborg när jag fråga om butiker får skriva att en fisk blir kortare än den egentligen blir
[font=sans-serif][size=2]Hej, om en vara ( i detta fallet en fisk) ej har de egenskaper som utlovas vid köpet har man möjlighet att reklamera varan upp till tre år efter köpet.[/size][/font]

[font=sans-serif][size=2]Detta står i konsumentköplagen.[/size][/font]

[font=sans-serif][size=2]Med marknadsföring menas reklam som har som syfte att öka avsättningen. [/size][/font]

med andra ord man har rätt att lämna tillbaka fisken och kräva pengarna åter.
#18 - 5 augusti 2005 16:16
paroonhaj kanske låter som något till mitt 64,000 kar jag eventuellt ska ha när jag köper hus... Ska kolla om det finns någon info här på zoopet... annars får ni gärna posta länkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 5 augusti 2005 16:17
En affär behöver enligt lag inte ange någonting vid sina akvarier om hur stor en fisk blir eller hur stort akvarium som krävs - minst sagt märkligt men så är det.

Däremot är de skyldiga att skicka med ett infoblad - detta kollas dock inte alls upp av myndigheterna.
#20 - 7 augusti 2005 17:44
Djurskydds-föreningen??
#21 - 7 augusti 2005 18:59
[QUOTE=Kjell Fohrman]En affär behöver enligt lag inte ange någonting vid sina akvarier om hur stor en fisk blir eller hur stort akvarium som krävs - minst sagt märkligt men så är det.

Däremot är de skyldiga att skicka med ett infoblad - detta kollas dock inte alls upp av myndigheterna.[/QUOTE]
Har aldrig fått nått infoblad med mig hem vid köp av fiskar eller nått annat djur. Och då har jag handlat på många affärer. Men endast hos en enda seriös zoohandlare har info lappar ovanför akvariumen som jag oftast handlar av. Annars brukar det stå endast pris. Det är tur att jag är en sådan person som kollar upp allt innan jag köper, annars hade jag antagligen haft mycket konstigheter som affärerna försökt lura på mig.

//Camilla
#22 - 7 augusti 2005 22:08
Lapparna som sitter på många akvarium beskriver hur stor fisken som säljs är i karet så man ska se vilken som är vilken, därför är det inget konstigt om det står att en guldfisk är 5 cm om den är det i karet. Längst ner till vänster på lappen, iaf om det är akvarietekniks lappar, står längden som fullvuxen. Det är lätt att missa kanske.
#23 - 8 augusti 2005 00:02
undra vad dom på en zooaffär hadde sagt om man kom in och sa jag vill ha en hund som passar i en kanin bur? :D dom bryr sig tydligen inte om vanliga guldfiskar i glasskålar...
#24 - 8 augusti 2005 00:12
aldrig hittils stött på lappar på akvarier som hänvisar till aktuell storlek utan bara till fullvuxen maxstorlek.
#25 - 8 augusti 2005 09:35
[QUOTE=Raven]aldrig hittils stött på lappar på akvarier som hänvisar till aktuell storlek utan bara till fullvuxen maxstorlek.[/QUOTE]

väldigt konstigt om du aldrig sett akvarietekniks lappar som har båda storlekarna, dom är ju sveriges största grossist på fisk.
#26 - 8 augusti 2005 13:45
[QUOTE=cgr][QUOTE=Raven]aldrig hittils stött på lappar på akvarier som hänvisar till aktuell storlek utan bara till fullvuxen maxstorlek.[/QUOTE]

väldigt konstigt om du aldrig sett akvarietekniks lappar som har båda storlekarna, dom är ju sveriges största grossist på fisk.[/QUOTE]

om sanningen ska fram har ja knappt ens sett lappar överhuvudtaget men dom få jag sett har varit typ en enkel artbeskrivning.

temp ph storlek och liknande information.
#27 - 9 augusti 2005 18:22
http://www.planetcatfish.com/catelog/pangasii/pangasiu/268_f.php
hmm joo, ganska stora..
(Tror det här är sk.Paroonhaj)
#28 - 12 augusti 2005 00:55
[QUOTE=Tastyfish]undra vad dom på en zooaffär hadde sagt om man kom in och sa jag vill ha en hund som passar i en kanin bur? :D dom bryr sig tydligen inte om vanliga guldfiskar i glasskålar...[/QUOTE]

Jag tror de skulle säga:
Köp en Chihuahua :p
#29 - 28 juni 2006 12:40
Hej jag är ny här och blir lite orolig angående paroonhajar jag har två stycken som jag råkade få av misstag då det var en prao i butiken som tyckte att det var en bra fisk att ha i mitt 65l akvarium men att de var lita glupska så det var bra att holla dem mätta.
Det visade sig snart att minna skalarer, guldfiskar försvan knepigt.
jag fick möjligheten att lämna till baka dem och få pengarna till baka men de skulle inte ersätta minn andra fiskar.
problemet är dock att jag har fastnat för minna paroonhajar dom har varit i minna ägor i 4 månader och är 12-15 cm långa.
Jag har nu köpt ett 300l akvarium som jag tror att jag skulle kunna använda i c:a 2år då de skulle vara c:a 40cm kan detta stämma och är det fel att suksesivt öka akvarievolumen?
är intreserad av all info jag kan få om minna små älsklingar
mvh Ronny
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 28 juni 2006 12:45
Tycker att den storlek på akvarier som anges i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091 är en lämplig storlek för yngel och halvvuxna - för vuxna krävs självklart större bassänger
#31 - 29 juni 2006 10:33
[quote=cgr]Lapparna som sitter på många akvarium beskriver hur stor fisken som säljs är i karet så man ska se vilken som är vilken, därför är det inget konstigt om det står att en guldfisk är 5 cm om den är det i karet. Längst ner till vänster på lappen, iaf om det är akvarietekniks lappar, står längden som fullvuxen. Det är lätt att missa kanske.[/quote]

Har sett att många butiker har dessa lappar. Det är synd att informationen om hur stor fisken BLIR syns så dåligt i jämförelse med infon om hur stor den ÄR just nu. Det säger ju inte så mycket för den som ska köpa fisken. Hur stor den är ser man ju själv om man vet vilken fisk man ska ha. Tyvärr tror uppenbarligen en del som jobbar i butiker att den inte blir större än vad det står högst upp på lappen. Jag menar... min moster köpte två gibbiceps som det stod 5-7 cm på. Hon som sålde sa att de inte blir större. Jojo...
Jag hade själv problem med dessa lappar i början. Nu, läste jag på innan jag köpte fiskar så jag insåg rätt fort att det stod i vilken storlek de såldes men irriterade mig som sjutton på det innan jag lyckades upptäcka infon jag verkligen ville se...

Annars tycker jag väl att frågan det handlar om är väldigt väl besvarad sen innan. Lite synd att paroonhajar är så vanliga i akvariebutiker för i verkligheten är det få människor som har rätta förutsättningar att hålla dessa fiskar annat än tillfälligt.
#32 - 29 juni 2006 11:14
[quote=Raven]aldrig hittils stött på lappar på akvarier som hänvisar till aktuell storlek utan bara till fullvuxen maxstorlek.[/quote]

I "min" zooaffär står det bara den aktuella längden som fiskarna har just då. Finns inga (iaf sällan) uppgifter om maxstorlek, så det får man själv hålla reda på eller fråga. Tack och lov så jobbar där en jätteduktig kille som kan det mesta om de fiskar de säljer! Det finns minst en "expert" inom varje avdelning där och ingen (utom praktikanterna) påstår något de inte egentligen vet om något! :)
#33 - 30 juni 2006 00:24
[quote=Kjell Fohrman]Tycker att den storlek på akvarier som anges i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091 är en lämplig storlek för yngel och halvvuxna - för vuxna krävs självklart större bassänger[/quote]
Kanske läge att ändra artbeskrivningen då :)
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 30 juni 2006 06:45
[quote=Daniel_N]Kanske läge att ändra artbeskrivningen då :)[/quote]
Varför då - förstår inte vad du menar:confused:
#35 - 30 juni 2006 07:02
[quote=Daniel_N]Kanske läge att ändra artbeskrivningen då :)[/quote]

Om man ska vara petig så kanske, men har du uppmärksammat svårighetsgraden? Nybörjare kanske inte ska ge sig in på paroonhajar, för oss som hållt på ett tag är det ganska uppenbart att man inte kan hålla en fisk som kan bli 275 cm och är nervös till sättet och simmar konstant i ett akvarium av nämda mått mer än som mycket unga djur. Vi kan väl komma överrens om att det är underförstått att det bara gäller "små" exemplar? Alla kan väl räkna till fem, som i fem symboler/fiskar i svårighetsgraden.

Jag har sett en annan artbeskrivning av samma art, där skällde författaren ut läsaren mer och mer ju längre ner i beskrivingen man kom, det är ju ett alternativ, men jag tror inte det är tonläget som eftersträvas här.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 30 juni 2006 07:11
Om man ska vara petig så kanske, men har du uppmärksammat svårighetsgraden? Nybörjare kanske inte ska ge sig in på paroonhajar, för oss som hållt på ett tag är det ganska uppenbart att man inte kan hålla en fisk som kan bli 275 cm och är nervös till sättet och simmar konstant i ett akvarium av nämda mått mer än som mycket unga djur

Förstår fortfarande inte riktigt - svårightesgraden är ju en femma men om nu ändå någon trots allt har den och ställer en fråga om fisken så måste man ju svara.
#37 - 30 juni 2006 13:59
[quote=Kjell Fohrman]Varför då - förstår inte vad du menar:confused:[/quote]
Ja just därför att fisken blir så enormt stor. De må va små i början, men var ska folk göra av dom när de blir större? Vore bättre om de inte köpte nån alls.
Det var bara min synpunkt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 30 juni 2006 14:04
[quote=Daniel_N]Ja just därför att fisken blir så enormt stor. De må va små i början, men var ska folk göra av dom när de blir större? Vore bättre om de inte köpte nån alls.
Det var bara min synpunkt :)[/quote]
ja men just därför har jag har ju också angivit en 5 i svårighetsgrad och det innebär
5 - Klart olämplig som akvariefisk. Oftast på grund av artens storlek och/eller aggressivitet.
#39 - 30 juni 2006 14:10
[QUOTE=Daniel_N]Ja just därför att fisken blir så enormt stor. De må va små i början, men var ska folk göra av dom när de blir större? [/QUOTE]
Eftersom det egentligen är en matfisk så finns ju alltid den möjligheten.
;)
#40 - 30 juni 2006 14:52
[quote=Kjell Fohrman]ja men just därför har jag har ju också angivit en 5 i svårighetsgrad och det innebär
5 - Klart olämplig som akvariefisk. Oftast på grund av artens storlek och/eller aggressivitet.
[/quote]
Jag vet att du skrivit det, synd bara att de inte skriver det i affärerna :(

Annons