Paroon hajen "arter"

#1 - 22 december 2009 21:01
Kanske en jäkligt dum fråga? men blev lite fundersam på denna art. satt och googla lite på den nu ikväll. och vad jag fattade så finns det 2 eller3 olika arter av denna Pangasius. har jag fattat det rätt då? varför jag undrar är av anledningen att mina "paroon hajar" ser inte lika ut som ett zoo jag var in på! deras var iofs lite större men var mer svarta på ryggen och deras mun ser inte lika ut heller. mina har ett bredare bett så att säga... nån som vet om det finns olika varianter av "paroon hajen"???
#2 - 23 december 2009 00:38
Familjen Pangasiidae omfattar mellan 20 och 30 olika arter. Jag föreställer mig att de flesta skulle kallas för paroonhajar i Sverige om de dök upp i en zooaffär. Åtminstone tre av dessa antas kunna bli runt 3 meter och en av dessa (som även lär kunna nå en vikt på 300 kg) är klassad som "criticallly endangered" av IUCNs rödlista (mest beroende på att man i den övre kinesiska delen av Mekong har byggt en damm som hindrar den att ta sig till sina lekplatser). De flesta övriga arter blir ca en halv meter och är ganska olämpliga som akvariefiskar, men de finns faktiskt även några arter som inte blir mer än straxt över 20 cm.

Tyson Roberts & Chavalit Vidthayanon reviderade familjen 1991 och den finns tillgänglig på nätet:
http://www.google.com/books?hl=sv&lr=&id=6gDfeCALzMoC&oi=fnd&pg=PA97&ots=WLw5RSkOuI&sig=LIAYYVsn00cdcPG95G-Gbb_V82s#v=onepage&q=&f=false

Där finns nycklar till och bilder på arter som fanns då men sedan dess har det tillkommit nästan en halv gång till så många - arter som sedan dess har upptäckts som nya.
Bilagor:

Annons