Paroon haj med jätte gorami?

#1 - 2 augusti 2009 21:49
Jag har 3 svart hajar på 5-10 cm stora
och på onsdag så får jag en paroon haj på 10cm...

Imorgon får jag en Osphronemus gorami (jätte gorami) på 25cm...

Frågan jag har är... kommer denna gorami att äta upp svart hajarna eller paroon hajen, med tanke på storleksskillnaden? :confused:

Tacksam för svar :)
#2 - 3 augusti 2009 09:13
Paroonhajar kräver många tusen liters akvarium, så det köpet bör du nog annullera. Hur stort har du?
#3 - 3 augusti 2009 09:38
citat!

"Ungfiskar kan hållas i mycket stora akvarier (se storleksangivelse ovan) men den hör egentligen enbart hemma i offentliga akvarier på tiotusentals liter."

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1
#4 - 3 augusti 2009 10:19
Wictor_88 skrev:
citat!

"Ungfiskar kan hållas i mycket stora akvarier (se storleksangivelse ovan) men den hör egentligen enbart hemma i offentliga akvarier på tiotusentals liter."

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1

inge moralpredikan nu! Jag är väl medveten om att de kräver stora tankar...
svara bara på frågan istället!!!!
#5 - 3 augusti 2009 10:20
Mumin skrev:
Paroonhajar kräver många tusen liters akvarium, så det köpet bör du nog annullera. Hur stort har du?

Besitter ett på 300L men upgraderar till 720L om 3 veckor.
Sedan får man öka i takt med att de växer
Guest
#6 - 3 augusti 2009 10:28
Jag hade inte blandat dom 2 "sorterna" parooner är ju ganska "nervösa" av sig och jätten är för stor ;)
#7 - 3 augusti 2009 10:53
sandish skrev:

Det är ingen moralpredikan utan ren fakta.
#8 - 3 augusti 2009 10:53
Jag tror inte så många på den här sidan är sugna med att hjälpa någon som köper paroonhajar. Om du är seriös så kan du ställa frågorna på http://www.monsterfishkeepers.com/ istället.
#9 - 3 augusti 2009 13:59
Jag har aldrig eller kommer bli en MoralKärring men i detta fallet så bör du tänka om allt har sin tid tills du tröttnar på det och var ska du då göra dig av med Firren,det går också ha en liten Gullig Krokodil i ett stort Akvarium med dem blir också större med tiden om du förstår vinken...Och sen din fråga ingen aning har inte testat det men skulle tro att hajarna stressar ihjäl din Gurami med tiden.
#10 - 3 augusti 2009 14:51
Jag har aldrig eller kommer bli en MoralKärring men i detta fallet så bör du tänka om allt har sin tid tills du tröttnar på det och var ska du då göra dig av med Firren,det går också ha en liten Gullig Krokodil i ett stort Akvarium med dem blir också större med tiden om du förstår vinken...Och sen din fråga ingen aning har inte testat det men skulle tro att hajarna stressar ihjäl din Gurami med tiden.

TACK!!! ett vettigt svar!
härligt och se att det finns normala människor som kan framföra en åsikt UTAN att göra påhopp och fäkta med armarna så fort han/hon hör ordet Paroon haj. Respekterar verkligen ditt svar och förstår givetvis din vink där...

får nog skippa Guramin... risken finns ju som sagt att den dör pga hajarna. tackar så mycket
#11 - 3 augusti 2009 14:59
sandish skrev:

Ojoj vem är det som fäktas här? Jag ville bara upplysa om fakta sidan, och tyckte själv det verkade knas när det stod så. Men om du vet att det fungerar och att fisken kommer trivas hos dig så kör på..
#12 - 3 augusti 2009 15:12
Viss aggressivitet i denna tråden tycker jag. Det är ingen som har attackerat dig eller gjort några påhopp. Däremot ser jag personer som anser att det inte är en så bra idé att ha en paroonhaj om man inte har utrymmet till den, vilket (som sagt) få personer har. Det är en helt vanlig åsikt framförd på ett schysst sätt, ingen som försökt dumförklara dig eller attackera dig för ditt val att ha en paroonhaj. Jag, och de flesta andra här anser väl bara att om man inte kan ge fisken ett långvarigt och bra hem så bör man inte skaffa fisken till att börja med.

Men som personen ovan sa, om du vet att du kan ge fisken ett bra hem så kör hårt.
#13 - 3 augusti 2009 15:52
"Sparkar man i högen , skriker den som känner sig träffad".
Och du kände dig uppenbarligen träffad, när folk tog parti för fiskens väl och ve. Det är inte särskilt underligt att flera vill upplysa dig om att paroonhajar blir stora, eftersom
1.de flesta inte har de akvariestorlekar som krävs för parooner hemma
2. de flesta på Zoopet anser att man bör se till att bry sig om fiskens välbefinnande före sitt eget intresse
3.de flesta på Zoopet utgår från att någon stavar gurami "gorami" och undrar om en 25 centimeters rovfirre äter en 5 centimeters fisk är nybörjare.

Så om du inte är nybörjare, är du bara ute för att provocera med din fråga??
Annars finns ingen anledning att skälla oss som svarat på din fråga för att moralpredika, du kunde ju börjat själv med att upplysa om ditt akvariums storlek, din erfarenhet, mm.
#14 - 3 augusti 2009 17:05
sandish skrev:
Besitter ett på 300L men upgraderar till 720L om 3 veckor.

Sedan får man öka i takt med att de växer

Mumin skrev:
"Sparkar man i högen , skriker den som känner sig träffad".

Så om du inte är nybörjare, är du bara ute för att provocera med din fråga??

Annars finns ingen anledning att skälla oss som svarat på din fråga för att moralpredika, du kunde ju börjat själv med att upplysa om ditt akvariums storlek, din erfarenhet, mm.

Han har på 300 liter och skall uppgradera efter hand :mad:
#15 - 3 augusti 2009 17:08
Tja, även 720 liter blir för smått eller hur? Varför inte planera in 10 kubikarn redan nu???
Upplysningen om akvariestorleken kom efter piken om moralpredikan.
#16 - 3 augusti 2009 17:53
Mumin skrev:
Tja, även 720 liter blir för smått eller hur? Varför inte planera in 10 kubikarn redan nu???

Upplysningen om akvariestorleken kom efter piken om moralpredikan.

(10 Tecken)
#17 - 3 augusti 2009 18:50
Skaffa inte en päron haj! punkt slut....
#18 - 3 augusti 2009 19:26
Junros skrev:
Skaffa inte en päron haj! punkt slut....

Päronhajen går annars bra med chokladcikliden och för att inte tala om apelsintetran :D
#19 - 3 augusti 2009 20:18
sandish skrev:
TACK!!! ett vettigt svar!

härligt och se att det finns normala människor som kan framföra en åsikt UTAN att göra påhopp och fäkta med armarna så fort han/hon hör ordet Paroon haj. Respekterar verkligen ditt svar och förstår givetvis din vink där...

får nog skippa Guramin... risken finns ju som sagt att den dör pga hajarna. tackar så mycket
En liten fråga har du erfarenhet av Akvariefiskar?och sen skulle det vara roligt om du nämde din ålder av olika skäl?
#20 - 4 augusti 2009 01:21
Personen kanske ska odla den för konsumtion...inte behöver ni skälla utan att veta anledning till valet...;)
#21 - 4 augusti 2009 09:36
En liten fråga har du erfarenhet av Akvariefiskar?och sen skulle det vara roligt om du nämde din ålder av olika skäl?

Jag är erfaren och har haft många olika sorters fiskar... stora som små, aggressiva & Lugna. Jag har läst på om Paroon hajen och har redan börjat möblera om till fisken. Jag vet att det är ett känsligt djur som lätt blir skrämd av småsaker & jag vet att den kan ta sönder akvariet om väggarna är för tunna. känner mig rätt påläst om denna fisk och har som sagt haft tidigare fiskar... började redan vid 7 års åldern, fast då med vanliga "svensson" fiskar... hade ett tag skorpioner i en 500L tank... men de var rätt trista och ingenting för mig. (Ville prova något nytt)
Guest
#22 - 4 augusti 2009 10:56
Skorpioner är inga fiskar...
#23 - 4 augusti 2009 11:00
Detta låter lite märkligt. Är du säker på att du har plats för ett akvaium på 10.000 liter?
#24 - 4 augusti 2009 11:31
sandish skrev:
[...] känner mig rätt påläst om denna fisk och har som sagt haft tidigare fiskar... [...](Ville prova något nytt)

Om du nu är påläst så vet du ju vad de har för krav. De är direkt olämpliga som akvariefisk. Det är ren fakta.
Bilagor:
#25 - 4 augusti 2009 12:06
Jag tror ni alla talar för döva öron tyvärr.
#26 - 4 augusti 2009 12:07
MissB skrev:
Jag tror ni alla talar för döva öron tyvärr.

Jag tror det också. Därför bör trådskaparen skaffa en paroonhaj så han/hon får lära sig den hårda vägen. :]
#27 - 4 augusti 2009 12:28
ImPulse skrev:
Jag tror det också. Därför bör trådskaparen skaffa en paroonhaj så han/hon får lära sig den hårda vägen. :]

Sandish kanske lär sig, men det blir paroon hajen som får ta "den hårda vägen". Ska jag vara ärlig så tror jag inte på att personen i fråga kan/kommer att fixa ett akvarium på 10m3. Isf vill jag se bilder på det. ^^.

Men om fisken verkligen införskaffas, så kan jag inte annat än
önska lycka till - till paroon hajen.
#28 - 4 augusti 2009 13:11
blir riktigt sur ibland....
#29 - 4 augusti 2009 16:01
ja ni talar för döva öron! Jag SKA fixa en imorrn... redan bokat upp en på 5 cm som bara är att plocka upp... Som sagt så har jag en tank på några hundra liter och skall inom någon vecka byta upp mig till ett större. Sedan så får jag ta det därifrån... finns intresset kvar att hålla den vid liv så fixar jag en tank på 1200L... plats finns det alltid, annars så blir det en god middag... väldigt många som har de som akvariefiskar för att sedan äta upp dom när de blir ett problem...
#30 - 4 augusti 2009 16:13
sandish skrev:
ja ni talar för döva öron! .

Om vi talar för döva öron, varför då fråga om saker som du ändå inte lyssnar till?
#31 - 4 augusti 2009 16:25
mikey13 skrev:
Om vi talar för döva öron, varför då fråga om saker som du ändå inte lyssnar till?

Jag frågade bara om paroonen gick ihop med en större labyrintfisk på 25cm...
Frågade INTE om paroonen var en lämplig akvariefisk eller inte....

Men du kanske missade första frågan på första sidan [:-119]
#32 - 4 augusti 2009 16:48
sandish skrev:
ja ni talar för döva öron! Jag SKA fixa en imorrn... redan bokat upp en på 5 cm som bara är att plocka upp... Som sagt så har jag en tank på några hundra liter och skall inom någon vecka byta upp mig till ett större. Sedan så får jag ta det därifrån... finns intresset kvar att hålla den vid liv så fixar jag en tank på 1200L... plats finns det alltid, annars så blir det en god middag... väldigt många som har de som akvariefiskar för att sedan äta upp dom när de blir ett problem...

Vissa människor ska ju inte handskas med djur helt enkelt...
#33 - 4 augusti 2009 17:09
Håller helt med föregående skrivare. Väldigt tragiskt att läsa. Trådskaparen är ingen djurvän och kommer inte lyssna ett skit på någons råd om de inte överensstämmer med hans/hennes egna åsikter. Synd bara att det inte är han/hon själv som får ta smällen utan en stackars fisk.
#34 - 4 augusti 2009 17:14
Alltså jag startade tråden för att jag ville ha svar på en fråga... nämligen om en paroon på 5-6 cm gick ihop med en labyrintfisk på 25 cm...
99% av denna tråd handlar om någonting som jag är medveten om... jag är villig att uppgradera till 1200L när de växer till sig... och efter det så blir antingen JAG mätt eller andra fiskar i karet de... cirkeln är sluten...
#35 - 4 augusti 2009 18:01
sandish skrev:
Alltså jag startade tråden för att jag ville ha svar på en fråga... nämligen om en paroon på 5-6 cm gick ihop med en labyrintfisk på 25 cm...

99% av denna tråd handlar om någonting som jag är medveten om... jag är villig att uppgradera till 1200L när de växer till sig... och efter det så blir antingen JAG mätt eller andra fiskar i karet de... cirkeln är sluten...

Att tråden utvecklades till att handla om något annat beror på att det är minst lika viktigt att få dig att fatta att denna fisk behöver över 10.000liter. Om någon inte hade börjat fundera på detta hade vart mycket konstigt.

Att du sedan skriver att du till och med är medveten om hur fel du gör är ännu mer upprörande. 1200liter räcker ingenstans. Ett yngel behöver 3000-5000 liter. Du du planerar att döda den när platsen är slut? Ellen den plats som aldrig fanns....TÄNK OM! Skaffa fiskar du har plats med och verka lite förnuftig. Paroonhaj är ingen fisk för det lilla sällskapsakvariet. Den ska finnas i bassänger i djurparker, stora offentliga undervattensvärldar eller i det fria!
#36 - 4 augusti 2009 18:07
Charlottis skrev:
Att tråden utvecklades till att handla om något annat beror på att det är minst lika viktigt att få dig att fatta att denna fisk behöver över 10.000liter. Om någon inte hade börjat fundera på detta hade vart mycket konstigt.

Att du sedan skriver att du till och med är medveten om hur fel du gör är ännu mer upprörande. 1200liter räcker ingenstans. Ett yngel behöver 3000-5000 liter. Du du planerar att döda den när platsen är slut? Ellen den plats som aldrig fanns....TÄNK OM! Skaffa fiskar du har plats med och verka lite förnuftig. Paroonhaj är ingen fisk för det lilla sällskapsakvariet. Den ska finnas i bassänger i djurparker, stora offentliga undervattensvärldar eller i det fria!

Ja men nu säljs de i butik som AKVARIEFISKAR! och därför så införskaffar jag mig en! intressant djur, fina att titta på och det närmaste man kommer en riktigt haj ;)
#37 - 4 augusti 2009 18:08
Om du ändå tar så lite hänsyn till råden du får av väldigt kunniga människor här på forumet, så undrar jag vad du ens gör här och varför du ens ställer frågor och ber om råd?
#38 - 4 augusti 2009 18:11
sandish skrev:
Ja men nu säljs de i butik som AKVARIEFISKAR! och därför så införskaffar jag mig en! intressant djur, fina att titta på och det närmaste man kommer en riktigt haj ;)

Så länge folk fortsätter att köpa dem utan att veta vad de egentligen är för fisk de köper, så kommer butikerna fortsätta sälj dem. Hade folk däremot varit lite pålästa innan de köpte fisken, så tror jag att majoriteren klokt avsått från köpet.
#39 - 4 augusti 2009 18:12
MissB skrev:
Om du ändå tar så lite hänsyn till råden du får av väldigt kunniga människor här på forumet, så undrar jag vad du ens gör här och varför du ens ställer frågor och ber om råd?

Jag ville ha svar på en HELT ANNAN fråga lilla du!!! jag tar gärna emot råd, men så som jag ser det så ligger dessa små djur i akvarium som kanske rymmer 40L.... och de lite större ligger i 100L akvarium och simmar omkring...

JAG har ett på 300L och får ett större inom någon vecka, jag är till och med redo att fixa ett på 1200L för att de ska må så bra som möjligt... (Så gott de går)

i affärerna så har de INGEN PLATS och om ingen köper dom så växer dom, växer, växer OCH.... *trummor*... VÄÄÄXEER... så jag som konsument ger dom därför ett BÄTTRE hem än om jag låter dom ligga kvar i dessa små tankar på 40L... [:o]
Guest
#40 - 4 augusti 2009 18:22
Nej du som konsument gör så att dom beställer in fler.
1200 är litet, och om fiskarna blir över 40cm kan ja tänka mig att de blir ett helvete o hålla dom för att de plaskar o stressar runt i akvariet o slår i akvarierutan etc etc..
#41 - 4 augusti 2009 18:23
sandish skrev:

Varför börjar du inte spara pengar för att åka på ett riktigt äventyr där du kan komma i kontakt med riktiga hajar i deras naturliga miljö i stället för att inhysa en matfisk i ditt kar som inte alls är en haj.:confused: Namnet paroonhaj är mycket vilseledande och okunniga personer tror faktiskt att den har något med hajar att göra. Fatta att det bara är en säljargument för oseriösa säljare! Och dumsnutar köper detta och tror att de köper en haj!

Det är lite liknande som om man parar en boxer med en labrador och kallar valparna för pitbull.

Ditt resonemang är lite som om jag stoppade en 20 cm ruda i mitt 50 liters, och då kommer rudan att må bättre än din tilltänkta pangasius.[:(!]

Din "haj" är inget annat än en matfisk som odlas i stora kvantiteter i Asien för att säljas som filé i djupfrysdiskarna på ICA.

Jag lovar dig att det finns riktiga hajar att köpa och det finns riktiga pitbulls att köpa, men då måste man se till att man har förutsättningarna att ha dem också.;)
Bilagor:
#42 - 4 augusti 2009 18:25
Akvarieaffärer som säljer Paroonhajar har antingen kunder som de vet kan ta hand om dem riktigt eller så är de allmänt kokrade. Har de rekommenderat dig att skaffa till ditt lilla kar är de väldigt okunnig och borde inte arbeta där de arbetar.

Att ge en Paroonhaj 1200liter är inte "så gott det går". Det går att ge dem mkt större och kan man inte det ska man ingen ha! Svårare är det inte. Du tycker att du gör fisken en tjänst som flyttar den från 40liter till 300liter. För en sekund blir det en aning bättre, men resten av livet får den ändå leva på tok för trångt. Lämna den till någon som kan ge den det den behöver. Finns det ingen som kan det slutar förhoppningsvis korkade affärer köpa in dem och ingen tjurig nybörjare kan få tag i dem.
#43 - 4 augusti 2009 18:26
TinaM skrev:
Varför börjar du inte spara pengar för att åka på ett riktigt äventyr där du kan komma i kontakt med riktiga hajar i deras naturliga miljö i stället för att inhysa en matfisk i ditt kar som inte alls är en haj.:confused: Namnet paroonhaj är mycket vilseledande och okunniga personer tror faktiskt att den har något med hajar att göra. Fatta att det bara är en säljargument för oseriösa säljare! Och dumsnutar köper detta och tror att de köper en haj!

Det är lite liknande som om man parar en boxer med en labrador och kallar valparna för pitbull.

Ditt resonemang är lite som om jag stoppade en 20 cm ruda i mitt 50 liters, och då kommer rudan att må bättre än din tilltänkta pangasius.[:(!]

Din "haj" är inget annat än en matfisk som odlas i stora kvantiteter i Asien för att säljas som filé i djupfrysdiskarna på ICA.

Jag lovar dig att det finns riktiga hajar att köpa och det finns riktiga pitbulls att köpa, men då måste man se till att man har förutsättningarna att ha dem också.;)

Jag är medveten om att det inte är en riktig haj, och att de kallas för hajar för att de liknar hajar... försäljningsargument? Men snälla du... det heter "Paroon shark" på engelska, så det är inte något som svenska Zoo kommit på för att "lura" konsumenterna...

Jag kan ge firren ett bättre liv i min tank än om jag låter den ligga kvar i ett akvarium på 40L...
Säljs dom inte så tar ägarna död på dom i brist på plats. just därför de ofta är beställningsvaror på många platser...
#44 - 4 augusti 2009 18:27
sandish skrev:
Jag ville ha svar på en HELT ANNAN fråga lilla du!!! jag tar gärna emot råd, men så som jag ser det så ligger dessa små djur i akvarium som kanske rymmer 40L.... och de lite större ligger i 100L akvarium och simmar omkring...

JAG har ett på 300L och får ett större inom någon vecka, jag är till och med redo att fixa ett på 1200L för att de ska må så bra som möjligt... (Så gott de går)

i affärerna så har de INGEN PLATS och om ingen köper dom så växer dom, växer, växer OCH.... *trummor*... VÄÄÄXEER... så jag som konsument ger dom därför ett BÄTTRE hem än om jag låter dom ligga kvar i dessa små tankar på 40L... [:o]

Skippa den nedlåtande tonen, det här är ett trevligt forum!!

Du vinglar lite i dina påståenden, du anser dig vara påläst, 1200 liter räcker, sedan blir 1200 liter bra för fisken välbefinnande "så gott det går", sen tror du att akvarieaffären har kvar sina fiskar i all oändlighet osålda. Jamen , det är ju självklart att folk här tycker du är oseriös och ger dig mothugg.
#45 - 4 augusti 2009 18:29
Charlottis skrev:
Akvarieaffärer som säljer Paroonhajar har antingen kunder som de vet kan ta hand om dem riktigt eller så är de allmänt kokrade. Har de rekommenderat dig att skaffa till ditt lilla kar är de väldigt okunnig och borde inte arbeta där de arbetar.

Att ge en Paroonhaj 1200liter är inte "så gott det går". Det går att ge dem mkt större och kan man inte det ska man ingen ha! Svårare är det inte. Du tycker att du gör fisken en tjänst som flyttar den från 40liter till 300liter. För en sekund blir det en aning bättre, men resten av livet får den ändå leva på tok för trångt. Lämna den till någon som kan ge den det den behöver. Finns det ingen som kan det slutar förhoppningsvis korkade affärer köpa in dem och ingen tjurig nybörjare kan få tag i dem.

ja men så länge de säljs kommer folk som är "tjuriga nybörjare" som du så vackert kallade mig, att införskaffa dom... inte mycket att göra åt
Guest
#46 - 4 augusti 2009 18:33
Men om ingen köper dom så kommer dom inte heller att beställas in ;)
Då får dom glada kunderna gå till ica/coop och köpa dom för 33,90 och panera dom i stekpanna.
#47 - 4 augusti 2009 18:36
sandish skrev:
ja men så länge de säljs kommer folk som är "tjuriga nybörjare" som du så vackert kallade mig, att införskaffa dom... inte mycket att göra åt

Du må vara nybörjare, men du har ändå fått veta nu att du inte kan ge den ett bra hem, ändå envisas du med att införskaffa den. Att vara nybörjare är en sak, att vara en nybörjare som skiter i fiskens välmående för att själv bli nöjd, är en annan.
#48 - 4 augusti 2009 18:36
Lämnar denna tråd, orkar inte kriga för min sak längre... leder ändå ingenstans, och paroonen kommer imorgon
jaja alla aktivister... orkar inte med er!
Fridens!!!
#49 - 4 augusti 2009 19:05
Det känns nästan lite som att "lampan lyser men ingen är hemma" här. Det är helt fruktansvärt att sådana människor finns men jag tror inte det går att göra något åt. Vägrar han /hon fatta sin dumhet och omogna beteende, vad ska man göra? Känns väldigt låst. En förlorad men många kvar att rädda :)
#50 - 4 augusti 2009 19:08
Jag tror att du endast och allenast skapade den här tråden för att provocera. Kanske har du suttit framför datorn och garvat åt alla oss som i ditt tycke "gick på" att du skulle köpa denna fisk etc, etc. Tja, fann du något nöje i det så får vi väl bjussa på det, akvariefiskars väl och ve är värt det, men glöm inte att du kommer att få svårt att bli tagen på allvar om du kommer igen med mer seriösa frågor.
#51 - 4 augusti 2009 19:17
Mumin skrev:
Jag tror att du endast och allenast skapade den här tråden för att provocera. Kanske har du suttit framför datorn och garvat åt alla oss som i ditt tycke "gick på" att du skulle köpa denna fisk etc, etc. Tja, fann du något nöje i det så får vi väl bjussa på det, akvariefiskars väl och ve är värt det, men glöm inte att du kommer att få svårt att bli tagen på allvar om du kommer igen med mer seriösa frågor.

varför skulle jag sitta och hitta på en massa? jag hade en seriös fråga om paroonen gick ihop med labyrintfisk... men tråden förvandlades direkt till något annat... ledsen om du tror att jag suttit och ljugit, men jag kan mer än gärna ta en bild imorgon av paroonen så får du själv se :(
#52 - 4 augusti 2009 19:34
du som konsument gör deras olyckliga onödiga lidande utdraget genom att köpa dom...
#53 - 4 augusti 2009 19:37
ett seriöst svar på din "seriösa" fråga: Nej, paaron hajen går inte ihop med labyrintfisken, pga av att paroonen behöver mycket mer utrymme...
#54 - 4 augusti 2009 19:40
Junros skrev:
ett seriöst svar på din "seriösa" fråga: Nej, paaron hajen går inte ihop med labyrintfisken, pga av att paroonen behöver mycket mer utrymme...

TAAACK! det tog bara 3 sidor...
#55 - 4 augusti 2009 19:47
hittade en länk till dig om du ville börja med större fiskar hemma http://www.greenfish.se/
#56 - 4 augusti 2009 19:57
sandish skrev:
TAAACK! det tog bara 3 sidor...

"Bara 3 sidor"? Vad är det du har läst i denna tråden egentligen? Det han sa har flera av oss sagt tidigare.
#57 - 4 augusti 2009 20:03
Förövrigt vad kräver svarthajar och den guramin för utrymme?
#58 - 4 augusti 2009 20:05
jätte guramin blir rätt så fede stor, tror upp emot 45 cm och kräver några tusen liter.
#59 - 4 augusti 2009 20:11
Istället för att argumentera massor mot en person som inte lyssnar så kan vi ju vänta tills trådskaparen har köpt sin haj, varpå vi gör en samlad polisanmälan mot honom/henne. Det är inte lagligt att i Sverige hålla djur på ett sätt som bryter så mot deras naturliga miljö att de tar skada av det. Polisen tar trollet, någon djurpark får fisken. Klappat och klart! :)
#60 - 4 augusti 2009 20:12
bra idé =)
Bilagor:
Guest
#61 - 4 augusti 2009 20:36
Whistler84 skrev:
Istället för att argumentera massor mot en person som inte lyssnar så kan vi ju vänta tills trådskaparen har köpt sin haj, varpå vi gör en samlad polisanmälan mot honom/henne. Det är inte lagligt att i Sverige hålla djur på ett sätt som bryter så mot deras naturliga miljö att de tar skada av det. Polisen tar trollet, någon djurpark får fisken. Klappat och klart! :)

Polisen tar vilket troll? Det minderåriga? Annars så var det en god idé...
#62 - 4 augusti 2009 21:55
Whistler84 skrev:

Ja men gör det :) Så kan du passa på att polisanmäla alla andra tusentals individer i landet som äger parooner, och alla djurbutiker också...
Vafan när du ändå är igång, så kan du väl polisanmäla hela världen... herregud, kryp tillbaka under den sten du kom ifrån:mad:
#63 - 4 augusti 2009 22:19
sandish skrev:
Ja men gör det :) Så kan du passa på att polisanmäla alla andra tusentals individer i landet som äger parooner, och alla djurbutiker också...

Vafan när du ändå är igång, så kan du väl polisanmäla hela världen... herregud, kryp tillbaka under den sten du kom ifrån:mad:

Inte säkert att alla de tusen paroonägare du talar om misshandlar djuret. Du gör det ju medvetet. Ser du verkligen inte skillnaden?
#64 - 4 augusti 2009 22:22
ImPulse skrev:
Inte säkert att alla de tusen paroonägare du talar om misshandlar djuret. Du gör det ju medvetet. Ser du verkligen inte skillnaden?

medvetet? vad pratar du om?
Hur många av de paroon ägarna tror du har en tank på 1200L?
#65 - 4 augusti 2009 22:26
Du skriver hela tiden att du vet exakt hur Paroonhajar funkar och vill ha det, ändå kommer den leva ett odrägligt liv hos dig i ditt lilla kar. Alltså skiter du i fiskens välmående och tänker bara på vad dina ögon mår bra av o titta på, en stor cool HAJ! Eller hur...?
#66 - 4 augusti 2009 22:29
sandish skrev:
medvetet? vad pratar du om?

Hur många av de paroon ägarna tror du har en tank på 1200L?

Jag pratar om att du skaffar en paroon trots vetskapen om att du inte kan ge den ett bra, långvarigt hem = medveten misshandel om man ska uttrycka sig grovt.

Ingen aning, och till skillnad från vissa andra så tänker jag inte dra en okvalificerad gissning helt utan någonting som styrker det.

Nåja, jag lämnar tråden eftersom vi bara vandrar runt i cirklar, vi kommer ingenstans. Skaffa dig en paroonhaj du, och återkom gärna till tråden lite då o då och berätta hur saker och ting går.
#67 - 4 augusti 2009 22:42
ImPulse skrev:
Jag pratar om att du skaffar en paroon trots vetskapen om att du inte kan ge den ett bra, långvarigt hem = medveten misshandel om man ska uttrycka sig grovt.

Ingen aning, och till skillnad från vissa andra så tänker jag inte dra en okvalificerad gissning helt utan någonting som styrker det.

Nåja, jag lämnar tråden eftersom vi bara vandrar runt i cirklar, vi kommer ingenstans. Skaffa dig en paroonhaj du, och återkom gärna till tråden lite då o då och berätta hur saker och ting går.

Givetvis, de ska jag göra, får uppdatera under kategorin "projekt" i så fall...
lämnar för övrigt också tråden... [:-95]
#68 - 4 augusti 2009 23:49
mår illa...hört talas om karma?...=)....=/
#69 - 5 augusti 2009 00:07
Nu är jag ganska ny på detta forum men tycker att det blev lite av en häxjakt här... Ska vi dra allting till sin spets så hör inga fiskar i akvarium, de lever i betydligt större biotoper. Alla husdjur för den delen också. Ser allt för många som håller hundar av ras som behöver mycket aktivitet i mindre lägenheter och vallar dem max runt 2 kvarter...är inte det lite fel också? Jag vill inte försvara någon utan tycker bara att det är upp till var och en att bestämma vad som är rätt eller fel efter att all fakta hämtats in.
#70 - 5 augusti 2009 00:19
uncleban skrev:
Nu är jag ganska ny på detta forum men tycker att det blev lite av en häxjakt här... Ska vi dra allting till sin spets så hör inga fiskar i akvarium, de lever i betydligt större biotoper. Alla husdjur för den delen också. Ser allt för många som håller hundar av ras som behöver mycket aktivitet i mindre lägenheter och vallar dem max runt 2 kvarter...är inte det lite fel också? Jag vill inte försvara någon utan tycker bara att det är upp till var och en att bestämma vad som är rätt eller fel efter att all fakta hämtats in.

FYFAN va bra sagt! Satt precis och skulle skriva desamma men så va du snabbare en mig. :D
#71 - 5 augusti 2009 06:13
uncleban: En fisk (eller annat djur) som hålls i en miljö motsvarande dess naturliga, anses inte lida av detta. En fisk som missköts på sådant sätt att den far illa rubriceras som djurplågeri, något som är straffbart enligt svensk lag.

Jämförelsen med hundar är bra, och det är precis samma sak som gäller där. Om du anser att ett djur vansköts är det bara att anmäla ägaren som bär ansvaret. Polisen är skyldig att uppta din anmälan och behandla den.

Gällande fallet om att trådskaparen skulle vara minderårig så är det inga problem. Föräldrarna står som ansvariga, och är barnet över 15 kan åtal fortfarande väckas.

Bara för att andra gör fel betyder det inte att det är okej att själv göra det...
#72 - 5 augusti 2009 06:43
Jag har lite svårt att placera dig. Jag förstår inte varför du verkligen måste ha denna fisken? Och varför du vägrar släppa tanken när flera erfarna personer verkligen har sagt ett tydligt NEJ?
#73 - 5 augusti 2009 07:06
Men herregud! Lägg ner... ni har alla..båda parter ..sagt va ni tycker å vill...LÄGG NER!
Guest
#74 - 5 augusti 2009 19:03
Ja det låter lite litet kar för paroonhajen.
Jag har själv gått i dom banorna på att köpa parooner men det blir nog inte förrens jag köper hus, för jag vet inte om parooner är så välkomna i en hyresrättförening.

Så jag funderar på att köpa hajmal eller redtail catfish för de blir ju 130-150cm i det vilda och lite smidigare och ha att göra med.

Men en sak jag reagerar på i denna tråd är att folk i allmänhet verkar tro att alla parooner blir 250cm. Alla fiskar blir inte så stora som totallängden eller vikten som noterats i historieböckerna.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 5 augusti 2009 19:34
Lutt skrev:
Men en sak jag reagerar på i denna tråd är att folk i allmänhet verkar tro att alla parooner blir 250cm. Alla fiskar blir inte så stora som totallängden eller vikten som noterats i historieböckerna.

Det stämmer säkert - men en bra bit över metern blir de i alla fall om de hålls på ett djurvänligt sätt och det är en bra bit större för de flesta akvarier. För att denna art skall få hållas på ett offentligt akvarium så måste de minst ha 30.000 liter att simma runt i.
#76 - 5 augusti 2009 19:58
Det stämmer säkert - men en bra bit över metern blir de i alla fall om de hålls på ett djurvänligt sätt och det är en bra bit större för de flesta akvarier. För att denna art skall få hållas på ett offentligt akvarium så måste de minst ha 30.000 liter att simma runt i.

de blir ena riktiga monster, har sett sådana i den storleken på bilden, maffigt!!!
#77 - 5 augusti 2009 20:18

En fråga i ämnet, men ändå lite OT. Paroonhaj och "hajmal", vilken blir störst (är olämpligast)? Om jag har fattat det rätt, så är det här en "hajmal", och den ser ju onekligen större ut än bilderna man hittar på paroonerna: http://news.nationalgeographic.com/news/2003/11/photogalleries/giantcatfish/images/primary/mekonggiantcatfish_normal.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 5 augusti 2009 20:26
HenkeP skrev:
En fråga i ämnet, men ändå lite OT. Paroonhaj och "hajmal", vilken blir störst (är olämpligast)? Om jag har fattat det rätt, så är det här en "hajmal", och den ser ju onekligen större ut än bilderna man hittar på paroonerna: http://news.nationalgeographic.com/news/2003/11/photogalleries/giantcatfish/images/primary/mekonggiantcatfish_normal.jpg

Paroonen blir normalt klart större, men också hajmalen blir såpass stor att den inte hör hemma i akvarium
Guest
#79 - 5 augusti 2009 20:37

Ja men tro inte att jag skall hålla dessa i ett akvarium...har drömmar om en inomhusdam på flera kubik:d
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 5 augusti 2009 20:40
Lutt skrev:
Ja men tro inte att jag skall hålla dessa i ett akvarium...har drömmar om en inomhusdam på flera kubik:d

OM jag hade skaffat en så stor damm så hade jag nog satsat på störar istället - tycker dom ser trevligare ut, men smaken är som baken och oavsett vilket lär väl ingen av oss förverkliga våra drömmar[:o]
Guest
#81 - 5 augusti 2009 20:42
OM jag hade skaffat en så stor damm så hade jag nog satsat på störar istället - tycker dom ser trevligare ut, men smaken är som baken och oavsett vilket lär väl ingen av oss förverkliga våra drömmar[:o]

Men jag som malnörd säger annat;)

Har ju en gammal akvarielokal som jag är lite sugen på att slänga upp en damm i men tror jag väntar till när jag skaffar hus faktiskt.
#82 - 5 augusti 2009 20:58
Nä, nu får vi lighta upp den här skettråden med en sång - en riktig hit tycker jag vi drämmer till med!
Sjung med i texten till den kända topplåten; Vi går över daggstänkta berg.

(ta i ni då!)

Paroonhajar passar i kar, fallera
Som inte många här på Zoopet har, fallera
Vi gillar lite mera - att småfiskar hantera
Och står sen inte med vår rumpa bar, fallera

(om igen)

Jag tycker ett yngel är sött, fallera
Tills det blir för stort och sen är dött, fallera
Och det beror på burken - när hajen blir purken
Och golvet framför karet blir blött, fallera

(och kom igen nu då, en gång till)

Vad lär vi nu oss av det här, fallera
Jo, att man inte skaffar såna där, fallera
Karen är för trånga, paroonerna för långa
Och inget akvarium dom klär, fallera
#83 - 5 augusti 2009 21:05
MaxB: Ta omedelbart kontakt med Bert Karlsson. Grova penningar som textskrivare är solklara.
#84 - 5 augusti 2009 21:05
MaxB skrev:
Nä, nu får vi lighta upp den här skettråden med en sång - en riktig hit tycker jag vi drämmer till med!

Sjung med i texten till den kända topplåten; Vi går över dagsstänkta berg.

(ta i ni då!)

(om igen)

HAHA :d skitbra!
Guest
#85 - 5 augusti 2009 21:07
@MaxB :D[:-106]
Guest
#86 - 5 augusti 2009 21:08
Som sagt de är inte för små om man ger dom utrymme....men det är få som klarar av det att ge dom det.
#87 - 5 augusti 2009 21:08
eriahl skrev:
MaxB: Ta omedelbart kontakt med Bert Karlsson. Grova penningar som textskrivare är solklara.

Du kommer inte att tro mig nu - men Bert och jag är gamla polare ( jag lirade på en del plattor han och hans bolag, stab producerade på 80-talet...[:o])...
#88 - 5 augusti 2009 21:10
Lutt skrev:
Som sagt de är inte för små om man ger dom utrymme....men det är få som klarar av det att ge dom det.

Sorry Lutt - att jag snodde lite spejs här... Inte meningen![:o]
Guest
#89 - 5 augusti 2009 21:18
MaxB skrev:

Äh känner ju till dig sen "tangatiden" så det är nemas problemas.
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 5 augusti 2009 21:18
MaxB skrev:

Du får se till att komma på västkräftskivan om 2,5 veckor och sjunga den, det passar ju väldigt bra med en "paroonsång" när vi kollar på mina nya Nano-akvarium:d
#91 - 5 augusti 2009 21:20
Lutt skrev:
Äh känner ju till dig sen "tangatiden" så det är nemas problemas.

Ah, vet ju det Lutt!:) Men, fan, jag fick sluta med tanga - det skavde nåt förbannat mellan skinkorna!;):d
#92 - 5 augusti 2009 21:22
Du får se till att komma på västkräftskivan om 2,5 veckor och sjunga den, det passar ju väldigt bra med en "paroonsång" när vi kollar på mina nya Nano-akvarium:d

Sign me up på kräftskivan! Kanske måste jag gå in på zoopet-väst och göra detta?

...jag gör det nu!

É vi off topic nu eller?:p
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 5 augusti 2009 21:23
MaxB skrev:
Sign me up på kräftskivan! Kanske måste jag gå in på zoopet-väst och göra detta?

...jag gör det nu!

É vi off topic nu eller?:p

Jepp gå in i västtråden
jepp vi e off topic nu [:o] - bäst att gå och lägga sig:p
#94 - 6 augusti 2009 09:09
MaxB skrev:

Sjung med i texten till den kända topplåten; Vi går över dagsstänkta berg.

(ta i ni då!)

(om igen)

Vinnaren i melodifestivelen 2010:d:p
#95 - 6 augusti 2009 09:26
Wictor_88 skrev:
Ojoj vem är det som fäktas här? Jag ville bara upplysa om fakta sidan, och tyckte själv det verkade knas när det stod så. Men om du vet att det fungerar och att fisken kommer trivas hos dig så kör på..

Förmodligen så har personen som startat tråden letat reda på sin fakta och söker ett svar på sin fråga, personen söker inte några fakta om att det inte kommer funka med tanke på storleken på akvariet eller liknande...
Bilagor:
#96 - 14 augusti 2009 19:55
den stora skillnaden här mellan sandish och alla som har en paroon hemma i sina 40 liters akvarium är att ALLA på detta forum nu sagt till FÖRE sandish skaffat den. eller?

sen är det ju lite konstigt att ingen svarat på frågan än haha. Men jätte gurami är ju rätt agressiva? och 5 cm mathaj är ju mest mat då?

Annons