Att paroonhajar blir 3 meter tror jag först då jag får se en bild på ett sådant stort exemplar, det är oerhört vanligt att paroonhajen(Pangasius sanitwongsei) blandas ihop med Pangasius gigas som blir betydligt större. Men över metern blir de i alla fall och det räcker för att konstatera att endast yngel går att hålla i akvarium, upp till 30cm borde gå bra om karet är på 500-1000 liter, sedan blir de problematiska att hålla pga att de är så lättstressade och simmar oavbrutet.
Det här är kanske den knepigaste art man kan hålla i ett sötvattensakvarium som jag ser det, de är känsliga, lättstressade, de skadar sig lätt, de är vansinnigt glupska, nästan helt blinda, de växer snabbt(2-4 cm/månad), blir gigantiska i akvariesammanhang och är dessutom en stimfisk.
Och har man bara tänkt ha dem under tiden de är yngel så bör man fråga sig om man kan se sig själv stå med kökskniven i högsta hugg med en bunt sprattlande akvariefiskar på skärbrädan. Kan man inte det så bör man inte ens tänka tanken att köpa dessa fiskar, för även om man kan ha turen att hitta en potentiell köpare redan vid inköpet som kan ta över fiskarna då de blir större så kan man aldrig veta säkert att denna köpare finns kvar då det väl gäller. Och då får man inte rygga tillbaka om kökskniven och skärbrädan visar sig bli den enda utvägen för att se till att fiskarna inte börjar plågas.
Kort och gott, inget för den blödige, det slutar bara i djurplågeri.
Inredningsmässigt så är det optimala så lite inredning som möjligt, de är som sagt i princip helt blinda så de bryr sig knappast i hur karet ser ut, inredningen är bara i vägen då de outtröttligt cirkulerar runt i karet. Se till att det inte finns några vassa inredningsdetaljer då de kan skada sig på dessa om de skenar då de blir skrämda vilket de blir rätt ofta. Sand är förmodligen bra som bottenmaterial då man slipper slamsuga vilket kan skrämma paroonerna.
Och kombinera dem enbart med snälla fiskar, pirayor tar snabbt ihjäl de här "blindstyrena"... Och ciklider kommer att skada dem då de blinda paroonerna inte har en susning att de simmar rakt in i ciklidernas revir. Eftersom blödiga bör titta åt ett annat håll så gör det kanske inget att jag säger att det mest naturliga sannolikt är att kombinera dem med småfisk som de kan livnära sig på, små snälla fiskar, öka storleken på dem allt eftersom paroonerna växer. Vill man köra budgetvarianten så kan man kombinera dem med stora höga och snälla fiskar och mata med räkor, fiskfiléer eller annat "köttigt". Mata endast ett par gånger per vecka.
Men detta är ju som sagt en väldigt kortsiktig lösning, räkna med att fiskarna är runt 30cm eller ännu mer redan efter första året, sedan är det skärbrädan eller dammen som gäller vare sig man vill det eller ej, de blir inte snygga om de går trångt, vita sönderslagna ögon och blodig nos är vanligt.
Oj vad långt det blev... förlåt.