ParonHajar

#1 - 11 februari 2009 15:20
Hejsan har 2 st paronhajar som växer sjukt mycket,
allt har gått fruktansvärt bra ända tills idag,
vad har hänt om båda paronhajarna är kritvita men simmar på som vanligt ? alltså allt är krit vitt utom rygg och stjärt fenan ?
kan nån hjälpa mig fort fort fort!
kan det ha nåt att göra med en sötvattenskrabba jag köpte på zoo för 4 dagar sedan ?
Mvh: Jonas
#2 - 11 februari 2009 15:22
har du någon bild?
#3 - 11 februari 2009 15:38
Hur stort är akvariet?
#4 - 11 februari 2009 16:33
Paronhajar

Tack grabbar,
dom e på det klara nu, doppvärmaren hade pajjat och hade ca:
19 grader i karet konstigt nog,
hehe säger lite om hur snål man e på värmen i det rummet :p
men nu e dom glada igen =) )
#5 - 11 februari 2009 16:40
Hur stort akvarium har du? Jag frågar det här eftersom paroonhajar blir väldigt stora. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1 Kolla här!
Guest
#6 - 11 februari 2009 16:46
Lägg till en nolla på zoopets Liter rekommendation så..
#7 - 11 februari 2009 16:54
Tack grabbar

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] Grabbar! Varför alltid ta för givet att alla är grabbar :confused:[/COLOR][/FONT]
#8 - 11 februari 2009 16:56
Narii skrev:
Lägg till en nolla på zoopets Liter rekommendation så..

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Zoopets artbeskrivning gäller bara unga fiskar, i texten kan man läsa:[/COLOR][/FONT]

Paroonhajen är en dagaktiv livlig stimfisk, som dock snabbt blir alldeles för stor för akvarier. Ungfiskar kan hållas i mycket stora akvarier (se storleksangivelse ovan) men den hör egentligen enbart hemma i offentliga akvarier på tiotusentals liter.

#9 - 11 februari 2009 17:21
Vad hade vi gjort utan dig Maria.. ;) Zoopets tanter de e grejer de!
#10 - 11 februari 2009 17:24
Paron Hajar

Hej igen Sorry maria tack gott folk skule det va =)
men antog att ingen av dem som skrivit svar innan jag tackade
var kvinns.

har idag 150 liter med 2 paroonisar, " ca: 7 cm " vardera,
siktar på ett 720liter inom ett par månader.
#11 - 11 februari 2009 17:42
Ja, jag är då tjej iallafall kan jag intyga. Så mkt tjej som man kan bli! :p
Guest
#12 - 11 februari 2009 17:43
Ring mig när den är 2m. Känner nåra kineser som gillar paroonens kött.
#13 - 11 februari 2009 18:34
Nu kapar jag tråden lite, men jag tycker det är ganska otroligt hur man kan, i ett akvarium hemma, ha fiskar som blir 275 cm långa! Inget ont om trådskaparen, men jag undrar bara hur man gör när de blir enorma? Eller blir de inte så stora i fångenskap?
Har läst och hört lite här och där om folk som köper dessa fiskar. Varför inte delfiner eller blåvalar? :p

Jag är okunnig på det här området, så upplys mig om hur det är med paroonhajar egentligen. :)
Guest
#14 - 11 februari 2009 18:38
Dom växer ju inte så fort. Men ja tror inte de finns nån som har en fullvuxen paroon i sitt kar. Man skulle behöva ett enorm kar då. 3*15*2m kanske skulle funka ett tag.
#15 - 11 februari 2009 18:43
Men säg att man haft sin paroonhaj i x antal år då, och den börjar närma sig 2 meter, vad gör man då? Lämnar bort den till djurpark eller liknande? Kan man då lita på att de tar emot den hur som helst? Hoppas att den dör innan dess?

Många frågor :D
Guest
#16 - 11 februari 2009 18:47
slaktar den o äter den.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 februari 2009 18:50
Narii skrev:
Dom växer ju inte så fort. Men ja tror inte de finns nån som har en fullvuxen paroon i sitt kar. Man skulle behöva ett enorm kar då. 3*15*2m kanske skulle funka ett tag.

Nja, visst blir en del fiskar krymplingar genom att man håller dom i för små akvarium. Dock så tycker jag att det är helt fel att behandla djur på det sättet - följ storleksrekommendationerna i Zoopets artbeskrivningar eller avstå från att hålla fiskar som dessa.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 februari 2009 18:53
AnnaErika skrev:
Men säg att man haft sin paroonhaj i x antal år då, och den börjar närma sig 2 meter, vad gör man då? Lämnar bort den till djurpark eller liknande? Kan man då lita på att de tar emot den hur som helst?

Nej, många offentliga akvarier, djurpaker är oerhört irriterade på folk som skaffar sig djur som de inte själva ta hand om när de växt till sig.
Att folk ringer till djurparker och försöker tjöta på dom de djur som de vill göra sig av med, ger akvarister ett dåligt rykte som oseriösa djurägare.
#19 - 11 februari 2009 19:06
Jag kan tänka mig det, ja. Därav min förundran över att dessa fiskar säljs som akvariefiskar av butiker.
Guest
#20 - 11 februari 2009 19:07
Nja, visst blir en del fiskar krymplingar genom att man håller dom i för små akvarium. Dock så tycker jag att det är helt fel att behandla djur på det sättet - följ storleksrekommendationerna i Zoopets artbeskrivningar eller avstå från att hålla fiskar som dessa.

Tjaao du Kjell skrev ju 3m * 15m * 2m dvs Meter och inte millimeter. Och i de karet skulle de nog funka ett bra tag.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 februari 2009 19:09
AnnaErika skrev:
Jag kan tänka mig det, ja. Därav min förundran över att dessa fiskar säljs som akvariefiskar av butiker.

Instämmer - jag tycker inte att de hör hemma i en seriös akvarieaffär. Åtminstone inte om de inte utförligt informerar om arten INNAN de säljer fiskarna.
#22 - 11 februari 2009 19:27
Instämmer - jag tycker inte att de hör hemma i en seriös akvarieaffär. Åtminstone inte om de inte utförligt informerar om arten INNAN de säljer fiskarna.

Det säger ju sig självt
Sådana fiskar borde vara förbjudna för försäljning
Varför inte sälja elefanter och flodhästar?
Guest
#23 - 11 februari 2009 19:29
Tror inte nån vill köpa en elefant eller en flodhäst, och därför finns de inga att köpa.
#24 - 11 februari 2009 19:38
Narii skrev:
Tror inte nån vill köpa en elefant eller en flodhäst, och därför finns de inga att köpa.

skojar du? klart det skulle finnas en marknad för dem!

jag tror skillnanden ligger i att det är en fisk. dvs folk tror de inte behöver samma villkor som ett däggdjur. just my 2 cents
Guest
#25 - 11 februari 2009 19:47
Asså finns säkert en marknad för dom men inte i sverige.. Tror inte nån vill ha en noshörning i sin 1:a på stureplan..
#26 - 11 februari 2009 19:48
Undra vad en VF albino flodhäst skulle gå på..

-Jasså odlad, Ja nej då får det va.. Kan ni ta hem då? Har Imazo nån hemma på lager?

:D
#27 - 11 februari 2009 20:29
Den var bra!

Bowman skrev:
Undra vad en VF albino flodhäst skulle gå på..

-Jasså odlad, Ja nej då får det va.. Kan ni ta hem då? Har Imazo nån hemma på lager?

:D

Haha!:D
#28 - 11 februari 2009 20:47
Narii skrev:
Asså finns säkert en marknad för dom men inte i sverige.. Tror inte nån vill ha en noshörning i sin 1:a på stureplan..

Du tror en paroonhaj på 2 meter är mer begärlig?
#29 - 11 februari 2009 20:52
Lite synd när det ibland finns ett gäng av dom till salu i affärer. Men dom är ju söta som små ändå
Bilagor:
Guest
#30 - 11 februari 2009 20:54
babydoc skrev:
Du tror en paroonhaj på 2 meter är mer begärlig?

Ja, för folk tror att de är små fiskar. Medans de antagligen vet att en flodhäst eller en elefant blir enorma..
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 11 februari 2009 21:31
babydoc skrev:
Det säger ju sig självt

Sådana fiskar borde vara förbjudna för försäljning

Nja var skall man dra gränsen - det finns faktiskt dom som har megaakvarier hemma.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 11 februari 2009 21:33
Narii skrev:

Man får inte sälja elefanter och flodhästar i Sverige - om nu någon mot förmodan skulle vilja ha:p

Annons