Jag är säker på att de som har dessa fiskar som sina särskilda skötebarn och har resurser att ta hand om dem kommer att kunna få tag på fiskar utan större problem, även om de inte finns öppet i handeln. Men den som nyss köpt en 350l-kar kommer inte åt att stoppa ned en nilgädda i det.
Hur många har ens ett så stort akvarium att man kan ha påfågelciklider i - kanske 1/2%. Innebär det att vi skall förbjuda fiskar som t.ex. påfågelciklider och frontosor bara för att 99.5% inte har ett tillräckligt stort akvarium för dessa fiskar?
Jag tycker inte det - istället så menar jag (som jag skrev ovan) att det primära är att alla köpare får en korrekt info om t.ex. vilken storlek på akvarium som alla fiskarter kräver.
Om man som du vill swetrot stoppa jättefiskarna i affärer så löser sig problemet för kanske 0.1% av de fiskar som säljs, men övriga 99,9% då - inte bara jättefiskar utan alla fiskar kräver ju en viss storlek på akvariet. Detta kan enbart lösas genom information till kunden.
Du som är lite av "Mr Akvarie" i Sverige borde väl vid det här laget ha sett och hört tillräckligt mycket för att i vart fall kunna konstatera att lagar och förordningar biter föga på en del zoo-butiker. Och någon rättsvårdande myndighet som vågat börja ta itu med detta finns inte heller. Finns det någon butik som blivit fälld i domstol för att ha struntat i dessa lagar som reglerar information till köparen?
Håller med om att det finns en del usla akvarieaffärer men också oerhört många som lämnar bra information.
Om någon affär har blivit fälld pga informationsbrist vet jag inte - däremot vet jag flera affärer som fått böta för att de inte haft täckglas på sina akvarier eller pga att de sålt listade djur (OBS listade är inte detsamma som att de är utrotningshotade). Bägge dessa saker är rena petitesser och har inget med djurskydd att göra. Betydligt bättre vore om de ansvariga myndigheterna brydde sig om sådant som har med djurskydd att göra - t.ex. informationsplikten som ytterst sällan kontrolleras trots att det är lagstiftat.
Får man butikerna att verkligen gå in för att informera kunderna om hur stora fiskarna kan bli och hur snabbt de växer så försvinner problemet, det behövs inga lagar för att åtgärda en sådan här sak, bara sunt förnuft och mycket information.
Visst finns det många bra och seriösa butiker som ger en bra information, men tyvärr så kommer det alltid att finnas de som är oseriösa och därför behövs en lagstiftning som följs.
Tyvärr är ju vi konsumenter usla pådrivare i frågor som dessa. Vi pratar mycket men till syvende och sist så handlar vi där det är billigast.