Paronhaj

#1 - 9 augusti 2004 07:00
Hej, hittade tyvärr inte den här sidan innan jag drog igång mitt akvarium för typ 2 månader sedan. Så här är situationen nu iallafall: Jag har 4 guppies, 5 platy, 9 tetror, 4 black mollys, 4 av nå´n annan stimfisk som jag inte kommer ihåg vad den heter nu, några pansarmalar och 2 algätare samt 1 st paronhaj.
Paronhajen köpte jag igår vid mitt besök i zoobutiken efter att ha pratat med killen som jobbar där. När jag igårkväll satt här o läste så inser jag nu att en Paronhaj inte borde va i mitt akvarium på 115 liter då den växer snabbt och blir för stor, om jag förstod rätt i den tråden jag läste. Han har ett lite udda beteende nu imorse, simmar upp o ner vid ena hörnet av akvariumet hela tiden, är han stressad eller något sådant, vad ska jag göra? Vill ju ha ett akvarium som är både vackert och där fiskarna trivs så bra som möjligt.
Tacksam för svar :-)
#2 - 9 augusti 2004 07:05
Sa han i affären något om hur stort kar fisken behöver? ring och fråga om du får lämna tebaka den och att du får pengarna tebaka...
#3 - 9 augusti 2004 07:12
I min ungdom införskaffade jag dumdristigt nog en paronhaj, utan att ha någon som helst information om dem. En dåvarande kompis hade två st. i ett 250liters och jag tyckte som han: Ruskigt tuffa fiskar.

Nu inser man ju att det är djurplågeri att ha dessa fiskar hemma såvida man inte har ett akvarium på flera tusen liter...

Angående din fråga så kan det vara så att det är något fel på fisken, jag minns att min paronhaj började också uppträda märkligt för att några dagar senare dö. Den simmade upp och ner och simmade även ibland med huvudet ovanför vattenytan.

För övrigt är det ju en väldigt lättstressad fisk som kan om den blir skrämd simma in i glas och inredning. Det bästa vore nog om du lämnade tillbaka fisken, eller köpte ett nytt väl tilltaget kar :)
#4 - 9 augusti 2004 08:51
Ska man ha dessa snygga monster i ett offentligt akvarium krävs 30 Kubik...
#5 - 9 augusti 2004 09:17
visst ja...det sägs ju att paronhaj ska vara en god matfisk så om du int behöver medicinera lr använder olika kemikalier i akvariet så har du ju möjligheten att testa om du känner dig sugen....hehe
själv skulle ja dock aldrig klara att ha en av mina firrar på tallriken skulle kännas som att den låg där och simma runt.[xx(]
#6 - 9 augusti 2004 10:08
Nej han gjorde ju inte det, men jag förklarade hur stort mitt akvarium var och hur många fisk jag hade i det så jag i min enfald trodde att han visste vad han pratade om.
Nu efter allt jag läst känns det som om jag är en djurplågare men det var ofrivilligt och inte alls min mening :-(
Ska åka dit med honom ikväll och sen ska de få höra ett o annat!
Jävla skitaffär!!
#7 - 9 augusti 2004 10:11
Prova att lämna tillbaks fisken. och fråga de varför de inte gav någon information om den.
#8 - 9 augusti 2004 12:29
Snurren: Berätta gärna hur det gick, om du fick byta firren och vad killen i affären sa!
#9 - 9 augusti 2004 13:00

visst ja...det sägs ju att paronhaj ska vara en god matfisk

Ja en matfisk är det ju för många men har aldrig hört att den ska vara god, försökte själv testa sist i Bangkok men dom bara skrattade åt mig å sa att det där skiten äter dom bara uppe i norr för den smakar helvette.
#10 - 9 augusti 2004 14:47
Heter det paroonhaj eller paronhaj? Lite dumt att sälja sånt i djuraffärer, folk borde kunna få lite info om den innan dom köper.
#11 - 9 augusti 2004 14:57
Det där med att folk borde få information är helt fel, det är nämligen så att man SKA få information, det finns lagar på det... läs här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=495

Detta lär sig alla zoohandlare redan på den grundkurs som är obligatorisk för att man ska få driva djuraffär.
#12 - 9 augusti 2004 15:25
Problemet är bara att all personal inte behöver ha gått kursen.

rätta mig om jag har fel :)

//Marcus
#13 - 9 augusti 2004 15:32
Minst en ska ha gått den, och den personen ska se till att informationen går ut till köparna... Oftast är det ju ägaren som går kursen och denne ska informera personalen .... Ägaren är ju ansvarig för om inte lagarna följs i butiken.
#14 - 9 augusti 2004 15:58
SNURREN...Det är ju inte ditt fel du kunde ju inte veta det...Tror att det har hänt dem flesta här inne att dem någon gång blivit lurade av sin akvariehandlare eller att dem någon gång köpt en fisk utan att veta hur stor den blir och så. Som sagt det var inte ditt fel utan han som sålde den till dig.

GOSATTA...Jag talade bara om va jag hade hört.
#15 - 9 augusti 2004 17:27
hej

snurren: Jag tycker att du ska försöka få fisken utbytt, gå och prata med affären som de skrivit tidigare.

Jag var i lördags på en resturang i Gävle och där sålde de "vietnamesisk sjötunga". den var gjord på pangasius filé. om inte jag har fel så är det just paroon haj eller någon släkting. Jag blev förvånad över att hitta det på en resturang i Sverige. Har aldrig sett det förut.
#16 - 9 augusti 2004 20:36
Hann inte sticka dit idag, jobbade sent men ska dit imorgon och prata med dem. Känns ju lite surt att vara nybörjare och gå till ställen som man tror ska kunna hjälpa en. Det värsta av allt var att killen som sålde den hade en själv hemma och hans akvarium var om jag inte missminner mig helt ca 300 liter. Det betyder att han själv inte vet mer om fisken eller så plågar han sin medvetet, tror dock på det första att han saknade kunskapen.
Nå´n som har nå´t kul tips på nå´n annan lite rolig fisk sådär som inte blir alltför stor för ett 115 liters?
Hade en kampfisk i tankarna innan för de är så vackra att se på men frågan är om de gillar sällskap av alla de andra?
#17 - 9 augusti 2004 20:57
Pangasius är en plattfisk så det borde inte vara samma som paroonhaj..
#18 - 10 augusti 2004 07:12
och på indiska butiken vid mitt jobb finns det en GIGANTISK Chitala Chitala i frysdisken, undra om dom är goda? diverse ormhuvudsfiskar brukar det också finnas och dom är riktigt goda!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 augusti 2004 08:27
Pangasius är en plattfisk så det borde inte vara samma som paroonhaj..

Pangasius är väl ingen plattfisk - både den vanliga hajmalen och paroonhajen tillhör ju släktet Pangasius och de är inte plattfiskar.
Ingen av dom är dock lämplig i akvarium.
#20 - 10 augusti 2004 08:40
Kjell: Annars är det namnförvirring, vi säljer pangasiusfile i butiken jag jobbar och det är uppenbarligen en plattfisk (det syns på fileernas utseende)
#21 - 10 augusti 2004 08:46
Pangasius sanitwongsei är det vetenskapliganamnet för Paroonhaj.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 10 augusti 2004 08:46
Jag har ingen aning om vad ni säljer i er fiskaffär och som där kallas för Pangasius-file.
Både paroonhajen och hajmalen tillhört släktet Pangasius i alla fall och har så gjort i en massa år. Dock är de stora fiskar som inte hör hemma i akvarium och i och med att de är stora så går det säkert att göra fileer av dom.
#23 - 10 augusti 2004 08:51
Kjell: jag svarade på akvaristens inlägg om pangasiusfile på restaurang, det är troligen inte paroonhaj eftersom det (fileerna som säljs) är en plattfisk, om denna plattfisk verkligen tillhör släktet pangasius har jag ingen aning om, det var det jag syftade på med namnförvirring
#24 - 10 augusti 2004 14:50
hur gick det för dig Snurren?! det är så irriterande att affärer konsant säljer fiskar (t.e.x paroonhaj) vilka uppenbarligen inte är lämpade för "normalt" stora akvarium. Slöjsträrtar är ett annat exempel.
hoppas du fick lämna tillbaka den.
#25 - 10 augusti 2004 15:35
Hej

Det är väl kanske någon ihopblandning. Det finns kanske som du säger två släkten/fiskar som har det namnet. Fast jag skulle tro att det är någon mal. Eftersom den blir stor så går det att göra plattfiskliknande filéer. men som sakt det kan vara en annan fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 10 augusti 2004 16:16
Det finns kanske som du säger två släkten/fiskar som har det namnet. Fast jag skulle tro att det är någon mal.

Eftersom Pangasius är ett släktnamnet så kan det självklart bara vara ETT släkte som heter Pangasius. Är det ett annat släkte så har det ett annat namn.
Däremot så finns det naturligtvis ett stort antal arter (se t.ex. på fishase.com) som ingår i detta malsläkte, varav hajmalen (P. hypophthalmus) är en och paroonhajen (P. sanitwongsei) är en.
#27 - 10 augusti 2004 17:31
Tyvärr "Norpan", også den Pangasiusfilet som selges som menneskeføde stammer fra maller i slekten Pangasius. På den annen side holder jeg med deg i at fileten er skåret slik at den kan se ut som en plattfisk.

Se f.eks.:
http://www.navifishco.com/home.asp?navifishco=products
http://www.tijdvoorvis.nl/03_vissoort_detail.asp?intFishID=59
http://www.niggemann-food-frischemarkt.de/food_frischemarkt/tiefkuehl/pangasius.php
#28 - 10 augusti 2004 17:55
Om vi lämnar de kulinariska diskussionerna och istället ställer oss frågan hur Paroonhajarna hittar till akvariebutikerna så kanske vi kan komma någonstans. Uppenbarligen finns det ju minst en grossist som envisas med att ta in dessa till Sverige, trots att de vet att antalet akvarister med tillräckligt god miljö för dem går att räkna på ena handens fingrar.

Denna eller dessa grossister vet dessutom förbannat väl vad de håller på med, och kan gärna inte skylla på att de "inte visste". Om de seriösare Zoo-handlarna helt enkelt slutar handa med dessa grossister så är problemet löst på en vecka eller två. När man ändå håller på kan man ju alltid påpeka att bojkotten dessutom gäller så länge redtail-malar och andra gigantiska fiskar finns i salulistorna. Om de inte får sälja så mycket som en enda liten neontetra, så lär de där fiskarna försvinna ur listorna illa kvickt. Jag tror nämligen man gör mycket mer pengar på vanlig sällskapsfisk än på enstaka Parooner...

(Det är möjligt att det fortfarande finns Parooner och annat hos dem, men genom att de inte finns i normala lagerlistor, så kan ingen beställa av misstag).

Och vi konsumenter kan ju dra vårt strå till stacken genom att vägra handla så mycket som en extra termometer i butiker med de här fiskarna, så får de med lite kurage bättre business.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 10 augusti 2004 18:02
Tack för infon Svein - du bör ju veta eftersom du både är akvariefiskexpert och kulinarisk expert[:-132].

Sedan till swetrots inlägg.
Jag håller delvis med om att det finns många fiskar i handeln som inte hör hemma i "Svenssons" akvarier - dock måste man också tänka på att det trots allt finns en del med jätteakvarier som måste få sin hobby tillgodosedd också.
Det är dock helt oansvarigt av de affärer som säljer dessa fiskar och inte ger en bra och korrekt information om fisken ifråga. De bryter t.o.m. mot lagen.
#30 - 10 augusti 2004 18:57
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
[quote]Pangasius är en plattfisk så det borde inte vara samma som paroonhaj..

Pangasius är väl ingen plattfisk - både den vanliga hajmalen och paroonhajen tillhör ju släktet Pangasius och de är inte plattfiskar.
Ingen av dom är dock lämplig i akvarium.
[/quote]

Hittade en art beskrivning i butik på just hajmal, enligt den så "räcker" det med ett 3meterskar och 2kubik vatten stämmer det? behöver inte dom massor mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 10 augusti 2004 19:04
Hittade en art beskrivning i butik på just hajmal, enligt den så "räcker" det med ett 3meterskar och 2kubik vatten stämmer det? behöver inte dom massor mer?

Det räcker - se bl.a. zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
Paroonhajen blir dock betrydligt större än hajmalen och behöver större akvarium.
#32 - 10 augusti 2004 21:30
Kjell: Visst finns det de som har stora kar, riktigt stora kar dessutom, men de är inte så många. Hur många vuxna hajmalar, paroonhajar, redtailmalar eller för övrigt någon av de fiskar som finns i storlekskategorin +100cm bland artbeskrivningarna känner du till som går i någorlunda tillräckligt stora kar hos privatpersoner i Sverige?

Jag är säker på att de som har dessa fiskar som sina särskilda skötebarn och har resurser att ta hand om dem kommer att kunna få tag på fiskar utan större problem, även om de inte finns öppet i handeln. Men den som nyss köpt en 350l-kar kommer inte åt att stoppa ned en nilgädda i det.

Du som är lite av "Mr Akvarie" i Sverige borde väl vid det här laget ha sett och hört tillräckligt mycket för att i vart fall kunna konstatera att lagar och förordningar biter föga på en del zoo-butiker. Och någon rättsvårdande myndighet som vågat börja ta itu med detta finns inte heller. Finns det någon butik som blivit fälld i domstol för att ha struntat i dessa lagar som reglerar information till köparen? Finns det någon akvarist som blivit fälld för att ha haft alldeles för stora fiskar i små kar?

Det här är en fråga som jag tror blir viktig att ta på allvar innan halvmilitanta djurskyddsorganisationer börjar ta i det, för då blir det etter värre. Idag släpper de ut minkar, men vem vet när de börjar släppa ut växande paroonhajar ur för små kar?
#33 - 10 augusti 2004 21:41
Svein: Tack för svaret och länkarna, då ska jag se till att den inte säljs som plattfisk på jobbet [;)]

//Jenny
#34 - 10 augusti 2004 22:28
Jag tror det här med paroonhajar är ett rätt litet problem. Det dör förmodligen hundratals kanske t.o.m. tusentals neontetror i nitritförgiftning på varje paroonhaj som dör av ett för litet akvarium. De som gillar den här typen av fiskar avlivar dem eller säljer dem vidare innan de börjar plågas pga akvariestorleken, det är bara den lilla skara nybörjare som köper dem av misstag som låter dem trycka i 100 liters kar i flera år. Men jag tror inte det är sååå många som köper paroonhajar av misstag. De är ju rätt dyra.

Får man butikerna att verkligen gå in för att informera kunderna om hur stora fiskarna kan bli och hur snabbt de växer så försvinner problemet, det behövs inga lagar för att åtgärda en sådan här sak, bara sunt förnuft och mycket information.
#35 - 10 augusti 2004 22:48
Varför har ens butikerna fiskar som behöver super stora kar? Okej det kanske funkar ett tag men sedan då när fiskarna inte blir sålda och växer i butiken? Det lär ju knappast vara så att butikerna köper större kar för att fiskarna har blivit förstora. Jag tycker att grossister kan ha dessa fiskar om dem har tillräckligt stora kar och inte butikerna. Är man intresserad av en sån här fisk så måste det ju gå att beställa genom ens akvarieaffär och då kan dem ju ta hem dessa fiskar i antal efter hur många man vill ha. Det tycker iaf jag är en mycket bättre lösning för då som sagt så kan dem med intresse av dessa fiskar få tag i dem och fiskarna slipper plågas i försmå burkar på affärn.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 11 augusti 2004 07:02
Jag är säker på att de som har dessa fiskar som sina särskilda skötebarn och har resurser att ta hand om dem kommer att kunna få tag på fiskar utan större problem, även om de inte finns öppet i handeln. Men den som nyss köpt en 350l-kar kommer inte åt att stoppa ned en nilgädda i det.

Hur många har ens ett så stort akvarium att man kan ha påfågelciklider i - kanske 1/2%. Innebär det att vi skall förbjuda fiskar som t.ex. påfågelciklider och frontosor bara för att 99.5% inte har ett tillräckligt stort akvarium för dessa fiskar?
Jag tycker inte det - istället så menar jag (som jag skrev ovan) att det primära är att alla köpare får en korrekt info om t.ex. vilken storlek på akvarium som alla fiskarter kräver.
Om man som du vill swetrot stoppa jättefiskarna i affärer så löser sig problemet för kanske 0.1% av de fiskar som säljs, men övriga 99,9% då - inte bara jättefiskar utan alla fiskar kräver ju en viss storlek på akvariet. Detta kan enbart lösas genom information till kunden.

Du som är lite av "Mr Akvarie" i Sverige borde väl vid det här laget ha sett och hört tillräckligt mycket för att i vart fall kunna konstatera att lagar och förordningar biter föga på en del zoo-butiker. Och någon rättsvårdande myndighet som vågat börja ta itu med detta finns inte heller. Finns det någon butik som blivit fälld i domstol för att ha struntat i dessa lagar som reglerar information till köparen?

Håller med om att det finns en del usla akvarieaffärer men också oerhört många som lämnar bra information.
Om någon affär har blivit fälld pga informationsbrist vet jag inte - däremot vet jag flera affärer som fått böta för att de inte haft täckglas på sina akvarier eller pga att de sålt listade djur (OBS listade är inte detsamma som att de är utrotningshotade). Bägge dessa saker är rena petitesser och har inget med djurskydd att göra. Betydligt bättre vore om de ansvariga myndigheterna brydde sig om sådant som har med djurskydd att göra - t.ex. informationsplikten som ytterst sällan kontrolleras trots att det är lagstiftat.

Får man butikerna att verkligen gå in för att informera kunderna om hur stora fiskarna kan bli och hur snabbt de växer så försvinner problemet, det behövs inga lagar för att åtgärda en sådan här sak, bara sunt förnuft och mycket information.

Visst finns det många bra och seriösa butiker som ger en bra information, men tyvärr så kommer det alltid att finnas de som är oseriösa och därför behövs en lagstiftning som följs.
Tyvärr är ju vi konsumenter usla pådrivare i frågor som dessa. Vi pratar mycket men till syvende och sist så handlar vi där det är billigast.

#37 - 11 augusti 2004 08:38
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Tyvärr är ju vi konsumenter usla pådrivare i frågor som dessa. Vi pratar mycket men till syvende och sist så handlar vi där det är billigast.
Jo så är det nog, i alla fall då det gäller akvarier och tillbehör, många importerar ju t.o.m. grejer för att ytterligare få ner priset en bit.

Fiskar däremot köper man i princip där man befinner sig för stunden, de är för billiga, faktum är att jag tror detta är en bidragande orsak till att så många speciellt vanliga fiskar dör en både plågsam och onödig död hos nybörjare som inte har läst på tillräckligt mycket. Ytterst få köper redtail-malar av misstag eftersom de kostar 500kr och uppåt beroende på storlek och kvalitet. Hade neontetror och andra vanliga fiskar kostat 100 eller kanske t.o.m. 200 kr styck så hade man inte köpt 10 st till sitt första 30 liters akvarium där de sedan dör i nitritförgiftning för att man inte har brytt sig om att läsa en bok innan man köper fiskarna. Då hade man läst och läst och läst för att få reda på så mycket som möjligt innan man ens tänkte tanken att plocka fram plånboken.

Akvariefiskar är helt enkelt för billiga. Man köper inte en rocka för 2000 spänn utan att läsa på innan, det skulle vara samma sak om även små vanliga fiskar var dyrare, det är jag övertygad om.
#38 - 11 augusti 2004 08:41
MEN hade all fisk varit lika dyr (tetror guppys etc.) så hade hobbyn i princip försvunnit, tror ytterst få hade börjat om all den billiga fisken inte fanns.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 augusti 2004 08:53
Jo så är det nog, i alla fall då det gäller akvarier och tillbehör, många importerar ju t.o.m. grejer för att ytterligare få ner priset en bit.
Fiskar däremot köper man i princip där man befinner sig för stunden,

Problemet är väl bara att det är just prylarna som affärerna tjänar mest pengar på - det levande är väl mer ett dragplåster för att få dit kunder. Så i och med att vi alla handlar mer och mer på postorder/internet (oavsett bransch) så kommer antalet fackbutiker att minska och t.ex. utbudet av fisk bli betydligt sämre.
Observera att detta är ingen klagolåt över utvecklingen (handlar själv rätt mycket prylar via internet) - mer ett krasst konstaterande över vad framtiden bär i sitt sköte.

Akvariefiskar är helt enkelt för billiga.

Håller med även jag inte tror på så drastiska prishöjningar som du förespråkar.
Rent allmänt tycker jag dock att det "levande" borde bli dyrare och det "döda" billigare.
Jag tror inte heller att hobbyn skulle bli mindre om priserna på det levande ökade och samtidigt tillbehören blev billigare - snarare tvärtom.
#40 - 11 augusti 2004 18:42
Jag är helt övertygad om att hobbyn skulle få ett uppsving om det "levande" blev dyrare och det "döda" billigare.
Enkel matematik...billigare tillbehör och kar kan lätt finansieras av odlad fisk som man får betydligt bättre betalt för samtidigt som man tar det levande mer på allvar och införskaffar kunskap först för att undvika dålig ekonomi...och fler skulle försöka odla sina fiskar om de visste det var lite mer lönsamhet i det istället för att mer eller mindre skänka bort sina yngel.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 11 augusti 2004 19:12
Som jag skrev ovan så håller jag helt med dig JE - fast samtidigt skall väl sägas att det lär stanna vid en dröm, dvs det kommer aldrig att inträffa.
Den affär i Sverige som försöker sig på att höja priserna på fisk men sänka på tillbehör lär inte ha någon större framtid i Sverige.
De som är verkligt prismedvetna handlar ändå tillbehör via internet och med dessa priser kan aldrig en zooaffär konkurrera. Och att som ensam affär på en ort försöka höja priserna på fisk (och annat levande) lär inte locka fler kunder.
Nej vi lär nog få leva med den marknad som vi har i Sverige med för låga priser på levande och för höga på tillbehör.
Sverige skiljer sig här från t.ex. tyska zooaffärer där det "alltid" varit som så att de har lägre pålägg på tillbehör än de svenska, men högre priser på fisk.
Detta till trots har faktiskt fackhandeln (där kunskapen finns) gått rejält tillbaka de senaste åren medan däremor s.k. Zoosupermarkets gått framåt.
#42 - 11 augusti 2004 21:26
Jag tror det är ett visst trendbrott på gång ändå, nu när det dyker upp en del kedjor med den prispolitik som saknats i sverige tidgare så är det bara att hoppas på att de etablerade butikerna tar sitt förnuft tillfånga och gör en gemensam sak genom att höja sina priser...det är ju rätt löjligt att tex en neontetra som kostade 10.- på 80'talet fortfarande kostar 10.-...här har ingen inflation märkts.

Mvh Janne
#43 - 11 augusti 2004 21:32
Så här kan det se ut med Paroonhajar i för litet kar.. [:(!][:-108][:-48] .... döhäftiga?

http://www2.blocket.se/view/3092529.htm?l=0&c=1&city=9
#44 - 13 augusti 2004 10:46
smart kille.. stackars fiskar.
#45 - 25 december 2005 19:06
Paronhaj

Hej, jag hade en paronhaj i ett 1000-liters akvarium i flera år. Det började i ett 200-liters akvarium men denna fisk växer ganska snabbt. När jag blev tvungen att göra mig av med min haj var den ca 80 cm lång och ganska kraftig.
#46 - 26 december 2005 01:16
inte ens 1000 liters räcker långt till paroonhaj och då är redan de groteskt stort.
dom kan bli uppåt 2.5meter.

tyvärr säljs dom fortfarande vilkt är synd.
#47 - 7 februari 2010 18:48
he!j jag har ett 540 liters akvarium skulle jag kunna ha 2 st paronhajar i de om de är unga ca : 20-25 centimeter? och hur stora blir de? och hur lång tid tar de?
#48 - 7 februari 2010 18:56
kan man inte skaffa ungar och ha dem ett tag?

Hej! jag har ett 540 liters akvarium och har precis köpt 2 stycken paronhajar på blocket dem är 20-25 centimeter långa kan jag inte ha kvar dessa ett tag? elr måste man göra sig av med dem på direkten?
#49 - 7 februari 2010 19:32
[QUOTE=540 liter;1377707]Hej! jag har ett 540 liters akvarium och har precis köpt 2 stycken paronhajar på blocket dem är 20-25 centimeter långa kan jag inte ha kvar dessa ett tag? elr måste man göra sig av med dem på direkten?[/QUOTE]

ENLIGT MIG.... så kan du ha dom ett tag :)...
Jag har 1 paroon i mitt akvarium på 500L... Han är mellan 12-15 cm...
Och på youtube finns det massvis med filmer där folk har 2-3 parooner som är 50cm vardera i en 300 liters balja :(

Så enligt mig är de helt okej att ha dom där, till en början i alla fall :d
#50 - 7 februari 2010 20:35
okej tack så jätte mycke:D

tack då vet jag har kvar dem ett tag och ger antagligen bort dem när dem blir för stora[:o]

Annons