Pärlciklidyngel uppätna av pappan

#1 - 6 april 2004 07:50
Fick för en månad sedan första kullen av brasiliansk jordätarparet. De gjorde allt enligt "böckerna", men efter ca tre veckor när ynglen börjat söka sig åt egna håll började pappan äta upp dom.Jag trodde först att han bara fångade in dem för att flytta dem. Men de kom inte ut igen...Mamman började köra bort honom från yngeln. Jag tvekade mellan att ta upp ynglen och låta dem stanna, eller ta upp både mamma och barn? Räddade slutligen de som fanns kvar 12st, från ett hundratal.
Nu är de igång igen, hur länge ska de få ha kvar yngeln, man vill ju inte ta upp dem för tidigt? Eller är "min" pappas betteende ovanligt?
Fram tills att ynglen började sprida sig väldigt mycket, var båda mkt goda föräldrar.
(Hade inget yngelkar till ynglen, de jag räddade fick flytta in till ett 63liters med fjärilar, som tyvärr åta upp alla utom ett. )

//Tanya
#2 - 6 april 2004 08:06
Pröva med att ta bort hannen när ynglen är frisimmande. Jag har haft samma problem själv och har då tagit bort hannen med lyckligt resultat.
#3 - 6 april 2004 09:41
Hej

Äter den ena upp ynglen så drar de nog inte helt jämnt. Brasiliensis kan tydligen vara rätt knivig att para ut, och de accepterar visst inte vem som helst, och då kan det hända att de blir osams, och den ena äter upp ynglen. Se´n kan det hända att de börjar ha ihjäl dem för att de vill leka igen, för att de gamla ynglen då blir ett hot mot de nya. Så man får titta efter tecken på lek igen, och då kan det nog vara lämpligt att flytta på dem. Särskilt om akvariet är för litet, så har ynglen ingenstans att ta vägen.

MVH Micke
#4 - 8 april 2004 09:03
Hej Micke och Matzen!

Tänkte först att jag tar bort pappan när ynglen börjar simma. pappan åt inga före de var typ 3 veckor. Hur länge tar mamma hand om dem? De spred ut sig ganska mycket då. Men har inget lämpligt kar att ha honom i. De är ni i ett 250L tillsammans med 2 ancistrus, 2 paletter,
och 4 fjärilar. De har nu lagt ägg igen, pappan städade febrilt i ngra dagar, nu vaktar honan äggen och pappan vaktar utanför ocg gräver även ny grop. De hade tidigare sällskap med ett hantelpar, men de fick inget utrymme när de lekt. Hantlarna är nu i ett 420L kar med några mindre sydamerikaner och en gibbiseps som sällskap.
Är det bästa att ta upp ynglen när de blivit frisimmande? Har nu ett 63L med 5 guppies och 2 svärdbärare + en manssa yngel (fjrolarna var tidigare där med). Guppisarna kanske tar ngt yngel, men inga mängder..:)
#5 - 8 april 2004 10:09
Hej

Det bästa är att låta ynglen vara kvar hos föräldrarna, så de själva får lättare att vakta sina egna yngel. T.ex fjärilar och scalarer är svåra att få att ta hand om ynglen, och det beror nog delvis på att odlare under en lång tid har tagit bort äggen från föräldrarna. Se´n kan det bli bättre efter ett par lekar.

MVH Micke

Annons