Parbildande fiskar

#1 - 30 mars 2008 20:32
Hej!

Jag undrar vad det finns för fiskar som lever i par, som endast behöver och vill vara två stycken av samma sort? Alltså inte behöva ha fler honor pga att de kan bli stressade, utan bara två, en hona och en hane.

Lättskött, inte större än 10cm, neutralt ph o temp runt 25.
Några bra tips?

Mvh Charlotte
#2 - 30 mars 2008 20:34
Palettciklider tex.
Hannen kan dock bli något större än 10 cm.
#3 - 30 mars 2008 20:37
Apistogramma. Finns olika varianter att välja på.
Gurami
Fjärilsciklid. Kan vara lite känsliga ibland men mycket snygga. Kräver något lägre Ph. Vet inte vad du menar med neutralt Ph (7 kanske?)
#4 - 30 mars 2008 20:44
Okej, tack så mkt! Väldigt fina fiskar allihop! Jag hade faktiskt funderat lite på Fjärilsciklid. Jo, jag menar runt 7-7,5 i ph. Skulle de må bra i det ph:t?
#5 - 30 mars 2008 20:47
Charlottis skrev:
Okej, tack så mkt! Väldigt fina fiskar allihop! Jag hade faktiskt funderat lite på Fjärilsciklid. Jo, jag menar runt 7-7,5 i ph. Skulle de må bra i det ph:t?

Det är lite högt. Tror de får svårt att trivas tillräckligt för lek då. Våra trivdes aldrig riktigt i 7.5ph iaf.
Bilagor:
#6 - 30 mars 2008 20:52
Nina82 skrev:
Det är lite högt. Tror de får svårt att trivas tillräckligt för lek då. Våra trivdes aldrig riktigt i 7.5ph iaf.

Okej, bäst o låta bli dem då. Men här på zoopets artbeskrivningar står det att Gul Fjärilsciklid ska ha 6,5-7,5 i ph. Hur skiljer sig "vanlig" fjärilsciklid mot gul fjärilsciklid?[:o]
#7 - 30 mars 2008 20:53
Olika odlingsformer på samma sorts fisk.
#8 - 30 mars 2008 20:56
ansjo skrev:
Olika odlingsformer på samma sorts fisk.

Okej, men stämmer de att de trivs i olika ph?
#9 - 30 mars 2008 20:59
Charlottis skrev:
Okej, bäst o låta bli dem då. Men här på zoopets artbeskrivningar står det att Gul Fjärilsciklid ska ha 6,5-7,5 i ph. Hur skiljer sig "vanlig" fjärilsciklid mot gul fjärilsciklid?[:o]

Okej, men då funkar det säkert :D
Jag hade blå fjärilciklid och de kräver lägre Ph :p

http://www.familjeliv.se/hem/nina82/gallery/phpfsbnez.jpg
#10 - 30 mars 2008 21:00
Har du bara ett stabilt pH som ligger hellre under 7 än över det så kommer de förhoppningsvis att trivas.
Men kom ihåg att de är ganska känsliga och inte en av de lättaste cikliderna att äga;).
#11 - 30 mars 2008 21:05
Är Gurami tåligare än Fjärilsciklid. Förstår att det skiljer lite från gurami till gurami, men generellt?
#12 - 30 mars 2008 21:06
Charlottis skrev:
Är Gurami tåligare än Fjärilsciklid. Förstår att det skiljer lite från gurami till gurami, men generellt?

JA
#13 - 30 mars 2008 22:02
Min erfarenhet av Gurami är att hanen typ jagar sönder sig & sin hona om dom e 2. Skaffar man däremot 2 honor till hanen så går det jättebra. Men det e kanske bara mina som varit extra grinollar eller överkära ;-)
#14 - 30 mars 2008 22:10
EvaPeva skrev:
Min erfarenhet av Gurami är att hanen typ jagar sönder sig & sin hona om dom e 2. Skaffar man däremot 2 honor till hanen så går det jättebra. Men det e kanske bara mina som varit extra ginollar eller överkära ;-)

Har hört talas om ett och annat sådant ex :D Men hos oss sköter de sig än så länge iaf :p
#15 - 30 mars 2008 22:14
Jag ser att du bor i Ullared. Då har du ju inte så väldans långt till Åled. Där har dom det mesta så även i Guramivärlden. När jag bodde i Kinnared åkte jag alltid dit & köpte allt till mina kar där. Nu, när jag är hos svärmor & hälsar på som bor kvar där ser jag alltid till att åka dit. Så det e värt ett besök, det lovar jag!
#16 - 31 mars 2008 09:49
EvaPeva skrev:
Jag ser att du bor i Ullared. Då har du ju inte så väldans långt till Åled. Där har dom det mesta så även i Guramivärlden. När jag bodde i Kinnared åkte jag alltid dit & köpte allt till mina kar där. Nu, när jag är hos svärmor & hälsar på som bor kvar där ser jag alltid till att åka dit. Så det e värt ett besök, det lovar jag!

Jag har varit på Åleds en gång, för inte alls längesedan, o det var verkligen fint där! Jätterena akvarier, massa o välja på ( både ang. fiskar grus, stenar, rötter m.m.). Så inte var det sista gången jag var där. :)
#17 - 31 mars 2008 11:05
Slår ett slag för Boliviansk Fjärilsciklid.
Lite tåligare än den vanliga fjärilen.

Obs, bilden på zoopets beskrivning är inte rättvisande.
Den är myyyycket snyggare än så
#18 - 31 mars 2008 11:41
Mosaikguramin är otroligt tålig och väldigt vacker när den färgat ut, speciellt hanen. Har haft både 1+1 och 1 hane 2 honor och det har funkat bra. Rekommenderas. Har ph7,5.
#19 - 31 mars 2008 12:34
miaz skrev:
Mosaikguramin är otroligt tålig och väldigt vacker när den färgat ut, speciellt hanen. Har haft både 1+1 och 1 hane 2 honor och det har funkat bra. Rekommenderas. Har ph7,5.

Den var verkligen fin! Hur tror du att den skulle gå ihop med en Regnbågshaj? Hur funkar guramis o ciklider med Regnbågshaj? Jag har nämligen en, ca 5-6 år och den är ganska snäll faktiskt. Har den tillsammans med svart neontetra, guppy o ancistrus. Den tar sig en liten runda då o då o jagar iväg någon guppy som kikar runt på bottnen, men annars är den väldigt fredlig!
#20 - 31 mars 2008 16:00
Charlottis skrev:
Den var verkligen fin! Hur tror du att den skulle gå ihop med en Regnbågshaj? Hur funkar guramis o ciklider med Regnbågshaj? Jag har nämligen en, ca 5-6 år och den är ganska snäll faktiskt. Har den tillsammans med svart neontetra, guppy o ancistrus. Den tar sig en liten runda då o då o jagar iväg någon guppy som kikar runt på bottnen, men annars är den väldigt fredlig!

Tror inte det blir några problem

Annons