parasiter på slöjstjärt

#1 - 30 december 2009 18:06
Jag fick en liten slöjstjärt i en liten skål på ca 3 liter för några dagar sedan. Den har bott i den skålen i drygt en vecka fram tills idag då jag ordnat ett större akvarium.

Några dagar efter att jag fick den så märkte jag en en slags svart "prick", eller mer som smuts kanske, på en av fenorna. Jag tänkte inte så mycket på det utan jag tänkte att den kanske såg ut så helt enkelt, men nu har den fått en likadan prick på andra fenan. Jag kan inte så mycket om fiskar och sjukdomar så jag har försökt googla lite men utan framgång och vänder mig därför hit. Är det någon som har nån aning om vad det kan vara? Tack på förhand!
#2 - 30 december 2009 23:56
Vet inte vad det är får nått din fisk har men vad har du för vattentemperatur? Frågar eftersom att slöjstjärtar och guldfiskar kan va lite känsliga för höga temperaturer. Hade för många årsen guldfisk som fick svarta fält på fenor och kropp och dog av en efter en (är ganska säker på att det var pga för hög temp.).
#3 - 31 december 2009 10:35
det är 20 grader i akvariet, men det är kanske för högt? har ingen doppvärmare ännu så jag får väl försöka sänka värmen i rummet...

det är konstigt, jag tycker jag kommit över och läst om många sjukdomar meningen som stämmer in på fisken. han är pigg i övrigt men man får väl se..
#4 - 4 januari 2010 20:19
men det verkar sprida sig. förut var det bara i kanten på de yttre fenorna, men idag upptäckte jag att det fanns på de kortare fenorna så att säga också. är det verkligen ingen som har någon aning? ska jag ta bort fisken?
#5 - 5 januari 2010 08:14
20 grader för en slöjstjärt är helt OK. Du behöver inte sänka temperaturen ytterligare. Det är inte ovanligt att slöjstjärtar ändrar färg så innan du gör något drastiskt så vore det bra om du kunde lägga upp en bild så vi får se hur det ser ut.
#6 - 5 januari 2010 13:54
#7 - 5 januari 2010 15:17
Känner inte till någon sjukdom som ger dessa symtom. Är det knölar på fenorna eller ser de släta och fina ut som vanligt?
Jag tycker bara det ser ut som pigmentförändringar.
#8 - 6 januari 2010 14:29
jag vet inte, de är väl inte knöliga direkt men det ser ut som om en av fläckarna på de längre fenorna är som en kant så att säga. fisken är pigg i övrigt så man får väl se, jag tycker bara det ser så otäckt ut.
#9 - 6 januari 2010 16:11
Tycker det ser ut som Färgpigment fullt normalt, då mina Hundratal Guldfiskar i dammen brukar få sånt eller rätta sagt en fas när dem är lite mindre så brukar det komma sen när dem blir lite större så har dem fått sin färg,detta har inget alls med värmen att göra som råder i ditt rum.
#10 - 7 januari 2010 23:31
okej men vad bra, vilken tur! tack så mycket

Annons