Parasiter, medicinering?

#1 - 27 november 2007 20:52
Det verkar inte bättre än att ett gäng nyinköpta mollys bar på parasiter. Jag såg en milimeterstor grej som stack ut under hakan på en av honorna, men tänkte inte mer på det förrän idag - trodde att det var ett skadat fjäll.

Nu ser jag att fler fiskar ha små "blobbar" som sticker ut. Där de sitter på de lite fenomskinliga fenorna är de väldigt uppenbara. Fiskarna kliar sig mot sanden på botten och mot stenar och ställer sig då och då och ser lite lidande ut. Försöker nästan fälla ihop fenorna. Annars är de igång som vanligt, och jag tror inte att det är något särskitl med vettanvärderna. Akvariet har varit stabilt länge och sköts som vanligt.

Det måste väl vara parasiter? Läste att de nästan undantagslöst kommer in med ny fisk.

Vad gör man? Är det stor fara att fiskar dör? Någon som vet vad parasiterna heter på latin så att man kan leta info om dem?
#2 - 27 november 2007 21:12
Kolla vita prick.
#3 - 27 november 2007 22:10
hmm kan du ordna en bild?
#4 - 28 november 2007 05:36
Jag ska försöka fixa en bild lite senare..

Men vita prick? Är inte det en sjukdom som beror på dåliga vattenvärden och så?
#5 - 28 november 2007 10:20
hm nej tror inte det, det är en sjukdom som man kan få med fiskar från affären. men om dina fiskar har vita prick så ser du en massa vita prickar:)

förhasta dig inte och börja inte medicinera innan du är 100% säker på vad det är dina fiskar har. ofta gör mediciner mer skada än nytta eftersom många bakteriedödande mediciner tar bort ALLA bakterier i akvariet, dvs både bra och dåliga.

sett bilder på learnea? googla så får du säkert fram bilder..
#6 - 28 november 2007 14:10
Lernaea är längre än så. Vita prick eller ev svamp är svårt utan bild. Fläckar för en kan ju vara prickar i en annans ögon osv.
#7 - 3 december 2007 18:23
Nu är det en vecka sedan jag startade tråden. Jag har avvaktat för att se hur det hela utvecklar sig eftersom jag är väldigt rädd för att stoppa i en massa medicin i onödan.

Tyvärr har läget akutiserats. En av fiskarna har fått rätt många prickar, men konstigt nog sitter det bara på fenorna och inte alls på kroppen (?!?!)

Jag har lyckats ta en bild på den sjukaste fisken. Bilden är inte bra, men det kanske går att se något iaf.

http://img50.imageshack.us/my.php?image=prickfiskmi6.jpg

Snälla, nu börjar jag bli desperat. Är det verkligen "vita prick"? Läste att det slår ut akvariet på några dagar, och mina fiskar har bara fått några prickar här och där och verkar inte må så dåligt efter mer än två, kanske tre veckor. Det är bara den sjukaste fisken som jag fotade som verkar vara verkligt hängig och kanske någon mer Men de försöker klia sig hela tiden. Dessutom - sätter sig inte vita prick på hela kroppen på fisken?

Är detta en parasit? Vad kan det vara? Vilken medicin ska jag köpa om jag måste medicinera?
#8 - 3 december 2007 18:55
Vita prick brukar gå fort som du säger. Finns iofs medicin som är mot både vita prick och svamp tex Protozin som funkat bra för mig. Sen finns det såklart andra märken med mediciner. Kanske läge att åka till affären och prata om medicin.
Fenorna är hela förövrigt eller fransas dom upp och försvinner eller hur man ska säga. Ser hel ut på bilden tycker jag
#9 - 3 december 2007 19:12
Jopp, jag tror att det är läge att gå till djuraffärn redan imorrn...

Ingen mer som kan se på bilden vad det kan vara eller har några idéer?

Nej, fenorna är hela på fiskarna...
#10 - 4 december 2007 12:13
Tycker det där ser ut precis som vita prick. Effektiva mediciner finns, och det är bra om man kör upp till tre-fyra behandlingar på rad.
#11 - 4 december 2007 12:40
Nog e de vita prick allt... Protozin är en bra medicin!

Annons