Parasiter eller något sådant???

#1 - 28 augusti 2007 09:59
Jag skulle behöva hjälp att identifiera något som angriper mina fiskar... Jag har förmodligen fått det när jag köpte fisk för den första som insjuknade var den sista jag köpte...

Fiskarna svullnar i ändtarmsöppningen och det är som en tjock, lite vitluddig avföring som sitter fast i dagar... Sedan avmagrar fisken och dör till sist... Men det är ett segt förlopp så jag har avlivat de senare.. Den första fisken fick som röda trådar som hängde från ändan också, tunna 1-2 mm... Kan tyvärr inte lägga upp någon bild, har inte någon sjuk fisk just nu heller...

Har även hittat en mask i sanden som suger sig fast och rör sig som en metlarv.. Azur trodde att det var en igel.. Den är närmare 2 cm och orange...

Vad kan det vara??? Vad kan jag göra???

Jättetacksam för svar.. ;)
#2 - 28 augusti 2007 10:00
Neeej, inte röda trådar :/

Camallanus cotti:( Det vill man inte ha i sitt akvarium
#4 - 28 augusti 2007 10:16
Knyttet skrev:
Neeej, inte röda trådar :/

Camallanus cotti, blodmask :( Det vill man inte ha i sitt akvarium

Bläää... Azur trodde också det... Jag har inte sett röda trådar på Endlers men däremot på Kakaduan som var den som tog in skiten i karet... För det kan väl inte smitta med fryst cyklops???

Läste på länken, dags att åka till Zooaffären verkar det som... Mina firrar har klarat sig bra ändå men det är väl bara en tidsfråga... Vet du/någon hur det är med räkor, de kan väl inte smitta och klarar de medicineringen???

Jättetack för svaret... ;)
#5 - 28 augusti 2007 10:23
Katharina skrev:
Bläää... Azur trodde också det... Jag har inte sett röda trådar på Endlers men däremot på Kakaduan som var den som tog in skiten i karet... För det kan väl inte smitta med fryst cyklops???

Läste på länken, dags att åka till Zooaffären verkar det som... Mina firrar har klarat sig bra ändå men det är väl bara en tidsfråga... Vet du/någon hur det är med räkor, de kan väl inte smitta och klarar de medicineringen???

Jättetack för svaret... ;)

jag vet inte så väldigt mycket om den här parasiten, mer än att jag är livrädd för den

Har inte behövt behandla mot den, men förhoppningsvis kan någon annan hjälpa till med den biten. Skulle tro att det krävs en rejäl rengöring av all inredning också, kokning av sanden mm.

Ingen aning om hur det är med räkorna. Den verkar kunna gå på en hel del olika sorters fiskar iaf.
#6 - 28 augusti 2007 10:39
Usch...

:(
Tack för din hjälp... Jag vill inte göra rent hela karet [:-27] Jag har ju fått sån fin balans i karet [:-28] Bläääää.... Har man inte jobb så skaffar man sig... Och Kakaduorna var bara för att göra sambon glad... [:-58]

-Är det någon som vet ifall räkorna kan vara bärare av smittan och om de klarar en medicinbehandling???

-Är det någon som vet om jag måste göra rent hela karet??? Jag uppfattade det inte så på länken som jag fick av knyttet... Eventuellt att behandlingen skulle upprepas efter 2 veckor... :(
#7 - 28 augusti 2007 10:44
Hoppas du kan få bra hjälp (och så kan jag passa på att lära mig något mer på en gång)

Hade du kakaduorna i karantän eller fick de flytta in direkt?
#8 - 28 augusti 2007 11:46
Knyttet skrev:
Hoppas du kan få bra hjälp (och så kan jag passa på att lära mig något mer på en gång)

Hade du kakaduorna i karantän eller fick de flytta in direkt?

Nää, jag har inga karantänkar och parasiten visade sig inte förrän efter flera månader så
[COLOR=Red]det var därför jag undrade om blodmask kan smitta genom fryst cyklops??? Om någon vet, kanske...[/COLOR]

men å andra sidan har väldigt lite fisk dött hos mig, tror att jag har haft så bra balans att fiskarna klarar parasiterna ganska bra... Halvstora yngel är de som har börjat att stryka med nu (3 st) men de vuxna verkar överleva infektionen, än så länge iaf... Kakaduan var som sagt den första med symtom... [:o]
#9 - 28 augusti 2007 11:48
Jag har heller aldrig sett några trådar i ändan på mina Endlers utan mer som en förstoppning med en vit, ibland ullig, stor avföring.. :(
#10 - 28 augusti 2007 14:38
Ingen???

[:-116]

Om mina firrar har blodmask kan de ha fått det via fryst cyklops???

Kan Crystal bära smittan???

Klarar räkorna medicineringen???

Måste jag koka inredningen???

Jättetacksam för alla svar/tankar, även de mindre säkra... ;)
#11 - 28 augusti 2007 17:58
Hej

Jag fick också blodmask med en skalar so mjag köpte i en zooaffär. Jag avlivade fisken och får hoppas på att dem andra inte smittas. Det är inte lönt att koka allt eftersom dem redan borde vara smittade nu.
Dessutom är det onödigt. jag har köpt ett nytt 200 l akvarium och ska ha nya ciklider. Helst Jordätare.

Parasiter är ett helvete, hoppas du klarar av dem.

MVH Jack
#12 - 28 augusti 2007 21:02
SharcBite skrev:
Jag fick också blodmask med en skalar so mjag köpte i en zooaffär. Jag avlivade fisken och får hoppas på att dem andra inte smittas. Det är inte lönt att koka allt eftersom dem redan borde vara smittade nu.

Dessutom är det onödigt. jag har köpt ett nytt 200 l akvarium och ska ha nya ciklider. Helst Jordätare.

Parasiter är ett helvete, hoppas du klarar av dem.

MVH Jack

Ja, och det verkar som att det är ungfiskarna som ryker nu... :( :( :( Eftersom de är odlade så känns det lite oersättligt.. :(

Men om alla stryker med av medicineringen så lär man kanske vilja koka allt innan man stoppar i nya fiskar... [:-27]
#13 - 28 augusti 2007 23:05
Blodmask...är det det som kan kallas ändtarmmask? Nåt jävligt äckligt som sitter fast i fisken å sticker ut som röda små stickor ur baken på fisken...Bläää,sådana hade jag för många år sedan,nästan alla fiskar vart smittade och inte hjälpte medicineringen heller...så en dag vart jag så trött å ledsen så jag bara öste i alla medicin som jag hade kvar...Alldeles för mycket alltså...hälften av fiskarna dog,resten klarade sig å maskjäveln försvann...HA! Gissa om jag kollar noga på baken nu när jag köper nya fiskar! ;)
#14 - 29 augusti 2007 00:40
saltbiff skrev:
Blodmask...är det det som kan kallas ändtarmmask? Nåt jävligt äckligt som sitter fast i fisken å sticker ut som röda små stickor ur baken på fisken...Bläää,sådana hade jag för många år sedan,nästan alla fiskar vart smittade och inte hjälpte medicineringen heller...så en dag vart jag så trött å ledsen så jag bara öste i alla medicin som jag hade kvar...Alldeles för mycket alltså...hälften av fiskarna dog,resten klarade sig å maskjäveln försvann...HA! Gissa om jag kollar noga på baken nu när jag köper nya fiskar! ;)

Vet inte om det kallas ändtarmsmask, men det låter ju som att du pratar om samma mask iaf.

Vad bra att du blev av med masken, det var kanske en rejäl överdos av medicinen som behövdes.

Tyvärr kan man inte vara säker även om fisken ser fin ut i affären. Det är därför jag har börjat med karantän för nya fiskar.
#15 - 29 augusti 2007 07:38
saltbiff skrev:

Ha ha, vilket bra tips!!!!!!!!!!!!!!! :D Nervsammanbrott kallas det, jag känner att det är nära... Jag kanske tar överdosen på en gång :D Häftigt att det fungerade då... :D

Knyttet skrev:
Vet inte om det kallas ändtarmsmask, men det låter ju som att du pratar om samma mask iaf.

Vad bra att du blev av med masken, det var kanske en rejäl överdos av medicinen som behövdes.

Tyvärr kan man inte vara säker även om fisken ser fin ut i affären. Det är därför jag har börjat med karantän för nya fiskar.

Det hade inte hjälpt mig.. Kakaduorna såg helt friska ut i flera månader, inte en enda ledtråd... Eller ändtråd [xx(] Absolut inte bleka eller magra... Det är därför jag undrar om de verkligen hade det utan symtom så länge eller om parasiten kan överleva i frysmaten ?????????????????????????????????
#16 - 29 augusti 2007 09:19
Katharina skrev:

Det hade inte hjälpt mig.. Kakaduorna såg helt friska ut i flera månader, inte en enda ledtråd... Eller ändtråd [xx(] Absolut inte bleka eller magra... Det är därför jag undrar om de verkligen hade det utan symtom så länge eller om parasiten kan överleva i frysmaten ?????????????????????????????????

Usch, skrämmande, då nästan hoppas jag att det kom från maten, annars är ju min metod med karantän nästan värdelös
#17 - 29 augusti 2007 09:27
Knyttet skrev:
Usch, skrämmande, då nästan hoppas jag att det kom från maten, annars är ju min metod med karantän nästan värdelös

Usch, det är inte roligt nu... Har läst lite i gammal fiskbok och där stod om en blodmask som har snäckor som värddjur, på nätet läste jag att kräftor är värddjur...

Kan mina sniglar och räkor vara värddjur???? Åhh, då kan jag ha det i alla mina kar!!!!!!!!!! Hur länge lever blodmasken om den inte hittar någon fisk, kan den vara länge hos värddjuret då???

Jag måste åka in till Janne på Södermalms Akvarieaffär... Det verkar inte som om någon vet här... [:-27]
#18 - 29 augusti 2007 11:21
Nu vet jag...

Camllanus kallas inte för blodmask, blodmask är en liten mask som lever i fiskens blod, Sanguinicola.. Den har snäckan som värddjur...

Camllanus har inga kända värddjur..

Botemedel Levamisol var tydligen bäst men svårt att få tag på, Dvärgräkor och snäckor större än 2 cm klarar behandlingen med levamisol...

Hela karet måste destileras, kokas då?? Skit... Detta läste jag på Passagen när jag klickade upp alla "läs mer här" länkar...

Jag måste ringa och prata med Janne... Återkommer om jag lär mig mer...;)
#19 - 29 augusti 2007 14:44
Olika bud...

Enligt Janne på Södermalms Zoo måste jag köpa ett maskmedel för hundar på apoteket och försöka blanda i det... 200 ml per 100 L, blir mycket till mitt 240 L kar.. Ska ju upprepas också... Ska då innehålla Levamizole eller Flubendazol..

Enligt Akvarielagret i Bromma bör Aquazole kunna fungera, ett pulver i ett rör... Hmm... Känns lite osäkert...

Någon som har någon info???
Tänkte att man kan ju prova Aquazole och om inte annat så får man köpa hundmaskmedel och försöka dosera i ...;)
#20 - 30 augusti 2007 10:43
Fortfarande lika förvirrad...

Chefen för Akvarielagret var inte säker heller [:o] Han tyckte att jag skulle fråga Janne, som i sin tur var mycket bekant med parasiten men osäker på tillgängliga mediciner eftersom tidigare preparat numera är förbjudna i Sverige..

Krister på Akvarielagret kände emellertid en kille som skulle vara jätteduktig på det här, inkl tillgänglig medicin, så han skulle hjälpa mig att vidarebefodra frågan..

Krister trodde inte så mycket på AquaZole för att om det är Camallanus cotti så är den flercellig.. Bläää, kändes så skönt när jag hade haft i den igår...

Krister sa att de flesta avlivar all fisk...:(
#21 - 30 augusti 2007 11:53
Jag läste förut en rapport på nätet om att det fungerade att ge Fenbendazol (finns i flera receptfria djurmediciner) i fodret.
De gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.

Fenbendazol liknar mycket flubenol i effekten, och precis som flubenol dödar det snäckor men är inte särskilt farligt för räkor. Är du rädd om räkorna kanske du ändå bör flytta ut dem först.

Annars håller jag med krister om att ofta när man får sjukdomar i karet är det bästa att avliva all fisk och låta karet stå fisktomt i minst ett par veckor innan man skaffar ny fisk.
#22 - 30 augusti 2007 11:56
Men fy vad jobbigt med masken, vad jag vet så har jag klarat mig från sånt elände. Vilket jobb du har framför dig nu med att få ordning på akvariet & fiskarna.
Men det är ju sånt man lär sig av & får nya efarenheter även om det är så himla tråkigt när man får in ngt sjukt i akvarierna.

Hälsningar från Anneth
#23 - 30 augusti 2007 12:20
Azur skrev:
Jag läste förut en rapport på nätet om att det fungerade att ge Fenbendazol (finns i flera receptfria djurmediciner) i fodret.

De gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.

Fenbendazol liknar mycket flubenol i effekten, och precis som flubenol dödar det snäckor men är inte särskilt farligt för räkor. Är du rädd om räkorna kanske du ändå bör flytta ut dem först.

Annars håller jag med krister om att ofta när man får sjukdomar i karet är det bästa att avliva all fisk och låta karet stå fisktomt i minst ett par veckor innan man skaffar ny fisk.

Ja, Janne på Södermalms Akvarieaffär berättade det.. 200mg per 100 L och jag har 250 L... Hej och hå... Det är väl det som gäller vad jag förstår... Jag avvaktar Kristers mail och sen får jag leta vidare... Tycker dock att firrarna är allmänt lite piggare idag och de kanske kan bero på att de slipper ifrån andra bakterier nu när deras imunförsvar är sänkt... Eller önsketänktande..

Jag vill inte gärna avliva fisken eftersom jag har Odlade Endlers som jag själv har lyckats att korsa in en rödblond guppyhona i nu och det är så himla roligt att se de nya varianterna komma fram.. Man sitter förväntansfullt och undrar hur de ska se ut när de har vuxit klart... Lite oersättligt känns det som, Akvarielagret hade inga av mina Odlade Enders inne nu, har inte sett dem sen jag köpte dem i november, så de är inte lätta att få tag i...

Vet inte var jag ska göra av 100 räkor... Låter jag gnällig nu?? Tycker synd om mig själv nu... [:(] Tack för empati o tipsen Anneth o Azur...;)
#24 - 30 augusti 2007 13:56
Katharina skrev:
Camllanus kallas inte för blodmask, blodmask är en liten mask som lever i fiskens blod, Sanguinicola.. Den har snäckan som värddjur...

Kallas felaktigt för blodmask har jag läst. Så det var fel förstås att jag skrev blodmask. :)
#25 - 30 augusti 2007 14:21
Knyttet skrev:
Kallas felaktigt för blodmask har jag läst. Så det var fel förstås att jag skrev blodmask. :)

Ja, det är en djungel det här... Och de är tydligen så ovanliga att det bara är de riktiga proffsen som kan något... Typiskt att jag ska få det i mitt kar... :mad: Som har köpt firrar typ 4 ggr på 2 Zooaffärer.. Mot min väninna som har handlat firrar 100 ggr på en massa olika Zooaffärer...

Lagen om allt tings jävlighet...
Det är bara för att jag var så mallig över att jag (amatören) hade fått så bra balans i karet, allt levande frodades... [:o]
#26 - 30 augusti 2007 14:39
Katharina skrev:
Ja, det är en djungel det här... Och de är tydligen så ovanliga att det bara är de riktiga proffsen som kan något... Typiskt att jag ska få det i mitt kar... :mad: Som har köpt firrar typ 4 ggr på 2 Zooaffärer.. Mot min väninna som har handlat firrar 100 ggr på en massa olika Zooaffärer...

Lagen om allt tings jävlighet...

Det är bara för att jag var så mallig över att jag (amatören) hade fått så bra balans i karet, allt levande frodades... [:o]

jag fick det på en guppy från fiskaffär, det verkar som att jag fick ur henne innan det hann spridas. Efter det började jag med karantän.
Guest
#27 - 1 september 2007 14:20
C.cotti är visst en sk blodmask och det är en pest att få har själv haft den och det är honorna som hänger ut ur analen och det gör dom för att släppa äggen:(.

Jag botade mina firrar med hjälp av axilur för levamisol finns inte i sverige eller det är iaf inte lätt att få tag på.

Cotti är en parasit och lever i förorenade vatten precis som röda mygg och tubifex och jag skulle inte förvåna mig om du fick med cotti ägg med frysfodret.

Utan värddjuret dör parasiten.
#28 - 3 september 2007 19:31
Lutt skrev:
C.cotti är visst en sk blodmask och det är en pest att få har själv haft den och det är honorna som hänger ut ur analen och det gör dom för att släppa äggen:(.

Jag botade mina firrar med hjälp av axilur för levamisol finns inte i sverige eller det är iaf inte lätt att få tag på.

Cotti är en parasit och lever i förorenade vatten precis som röda mygg och tubifex och jag skulle inte förvåna mig om du fick med cotti ägg med frysfodret.

Utan värddjuret dör parasiten.

Det står på passagen att C.cotti ibland felaktigt kallas för blodmask och att blodmask i själva verket är de 1-2 mm maskar som lever i blodet... Men som sagt, jag har hört så mycket olika grejer om det här så...

Jag skrev till dig direkt för att fråga hur mycket axilur... mm ;)

Och som jag skrev till dig, kan vara bra för andra att veta också.. Endlers är så små att de vuxna maskhonorna inte ryms i fisken utan hoppar ur och jag har hittat 4 st i sanden... 1-2 cm ljusbruna som rör sig som en metlarv, dra ihop sig och skjuta ut sig... Det var Janne på Södermalms Akvarieaffär som bekräftade min misstanke.. Jag såg bara maskarna i rumpan på Kakaduan...
Endlers blir bleka och svullna i rumpan av ärrbildningen efter maskarna... [B)]
#29 - 5 september 2007 11:38
Inga problem med Camallanus Cotti längre.

Det finns ett verksamt preparat specialanpassat för behandling av Camallanus Cotti. Finns hos din akvariehandlare, annars kan han ta hem det.

Medlet heter Camacell. Tablettform. En behandling räcker.

På asken står att det är för gälmask, men läser man bruksanvisningen så ser man att det är avsett för Camallanus. Därav namnet, Camacell.

Omschrijving: HS Camacell is een geneesmiddel tegen worminfecties bij vissen. HS Camacell doodt zowel huidwormen (zg Trematoden = Huidzuigwormen, Gyrodactylus, Kieuwwormen, Dactylogyrus) als ook in het lichaam van de vis voorkomende wormen (bv. Nematoden, Camalanus, Capillaria of Cestoden). 10 tabletten voor 500 l water. Voor België, Italien en Zweden.

Annars har du det här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/camacell-tabl-p-904?osCsid=efeaaf6de2523cc220fe0486434645bd

Konstigt att dina handlare inte känner till preparatet...

Om nu det mot förmodan inte skulle funka så använd Flubenol 5% i pulverform. Tar någon månad men sen är maskarna borta. Axilur funkar också bra. Dessa behandlingar tar dock tid, det är nackdelen.
#30 - 5 september 2007 12:19
T_K: Men vad bra!
#31 - 5 september 2007 19:22
Som sagt, du är en ängel..

T_K skrev:
Det finns ett verksamt preparat specialanpassat för behandling av Camallanus Cotti. Finns hos din akvariehandlare, annars kan han ta hem det.

Medlet heter Camacell. Tablettform. En behandling räcker.

På asken står att det är för gälmask, men läser man bruksanvisningen så ser man att det är avsett för Camallanus. Därav namnet, Camacell.

Omschrijving: HS Camacell is een geneesmiddel tegen worminfecties bij vissen. HS Camacell doodt zowel huidwormen (zg Trematoden = Huidzuigwormen, Gyrodactylus, Kieuwwormen, Dactylogyrus) als ook in het lichaam van de vis voorkomende wormen (bv. Nematoden, Camalanus, Capillaria of Cestoden). 10 tabletten voor 500 l water. Voor België, Italien en Zweden.

Annars har du det här:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/camacell-tabl-p-904?osCsid=efeaaf6de2523cc220fe0486434645bd

Konstigt att dina handlare inte känner till preparatet...

Om nu det mot förmodan inte skulle funka så använd Flubenol 5% i pulverform. Tar någon månad men sen är maskarna borta. Axilur funkar också bra. Dessa behandlingar tar dock tid, det är nackdelen.

Jag ska leta efter Camacell i första hand och annars Flubenol.. Vet du doseringen på Flubenol...
Det kan ju rent av vara en fördel att det tar lite tid för jag har hört att fisken kan dö av för mycket protein när alla maskarna dör i dem?!

Som jag frågade dig i pm.. Vet du hur räkorna klarar Camacell??

Tack... o tack... o tack... ;)
#32 - 6 september 2007 06:09
Flubenolpulver är inte helt lätt att få tag på i Sverige. Finns bara i tablett och pastaform. Pastan går inte att använda. Har för mej att det var 200mg per 100 liter. Diskusodlare brukar ha storförpackningar, kolla på www.amazondiscus.se om det finns någon som har lite att sälja.
Jag vet inte hur det är med Camacell och räkor, står väl i bruksanvisningen i så fall. Räkorna tar du enkelt upp genom att ta en mindre plastflaska, kapa av strax nedanför "axlarna" och vända öppningen inåt i flaskan. Du får en perfekt fälla, de simmar in men hittar inte ut. Lägg i lite foder och vittja efter 10 minuter. Då har du varenda räka i karet i flaskan, de brukar inte vara blyga. Glöm inte bort den bara, då är det risk att det blir syrebrist i flaskan. Lycka till.
#33 - 6 september 2007 17:02
T_K skrev:
Flubenolpulver är inte helt lätt att få tag på i Sverige. Finns bara i tablett och pastaform. Pastan går inte att använda. Har för mej att det var 200mg per 100 liter. Diskusodlare brukar ha storförpackningar, kolla på www.amazondiscus.se om det finns någon som har lite att sälja.

Jag vet inte hur det är med Camacell och räkor, står väl i bruksanvisningen i så fall. Räkorna tar du enkelt upp genom att ta en mindre plastflaska, kapa av strax nedanför "axlarna" och vända öppningen inåt i flaskan. Du får en perfekt fälla, de simmar in men hittar inte ut. Lägg i lite foder och vittja efter 10 minuter. Då har du varenda räka i karet i flaskan, de brukar inte vara blyga. Glöm inte bort den bara, då är det risk att det blir syrebrist i flaskan. Lycka till.

Åhh, vilket bra tips... Ska prova om det fungerar... Försöker att hitta Camacell i första hand, annars beställer jag det tror jag... ;)

Tack igen..
#34 - 26 september 2007 20:28
Massmord...

Jag sörjer... [:-28]

Nu har jag haft i Camacell och tyvärr kunde jag inte rädda alla räkor eftersom de kan para sig med räkorna i de andra karen.. Vissa hade korsat sig med rymlingar så det var redan bastarder men det känns riktigt ruttet att plåga ihjäl dem.. De flesta har jag gett bort till mitt ex som har mina gamla malawi ättlingar kvar och det kändes bättre, en snabb och naturlig död... Usch... Pest eller kolera...

Ja ja, nu hoppas jag att fiskarna klarar sig och att masken dör... Jag ska för säkerhets skull upprepa behandlingen efter 10 dagar har jag tänkt... Tyvärr har de finaste och mest lovande ungfiskarna klara symtom nu och lär inte klara sig i vilket fall... Men det finns massor av småttingar och dessa kanske klarar medicineringen...

Jag har släckt belysningen nu och ska gå och lägga mig så jag slipper se på räkorna.. :(
#35 - 27 september 2007 18:29
Uppdatering...

Jag fattar inte... Räkorna lever :confused: :confused: :confused:

Det står att ryggradslösa djur inte klarar medicineringen... Tillhör inte räkor invertaber lr hur det nu stavades...

Ja ja, nu känner jag mig inte som en mördare längre.. :D Nu återstår att se om fiskarna överlever... [:o]

T_K: Vet du om jag måste upprepa behandlingen om 10 dagar??? ;)
#36 - 1 oktober 2007 09:52
Skulle inte det inte bli någon förbättring så skulle jag ha upprepat. Du får avvakta och se.
#37 - 1 oktober 2007 20:26
Jag fattar ingenting...

T_K skrev:
Skulle inte det inte bli någon förbättring så skulle jag ha upprepat. Du får avvakta och se.

Alla lever, räkor, Khuli och Camalanus... Jag hade i 5 tabletter i mitt 250 L kar... :( Nu ser jag t om att det hänger ut maskar ur ändan på en endlersungfisk, (min finaste) det har jag inte sett förrut på någon fisk, bara Kakaduan som insjuknade först och då hittade jag inga maskar i gruset... Mår de dåligt nu maskarna eftersom de inte lämnar fisken lr??? Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär så ryms ju inte de fullvuxna honorna i små endlers och det är därför man hittar dem i sanden...
Bör jag avliva ungfiskarna med tydliga symtom??? :(

Det står att man ska byta vatten före upprepad kur... 30 % lr???

Tack för hjälpen T_K !!!!!!!!!!!!!!!! :)
#38 - 2 oktober 2007 02:51
Nej, vad tråkigt! Hoppas det funkar med upprepad behandling.
#39 - 7 oktober 2007 13:24
Uppdatering..

Nu har jag plockat ur 2 sjuka ungfiskar, de visar inte på någon bättring... Hannen var så fin.. Som det är nu har jag bara vuxna fiskar och småyngel.. Alla ungfiskar har strykt med...
Nu har jag upprepat behandlingen och nu stryker räkorna med.. Har bara sett några stycken kvar.. Sniglarna verkar inte glada heller... På Fridehemsplan där jag hittade den här medicinen föreslog killen att jag ska köra en 3:e gång så det ska jag göra.. Fisken verkar klara behandlingen jättebra..
Jag bytte 30 % vatten emellan medicineringen, tydligen är medicinen bara verksam i 2-3 dagar så efter det kan man börja byta vatten...

Nu håller vi tummarna... [:o] [:(] [:o]
#40 - 9 oktober 2007 00:14
Finns det fortfarande fiskar med mask som hänger ut? Var ungfiskarna du tog ut såna?
#41 - 9 oktober 2007 17:53
Knyttet skrev:
Finns det fortfarande fiskar med mask som hänger ut? Var ungfiskarna du tog ut såna?

De enda jag någonsin såg som hade mask hängades i rumpan var Kakaduorna och det är ju säkert 3-4 månader sedan de dog.. Sedan har jag hittat vuxna maskhonor i sanden och då sa Janne att det beror på att de vuxna honmaskarna inte ryms i så liten fisk som endlers..

Sedan jag började medicinera för 2 veckor sedan har vi sett de två sista, hårt drabbade, ungfiskarna med mask i rumpan.. Dessa plockade jag ut efter förra medicineringen.. Lustigt alltsammans...

Nu har jag inte en räka eller snigel kvar i karet.. Däremot såg vi Khuli ålen igår :confused: Nu ska jag dammsuga botten lite för att se om det finns någon levande mask... Guud va fort det blir alger på akvarieväggarna när balansen är störd och alla sniglar är borta... Som tur är har jag sniglar att ta av i räkkaren när medicinen är ur karet... Nu ska jag bara få tag i den sista dosen medicin... ;)
#42 - 10 oktober 2007 00:32
Du verkar vara vid rätt gott mod trots de här tråkigheterna, det är bra det :)

jag följer din tråd med spänning som du kanske märker

hur gick det med slamsugningen, såg du några maskar?
#43 - 11 oktober 2007 09:37
Lägesrapport

Knyttet skrev:
Du verkar vara vid rätt gott mod trots de här tråkigheterna, det är bra det :)

jag följer din tråd med spänning som du kanske märker

hur gick det med slamsugningen, såg du några maskar?

Ja, det är klart att jag är vid gott mod, det verkar ju som att det finns hopp.. De första råden jag fick var ju att avliva alla fiskar och koka all sand!!!!
Nu har jag alla vuxna fiskar kvar även om några ser lite färglösa ut och alla småyngel... Jag lyckades ju fånga in 15 Crystal innan medicinering också..

Dagsläget... Jag har vid dammsugning, 6 hinkar, fått upp 2 små maskar.. Alltså verkar alla fullvuxna maskar ha strykt med, så en medicinering till så kanske jag är av med skiten...
Alla bastardräkor och sniglar är döda men jag såg två stora Crystal nu när jag vände på trästockarna, tyvärr kryper de ju in i stockarna så det går inte att fånga dem :(

Jag har fått höra att medicinen är verkningslös efter 2-3 dagar men när jag dammsuger botten så skummar vattnet i hinken och är dimmigt så jag är väldigt försiktig att inte få i mun vid hävertstart och tvättar mig ordentligt upp på armarna med tvål när jag är klar...
Jag fick skrapa bakrutan nu med rakblad, det har fort blivit mycket alger nu när balansen är rubbad och sniglarna är döda.. :(

Framtidsplan. 10 dagar efter dagens medicinering ska jag börja dammsuga botten, 1/3 del åt gången. Då ska all inredning flyttas, inkl växter och sedan ska jag röra om i sanden med handen så jag drar upp all skit och medicinrester, låta pumpen dra upp det och sedan krama ur filtret... Sen fortsätter jag att byta vatten 1 gg/v i 10 v, varav jag upprepar bottenrengöringen de sista 3 ggr..
Då attans ska väl medicinen vara borta.. Detta är iaf vad jag har summerat av vad alla har sagt...

Jo, tack för ditt intresse.. Det känns som ett stöd även om det bottnar i kunskapstörst.. :D :D
#44 - 14 oktober 2007 16:37
Nej, nu deppar jag ihop..

Såg en mask i rumpan på en ung gupphona... Det verkar som att medicinen biter på maskarna i bottengruset men inte på dem i fiskarna, trots att jag lägger torrfoder i blöt i medicinen när jag medicinerar..
De andra är ju säkert fulla med mask också så... :(

Åhh, får väl försöka en 4:e gång annars så blir det massiv avlivning då :( :(

Frågan är hur det är med Eldstjärten och neontetrorna... De visar inga symtom och jag har läst att det är i synnerhet levandefödare som får det här men å andra sidan vill man ju inte spara eventuellt smittad fisk... :(

Alternativt om jag ska prova hundmaskmedel, Axilur, men då vet jag inte dosering och om den ska upprepas????
Men jag har ju som sagt inget att förlora... :(
#45 - 15 oktober 2007 16:53
Fasen vad tråkigt för dig :(

Du, råkar du möjligen ha fotat någon mask du har hittat i gruset? Jag hittade nämligen en suspekt mask i ett av mina akvarier igår... :/ Jag har iofs fotat min mask så du får gärna ta dig en kik och se om den ser ut som dina. Jag har lagt in ett par bilder i slutet på den här tråden om du orkar kolla http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1547848
#46 - 15 oktober 2007 17:23
Knyttet skrev:
Fasen vad tråkigt för dig :(

Du, råkar du möjligen ha fotat någon mask du har hittat i gruset? Jag hittade nämligen en suspekt mask i ett av mina akvarier igår... :/ Jag har iofs fotat min mask så du får gärna ta dig en kik och se om den ser ut som dina. Jag har lagt in ett par bilder i slutet på den här tråden om du orkar kolla http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1547848

Ja, det är den... Fullvuxen hona, de är större än hannarna och jag vet inte om hanarna är lika rosa..

Stackars dig, då delar vi eländet.. Verkar nästan som om du var synsk som följde den här tråden innan, för jag tror att den är ganska ovanlig.. Camacell verkar som sagt var inte fungera i fisken utan bara på masken som är ute i karet... Nu ser du att det inte fungerar med karantänkar, om fisken mår bra så märks inte den här rackaren i första taget...

Axilur ska vara i pulverform sa Janne på Södermalm, jag vet inte hur det har gått för Tintin, om han har medicinerat än.. Jag måste ringa till Janne och fråga hur mycket det var man skulle ha i... 200 mg per 50 eller 100 L... Jag minns inte... Janne sa att med hans tyska medicin, (som han tyvärr inte kunde dela med sig av eftersom den var så svår att få tag i numera), så rasade masken ur fisken inom några timmar.. Ibland flydde masken snabbaste vägen ut vilket kunde vara genom buken... [xx(] :(
Men jag måste ju försöka, annars får jag avliva hela gänget, för nu syns det på ganska många att de inte mår bra och alla ungfiskar är ju borta redan.. Det går ju hårt åt balansen i karet att hålla på och medicinera med allt möjligt som folk tror ska fungera på det här eländet...

Jag orkar inte logga in på Zonen.. Men bidrag till debatten där... Jag har hört att det är ägg och att det inte behövs något mellandjur utan att ägg och larver även föds i fisken.. Alltså på plats.. Det var Janne som sa det och han har tydligen importerat en hel del fisk med Camallanus...
Axilur innehåller ett av de där ämnena som nämns i den engelskspråkiga tråden...
Man ska inte kunna få parasiten med frysmat..

Masken är olika röd beroende på när de sög blod senast... Den jag har ser precis ut sådär iaf och jag har numera (inte tidigare på guppyn) sett maskstjärtar i ändan på fisken... Skulle tippa på att det bara syns när fisken har haft parasiten ett längre tag... Alltså när man börjar vara riktigt illa ute... :(
Jag tvekade länge om det verkligen var det och det ångrar jag nu...
#47 - 16 oktober 2007 15:00
Hej Tjejer! (och killar)

Jag verkar också fått denna mask så den verkar ändå inte vara sådär jätteovanlig...

Min historia:

Jag flyttade i förrgår på ett av mina akvarium och igår när jag satt och tittade in där så ser jag på en av guppyhonorna att anus ser typ lite uppsvällt ut så jag tänkte: ska hon föda?

Jag sitter då en bra stund och väntar för att se om det händer nåt och efter ett tag så ser jag nåt som ser ut som en tunn röd tråd som sticker ut ur baken på henne.

Jag plockar då fram håven och håvar genast upp henne och stoppar henne i ett eget litet 20L där jag nu observerat henne lite. Och vaje gång hon står stilla så börja det efter en liten stund titta ut nåt rött ur rumpan på henne...

Så hon kommer att förpassas till de sälla jaktmarkerna.

Alla andra fiskar verkar må bra. Men samtidigt så står de typ aldrig still så det går inte att se om där finns några maskar...

Så till min fråga till er:

Med den erfarenhet ni har vad tycker ni att jag ska göra?

Ska jag avliva alla fiskar eller vad tycker ni att jag ska börja behandla med?

Jag är dessutom lite rädd att den finns i fler akvarium eftersom jag möblerat om lite bland fiskarna i akvarierna (inget jag sett än *peppar peppar*)
#48 - 16 oktober 2007 19:39
Det finns en tråd till om det här... De pratar om Axilur.. Jag har inte hunnit få tag på Janne så om någon kan ringa till honom och fråga vilken dos och om det går med pulver???

Den har varit jätteovanlig, det har inte varit någon som har vetat vad man ska göra för att bli av med den och jag har fått 2 mediciner som inte har hjälpt... Hej och hå...
#49 - 16 oktober 2007 22:39
Katharina jag var på Södermalms akvarieaffär idag och Janne hade nu fått hem Camacell. Han undrade hur det gått för dig. När du har vägarna förbi där så berätta hur medlen du testat funkat.
#50 - 16 oktober 2007 22:54
Stackars dig Katharina!! :(
Det här är den värsta sjukdom jag haft och jag hatar dom asen!! [:(!] Jag hoppas verkligen att du får bort maskäcklena utan att döda alla fiskar! Jag, som sagts tidigare..behandlade och behandlade..inget hände...förren jag i panik hällde i allt medel (kraftig övermedicinering) och först då försvann masken och hälften av de andra fiskarna.. De starkaste överlever..
Lycka till och ge inte upp!! :)
#51 - 17 oktober 2007 16:46
Sonja skrev:
Katharina jag var på Södermalms akvarieaffär idag och Janne hade nu fått hem Camacell. Han undrade hur det gått för dig. När du har vägarna förbi där så berätta hur medlen du testat funkat.

Han skulle ju ringa mig men han ringde aldrig och så hittade min karl Camacell på Fridhemsplans Zoo, det var förövrigt där jag köpte den smittade fisken... Jag har försökt att ringa till Janne i några dagar nu och kommer inte fram.. Har han öppet till 18 eller 19??? Ska försöka nu..

Camacell verkar ta maskarna i gruset som sagt var men inte de i fisken, trots att jag lägger maten i blöt..
Om jag ska överdosera Camacell så måste jag köpa mera... Känns som att jag hellre ska prova Axilur då men jag måste veta dosen!!! Hmm, går och ringer igen.. ;)
#52 - 17 oktober 2007 16:50
aj då, jag har annars fått åsikter om att min mask inte skulle vara camallanus utan något förhoppninsvis ofarligt

Men Katharina, du tittade alltså på bilderna?

En sak som gör att jag fortfarande lever på hoppet är att det bor ca 30 ancistrus på ca 4 cm där jag hittade masken och jag ser inte en endaste röd tråd i rumpan på någon av dem
#53 - 17 oktober 2007 17:04
Katharina skrev:
Han skulle ju ringa mig men han ringde aldrig och så hittade min karl Camacell på Fridhemsplans Zoo, det var förövrigt där jag köpte den smittade fisken... Jag har försökt att ringa till Janne i några dagar nu och kommer inte fram.. Har han öppet till 18 eller 19??? Ska försöka nu..

Camacell verkar ta maskarna i gruset som sagt var men inte de i fisken, trots att jag lägger maten i blöt..

Om jag ska överdosera Camacell så måste jag köpa mera... Känns som att jag hellre ska prova Axilur då men jag måste veta dosen!!! Hmm, går och ringer igen.. ;)

Det är inga problem med att han tagit hem det men han ville gärna veta hur det gått så han kan råda andra hur dom ska göra om dom får samma problem. Han har öppet till 19 på vardagar, utom mån, då det är stängt och tis, som han har öppet längre. Men hur länge minns jag inte... kanske 22?
#54 - 17 oktober 2007 17:24
Knyttet skrev:
aj då, jag har annars fått åsikter om att min mask inte skulle vara camallanus utan något förhoppninsvis ofarligt

Men Katharina, du tittade alltså på bilderna?

En sak som gör att jag fortfarande lever på hoppet är att det bor ca 30 ancistrus på ca 4 cm där jag hittade masken och jag ser inte en endaste röd tråd i rumpan på någon av dem

Jag tittade på bilderna och de ser iaf exakt ut som mina maskar.. och jag såg inte heller att det hängde i rumpan i början så jag hoppades också länge men nu ser jag att det hänger i rumpan... :(

Sonja skrev:
Det är inga problem med att han tagit hem det men han ville gärna veta hur det gått så han kan råda andra hur dom ska göra om dom får samma problem. Han har öppet till 19 på vardagar, utom mån. då det är stängt och tis som han har öppet längre. Men hur länge mins jag inte... kanske 22?

Nu fick jag tag i Janne.. Han är en pärla... :)

Fenbendosol (finns i Axilur) ska blandas 200 mg per 100 L vatten samt 200 mg för 100 gram mat och upprepas efter exakt 2 veckor.. Man ska alltså hälla ner pulvret i karet och som det står på Axilur är det inte vattenlösligt så jag vet inte om man kan köpa något annat hundmaskmedel eller om man ska ta flytande??? Sen ska man göra ett koncentrat som man lägger torrfoder i och matar fiskarna med..

Det ska finnas en annan medicin också som ska fungera på camallanus... Nematol.. Är det någon som vet var man kan få tag i den?? Ska kolla på Guldfisken...

Phu.. Det här är tydligen ett stort problem i europa och eftersom vi är 4 st nu på Zoopet som har fått det så verkar det som att det kommer hit!!! :(
#55 - 17 oktober 2007 17:33
Katharina: Jag skulle gärna maila dig bilder som är lite lättare att se på än vad de blir när man laddar upp dem på zoonen, får jag göra det?
#56 - 17 oktober 2007 17:38
Knyttet skrev:
Katharina: Jag skulle gärna maila dig bilder som är lite lättare att se på än vad de blir när man laddar upp dem på zoonen, får jag göra det?

japp... skickar adressen..
#57 - 17 oktober 2007 17:40
perfa :)
#58 - 18 oktober 2007 21:20
Jag har aldrig kollat på mina så där nära men den ser helt klart likadan ut... De rör sig som en metlarv, alltså tar tag med munnen och drar ihop kroppen sen släpper de munnen och sträcker sig framåt..
De flesta sitter fast i hinken när man häller bort vattnet, även om man häller hett vatten på dem, man får ta dem med papper... Aliens kanske :D Nä, de släpper säkert till sist om man har i hett vatten, inte vet jag, har annat att göra än stå på toa och kolla på äckliga maskar :D

Dammsög igår igen.. Ingen mask alls i bottengruset men fullt i fiskarna.. Ser ändorna på maskarna nu.. Vet inte om jag ska prova Axilur iaf... Har någon kollat upp om man ska ha pulver eller flytande?? Pulvret ska inte vara vattenlösligt så då blir det väl svårt... Flyter på ytan då??
Ska man bara ha Axilur i maten och sen kommer det väl ut i vattnet också???

Attans hopplöst det här.. När ingen vet.. Känner mig som en försökskanin... Janne hade teorin att ph värdet i Sverige kan göra att medicinen inte fungerar som den ska, vilket kan innebära att en överdos av Camacell som Saltbiff berättade, i själva verket motsvarar en normaldos i Holland... Janne hade också tagit reda på att HS som tillverkar Camacell skickar en speciellt utvecklad medicin hit och till 2 länder till, de övriga får en annan.. Kan alltså innebära att de annars innehåller något preparat som inte är tillåtet i Sverige och att de "svenska" tabletterna inte är lika bra... :confused: :confused:

Saltbiff. Var det Camacell du hade??? Hur mycket överdoserade du ungefär?? Dubbel dos eller?? När bytte du vatten sedan??? När dog fiskarna??? När jag berättade om det för Janne så var hans tanke att man kanske ska byta vatten efter 24 timmar om man överdoserar och då kanske klara fisken men döda masken???
#59 - 18 oktober 2007 22:44
Jag är så ledsen,men jag kommer inte ihåg vilket medel jag hade :(:(:( Å självklart skrev jag inte upp det... hmf.. Men jag tror jag överdoserade kraftigt...kanske tom blandade två preparat... jag var ju helt desperat!! Om medlet var grönt eller blått kan jag ju säga att det vart VÄLDIGT blått eller grönt i akvariet.. Det var så himla längesen jag hade den här sjukdomen så jag kommer inte ihåg när fiskarna dog och när jag gjorde vattenbyte.. Usch,jag önskar jag kunde hjälpa dig!
Kämpa vidare,vi håller på dig! :)
#60 - 19 oktober 2007 18:57
saltbiff skrev:
Jag är så ledsen,men jag kommer inte ihåg vilket medel jag hade :(:(:( Å självklart skrev jag inte upp det... hmf.. Men jag tror jag överdoserade kraftigt...kanske tom blandade två preparat... jag var ju helt desperat!! Om medlet var grönt eller blått kan jag ju säga att det vart VÄLDIGT blått eller grönt i akvariet.. Det var så himla längesen jag hade den här sjukdomen så jag kommer inte ihåg när fiskarna dog och när jag gjorde vattenbyte.. Usch,jag önskar jag kunde hjälpa dig!

Kämpa vidare,vi håller på dig! :)

Tack...

Då kan det inte ha varit Camacell för det är ett vitt pulver så det blir som mjölk i hela karet... Ska köpa Axilur i morgon.. ;)
#61 - 19 oktober 2007 19:47
Katharina: Nu är det flera som har sagt att min mask kan vara en tubifex. Idag visade jag den för ägaren till "min" akvarieaffär och han var bergsäker på att det var tubifex.

Min fundering just nu är om du kanske kan ha camallanus i dina fiskar men tubifex i gruset. (Som du kanske märker så vill jag väldigt gärna få tro att min mask inte är farlig.)
#62 - 19 oktober 2007 19:50
Här är förresten en till länk där man kan läsa om bl a camallanus. Min mask ser inte ut som den på bilden, den har inte det där långa "strecket" som ser ut att vara inne i kroppen, utan flera små prickar istället
#63 - 19 oktober 2007 20:15
Knyttet skrev:
Här är förresten en till länk där man kan läsa om bl a camallanus. Min mask ser inte ut som den på bilden, den har inte det där långa "strecket" som ser ut att vara inne i kroppen, utan flera små prickar istället

Jaha.. Så maskarna kan vara så lika... Jag vet inte om mina maskar har streck eller prickar...

Hmm, ser ingen annan länk än till din sida.. :D
#64 - 19 oktober 2007 20:36
http://edis.ifas.ufl.edu/FA091

ursäkta, jag är ett klantarsel som vanligt...
#65 - 19 oktober 2007 20:40
Tja, någon måste välan vara ett sånt.......
Ej 100% allvarligt inlägg
#66 - 19 oktober 2007 21:01
Knyttet skrev:
http://edis.ifas.ufl.edu/FA091

ursäkta, jag är ett klantarsel som vanligt...

Jag är så urdålig på att läsa engelska så jag får gåshud när jag ska försöka.. Precis som kemi... Hybrisattacker.. :D :D

Försökte läsa lite men jag kunde inte se någon rekommenderad behandling av Camallanus?? Ja, ja... Måste säga att avlivning börjar kännas som nästa alternativ... Men ett försök med Axilur måste jag ju göra...

Hmm, en tanke.. Om det är Camallanus så stod det så vitt jag förstod att ett behandlingssätt är att ta bort värddjuret och om det är snäckor så är de döda nu allihopa och jag har inte flyttat över några nya eftersom jag planerar att göra ett försök till... Men hur länge lever en mask då innan den dör.. Ska man isåfall döda alla infekterade fiskar och spara ynglen kanske???

Är det någon som har några gissningar???? [:o] [:(]
#67 - 20 oktober 2007 10:36
eriahl skrev:
Tja, någon måste välan vara ett sånt.......

Ej 100% allvarligt inlägg

:)
#68 - 21 oktober 2007 17:26
Hej Knyttet... Har du följt Axilurtråden???? Azur har nog kuren ändå... :D
#69 - 22 oktober 2007 08:07
Katharina skrev:
Hej Knyttet... Har du följt Axilurtråden???? Azur har nog kuren ändå... :D

nä, jag tror att jag kan ha missat den, får ta mig en titt

Annons