Lägesrapport
Du verkar vara vid rätt gott mod trots de här tråkigheterna, det är bra det :)
jag följer din tråd med spänning som du kanske märker
hur gick det med slamsugningen, såg du några maskar?
Ja, det är klart att jag är vid gott mod, det verkar ju som att det finns hopp.. De första råden jag fick var ju att avliva alla fiskar och koka all sand!!!!
Nu har jag alla vuxna fiskar kvar även om några ser lite färglösa ut och alla småyngel... Jag lyckades ju fånga in 15 Crystal innan medicinering också..
Dagsläget... Jag har vid dammsugning, 6 hinkar, fått upp 2 små maskar.. Alltså verkar alla fullvuxna maskar ha strykt med, så en medicinering till så kanske jag är av med skiten...
Alla bastardräkor och sniglar är döda men jag såg två stora Crystal nu när jag vände på trästockarna, tyvärr kryper de ju in i stockarna så det går inte att fånga dem :(
Jag har fått höra att medicinen är verkningslös efter 2-3 dagar men när jag dammsuger botten så skummar vattnet i hinken och är dimmigt så jag är väldigt försiktig att inte få i mun vid hävertstart och tvättar mig ordentligt upp på armarna med tvål när jag är klar...
Jag fick skrapa bakrutan nu med rakblad, det har fort blivit mycket alger nu när balansen är rubbad och sniglarna är döda.. :(
Framtidsplan. 10 dagar efter dagens medicinering ska jag börja dammsuga botten, 1/3 del åt gången. Då ska all inredning flyttas, inkl växter och sedan ska jag röra om i sanden med handen så jag drar upp all skit och medicinrester, låta pumpen dra upp det och sedan krama ur filtret... Sen fortsätter jag att byta vatten 1 gg/v i 10 v, varav jag upprepar bottenrengöringen de sista 3 ggr..
Då attans ska väl medicinen vara borta.. Detta är iaf vad jag har summerat av vad alla har sagt...
Jo, tack för ditt intresse.. Det känns som ett stöd även om det bottnar i kunskapstörst.. :D :D