Parasiter eller bakterier? AKUT!!!

#1 - 11 mars 2006 10:56
Hur vet man om det är parasiter eller bakterier som gör att fisken har vit, trådaktig avföring och blir loj? Vet inte om jag ska medicinera med antibakteriellt medel eller medicin mot parasiter. Läste någon artikel om detta men blev inte klokare.....stod att det var bakterier när avföringne var vit och trådaktig, men "if the head is down" (vaddå, om huvudet är nedåt????) är det parasiter.
#2 - 11 mars 2006 11:11
"vit och trådaktig" avföring är fiskarnas motsvarighet till diarré. Det betyder att deras matsmältningssystem är i olag, men säger inte mycket om anledningen. Det kan vara dåligt foder, parasiter, eller som sagt bakterier.

Jag kan alltså inte hjälpa dig, annat än att säga att symptomet i sig inte indikerar nån specifik behandling.
#3 - 11 mars 2006 11:55
Hej, har samma symptom på mina platys, med vit trådaktig avföring, slöhet som sedan slutat med döda platys. Har nu förlorat 5 av mina raringar och börjar bli desperat.

Det enda som är nytt i akvariet är att jag har införskaffat 2 st scalarer, 2 silverhajar. Hörde med 2 olika zooaffärer om detta skulle bli problem, men båda sa att det ska gå bra. Matar dem med samma mat som jag gjorde innan jag fick de nya fiskarna.

Snälla någon, hjälp, vad kan det vara för fel.

PS. dom som dött har jag inte sett att det varit något fel på dem förutom den vita trådaktiga avföringen och att de har varit väldigt slöa. Har inte kunnat sett att det har parasiter eller dyl.

MVH
Porlas
#4 - 11 mars 2006 14:49
Nu har avföringen plötsligt ändrat karaktär och är nu brun, hänger som en sträng och ser ojämn ut (nästan som en rad små kulor som sitter ihop). Kan detta vara någon slags indikator? Fisken ser pigg ut och verkar vilja ha mat.

Jag har tidigare medicinerat med eSHa 2000, och det verkar inte ha hjälpt förutom att fiskarna slutade klia sig. Kan det tala för antingen bakterier eller parasiter?
#5 - 12 mars 2006 11:31
Kan den bli frisk utan medicin?

Vit avföring igen :( , men fortfarande relativt pigg :) . Kan fiskar med vit avföring klara sig utan medicin eller är detta alltid något som sannolikt leder till döden? Det tog tydligen kål på en annan scalare, men behöver det betyda att denna också kommer att stryka med ?

Som jag ser det har jag två alternativ: Antingen medicinerar jag på vinst och förlust med antingen Sterazin eller Furanol (eftersom diagnos är omöjlig att ställa), eller så avvaktar jag och hoppas att den tar sig igenom detta på egen hand. Vad skulle ni råda mig till :confused: ? Kan jag på något sätt öka fiskens chanser, förutom att inte stressa den? Egentligen är det dags för vattenbyte idag, men eftersom detta i någon mån skulle vara ett stressmoment funderar jag på att vänta några dagar.

Ska jag mata fisken? Den äter men är det bra att den gör det när den uppenbarligen har magproblem?
#6 - 12 mars 2006 12:00
Dåligt vatten är också stressande, så jag skulle göra ett något större vattenbyte för att dra ner på ammonium/nitrat nivåerna.
Vattenbytet minskar också bakterier och parasiter som finns fritt i vattnet.
Slamsuger du botten så tar du bort ytterligare möjliga sjukdomsframkallande bakterier parasiter.
Justerar du därefter pH värdet till det optimala för fisken och ökar syresättningen ökar du fisken ytterligare välbefinnande.

Genom att ge fisken optimal förhållanden så hjälper du fiskens immunförsvar att klara av sin "sjukdom" och du kan avvakta med att medicinera mot något som är osäkert vad.
Vänta med foder.
#7 - 12 mars 2006 12:09
Tack Kramfors, snällt av dig att ge mig lite tips!

Kan tyvärr inte rengöra gruset för jag har inte köpt något sådant redskap än. Ett något större vattenbyte, innebär det ca 50 % eller? Det var en vecka sedan jag bytte sist.....

Syresättningen är nu god eftersom hinnan är borta och vattnet plaskar vid ytan. Pht brukar ligga på 7,2- 7,4 och det borde väl vara bra för scalarer? Har svårt att få till surare....[:o]

Ok, jag väntar med foder och avvaktar med medicinering. Tror inte att diagnosen kommer att bli tydligare så jag kanske påbörjar medicinering om fisken börjar bli sjukare- vettigt eller?

Fishtaminstärker väl också fiskens immunförsvar?
#8 - 12 mars 2006 12:25
Jag tycker inte om 50 % vatten byten då det kan bli en för snabb förändring av pH som gör att fisken måste "ställa om sig" till ett högre pH, har du till det mjukt kranvatten så sjunker pH rätt snabbt och det blir en omställning till för fisken.
Jag tycker man ska kolla pH före och efter vattenbytena så inte ph åker upp och ner.
Bättre då att göra 30 % byten med en dag mellan.
Avföringen kan se olika ut beroende på foder och hur ofta den får det.
Är avföringen ljust kan det vara för att fisken har tillgodogjort sig fodret och den till större delen är urin.
Brun avföring då har fisken ätit så tarmen och magsäcken är full av mat så fodret kommer ut devis "osmällt"
#9 - 12 mars 2006 12:33
[quote=Kramfors]Jag tycker inte om 50 % vatten byten då det kan bli en för snabb förändring av pH som gör att fisken måste "ställa om sig" till ett högre pH, har du till det mjukt kranvatten så sjunker pH rätt snabbt och det blir en omställning till för fisken.
Jag tycker man ska kolla pH före och efter vattenbytena så inte ph åker upp och ner.
Bättre då att göra 30 % byten med en dag mellan.
Avföringen kan se olika ut beroende på foder och hur ofta den får det.
Är avföringen ljust kan det vara för att fisken har tillgodogjort sig fodret och den till större delen är urin.
Brun avföring då har fisken ätit så tarmen och magsäcken är full av mat så fodret kommer ut devis "osmällt"[/quote]

Jag har ganska hårt vatten och försöker undvika snabba ph- svängningar med hjälp av ekextrakt. Dock fungerar ek tydligen så att pht sjunker mycket direkt, men stiger sedan successivt. Så svängningar blir det ju ändå..... Och vattenbyte två dagar i rad borde väl vara ett lika stort stressmoment eftersom man är nere och bökar i akvariet.....?

Men avföringen kan ju vara ljus pga smitta också, och så tycks vara fallet med tanke på att den som dog hade samma symtom.....
#10 - 12 mars 2006 12:43
Inte ska fiskar behöva bli stressade för du byter vatten.
#11 - 12 mars 2006 12:51
[quote=Kramfors]Inte ska fiskar behöva bli stressade för du byter vatten.[/quote]

Nej, det kanske de inte blir :) .

Å vad jag önskar att jag hade ett karantänakvarium.
#12 - 12 mars 2006 13:00
Ursäkta, lånar tråden [:o] eftersom jag har funderat på det där med karantänakvarium...

Jag kommer att få ett 37 liters över snart och skulle kunna ha det till karantän/sjukhus.

MEN!
Hur funkar det? Kan man ha det stående i förrådet och sätta igång det när man behöver det? Hur blir det då med bakteriefloran...??? :confused:

Måste man ha det gående tomt, alltid... när man inte behöver det?
Hur gör ni?

Skulle kanske ha startat en ny tråd, har aldrig hört någon förklara hur det går till att ha ett karantänakvarie. För min del är det ju inget som behövs mer än kanske några gånger om året eller så, just nu i alla fall.
#13 - 12 mars 2006 13:17
Man kanske kan ha det stående tomt och hälla i en massa nitrivec när man startar? Vissa mediciner tar ju ändå död på bakterier.
#14 - 12 mars 2006 13:20
Jag är definitivt ingen expert men kan berätta hur jag gör.

Det finns ett litet akvarium som jag har ståendes tomt, det tar jag fram och fyller med vatten från akvariet som den sjuka/mobbade fisken går i. Sen låter jag det gå ett tag och flyttar sen över fisken dit.

Filtermaterialet lät jag först flyta i det ordinarie akvariet ett par timmar, jag vet inte om det räcker men så gör jag. För mej har det funkat.
Andra har kanske bättre råd att ge dej.
#15 - 12 mars 2006 13:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Birgitta: Lånar oxå tråden lite för att svara... Hoppas det är OK Björken... Hos oss gör vi så att vi har en pyttepump som alltid är på i något av våra akvarium. Skulle vi behöva en tillfällig sjukstuga så tar vi vatten ifrån det akvariet pumpen är i och pluttar ned pumpen i det nya akvariet så har vi karantänkaret uppsatt på nixtid. När sjukperioden/karantänsperioden är över så rengör vi pumpen riktigt noga och trycker ned den i ett av våra inkörda akvarier igen. Har inte en aning om det är vettigt men det känns rätt. Magkänslan säger det...[/COLOR][/FONT]
#16 - 12 mars 2006 13:22
Aah!! Det var en bra ide´Lenmar. Den knycker jag direkt. Så ska jag göra framöver.
#17 - 12 mars 2006 13:34
Man ska skilja på karantän och sjukakvarium.
I ett sjukakvarie ska det var nytt optimerat vatten för den sjuka fisken med en syrepump för syresättningen.
Som karantän kan man ha ett akvarium igång med några fiskar tex guppy och ett filter, i karantänen byter man en del av vattnet från det rätta akvarierna så det håller samma bakterieflora.
När en ny fisk ska i karantänen så görs ett vattenbyte och fisken koppas in.

På så sätt så får den nya fisken uppdatera sitt immunförsvar mot de bakterier som finns i akvarerina och man ser genom de fiskar som redan är i karantänen om den nya fisken bär på någon smitta genom att de befintliga fiskarna blir sjuka.
#18 - 12 mars 2006 13:50
Så, egentligen, behöver man två olika extrakar, ett till karantän och ett till sjukakvarium...
Det blir till att flytta till ett större hus!
Vad är en syrepump? Inte ett vanligt filter då som rör om ytan?
#19 - 12 mars 2006 13:58
[quote=Birgitta W]Så, egentligen, behöver man två olika extrakar, ett till karantän och ett till sjukakvarium...
Det blir till att flytta till ett större hus!
Vad är en syrepump? Inte ett vanligt filter då som rör om ytan?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En syrepump är bara precis som namnet påvisar,en syrepump. Man ansluter en slang till pumpen och sedan kanske en syresten till slutet på slangen. Den lägger man i akvariet så bubblar det syre från den. Man kan oxå ansluta ett skumfilter så man får ett filter i akvariet. Jag använder dessa små skumfilter till mina yngelakvarium. Jag har bara ett extra akvarium i plast som jag plockar fram vid behov. I de fall jag skallmedicinera eller ge ett saltbad så lägger jag inte i nån pump, bara en syrepump med syresten. Nu var det iofs länge sedan jag behövde ha det till det men jag använder akvariet till det jag behöver då det blir aktuellt. Man kan t ex använda IKEAs flajbackar som karantän/sjukakvarium oxå. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Här är en sorts luftpump:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]http://www.pwss.se/product.php?productid=1884&cat=318&page=1[/COLOR][/FONT]
#20 - 12 mars 2006 14:19
Naturligtvis kan man fylla upp en karantän med vatten från sina övriga akvarier och flytta dit någon mindre värdefull fisk till den nya fisken.
Det viktiga är att karantänen är så lång att ev. sjukdomar bryter ut i karantänen.
#21 - 12 mars 2006 14:42
[quote=Kramfors]Det viktiga är att karantänen är så lång att ev. sjukdomar bryter ut i karantänen.[/quote]

Och hur länge är det, ungefär?

Ja, visst är det ok att ni lånar tråden. Är själv intresserad av detta med sjukakvarier :) .

Nu har jag bytt vatten. OM det nu skulle bli aktuellt att medicinera med Furanol- ska jag ta ut filtermaterialet då? Det står på bruksanvisningen att medicinen dödar filterbakterier (rätt sannolikt eftersom det är ett antibiotikum), och att man ska ta ur pumpen och ersätta med syrepump (detta har jag inte) eller ta ur filtermateialet, lägga det i blöt och låta pumpen gå utan filtermaterial. Är detta vettigt? Dör inte bakterierna ändå om man tar upp filtret och låter det ligga i rumstempererat vatten några dagar? :confused:.
#22 - 12 mars 2006 15:22
Jag har alltid nyinköpta fiskar i karantänakvariumet i minst 3 veckor!
#23 - 12 mars 2006 15:34
Karantäns tiden för tex Koi bör vara 4-6 veckor till 3 månader.
Så har man dyrare fiskar bör karantäntiden vara ditåt.

Köper man svenskodlad fisk av en seriös butik som har ny hemkomna fiskar i karantän kan det räcka med några veckor.

Utlandsodlad fisk kan vara behandlad med antibiotika och eller ozon vilket gör att de inte har någon immunförsvar mot virus och bakterier som du har i ditt vatten vilket gör en längre karantän nödvändig.

Många problem tex med vitaprick skulle undvikas om fiskarna gick i karantän några veckor.

Om man inte har möjlighet till att ha fiskarna i karantän så kan ett enklare förfarande göras genom tex. bad från i salt till kemikalier.

Jag tycker du ska köpa en luftpump med syresten den är också bra att ha normalt i akvariet genom att med den kan det göras kraftiga yt rörelser utan att det blir strömt för fiskarna.
För att behålla en relativt intakt bakterieflora så ska du köra filtret i något kärl under behandlingstiden.
För att behålla bakteriefloran i filtret vid en längre behandling kan man efter en tid droppa en droppe ammoniak i vattnet där filtret är, har man fler akvarium får filtret gå där.
#24 - 12 mars 2006 17:22
[quote=Kramfors]Jag tycker du ska köpa en luftpump med syresten den är också bra att ha normalt i akvariet genom att med den kan det göras kraftiga yt rörelser utan att det blir strömt för fiskarna.
För att behålla en relativt intakt bakterieflora så ska du köra filtret i något kärl under behandlingstiden.
För att behålla bakteriefloran i filtret vid en längre behandling kan man efter en tid droppa en droppe ammoniak i vattnet där filtret är, har man fler akvarium får filtret gå där.[/quote]

Förstår jag dig rätt: du tycker jag ska köpa en luftpump (pluggas den in i vanligt eluttag?), stoppa filtret i en hink och låta det ligga där med luftpumpen igång och i vatten med rumstemperatur?

Klarar bakterierna detta under några dagar? Vet inte hur jag skulle få tag i ammoniak (såvida jag inte ska hälla urin i hinken vilket verkar aningen ofräscht [xx(] ). Efter hur lång tid behövs ammoniak? Kan det ersättas med något annat mer lättillgängligt?

Man vill ju såklart inte att filterbakterierna ska dö, men visst skulle det väl gå att medicinera med filtret i akvariet och sedan göra som vid uppstart- tillsätta en massa nitrivec varje dag under två veckor eller så? Fisken mår sämre så det börjar kanske bli dags att hälla i något :(
#25 - 12 mars 2006 18:04
När man medicinerar kör man filtret i något kärl och luftpumpen i akvariet.
Fiskarna matas inte under medicineringen så något filter behövs inte.

Helst ska man inte medicinera i akvariet utan i ett sjukakvarium eller motsvarande kärl.

Om det är s*it i filtret räcker den några dar för att det ska bli ammonium i kärlet där pumpen går så bakterierna kan oxidera ammoniumen.
När ammonium tar slut i vattnet dör bakteriefloran då den inte behövs längre, men med en droppe ammoniak i kärlet innan bakterierna dör så tillför du mer ammonium.
Ammoniak köper du i färgbutiken.
Ammoniumtest i Zoobutiken.

Men visst kan du göra en omstart av akvariet.

Frågan är vad och mot vad du ska "hälla" i.
#26 - 12 mars 2006 18:56
[quote=Kramfors]Frågan är vad och mot vad du ska "hälla" i.[/quote]

Ja, jag vet. Inälvsparasiter eller bakterier- det är den stora frågan. Det finns alltså inget som är mer troligt än det andra?

Kan man göra såhär: testa ha i Sterazin, som inte ska påverka filterbakterier. Om ingen förbättring skett inom två dagar, göra vattenbyte och (om fisken fortfarande lever) gå över till medicinering med Furanol????

Blir kanske att åka ilfart till zoobutiken imorgon och inhandla sjukakvarium. Det kan man alltså köra med enbart syrepump?
#27 - 13 mars 2006 15:07
Har köpt ett billigt sjukakvarium nu (550 kr komplett) :) . Hur varmt ska det vara när man medicinerar?
#28 - 13 mars 2006 16:56
Salt, isoleringoch temperatur

Ovan nämnda fisk har fortfarande skit hängande efter sig men den är inte vit och sytrådsaktig, utan ser rätt så normal ut bortsettt från att det alltid hänger en sträng där. Fisken verkar en aning allmänpåverkad men inte så väldigt. Är lite mer lättskrämd än vanligt men kommer fram och är nyfiken som de andra när man närmar sig akvariet, fast är försiktigare än vanligt.

Jag köpte jodfritt salt idag, och som sagt ett sjukakvarium. Är det nödvändigt att köra igång sjukakvariet nu för att minska smittrisken för de andra eller kan jag bara ha i salt i det stora akvariet och hoppas det fixar sig? Akvariet håller nu en temperatur på 26 grader, är det lagom? Fiskarna har varit utan mat några dagar nu. Bör jag isolera den sjuka fisken så att de andra kan få lite mat i sig? De blir väl försvagade om de går utan för länge, eller?

Om man medicinerar eller saltbehandlar i ett separat kar, finns då inte smittan kvar oförändrad i huvudakvariet så att fisken blir sjuk igen när den flyttas tillbaka dit?
#29 - 13 mars 2006 17:37
Normalt klarar fisk av många sjukdomsframkalland bakterier och parasiter genom sitt immunförsvar och slemhud.
Skalare är nog lite känsligare mot salt så jag skulle börja med 1 gram per liter i ett sjukakvarium.
Om du ska salta i akvariet på alla fiskar får någon annan råda dig till.
Jag är fortfarand inte riktigt övertygad om att dina fiskar är sjuka.
#30 - 13 mars 2006 18:00
[quote=Kramfors]Skalare är nog lite känsligare mot salt så jag skulle börja med 1 gram per liter i ett sjukakvarium.
Om du ska salta i akvariet på alla fiskar får någon annan råda dig till.
Jag är fortfarand inte riktigt övertygad om att dina fiskar är sjuka.[/quote]

Hur mycket är 1 g omräknat i tex teskedar eller kryddmått?

Varför tror du inte att mina fiskar är sjuka?
#31 - 13 mars 2006 18:29
1 dl väger 90-100 gram, 0,1 % blir 1 dl på 100 liter vatten.
#32 - 13 mars 2006 18:31
[quote=Kramfors]1 dl väger 90-100 gram, 0,1 % blir 1 dl på 100 liter vatten.[/quote]

Tack :).

Men varför tror du inte att de är sjuka? En fisk har dött och en annan har trådlik vit avföring i likhet med den som dog. Borde inte det betyda att det härjar någon slags sjukdom, förmodligen kopplad till tarmsystemet?
:confused:

Luftpumpen med syresten jag köpte för en del oväsen (det "susar" i vattnet). Har svårt att tro att sjuka fiskar eller fiskar i karantän skulle må så bra i detta akvarium. Har jag fel?
#33 - 13 mars 2006 19:23
Fiskar kan ha annorlunda avföring utan att vara sjuk.
Du vet ändå inte vad du ska medicinera mot.
Kan du inte reglera "trycket" på luftpumpen.
Fiskar brukar inte bli stressade av en syresten.
#34 - 13 mars 2006 19:28
Kan jag mata nu?

Nej, jag kan inte reglera trycket i pumpen...... Låter nog fisken gå kvar i akvariet så länge, den verkar ju inte dödssjuk just nu iaf. Sjukakvariet kommer väl till användning vid annat tillfälle- som karantän eller sjukstuga.

Kan jag mata fiskarna? Det var flera dagar sedan...... och de börjar se lite tunna ut.
#35 - 13 mars 2006 19:46
Ge lite flingfoder så ser du om alla äter.
#36 - 14 mars 2006 15:20
Tack för hjälpen Kramfors :) .

Ska mata lite nu. Fortfarande vit skitsträng, men allmäntillståndet tycks vara oförändrat. Håller tummarna och hoppas allt går bra.
#37 - 14 mars 2006 15:26
Spottar ut mat

Oops! Den sjuka (eller vad den nu är) tog mat i munnen men spottade ut igen. Gjorde så ett par gånger, simmade sedan endast fram till maten och tittade på den men åt inte. Detta är inget bra tecken, eller hur? Vad kan det tyda på?

Är det dags för sjukakvarium trots allt?
#38 - 14 mars 2006 15:41
Du kan flytta den till sjukakvariet för säkerhets skull och fundera vad det kan vara för sjukdom, om det är en bakterie eller flagellat.
#39 - 14 mars 2006 16:09
[quote=Kramfors]Du kan flytta den till sjukakvariet för säkerhets skull och fundera vad det kan vara för sjukdom, om det är en bakterie eller flagellat.[/quote]

Ok. Lite svårt att fundera över vad det kan vara när det inte finns något att gå efter. Eller finns det något att gå efter?

Den tar inte mer skada av miljöombytet än av att gå kvar och inte bli medicinerad då?
#40 - 14 mars 2006 16:24
Hade samma symptom på mina platys som du hade på dina fiskar. Jag medicinerade med Contralck och såg redan dagen en förbättring på dem och nu är de helt ok igen. Vet inte om det kan hjälpa dina fiskar oxå
#41 - 14 mars 2006 16:29
[quote=porlas]Hade samma symptom på mina platys som du hade på dina fiskar. Jag medicinerade med Contralck och såg redan dagen en förbättring på dem och nu är de helt ok igen. Vet inte om det kan hjälpa dina fiskar oxå[/quote]

Ok, tack.... Vad är det mot?
#42 - 14 mars 2006 17:14
[quote=Björken]Ok, tack.... Vad är det mot?[/quote]

(läser innan till på flaskan) Det är emot Vitapricksjukan, och andra hud- och gälparasiter som Costia och Chilodonella, Trichodina och Oodinium i sötvatten.
#43 - 14 mars 2006 17:29
[quote=porlas](läser innan till på flaskan) Det är emot Vitapricksjukan, och andra hud- och gälparasiter som Costia och Chilodonella, Trichodina och Oodinium i sötvatten.[/quote]

Jaha..... men min tycks vara drabbade av något som inte har med huden att göra utan mer något inre. Menar du att det inte syntes något på huden på dina heller? Vilka symtom hade de gemensamt med min scalare?
#44 - 14 mars 2006 18:20
[quote=Björken]Jaha..... men min tycks vara drabbade av något som inte har med huden att göra utan mer något inre. Menar du att det inte syntes något på huden på dina heller? Vilka symtom hade de gemensamt med min scalare?[/quote]

Mina fiskar hade vit, trådaktig avföring och blev loja? Samma som du skrev i början av denna tråd. De stod ofta och tryckte i ett hörn nära botten. När de dog så såg jag ingenting på dem, inga vitaprick eller något annat heller som såg skumt ut, de bara dog. De hade symptomen som ovan i några dagar innan de dog. En av de tre platy jag har kvar hade oxå denna symptom men den blev bra efter jag hade medicinerat med Contralck .
#45 - 14 mars 2006 18:30
Ja, det låter onekligen rätt likt de symtom min hade. Det verkar som att det kan vara parasiter eller bakterier och att det inte går att med säkerhet säga vilket av det. Dina verkar ju ha haft parasiter då, om den medicinen hjälpte. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska medicinera mot och om jag ska göra det. Den ser nämligen inte ut att må särskilt dåligt i nuläget........
#46 - 14 mars 2006 18:31
Hoppas att dem blir bättre vare sig du medicinerar eller inte. Aldrig kul att förlora någon av dem. Så lycka till med dina små.
#47 - 14 mars 2006 18:34
Tack för det, och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter :) .
#48 - 14 mars 2006 18:47
Det var så lite, man försöker så gott man kan :)
#49 - 14 mars 2006 21:28
[QUOTE=Björken]Ja, det låter onekligen rätt likt de symtom min hade. Det verkar som att det kan vara parasiter eller bakterier och att det inte går att med säkerhet säga vilket av det. Dina verkar ju ha haft parasiter då, om den medicinen hjälpte. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska medicinera mot och om jag ska göra det. Den ser nämligen inte ut att må särskilt dåligt i nuläget........[/QUOTE]
Ja det är inte lätt att veta läs här lite info på norska http://koi.no/helse/flagellater.html
http://koi.no/helse/antibiotika.html
#50 - 15 mars 2006 15:29
Salt mot allt?

Är salt bra vid alla sjukdomstillstånd eller är det mest när huden är involverad? Kan man medicinera om det finns salt i vattnet?

Vilken temperatur ska vattnet ha när man medicinerar?
#51 - 15 mars 2006 17:02
Vid vitaprick medicinering ska du höja 2 grader så parasiten utvecklas snabbare.
Vissa bakterier och parasiter tål inte temp på 30 grader.
Vanligast är nog att medicinera vid fiskens idealtemperatur.
Med dina problem kanske du ska avliva fisken.

Om du läste länkarna till koi.no så ser du att det är krångligt att medicinera mot inre parasiter/bakterier.

Recept på antibiotika kan du kanske få på http://www.sva.se/dok/145.html
Salt och formalin ska man vara försiktiga att blanda.
#52 - 15 mars 2006 21:35
[quote=Kramfors]Vissa bakterier och parasiter tål inte temp på 30 grader.[/quote]

Det gör väl å andra sidan inte scalaren heller?
#53 - 17 mars 2006 10:47
Kan man höja temperaturen till 30 grader eller stryker scalaren med då?

Hur fort ska man märka effekt av medicineringen? Har isolerat fisken och haft i antibiotika. Den verkar inte sjukare, men när jag på prov har i en pytteliten foderflinga så tar den den i munnen men spottar ut den igen. Den verkar alltså inte bli bättre. Är detta ett tecken på att jag valt fel medicin? Har haft i två doser av fyra nu..... Ytterligare en scalare bajsar vitt nu, men inte en smal sträng utan mer en luddig klump. Verkar inte sjuk på något annat sätt. Vad tror ni om att ha i Sterazin i huvudakvariet istället? ÄR det inte bakterier så borde det ju vara parasiter, och Sterazin ska inte döda filterbakterier. Kan det skada på något sätt?
#54 - 17 mars 2006 12:42
[quote=Björken]Kan man höja temperaturen till 30 grader eller stryker scalaren med då?

Hur fort ska man märka effekt av medicineringen? Har isolerat fisken och haft i antibiotika. Den verkar inte sjukare, men när jag på prov har i en pytteliten foderflinga så tar den den i munnen men spottar ut den igen. Den verkar alltså inte bli bättre. Är detta ett tecken på att jag valt fel medicin? Har haft i två doser av fyra nu..... Ytterligare en scalare bajsar vitt nu, men inte en smal sträng utan mer en luddig klump. Verkar inte sjuk på något annat sätt. Vad tror ni om att ha i Sterazin i huvudakvariet istället? ÄR det inte bakterier så borde det ju vara parasiter, och Sterazin ska inte döda filterbakterier. Kan det skada på något sätt?[/quote]
Scalaren dör inte av att du höjer vattentemperaturen till 30 grader under medicineringstiden som jag skulle ha till ca 1 vecka!
#55 - 17 mars 2006 12:46
[quote=Björken] men när jag på prov har i en pytteliten foderflinga så tar den den i munnen men spottar ut den igen.[/quote]

Jag skulle överhuvudtaget inte mata fisken under behandlingstiden

[quote=Björken] Vad tror ni om att ha i Sterazin i huvudakvariet istället? ÄR det inte bakterier så borde det ju vara parasiter, och Sterazin ska inte döda filterbakterier. Kan det skada på något sätt?[/quote]

Om jag skulle råkat ut för samma som dig hade jag behandlat alla fiskarna i ditt huvudakvarium!
#56 - 19 mars 2006 15:23
Den dog

[quote=laerni]Jag skulle överhuvudtaget inte mata fisken under behandlingstiden[/quote]

Nej, jag vet. Jag bara släppte ner en minimal foderflinga i syfte att se om den åt eller inte......och därigenom få en hint om den mådde bättre eller sämre.

Den dog :(.

Har nu börjat behandla stora akvariet med Sterazin eftersom en till scalare hade vit avföring. Jag tror att det hjälper, men är inte säker. Fiskarna verkar pigga nu och jag ser ingen vit avföring på någon. Kanske var det parasiter. Hoppas det i alla fall.

Tack alla som försökt hjälpa till!
#57 - 20 mars 2006 14:02
INGET hjälper!

Sterazin verkar inte heller hjälpa, tyvärr. Alltså: antibiotika och Sterazin har jag testat och ingen tycks ha hjälpt. Finns det något ytterligare alternativ?

Kan ett sista försök vara att höja temperaturen till 30 grader och tillsätta salt? Låter det vettigt?

Någon som har en aning om vad detta kan vara, som inget tycks hjälpa mot?
#58 - 20 mars 2006 14:42
Mot inre parasiter och bakterier hjälper inte de mediciner du kan köpa i butiken.
Mot inre parasiter kan du behöva tex Flagyl.
Mot inre bakterier finns det antibiotika beroende på vilken bakterie det gäller tex Trimethoprim och Sulfadiazin, Oksalinsyra, Kloramfenikol, mf, men det är mediciner som skrivs ut på recept.
Många bakterier som orsakar inre infektioner som ger tex bukvattensot klara ca 37 grader.
#59 - 20 mars 2006 15:01
[quote=Kramfors]Mot inre parasiter och bakterier hjälper inte de mediciner du kan köpa i butiken.
Mot inre parasiter kan du behöva tex Flagyl.
Mot inre bakterier finns det antibiotika beroende på vilken bakterie det gäller tex Trimethoprim och Sulfadiazin, Oksalinsyra, Kloramfenikol, mf, men det är mediciner som skrivs ut på recept.
Många bakterier som orsakar inre infektioner som ger tex bukvattensot klara ca 37 grader.[/quote]

Konstigt.......i butiken sa de att Furanol skulle hjälpa mot inre bakterier också och på Sterazin- förpackningen står det att den hjälper mot såväl yttre som inre parasiter. Är du helt säker?

Receptbelagd medicin för akvariefiskar...... :confused: vem skaffar det och framför allt, hur? Det orkar man väl inte hålla på med.... Är Flagyl också receptbelagd?

Så sammanfattningsvis, om jag förstått dig rätt Kramfors, så är det ingen idé att göra något alls om fiskarna blir sjuka med vit avföring? Så jag får bara snällt sitta och vänta och hoppas att någon överlever? För närvarande har två scalarer och en platy gått hädan, och de övriga verkar inte vidare lyckliga de heller :(. Finns det någon chans att de som är kvar överlever fast de andra har dött?

Om bakterier klarar över 30 grader- är det då likadant med inre parasiter eller kan det vara idé att höja temperaturen till 30 grader?
#60 - 20 mars 2006 15:13
Visst kan du höja till 30 grader.
De som odlar matfisk får lättare antibiotika utskrivet av veterinär.
Jag har Oksalinsyra och Flagyl hemma om någon Koi i klubben skulle bli sjuk.
Om det hjälper vet jag inte.
#61 - 20 mars 2006 15:28
[quote=Kramfors]Visst kan du höja till 30 grader.[/quote]

Temperaturhöjning innebär väl en påfrestning för fiskarna så att risken blir att om det är bakterier eller någon parasit som tål höga temperaturer kan fiskarnas motståndskraft minska såpass mycket att de dukar under för smittan? Men om det är det enda jag kan göra så är det väl värt att prova. Men vet du om det finns inre parasiter som inte tål 30 grader? Är det någon idé med salt? Kan jag höja temperaturen fast det finns Sterazin kvar i vattnet?
#62 - 20 mars 2006 16:04
I den tempen behöver du bra syresättning.
Om tempen blir hög kan det påverkar fisken immunsvar negativt och den kan inte själv motstå sjukdomen.
Jag vet inte fiskens idealtemperatur men gissar på ca 26-27 grader.
#63 - 20 mars 2006 16:16
Ok, tack.

Idealtemperaturen för scalarer är 24-26 grader. Tidigare hade jag 27 grader i akvariet och jag funderar på om det kanske är därför de blivit sjuka. Nu ligger temperaturen på 25,5.
#64 - 21 mars 2006 10:48
Sammetssjuka?

Och nu ser det ut som att den enda platy som är kvar har fått sammetssjuka eller något liknande. Den har ett rätt så stort vitt fält på ryggen. Ska jag börja behandla med Exit eller?

Kan detta hänga samman med de andra symtomen mina fiskar haft och har? Kan de börja bajsa vitt av oodinium? Kan de bli bra från det andra de lider av om jag behandlar akvariet med Exit?
#65 - 21 mars 2006 19:08
Eller kan det kanske vara costia?
#66 - 22 mars 2006 10:33
Idag är det vita på platyn borta..... ingen aning om vad det var, kanske en "stressfläck". Alla fiskarna verkar må ok, så de kanske klarar sig ändå.

Om de nu skulle bli friska- hur gör jag då när jag ska flytta och byta till större akvarium? Törs jag föra över de växter och stenar jag nu har, samt flytta fiskarna till det nya och sedan köpa fler fiskar. Jag kan väl aldrig vara säker på att smittan inte finns kvar och drabbar de nyinflyttade?

Hur skulle ni ha gjort?
#67 - 27 mars 2006 11:20
Har dragit lärdom

Så......,vad jag lärt mig av denna händelse är att om en fisk får vit avföring går den antagligen inte att bota och kan lätt smitta de andra fiskarna. Bäst är då att flytta den till eget akvarium så fort som möjligt och hoppas att de andra klarar sig. Korrekt iakttagelse eller??

/ Maria (med fem fiskar kvar [:o] )

Annons