Parasitangripen fengädda?

#1 - 11 februari 2004 11:42
Jag har noterat att en av mina fengäddor har små trådar som sticker ut kring huvudet.
Titta på vänstra sidan av huvudet på den här bilden.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=16&image=senegalus53.jpg
Och uppe på huvudet på den här bilden.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=16&image=senegalus18.jpg

Dessa bilder är dock gamla och nu idag så hittar jag 10-15st av dessa "trådar" lite överallt på framför allt huvudet.

Jag letade runt lite här på zoopet och hittade denna information om någon parasit som kallas Lernaea.

"<b>Lernaea</b>
Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort."

Kan det vara denna parasit som fisken har fått?
Är det i så fall en parasit som flyttar mellan olika fiskar eller stannar den på värddjuret?
Det står att man ska använda pincett, det kommer att bli svårt då fisken är lång och smal och lika lätt att hålla i som en slemmig ål... Finns det något annat sätt att få bort parasiterna på?
Salt? Eller något annat?

Mvh Fredrik Isaksson
#2 - 11 februari 2004 12:18
Det finns faktiskt nått medel att droppa i en hink med vatten som gör fiskar medvetslösa, sen tar du fisken på en blöt handuk å kör pincettrejset.

Läste om en lyckad operation med det medlet här för ett tag sen ... kommer inte ihåg va det heter dock. Nån olja av nå slag?
#3 - 11 februari 2004 12:32
Finns det någon risk av fisken skadas av medlet?
Låter farligt...

Jag har för övrigt just stirrat mig halvt blind på att studera de förmodade parasiterna och har nu sett att de kan "vandra" på fisken... De går som en mätarlarv, de känner sig fram med den utsträckta änden och placerar den sedan på lämpligt ställe och flyttar bakdelen framåt en bit osv... Skumt...
Borde de inte kunna tappa greppet om man körde i lite salt?

Mvh Fredrik Isaksson
#4 - 11 februari 2004 12:44
nej salt används ju på vägar för att man INTE ska tappa greppet!

"medlet" är för övrigt ofarligt om det doseras rätt.
#5 - 11 februari 2004 13:07
Ursprungligen skickat av orm

nej salt används ju på vägar för att man INTE ska tappa greppet!

Höhöhö ;D

Men skämt åsido nu, borde det inte fungera med salt på samma sätt som med lindrigare angrepp av vitaprick? Att saltet gör att slemskiktet blir... slemmigare... så att parasiten får svårt att hålla sig fast?

Frågan är bara hur nyttigt det är för fengäddan med salt?...

Jag letade lite här på forumet och såg en del andra som hade drabbats av Lernaea men då det förklarades hur den såg ut så sades det att den skulle vara förgrenad i ena änden... Det är inte maskarna på min fengädda...
Min slutsats är att det måste alltså vara något annat. Men vad? Jag har aldrig sett något sånt här tidigare. ????

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 11 februari 2004 13:37
Lernaea är lätt att se med ögat.
Det är parasitiskt levande hoppkräftor av släktena Lernaea och Lernaeocera. Dess kropp är cylindrisk, smal och lång.
Beroende på art kan de vara 9-40 mm!
De vanligare är Lernaea cyprinacea som blir upp till 22 mm.

De skadar muskulaturen med sina gripklor, tar resurser från fisken,skapar blodbrist och avmagring, med resultat att följdsjukdomar uppstår.

Vanliga offer för Lernaea är guldfiskar inklusive slöjstjärtar samt i viss mån även ciklider.

Troligen är inte Lernean i stånd att föröka sig i akvariet sägs det, den bruka komma med importerad fisk.
Om bara några fiskar är angripna i ett tidigt stadium så kan man ta upp fisken i en håv, hålla fast den i en våt mjuk handduk och försiktigt dra ut Lernean med en pincett. Var försiktig när du greppar en Lernaea som sitter nära fiskens fenor! Den blir svår att se när den kommer upp ur vattnet och det är lätt att greppa fenan med pincetten i stället.

Kortvariga max 10 minuter eller till den lägger sig på sidan, bad i en 2% saltlösning är också verksamt.
Medicin, tex sera baktopur mod infektion i såren och crypinopur mot djuren och larvstadierna.

#7 - 11 februari 2004 14:04
Ursprungligen skickat av Kramfors

Medicin, tex sera baktopur mod infektion i såren och crypinopur mot djuren och larvstadierna.
Larvstadierna... kan det vara det jag ser på min fengädda? Att parasiten inte är fullt utvecklad ännu? För de ser mer ut som maskar nu idag och de har inte förankrat sig på fisken utan kan vandra omkring på den som en mätarlarv.

Mvh Fredrik Isaksson
#8 - 11 februari 2004 14:24
Behandlar just nu mot Lernaea och det är inte helt enkelt,
testade först en behandling+ att plocka bort synliga och är nu inne på en annan kur+håller tummarna.

Dock kan jag säga att på mina små guppys o.dyl syns förgreningen på "kräftdjuret" tydligt och jag har aldrig sett dem förflytta sig på fisken .
#9 - 11 februari 2004 14:42
Nej jag börjar också tro att det är något annat fisken har råkat ut för, de här krabaterna är mer som någon slags mask. Jag måste även påpeka att fengäddan inte ser ut att lida av dessa "gäster" på något sätt, tittar man på extra bildinformation på den andra bilden jag länkade till så ser man att bilden är tagen 28:e Maj, fisken har alltså simmat runt med dessa maskar i över ett halvår...
Vad kan det vara för något??

Mvh Fredrik Isaksson
#10 - 11 februari 2004 21:03
Hoppas du får svar av någon kunnig,
både vad det är och ev. behandling.
Lycka till!
#11 - 11 februari 2004 22:00
Har du kollat här http://www.myhq.com/public/h/a/harbard/
#12 - 11 februari 2004 22:08
FI: alla fengäddor jag haft har fått samma parasit, jag skulle plocka upp den och linda in den i en handuk, sen ta bort den med pincett.

//Marcus
#13 - 11 februari 2004 22:17
Inte Lernea i alla fall men någon form av blodigel, någon medicin mot mask borde fungera och troligtvis ett saltbad också men inte för att slemskiktet ökar och de "halkar" av utan för att iglar är känsliga mot salt. Du behöver tömma karet och göra rent allt riktigt noga för att bli av med dem.

Mvh Janne
#14 - 11 februari 2004 22:37
JE: Jo jag tror du har rätt, jag hittade en sida på länken som Kramfors tipsade om och tror bestämt att det är någon av iglarna längst ned på bilden på den här sidan.
http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida32.html
Det där med att de har sugkoppar i båda ändarna stämmer också bra eftersom de kan förflytta sig.

Jag börjar nog med salt så får vi se vad som händer, jag uppdaterar tråden då jag har något resultat att dela med mig av. Tills vidare så tackar jag så mycket för hjälpen jag har fått så här långt. :)

Mvh Fredrik Isaksson
#15 - 11 februari 2004 22:50
Om du tänker använda salt så är saltbad enda lösningen, salt i karet kommer inte ta kål på dem av flera orsaker.
1. för klen saltlösning
2. de som lever i bottenmaterialet överlever
3. osäker här men antingen så lägger iglar ägg eller så föder de levande ungar...är det det förstnämnda så klarar de sig mot salt och kläcks för att åter angripa fisken.

Mvh Janne
#16 - 12 februari 2004 11:49
Men usch vad jobbigt jag som trodde jag skulle slippa stressa fisken med att fånga upp den... Att fånga upp den och dessutom bada den i en kraftig saltlösning är förmodligen farligare än att låta iglarna sitta kvar, fisken har ju trots allt haft dem på sig sedan i Maj så de verkar ju inte vara livsfarliga direkt.

Det kanske är bättre att testa med medicinen som Kramfors tipsade om, kan den fungera även mot iglar eller var det bara mot Lernaea?
"Medicin, tex sera baktopur mod infektion i såren och crypinopur mot djuren och larvstadierna."

Mvh Fredrik Isaksson
#17 - 12 februari 2004 21:00
Alltid värt ett försök, höj även tempen i karet till 30-32 C under medicineringen vilket gör att de utvecklas fortare från ägg?/larvstadie så de också stryker med.

Mvh Janne
#18 - 13 februari 2004 13:49
Haha iglarna slåss om de stöter på varandra!! Jag satt precis och tittade på dem då en av dem började vandra iväg och råkade traska rakt på en annan igel, då började de slåss, de tvinnade ihop sig med varandra och viftade hit och dit ungefär som man kan tänka sig att två ormar slåss! Helt sjuka varelser! ;D

JE: 30-32 grader låter vansinnigt varmt, räcker det inte med 27-28 grader som vid annan medicinering?

Mvh Fredrik Isaksson
#19 - 13 februari 2004 20:05
Nej, när det gäller parasiter rekomenderas alltid 30 C vid medicinering och det är inga problem för några fiskar i några dagar eller vecka. Tänk såhär...de flesta parasiter du får med tropiska fiskar är anpassade till högre temperaturer och utvecklas långsammare vid lägre temperaturer än de är vana vid...så för att påskynda utvecklingen bör temperaturen ligga högre än normalt, de flesta tropiska vattendrag runt ekvatorn tex. håller 27-32 C om de inte befinner sig högt (bergsfloder/bäckar).

De kanske inte slåss...om de är som maskar och sniglar (hermafroditer) så parar de sig och båda blir befruktade ;D

Mvh Janne
#20 - 14 februari 2004 08:53
Ursprungligen skickat av JE

De kanske inte slåss...om de är som maskar och sniglar (hermafroditer) så parar de sig och båda blir befruktade ;D
Ajajaj... :(

Men hur farliga kan de vara för fiskar tror du med tanke på att fengäddan har haft dem på sig åtminstone sedan i Maj? Jag har inte sett att den har stört sig på iglarna, den kliar sig aldrig och den är matglad och aktiv. Jag vill inte riskera att ta ihjäl fiskarna genom att köra med över 30 grader om iglarna inte vållar några större problem, så här långt så är det bara den där fengäddan som har iglarna så jag kanske borde vänta tills det blir lite allvarligare eller vad tror du?

Finns det någon möjlighet att 2dl salt till 200 liter kan göra att de nykläckta iglarna inte kan fästa sig på fisken som då det gäller vitaprick? I så fall så kanske man kan prova salta och se om iglarna minskar i antal, jag antar att de inte lever hur länge som helst och kan inga nya iglar fästa sig på fiskarna så kanske de dör ut... Eller?

Mvh Fredrik Isaksson
#21 - 14 februari 2004 09:58
Så länge fisken är i bra kondition och äter som den ska så är iglarna inget större problem men om fisken skulle få nedsatt kondition av någon anledning så kommer iglarna att förvärra situationen.
Iglar är ett lurigt släkte, jag är ingen expert på området men jag vet att tex. vår egen hästigel kan bli mycket gamla och har en mycket lång livscycel.

Temp. på 30-32 C klarar dina fengäddor utan problem så länge du har bra cirkulation i karet så syreupptaget till vattnet är god.
Om man får en blodigel på sig så släpper de om du strör lite salt på den...och dör om inte den kan skölja av saltet.
Prova med salt i stora karet men häll inte i allt på en gång, dag 1 tar du 50 ml dag 2 50 ml osv tills du kommit upp i 200-250 ml eller om du kan se att iglarna börjar droppa av tidigare så stanna där.
Lös saltet först i lite akvarievatten innan du häller i det och höj gärna tempen till 30 C.
När du är klar med kuren så byt 20% vatten varje dag under 1 vecka för att sänka salthalten.

För att se om iglarna reagerar mot salt så försök att fånga in en igel antingen genom att ta upp fisken och plocka eller om du har tur med en finmaskig håv försöka skrapa av en utan att skrämma ihjäl fisken :)
Blanda 1 ml salt i 1 dl vatten och släpp ner igeln för att se reaktionen...vänta 30 min...räcker inte detta så ta 1 ml salt till...vänta 30 min...fortsätt tills den dör så får du veta antingen vid vilken koncentration den dör eller om den inte är känslig alls mot salt.

Mvh Janne
#22 - 14 februari 2004 10:18
JE: Tack så jättemycket för hjälpen, jag ska prova laborera med saltet så får vi se hur det går.

Mvh Fredrik Isaksson
#23 - 17 februari 2004 23:04
Salt verkar fungera sisådär... 1dl/100liter verkar göra att en del iglar ramlar bort men de verkar inte dö, den angripna fengäddan har helt klart blivit av med en del iglar, totalt så kanske det rör sig om 5st jämfört med minst 10-15st innan saltningen, problemet är att de andra fengäddorna nu har fått besök av iglarna... Jag har hittat någon enstaka igel på åtminstone 2 andra fengäddor...
Så det blir nog pincett-varianten vare sig jag vill det eller ej. :(

Tror nu att man skulle kunna fånga upp de angripna fengäddorna och skrapa lite försiktigt just där iglarna sitter eller måste man dra loss dem? De är väldigt små, 3mm långa och kanske 1/4 millimeter i diameter... Svåra att plocka bort med pincett från en sprattlande fengädda med andra ord...

Mvh Fredrik Isaksson
#24 - 18 februari 2004 00:28
Jag undrar om det inte finns medicin som bekämpar/medicinerar.

ska se om jag kan kolla imorgon, det är svårt se iglarna när du tar upp fisken :(

//Marcus
#25 - 18 februari 2004 20:43
De andra fengäddorna kanske redan hade några på sig utan att du upptäckt dem, verkar som salt har effekt men dosen är inte tillräcklig hög. Om du ändå måste ta upp dem och plocka dem så kanske du skulle prova med ett saltdopp...du har inte lyckats plocka en igel och prova hur mycket salt den tål?
Och som Marcus säger är det nästintill omöjligt att se dem ovan vattenytan utan förstoringsglas, iglar borde vara känsliga mot kopparsulfat vilket en del mediciner innehåller mot parasiter men fiskar är också känsliga mot detta ämne.
De mest effektiva medicinerna mot parasiter är receptbelagda så du kanske skulle fråga en vetrinär om råd, beroende på vilken han rekomenderar kanske jag kan hjälpa dig med doseringen om han inte är så insatt i fiskar, då behöver jag veta det verksamma ämnet i medicinen.

Mvh Janne
#26 - 18 februari 2004 21:36
Då iglarna inte verkar vara så farliga bortsett från att de förökar sig alternativt kan flytta mellan olika fiskar så känns det onödigt att börja gorma med kraftiga mediciner, vet ni om vanliga Waterlife Protocin kan fungera mot iglarna? Det är ju en bra medicin mot vitaprick och olika typer av parasiter. Eller kanske Sera mycopur som är mot svampangrepp, hud- och gälparasiter?

Jag har nu bytt lite vatten för att sänka salthalten en aning, de andra fiskarna började se hängiga ut så jag tordes inte fortsätta, jag kommer att sänka salthalten de närmaste dagarna och försöka med något annat istället. Om jag medicinerar och gör det i ett separat kar så slipper jag stressa de andra fiskarna men frågan är om alla iglar i så fall försvinner eller om jag bara blir iväg med dem temporärt... Hur skulle ni ha gjort, medicinerat i huvudkaret eller i ett separat kar?

Tack för övrigt för alla svaren. :)

Mvh Fredrik Isaksson
#27 - 18 februari 2004 21:51
FI: Jag skulle prova Sterazin, det tar död på diverse parasiter :)

Samt höj tempen det du vågar samt saltet

//Marcus
#28 - 18 februari 2004 21:52
För att svara på frågan krävs att man vet att den medicin man tänker använda verkligen fungerar...om så är fallet i huvudkaret, mediciner mot encelliga parasiter (ex.vis vita prick) tror jag inte hjälper mot iglar men kanske en medicin mot gälparasiter (mask).

Mvh Janne
#29 - 18 februari 2004 22:15
Ursprungligen skickat av JE

mediciner mot encelliga parasiter (ex.vis vita prick) tror jag inte hjälper mot iglar men kanske en medicin mot gälparasiter (mask).
Sera mycopur har jag hemma, det skulle fungera mot gälparasiter, det innehåller även kopparsulfat som du skrev om ovan. Jag ska kolla med akvariehandlarn imorgon om han har någon klurig idé som kan hjälpa mig, om inte så provar jag nog med mycopur nu innan jag har sänkt salthalten ännu mer.

Mvh Fredrik Isaksson
#30 - 12 maj 2004 16:11
Jag tänkte dra upp den här gamla tråden igen, nu har jag en bild där man kan se parasiterna. Notera de små ljusa maskarna på den här bilden.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/senegalus_parasiter01.jpg
Är det någon som har sett något liknande eller som har någon idé vad det kan vara för nåt?

Mvh Fredrik Isaksson
#31 - 21 december 2004 20:38
Hejsan!

Drar upp den här gamla tråden...
Jag har två stycken fengäddor och har upptäckt likadana iglar på en av dem. Har försökt med saltbad idag, får se om det hjälper.
FI: Har du fått bukt med dem eller fått reda på något mer?
Finns det någon som har nåt tips?

Vänligen
Frida
#32 - 21 december 2004 21:26
Iglar är mjukkroppade och nära släkt med daggmaskar. Om jag hade problem med iglar...

Först skulle jag testa de maskdödande medlen Metronidazol eller Nifurpirinol. De är visserligen inte riktade mot ringmaskar, som iglar är, men har en tendens att döda olika mjukkroppade djur, och kan tänkas ta iglar också. Det är tänkbart snäckdödarmedel också funkar, men jag vet inte vad de innehåller.

Efter stora vattenbyten och filtrering med aktivt kol, om iglarna fanns kvar, skulle jag gå över till snäppet elakare saker,
antingen formalin rent eller en formalin/malakitgrönt blandning (t.ex. Quick Cure, Aquatronics Greenex, Proform-C, FMG mixture... många mediciner mot vitaprick innehåller detta).

Om inte det funkade, skulle jag försöka få tag i en kopparsulfat-baserad fiskmedicin. Jag tror det fortfarande finns någon på marknaden. Kopparsulfat dödar iglarna, men också växterna, och en del fiskar är känsliga mot det.
#33 - 21 december 2004 22:02
Jag har ett mycket bra tips! Guramis. de äter upp parasiten, fiskimportörer brukar ha gurmais i akvariet för att av-parasitera fengäddorna, de kommer alltid med parasiter (med alltid menar jag oftast)den sorten jag såg i karet med gäddorna var rödaktiga
#34 - 15 november 2009 08:48
Kastar mig över den här gamla tråden då jag har samma parasit och försöker använda Sterazin utan framgång. Några nya rön som har dykt upp i ämnet? Fick tipset att använda en medicin som innehåller Praziquantel men det verkar inte gå att hitta i Sverige och sägs vara det enda som bitar bra på dessa parasiter... Äter gurami verkligen den här parasiten? Den verkar specifik för Polypterus... De har blivit vansinnigt många fler mina parasiter och fiskarna ser inte alls ut att må bra, försöker klia sig mot allt hela tiden.

Annons