Parasit! Bilder

#1 - 21 april 2009 10:23
Hej
jag köpte ett par fiskar från harkules zoo för någon vecka sen, då såg jag att en hadde en "stor bajskorv" tänkte inte så mycket utan la i dom. nu har dock de visas sig att de måste vara någon form av parasit. den växte tillochmed, Och då gick jag tillbaka med fisken som visat symtom och dom på herkules zoo VÄGRADE kolla vad de var för något?!?

Men jallefall nu har en annan av fiskarna från samma från akvariumet i butiken börjat visa stor symtom en stor bajskorv som dom har bakom analen 24/7. Dessutom så tror jag att jallefall helften av mitt akvarium har symtomet i ett nästan osynligt stadium. pytte liten prick precis bakom analen.

Här e 2 bilder som man kan se lite jallefall men ser ut som avföring men det e de inte!

http://img228.imageshack.us/gal.php?g=dsc0436.jpg
Går inte att see på img shack så ni får ladda ner den och zoma in!

Kommer ha väldigt stora problem att fånga den har massa gömställen många tunga och klumpiga ect.
dessutom har jag unga frontossor som är tebakadragna vill inte skrämma dom i onödan!
#2 - 21 april 2009 12:26
Sök på "camallanus".
#3 - 21 april 2009 16:13
ingen som har lust o ta sig en titt ?
#4 - 21 april 2009 16:45
Är det bara Julidochromis som uppvisar detta, och hur stora är de i så fall?
#5 - 21 april 2009 16:48
I så fall är det nämligen inte en parasit utan som det ska vara, se tex här:

http://www.thekrib.com/Fish/J-regani.jpg

Brukar synas tydligt på stora jullar som Marlieri och Regani.
#6 - 21 april 2009 17:09
Julidochromis regani, Kipili Regan´s julle tror jag de är. hoppas de varkligen är det!

Men den jag lämna tillbaka såg ut som den skulle spricka just där "saken" tränger in i skinnet och var väldigt slö och matvägra. utöver de så ser den ut att vara svart nära fisken sen blir den grå längre ut.
lite grå ruttet typ.

men hoppas varkligen du har rätt!

En sak till var att när man lyfte upp fisken över vattnet så Faller saken ihop.

Den som visade saken först betydligt större en dom andra som jag köpte.
och den som e på bilden är runt 6-8 cm
#7 - 21 april 2009 17:19
Om det är samma utseende som på Daniels bild så är saken ett rätt så bra uttryck. Daniels bild visar nämligen hanens könspapill.

MVH Lasse
#8 - 21 april 2009 18:21
Ja det är faktiskt så att det går att skilja könen på stora regani och marlieri med hjälp av denna. Hanens pekar bakåt, honans är böjd mer neråt. Det har i alla fall stämt på de 4-5 par jag odlat på. (Finns en liten risk att jag minns fel och att det är tvärt om, dvs hanens som är böjd neråt.)

Jag har dock googlat på denna könsskillnad tidigare och inte hittat det dokumenterat någonstans, vilket jag tycker verkar konstigt.
#9 - 21 april 2009 18:46
okej aja jag bör inte vara så orolig antar jag, men e lite misstänksam. lite synd att inte affären visste detta och bara kunna säga detta till mig dom slängde bara på mig någon medicin, känns lite segt o ha medicenerat i onödan... aja tack för svaren :)

Annons