Hej
Jag har märkt att hos arter där hanen ska vara den större om de är jämngamla, så kan det bli problem om honan är den större. Då verkar hon inte ta honom på allvar, kan vara aggressiv mot honom, och kan till och med döda honom. Jag hade två chokladciklider där honan var den större. De lekte en gång, men hanen fick inte vara med och vakta, och precis när de hade kläckts försvann de. Se´n fick hanen ett stort sår bakom gällocket, och dog, troligtvis var det honan som gjorde det. Och se´n är det bäst att låta ett antal välja partner själva, eftersom att bara fösa ihop två stycken kan leda till ett stormigt äktenskap med uteblivna eller misslyckade lekar. Hade en scalarehona som gav hanen rejält med stryk efter leken, hon kom inte överens med honom, som den förra gjorde.
Antingen behåller du hanen så han får växa om honan, och hoppas på att det blir bättre då, eller så byter du honom mot en större. Inget av alternativen är 100-procentiga. Nu var det länge se´n jag hade Jack Dempsey, men vid leken gräver de en del, skakar för varandra, och imponerar på varandra, om jag inte minns fel.
MVH Micke