Para sig med varandra?

#1 - 2 september 2008 15:12
Hej!
Jag har en liten fråga angående om guldfisk, slöjstjärt och Koi kan para sig med varandra. Antar att guldisen och Slöjstjärten kan, men koien?:p
#2 - 2 september 2008 15:23
Man har ju korsat ruda och karp med varandra, och eftersom guldfisk och koi är framavlade av respektive borde det i teorin gå. Dock tror jag inte det skulle kunna gå på naturlig väg utan man skulle nog behöva konstbefrukta dem.
#3 - 2 september 2008 15:26
Rudabb skrev:
Man har ju korsat ruda och karp med varandra, och eftersom guldfisk och koi är framavlade av respektive borde det i teorin gå. Dock tror jag inte det skulle kunna gå på naturlig väg utan man skulle nog behöva konstbefrukta dem.

Jaha :)
#4 - 2 september 2008 15:38
Någon mer som hört eller vet nått om detta?
Undra hur de hade sett ut isf.
#5 - 30 september 2008 22:47
Slöjstjärten är en avels from av guldfisk, och de kan få avkomma med varandra ser antingen mer ut som den ene föräldern, beroende på vilket anlag som är dominat. Detta har skett hos en zoohandlare som hade stora guldfiskar och slöjstjärtar i växt akvariet när de hade palts brist i sin ordinarie akvariehörna under en ombyggnad. De var lite förvånde när de hittade yngel och småfiskar när de skulle flytta tillbaka dom till sina ordinarie kar. =)
#6 - 9 oktober 2008 09:35
Koi kan para sig "naturligt" och få ungar med guldfisk. En av anledningarna till att man inte ska ha Koi och guldfisk tillsammans i akvarier eller små dammar, koi kan driva guldfiskarna så hårt att de tar ansenlig skada om de kommer på "det" humöret.
#7 - 9 oktober 2008 09:47
Erik... skrev:
Koi kan para sig "naturligt" och få ungar med guldfisk. En av anledningarna till att man inte ska ha Koi och guldfisk tillsammans i akvarier eller små dammar, koi kan driva guldfiskarna så hårt att de tar ansenlig skada om de kommer på "det" humöret.

Har aldrig hört från säker källa att det hänt.
#8 - 9 oktober 2008 10:48
Kramfors skrev:

Nä, för de är väl helt olika arter?:)
#9 - 9 oktober 2008 10:49
Mick13 skrev:
Slöjstjärten är en avels from av guldfisk, och de kan få avkomma med varandra ser antingen mer ut som den ene föräldern, beroende på vilket anlag som är dominat. Detta har skett hos en zoohandlare som hade stora guldfiskar och slöjstjärtar i växt akvariet när de hade palts brist i sin ordinarie akvariehörna under en ombyggnad. De var lite förvånde när de hittade yngel och småfiskar när de skulle flytta tillbaka dom till sina ordinarie kar. =)

Jag är inte förvånad... de borde likna den "vanliga" guldfisken mest eftersom den är närmare "originalet"......:)
#10 - 9 oktober 2008 12:26
Kramfors skrev:

Hehe, jo nu har du... :)
#11 - 9 oktober 2008 12:29
tummen skrev:
Nä, för de är väl helt olika arter?:)

Upplysningsvis är det inget ovanligt fenomen att två olika arter kan korsa sig och få ungar.

Det förekommer rätt ofta korsningar av karpartade fiskar även i vår svenska natur.
#12 - 9 oktober 2008 13:42
Jag har haft en 43 cm Guldfisk hane med mina Koi och den har aldrig visat något intresse när Koien lekt.
#13 - 9 oktober 2008 18:14
Erik... skrev:
Upplysningsvis är det inget ovanligt fenomen att två olika arter kan korsa sig och få ungar.

Det förekommer rätt ofta korsningar av karpartade fiskar även i vår svenska natur.

Ja det vet jag, men nu pratade vi om just dessa två arter.....
#14 - 9 oktober 2008 18:19
Jag har sett en bild ifrån ett liknande fall mellan en Koi och en Guldfisk,så möjligt är det nog alltid,om källan nu stämmer det vill väl säga det vet man aldrig.
#15 - 9 oktober 2008 19:39
Jag har sett en bild ifrån ett liknande fall mellan en Koi och en Guldfisk,så möjligt är det nog alltid,om källan nu stämmer det vill väl säga det vet man aldrig.

Ja jag skall väl antagligen låta det vara osagt, men just de två arterna har jag aldrig hört om att de korsat sig spontant.
Det jag däremot har hört talas om är att vissa arter av karpfiskar kan föröka sig genom en sorts "naturlig kloning", det är bara som katalysator som den andra artens mjölke måste till, sedan klyver sig äggen på egen hand och skapar en massa yngel som i princip är en klon av modern. Vissa stammar av vild guldfisk förökar sig på detta sätt, det finns inga guldfiskhanar, men kanske sarv, mört eller ruda som får "sätta igång" processen....men då är det alltså inte frågan om någon korsningsprodukt i slutändan, utan vanlig "vild"guldfisk.....
#16 - 9 oktober 2008 20:21
tummen skrev:
Jag är inte förvånad... de borde likna den "vanliga" guldfisken mest eftersom den är närmare "originalet"......:)

Jups de liknade mest guldfiskar med stora stjärtfenor och en del med dubbla och en del av dem hade även den typiska kropps formen för slöjis men just inga ut stickande ögon, ganska fula enl mig men det finns de som gillade dessa och köpte av dom, iofs är jag inte såld på slöjstjärtaran men de andra icke akvarie inreserade i familjen gillar dessa . De är trevliga att kika på med sina sim kosnter eller brist på sim kunskap:D men när de börjar att komma upp i storlek skitar de ner mer än jag uppsakttar :(. Dessa 10-15cm långa korvar som gupapr run på ytan av karet [:-27].... Kan jag vara utan och deras tycke för akvarieväxter. Har inte en palnta i karet som inte är sönder tuggad.
#17 - 9 oktober 2008 22:18
tummen skrev:
Ja det vet jag, men nu pratade vi om just dessa två arter.....

Jo det gjorde jag också, som du skrev verkade det som om du ansåg det vara omöjligt att olika arter korsar sig, tänkte det kunde vara på plats att påpeka något som är mer allmänt känt i Sverige. Hur ska du ha det, är det orimligt att olika arter parar sig och får avkomma eller inte i din värld ?
#18 - 9 oktober 2008 22:24
Kramfors skrev:
Jag har haft en 43 cm Guldfisk hane med mina Koi och den har aldrig visat något intresse när Koien lekt.

Och? Ser du det som något bevis på att guldfisk och koi inte kan korsa sig, eller vad? Tänk efter om frågan var om dom alltid korsar sig, eller om dom kan göra det.

Andra har fått sina guldfiskhonor alldeles sönder-drivna av ivriga koihanar.

Annons