para kampiskar ??

#1 - 19 december 2005 22:06
hej hej !!

eftersom jag har ett 70-liter som står tomt så tänkte jag odla lite kampfisk !!
och vad jag har läst och hört o allting så tänkte jag gå tillväga så här !
fylla karet till ca 20 cm och dela av det på mitten, släppa i hanen på ena sidan och honan på andra. sedan när hanen börjar bygga skumbo och det börjar se klart ut, så släpper jag ihop paret. men sen undrar jag hur länge ska jag låta dom vara ihop ?? ungefär hur långt tid brukar det hela ta ?? ser det bra ut förövrigt ??

mycket tacksam för svar !!

//kim
#2 - 20 december 2005 10:28
lång beskrivning

Vattennivån bör vara mellan 10-15 cm. Det är för att hanen lättare ska kunna hämta ägg som faller till botten och lägga tillbaka dem i boet. Ha gärna ca 27-28 grader varmt också. Ha ingen grus, lättare att rengöra sen. Växter är bra så honan kan gömma sig och att infusorier kan växa. Gärna fler gömställen för honan. Låt svagt ljus vara på tills ynglena är frisimmande.

Släpp i hanen först om du vill och sätt honan sen bakom glasväggen. De ska kunna se varandra men inte komma åt varandra. Hanen ska triggas till att bygga bo. En bra grej är att ha flytväxter eller ett plastglas som man skär av på längden, alltså halva. Den sätter man i tex ett hörn och tejpar fast den i glaset på sidan. Då blir det som en igloo som hanen bygger bo under. Glaset håller lättare ihop skumboet. Glaset kan vara i vattnet med kanterna ca ½ cm.

När hanen verkar ha byggt klart boet och honan helst har fått vertikala ränder på kroppen (om hon är mörk) så kan du prova att släppa ut henne. Hanen kommer säkert att jaga henne först. När hon är redo kommer hon nog att simma mot boet med huvudet neråt för att visa att hon är redo. Hanen kramar henne sen och hon släpper ägg som befruktas. Hon blir bedövad och flyter som om hon är död, men piggnar snabbt till liv, och då fortsätter de. Hanen tar äggen i munnen och lägger dem i boet. Så kan de hålla på från 1-5 timmar, tills det inte kommer fler ägg. Honan lyfts då undan och får vila upp sig. Tillsätt lite Ektozonsalt och ev. medicin om fenorna har rykit. Ge henne att äta något smaskigt.

Hanen passar nu de små äggen tills de kläcks. Han får vara kvar tills ynglen har blivit frisimmande, dvs simmar horisontellt - vågrät. Då är det dags att ta bort hanen så han inte äter upp dem. Låt honom vila upp sig och ge god mat.

Ynglen kläcks efter ca 24-48 tim. Sen tar det ytterligare kanske en dag tills ynglen är frisimmande. Se till att du har infusorier, Liquifry1 eller micromask till ynglen de första dagarna. Sen kan Artemia börja kläckas och varvas med micromask. Inget filter i de 2 första veckorna, sen billifilter. Vattenbyte ofta efter någon vecka. Inget drag och ha täckglas över de små. Efter 2-4 månader ska hanarna delas upp i småkar. Se till att du har utrymme, tid och pengar för att klara denna hobby. Kommer du att kunna sälja dem sen? Det är mycket att tänka på. Allt som allt kan detta ta ca 2-4 dar. Se till att observera dem.

Lycka till!
#3 - 20 december 2005 11:21
Skulle man kunna ha en hona i en yngelkasse istället för att dela akvariet i 2 delar?
#4 - 20 december 2005 12:27
[QUOTE=Hugin]Skulle man kunna ha en hona i en yngelkasse istället för att dela akvariet i 2 delar?[/QUOTE]
Ja, gärna en genomskinlig sådan och hyfsat rymlig. Annars är en idé att ta en 2 l petflaska och skära av botten på den och skära bort den smalare översta delen. Skulle den flyta runt, försök tejpa fast den mot glasväggen med tejp ovanför ytan förstås. Om man nu har grus, så kan man ha grus i en tredjedel av akvariet och då trycka ner flaska i gruset. Samtidigt plantera någon växt i gruset.

Själv gick jag till glasmästare och bad om 4 st lika stora glasskivor, 20x20 cm. Jag limmade ihop dem hemma med akvariesilikon. Så nu har jag en rymlig glas "skorsten" för min hona. Betalade bara 40 kr för alla glasdelarna.
#5 - 20 december 2005 21:00
tack så jätte mkt drakulla, nu har nog de sista bitarna fallit på plats tror jag :) .
funderar på att be affären ta hem nån lite ovanligare hane, och skulle då vilja ha lite tips om nån fin ?? men om jag köper en fin hane ska jag ha nån speciell hona då med eller ??

försten, sen när ynglena blir ca 2-3 månader så ska jag ju dela upp ett akvarie i mindre "delar" men är det lätt att se skillnaden på honor och hanar då eller ??
och måste honorna ochså vara i egna akvarier ??

sen tänkte jag bygga ett akvarium till ynglena som ska vara 150*20*20 och då dela upp det i mindre sektioner som jag tänkt ska vara ca 20 cm långa, räcker det eller går det bra med mindre ?? alltså 8 liter/yngel ?
#6 - 21 december 2005 14:48
någon som vet lite om detta ??
#7 - 21 december 2005 16:33
Mina hanar bor i små platsakvarium på 2,6l å dom verkar stortrivas, äter med väldans aptit å simmar runt å spänner upp sej som tokar när man tar bort pappskivan så dom ser sina bröder :p Så 8l anser jag räcker iaf... Kommer inte riktigt ihåg..Men _tror_ att 2mån är lite tidigt att se ifall de e hane el hona..Iaf lätt.. hehe... Men sen ser man ju när fenorna börjar arta sej...å äre inget bråk i karet finns de ju ingen anledning att sära dom.. Honorna kan gå tillsammans...kanske tuggar lite på varandra, men enligt min erfarenhet inte alls lika mycket som hanarna.. Jag har själv ca:40st honor i ett 54l kar..
#8 - 21 december 2005 16:36
Angående fina fiskar..så äre ju en smak sak sålänge du ska köpa från en zoobutik. Nog svårt att hitta en fisk som är fin enligt den där standarden (kommer ej ihåg va de heter) men de finns ju länkar till nått samfund som beskriver hur en fisk _ska_ se ut liksom.. Precis som att en schäfer kanske är jättefin i dina ögon.. Men ser rent ut sagt ut som skit när du ber en dommare att titta på den.. Så de e nog mest en fråga om smak å tycke.. Personligen gillar jag en fentyp som heter Crowntail bäst tror jag.. kallas för CT... Sen finns de vanliga Veiltail VT och Halfmoon HM... de e väl dom 3 vanligaste typ..å massa olika färger på dom då givetvis...
#9 - 21 december 2005 17:20
men om jag köper en lite ovanligare hane, bör jag då köpa nån annan hona än den vanliga ??
#10 - 21 december 2005 18:05
Vad menar du med lite ovanligare?
#11 - 21 december 2005 19:03
[QUOTE=sacha]Vad menar du med lite ovanligare?[/QUOTE]

Jag tror han menar en kampfisk som inte är en veiltail t.ex. en superdelta. Dvs dyrare...;)
#12 - 21 december 2005 19:22
Ja det är möjligt... :)

Köper du en finare hane så är deklart att du måste köpa en bättre hona med, ifall du vill få yngel med samma fenor... typ..
#13 - 21 december 2005 19:38
mm ok !! jag ska till affären imorron o kolla lite vad dom kan ta hem o så, men vilken fentyp är den finaste enligt er ??
#14 - 21 december 2005 19:43
som jag sa ovan...så gillar jag CT bäst... Men som sagt..förvänta dej inga under i djuraffären...
#15 - 21 december 2005 22:12
Du kan köpa från en uppfödare! Då kanske du också kan se vilka föräldrar kampfisken har.
#16 - 21 december 2005 23:30
hmm upfödare, kanske vore nått, finns en sån här ska kanske kolla med dom då :)
#17 - 22 december 2005 16:32
Man kan säga att HM - halfmoons är den finaste fentypen som Kampfiskar kan ha. För att kallas för Halfmoon måste stjärtfenan vara formad som en halvmåne, dvs 180 grader exakt. Är det under 180 grader är det en Superdelta och under 160 grader, en Delta. Även om man parar 2 Halfmoons, så kanske inte de får mer än högst 10 % HM yngel och resten Superdeltas eller Deltas. Därför är den åtråvärd och dyr. Runt 150, 200 kr och uppåt för en riktigt fin betta.

Sen har jag också själv en Halfmoon doubbletail som också är dyr och lite speciell. Den betalade jag 185 kr för.

Sen har vi då Crowntails som jag tycker är coola. De är inte riktigt lika dyrare än de översta här, men ett riktigt bra exemplar kan kosta. Dessa verkar vara lite lättare att få tag på här i Sverige.

Sen har vi då Superdeltas, vilka är nästan lika fina som HM. De kan få HM yngel också tillsammans med en HM hona.

Deltas kommer lite längre ner på listan.

Det finns roundtails, veiltails, combtails osv. Dessutom får vi inte glömma Plakaten, den kortfenade varianten som är otroligt snygg och cool. Den hamnar i topp med HMs och CTs.

Ska man para bettor håll dig inom samma fentyp helst. Har du en CT hane, försök få tag på en CT hona. Däremot kan HMs och Superdeltas och även Deltas paras med varandra.

Det finns inte många uppfödare i Sverige med de finare fentyperna. En kille i Stockholm, sen ska jag börja med mina efter jul. Sen finns det en o annan som föder upp lite olika bettor.

När bettorna blir större kan du ha honor i samma akvarie medan småhannarna klarar sig utmärkt i tex godisburkar (gratis) som är ca 2½ liter. Det är ju bara tillfälligt tills de säljs. Annars tycker jag man ska ha minst 10 l vatten för en, hellre 20 l och allra helst mer om man nu har råd och utrymme. Det viktiga är: vattenbyte!!
Bilagor:
#18 - 22 december 2005 20:54
där lärde jag mig en hel del om kampfiskar och dess fentyper, tack så mycket för de drakulla ;) . men 8 liter räcker alltså i början då eller !! isåfall bygger jag nog ett eget akvarien på 150(cirka)*20*20 och delar upp det i 8 sektioner, alltså 8 liter st.

men vad ska jag mata med ?? har ingen micromask, men kan man köpa det i djuraffären fast inte levande då då ?? eller har dom levande ?? men vad finns det för annat ?
#19 - 22 december 2005 22:30
Liqufry No1 å sedan artemia...
#20 - 23 december 2005 15:39
mm ok !!! ska till affären på tisdag o kolla på kampisk o mat !!
#21 - 23 december 2005 21:06
kanske en dum fråga men hur ser man om en hona är t.ex CT ?? för dom har ju inte samma fenor som hanarna ?
#22 - 23 december 2005 21:21
Jadu... De går fan knappt..jag har bett flera gånger men ingen verkar kunna lägga fram 1bild på CT 1bild på HM etc. etc. etc. gällande honor..utan svar jag fått är typ "man lär sej" "CT är lite spretigare" men ja har tittat på braaa många olika honor å alla ser likadana ut för mej :p
#23 - 23 december 2005 21:54
haha, tycker ochså de flesta ser nästan lika dana ut !!
man drakulla kanske kan lägga upp nån bild på en ct-hona t.ex ??
#24 - 23 december 2005 22:10
Kan hon säkert...men du kommer inte se nån skillnad på den å dom du har hemma el i butiken :p... De e bluff de där med att honorna har olika fenor hehe
#25 - 25 december 2005 16:21
men om jag har ett akvarium uppdelat i flera sektioner, till hanarna hur ska jag då få värme till alla ?? vet inte riktigt om jag vill ha en värmare i varige sektion !!
#26 - 25 december 2005 20:21
[QUOTE=neon_kimpan]där lärde jag mig en hel del om kampfiskar och dess fentyper, tack så mycket för de drakulla ;) . men 8 liter räcker alltså i början då eller !! isåfall bygger jag nog ett eget akvarien på 150(cirka)*20*20 och delar upp det i 8 sektioner, alltså 8 liter st.

men vad ska jag mata med ?? har ingen micromask, men kan man köpa det i djuraffären fast inte levande då då ?? eller har dom levande ?? men vad finns det för annat ?[/QUOTE]
Jag vet att erikthur från Huskvarna sålde micromask för 40 kr startportionen. Kolla här på zoopet efter honom och skicka ett meddelande dit.
Annars behöver ynglena infusorier som man kan göra själv eller Liquifry1. Efter några dar behöver de odlad artemia nauplier som kan varvas med micromask för att undvika bla "swim bladder desease". (lätt att övermata ynglen). När de sedan blir större kan de få frysmat eller småsmulat flingfoder.

När det gäller småhannar är 8 l vatten, mer än väl. Är det vuxna bettor är det ganska ok.
#27 - 25 december 2005 21:02
mm erikthur har jag "pratat" med, men om jag ska få en startportion från han så måste han skicka den, och nu när det är så kallt så kommer micromasken inte klara det !!!
men jag kan vell mata med Liquifry1 i början och sedan artemia ?? jag har ju ganska svårt att få tag i micromask nu, men till våren ska det nog gå !!!

sen var det de med hur jag ska få värme i ett akvarie med 8 sektioner, är ju inte så kul med en värmare i varje, hur har du löst det ??
#28 - 26 december 2005 15:17
du får väl låta bli att sluta tätt...å ha cirkulation på vattnet
#29 - 26 december 2005 19:42
[QUOTE=neon_kimpan]mm erikthur har jag "pratat" med, men om jag ska få en startportion från han så måste han skicka den, och nu när det är så kallt så kommer micromasken inte klara det !!!
men jag kan vell mata med Liquifry1 i början och sedan artemia ?? jag har ju ganska svårt att få tag i micromask nu, men till våren ska det nog gå !!!

sen var det de med hur jag ska få värme i ett akvarie med 8 sektioner, är ju inte så kul med en värmare i varje, hur har du löst det ??[/QUOTE]
Liquifry1 kan användas i början och sen nykläckt artemia.
Borra hål i plexiskivor som trycks fast mot rutorna med filtermatta. Då kan en doppvärmare användas i något av mittenfacken. Nackdelar: sjukdomar sprids lätt, tro mig. Jag vet... Mina bettor har fått varsitt boende med varsin doppvärmare nu. När de får yngel ska jag dra på elementet i mitt "bettaroom" - alltså odlingsrumemt, så att vattentempen håller sig runt 25 grader. Det kan vara lite problematiskt att ha bra vattentemp när man har många kar. Odla på sommaren är en idé, annars skaffa ett element i ett mindre utrymme och värm på.

Här är ett kanonbra forum med all möjlig info om bettor. Den här länken visar olika fentyper på honor, bla Crowntail hona.
http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?t=893

en till länk:
http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?p=17234#17234
#30 - 26 december 2005 19:43
aa så kan jag ju göra då då !!! men ok, nu fattas bara ett par fina bettor, och sen är det la bara att hoppas att allt går bra :)
#31 - 27 december 2005 00:01
Man måste vara inloggad för att se bilderna. Det här är till själva huvudsidan. Man måste registreras först. Sen kan man gå in på de länkarna jag skrev om ovanför.

http://www.bettas4all.nl/portal.php?sid=899ade9bad5e1ceb68f321ee60bab3b2
#32 - 27 december 2005 10:08
den sidan var riktigt bra, välldigt lärorik :)
#33 - 28 december 2005 20:54
imorron kommer glaset jag beställde till akvariet jag ska limma ihop :)
Eftersom det är första gången jag gör detta så har jag ett par funderingar.
Jag har tänkt att sätta några tändstickor mellan glasskivorna och sedan tejpa med maskeringstejp så det sitter ihop. Sen fylla springan som blir med silicon, men då undrara jag när jag "sprutat" dit siliconen ska jag trycka ihop glasskivorna mot varandra eller ska dom vara en bit ifrån ?? alltså ha kvar stickorna och ha ett par millimeter silicon ?? ojj förklaringen blev visst lite tokig, men hoppas ni förstår :)

edit: har redan fått svar på frågan i en annan tråd :)
#34 - 28 december 2005 22:16
annars så kan du gå in på någon av mina länkar nedan och kolla. tror att min zoon är den som är nyligste uppdaterad
#35 - 28 december 2005 22:48
Jag har också lite frågor angående det här med avel; anta att man får en hundra yngel och 50 st visar sig vara honor och 50 st visar sig vara hanar, ska man då lägga hanarna i varsitt kar; alltså 50 små kar? och honorna i ett stort? Blir inte det lite trångt och dyrt? Finns det ingen lättare lösning? Sen så undrar jag när hanarna börjar bli aggresiva emot andra hanar, borde man inte kunna sälja dem precis innan? Är kampfiskar svårsålda? Tar djuraffärer emot?

Tacksam för svar :)
#36 - 28 december 2005 23:36
[QUOTE=skrabbe]Jag har också lite frågor angående det här med avel; anta att man får en hundra yngel och 50 st visar sig vara honor och 50 st visar sig vara hanar, ska man då lägga hanarna i varsitt kar; alltså 50 små kar? och honorna i ett stort? Blir inte det lite trångt och dyrt? Finns det ingen lättare lösning? Sen så undrar jag när hanarna börjar bli aggresiva emot andra hanar, borde man inte kunna sälja dem precis innan? Är kampfiskar svårsålda? Tar djuraffärer emot?

Tacksam för svar :)[/QUOTE]

Dom är för små att sälja när dom kan börja hetsa på varandra..Kan börja redan efter någon månad... Får du 50 hanar så lär du normalt sett dela upp dom.. El så gör du som en seriös odlare gör (hoppas jag) att du gallrar å bara behåller dom finaste/största etc. etc.

Ifall dom är svårsålda beror väl på efterfrågan... :)
#37 - 28 december 2005 23:40
[QUOTE=sacha][QUOTE=skrabbe]Jag har också lite frågor angående det här med avel; anta att man får en hundra yngel och 50 st visar sig vara honor och 50 st visar sig vara hanar, ska man då lägga hanarna i varsitt kar; alltså 50 små kar? och honorna i ett stort? Blir inte det lite trångt och dyrt? Finns det ingen lättare lösning? Sen så undrar jag när hanarna börjar bli aggresiva emot andra hanar, borde man inte kunna sälja dem precis innan? Är kampfiskar svårsålda? Tar djuraffärer emot?

Tacksam för svar :)[/QUOTE]

Dom är för små att sälja när dom kan börja hetsa på varandra..Kan börja redan efter någon månad... Får du 50 hanar så lär du normalt sett dela upp dom.. El så gör du som en seriös odlare gör (hoppas jag) att du gallrar å bara behåller dom finaste/största etc. etc.

Ifall dom är svårsålda beror väl på efterfrågan... :)[/QUOTE]

Men hur gamla kan de vara när man börjar sälja dem?
#38 - 29 december 2005 00:10
Mina hanar är 6-7mån.. Å jag tycker väl att dom kan anses som säljklara..Men dock inte fullvuxna...
#39 - 29 december 2005 10:34
när blir de könsmogna ??

och vad är plakat ?? nån speciell fentyp ??
#40 - 29 december 2005 14:01
om jag har fattat allt rätt skulle man kunna ha 2st kampfiskar i samma akvarium bara man delar upp det? lr har jag fattat fel?
#41 - 29 december 2005 14:42
Du kan väl ha 100st i samma kar ifall karet är på 1000liter å är uppdelat i 100 sektioner!!
#42 - 29 december 2005 19:33
vet nån när de blir könsmogna ???
och vad kostar Liquifry1 ??
#43 - 29 december 2005 19:39
[QUOTE=neon_kimpan]vet nån när de blir könsmogna ???
och vad kostar Liquifry1 ??[/QUOTE]

Skulle tippa på runt 6mån...
#44 - 29 december 2005 19:44
jaa men jag vet inte om det räcker som svar riktigt, då jag vill veta lite mer exakt´;)
men men kanske finns det nån annan som vet detta ?
#45 - 29 december 2005 20:38
Inte för att va otrevlig nu neon_kimpan (har fått så möe skäll för att ja inte är trevlig nog mot nya människor) så äre ju inte så att en kampfisk blir könsmogen när den är 231dagar 14h 19m liksom...

Utan de är runt 6mån... Vissa tidigare å vissa senare.. De e som med människor..vissa får fjun på pungen när dom är 12 å andra när dom e 15..
#46 - 29 december 2005 20:42
jag uppfattade det som att du trodde det för att t.ex många andra fiskar blir det typ, var inte alls meningen att du skulle ta det så, men jag ber om ursäkt om jag betedde mig taskigt !!
#47 - 29 december 2005 20:47
Nej nej :) ja e inte känslig på de sättet inte :p

missförstånd :) Men som sagt.. Det är runt 6mån.. Har faktiskt haft/har 2 egna kullar så lite vet jag :p
#48 - 29 december 2005 20:57
jaha ok på de viset :) men då tror jag dig haha,
#49 - 29 december 2005 21:40
Haru hittat nån hanen än föresten ?
#50 - 29 december 2005 21:48
nee det har jag inte, så jag ska köpa en "vanlig" hane och en hona till honom, för affären kunde nämligen inte ta han de finare fentyperna förens februari-mars så då köper jag nog en hm tror jag :)
#51 - 29 december 2005 21:50
Dom bli könsmogna när dom är från 4 månader och uppåt, allt har med hur fort dom växer m.m.

Liquifry kostar runt 50 kronor
#52 - 29 december 2005 21:53
hmm ok tack så mkt :)
#53 - 29 december 2005 22:02
det var så lite så :)
#54 - 29 december 2005 22:05
hoppas jag får bitarna som inte var i rätt storlek imorron, börjar bli välldigt sugen på att limma ihop karet och börja med min lilla odling :)
#55 - 30 december 2005 21:23
ska förövrigt, beställa mera glas och limma ihop ett par akvarie, och sedan börja odla skäggmunsmal och metallpansarmal, ska bli välldigt spännande :) ..

vårat gästrum börjar mer likna ett akvarierum eller odlingsrum, mycket bättre tycker jag ;)

Annons