Para Ancistrus ?

#1 - 21 juni 2013 10:28
Hej

Jag har testat i mer än ett år på att odla Ancistrus, men aldrig lyckats :( .
Jag vill ha råd om hur jag ska göra. Jag har 5 st 1 Hane och 4 honor och jag har två lek grottor samt en kokosnöt skal , men det händer inget.Fiskarna är ungefär 7-9 cm. Vad måste jag göra och vad har jag gjort fel?
Kan ta foto på karet ifall det behövs.
#2 - 21 juni 2013 10:53
Jag antar att 7-9 cm är totallängd, dvs inklusive stjärtfena, och uppskattat genom glaset? I så fall är fiskarna kanske fortfarande i minsta laget för att leka. Har hanen ordentligt skägg?

Om fiskarna är vuxna (hanen har rejält skägg, honorna är åtminstone cirka decimetern) är det bara att mata dem ordentligt i två veckor, och sen göra ett stort vattenbyte så borde det hända saker.
#3 - 21 juni 2013 12:01
Azur skrev:
Jag antar att 7-9 cm är totallängd, dvs inklusive stjärtfena, och uppskattat genom glaset? I så fall är fiskarna kanske fortfarande i minsta laget för att leka. Har hanen ordentligt skägg?

Om fiskarna är vuxna (hanen har rejält skägg, honorna är åtminstone cirka decimetern) är det bara att mata dem ordentligt i två veckor, och sen göra ett stort vattenbyte så borde det hända saker.

Hanen är nästan så http://www.petshop-zoomania.com/Plecos,Catfish,Gobius,%20Algae%20eaters,Eels.../Ancistrus%20young%20male.jpg
och ja uppskattat mått är det, men hur ska jag göra för att de ska växa mer asså bli stora för parning?
#4 - 21 juni 2013 12:06
mata mata mata
#5 - 21 juni 2013 13:13
När ancistrus blivit könsmogna har de inga större krav utan leker i nästan vad som helst. Jag har ancistrus i min sons akvarium och de leker i döskallar och andra konstgjorda ankare.

Regelbunden matning och vattenbyte med kallare vatten brukar vara bra.
#6 - 21 juni 2013 13:44
Det där är knappt skäggstubb ;) han är nog som sagt lite för ung än. Matning & tålamod är det nog som gäller.
#7 - 21 juni 2013 15:57
Kan ni ge mig ex på mat som man kan ge dem och hur ofta? Jag ger alg tableter en gång per vecka.
#8 - 21 juni 2013 16:01
Och hur ofta äter du själv?
#9 - 21 juni 2013 16:41
Jag äter varje dag, men karet är fylld med alger på ruttorna som jäag ville inte skarpa bort för att ancistrusarna ska äta istället.
#10 - 21 juni 2013 18:01
Mat en gång per vecka är för lite. Du får pröva dig fram hur mycket malen äter och hur mycket som går åt. En del vill ha mat varje dag medan en del malar föredrar varannan eller var tredje dag. Längre bör man inte vänta med att mata.
#11 - 21 juni 2013 19:04
mrfisken skrev:
Jag äter varje dag, men karet är fylld med alger på ruttorna som jäag ville inte skarpa bort för att ancistrusarna ska äta istället.

Det kommer de aldrig att göra.
Inga algätande djur är 100% effektiva, de äter upp de alger de gillar och de alger de inte gillar blir kvar, det är så det funkar. Alger bekämpar man med växter, ljus, och näring.
#12 - 21 juni 2013 19:17
Ok, så det är rekomenderat att ge dem varanan dag? Iså fall kommer jag att göra det i fortsättningen.
#13 - 23 juni 2013 12:09
Jag mätte dem igår Honorna var mellan 6-7 cm medans hanen var 6 cm, lite mer än 6 cm. Måtten är utan [COLOR=#333333]stjärtfena, är det så man ska mätta? Hur långt tid är det tills de blir vuxna för parning?[/COLOR]
#14 - 23 juni 2013 12:58
mrfisken skrev:
Jag mätte dem igår Honorna var mellan 6-7 cm medans hanen var 6 cm, lite mer än 6 cm. Måtten är utan [COLOR=#333333]stjärtfena, är det så man ska mätta? Hur långt tid är det tills de blir vuxna för parning?[/COLOR]

Ett par centimeter till, antagligen. De blir alltså till slut ungefär dubbelt så stora som de är nu.

Det går bra att mata dem var eller varannan dag, när du vill ha lek är det nog bäst att mata varje dag. Du kan ge dem det mesta, t.ex. grönsaker (de gillar brysselkål, äggplanta, gurka...) men även vanlig fiskmat, t.ex. pellets.
#15 - 23 juni 2013 13:54
Azur skrev:
Ett par centimeter till, antagligen. De blir alltså till slut ungefär dubbelt så stora som de är nu.

Det går bra att mata dem var eller varannan dag, när du vill ha lek är det nog bäst att mata varje dag. Du kan ge dem det mesta, t.ex. grönsaker (de gillar brysselkål, äggplanta, gurka...) men även vanlig fiskmat, t.ex. pellets.

Tack för svaren Azur och alla andra! :)
Sista frågan :) Ungefär hur långt tid tar det tills de växer de centimeter som e kvar tills de e redo för parning och när får hanen större skägg?
#16 - 23 juni 2013 15:30
Titta gärna in på http://www.Planetcatfish.com, där finns det massor av information om alla L och C malar.
#17 - 23 juni 2013 16:05
Detta är information jag har läst mig till har ett vuxet par som leker men det blir inget dock, men jag köpte dom i den storleken dom är i nu.
Hanar ska vara ungefär 7 månader innan dom är redo då ska dom vara runt 11-13cm total längd och honor runt 11 månader och 10-12 cm men dom kan vara längre beror på hur bra dom växer. Min 1 åriga hane har inte mycket till skägg men han gick med en fullvuxen hane som hade mycket skägg innan han var 7 månader och det sägs kunna hålla hanar ifrån att skaffa massa skägg eftersom dom inte är dominanta.

All denna informationen om längd och ålder är information jag har läst mig till så vet inte hur mycket sanning det är i detta, det kanske mer erfarna personer kan intyga vad som är sant och vad som är falskt.
#18 - 26 juni 2013 17:18
Tack för alla svar !!!

Jag ska mata dem varannan dag tills jag någon dag ser yngel ;)
Jag ska försöka skicka foto på min inredning i karet för att ni ska se om det behövs mer grottor och sånt
#19 - 26 juni 2013 22:36
Inredningen är nog mindre problem än andra fiskar i akvariet. Det bör inte finnas några djur som äter Ancistrusbäbisar.
#20 - 27 juni 2013 07:40
Jag har 3st Slöjstjärt och 3 st Pakistanbotior, kan det vara problem för dem?
#21 - 27 juni 2013 10:38
Är det halvvuxna-vuxna botior kan det bli problem. Vuxna slöjstjärtar går att lösa genom mycket gömställen, t ex högar med "filtermakaroner". Jag förmodar att akvariet är ganska stort.
#22 - 27 juni 2013 10:50
Hade jag varit du hade jag matat dem minst en gång per dag om du vill att de ska få yngel. Mina får mat 4 ggr per dag tillsammans med mina discus, och då vanlig mat som diskusarna äter. "Tabletter" får de väldigt sällan, utan det blir lite mer som lördagsgodis.
Förstår inte riktigt varför du envisas och bara vill mata dem varannan dag eftersom du trots allt vill få dem att leka, men har det med pengar att göra så är ett tips att köpa större burk med mat, det tjänar man oftast på i längden. Lycka till :)
#23 - 27 juni 2013 10:53
Observera dock att vattnet bli skitigare när du matar varje dag, så det kan vara värt att byta vatten lite oftare än vad du gör i dagsläget.
#24 - 27 juni 2013 14:43
elajsa skrev:
Observera dock att vattnet bli skitigare när du matar varje dag, så det kan vara värt att byta vatten lite oftare än vad du gör i dagsläget.

kan vara bra och ha en bottensug för att suga upp matrester och andra avföringsrester som malarna lämnar efter sig vid matning. Mer matning ger mer städning. Suger du upp resterna på morgonen efter matning så krävs det inte mer vattenbyte än normalt. Fast det är valfritt om man gillar att storstäda eller småstäda.
#25 - 27 juni 2013 14:59
elajsa skrev:
Hade jag varit du hade jag matat dem minst en gång per dag om du vill att de ska få yngel. Mina får mat 4 ggr per dag tillsammans med mina discus, och då vanlig mat som diskusarna äter. "Tabletter" får de väldigt sällan, utan det blir lite mer som lördagsgodis.

Förstår inte riktigt varför du envisas och bara vill mata dem varannan dag eftersom du trots allt vill få dem att leka, men har det med pengar att göra så är ett tips att köpa större burk med mat, det tjänar man oftast på i längden. Lycka till :)

Men kan de leka vid denna storlek som de är? Hanen har ju inte än den stora skägget som jag fick bild på. Om det får dem att leka alltså mata varje dag så gör jag det utan tvekan.

henrikl skrev:
kan vara bra och ha en bottensug för att suga upp matrester och andra avföringsrester som malarna lämnar efter sig vid matning. Mer matning ger mer städning. Suger du upp resterna på morgonen efter matning så krävs det inte mer vattenbyte än normalt. Fast det är valfritt om man gillar att storstäda eller småstäda.

Finns det en botten sug som du rekommenderar? funderar på att byta pump/inne filter så om ni har någon sort som ni rekommenderar skriv på ;)
#26 - 27 juni 2013 15:01
mrfisken skrev:
Men kan de leka vid denna storlek som de är? Hanen har ju inte än den stora skägget som jag fick bild på. Om det får dem att leka alltså mata varje dag så gör jag det utan tvekan.

Finns det en botten sug som du rekommenderar? funderar på att byta pump/inne filter så om ni har någon sort som ni rekommenderar skriv på ;)

Jag använder en hävert i plast för 39 kr att suga upp smuts med. Man kan ha det man vill.
#27 - 27 juni 2013 17:17
Jättesvårt att säga exakt när dom är könsmogna, men de växer snabbare med mat varje dag och börjar förmodligen leka så snart de är könsmogna om de får ordentligt med mat. Det är svårt för en människa att se när de är redo för lek. Men vägen dit lär gå snabbare med mat varje dag.
#28 - 27 juni 2013 17:45
mrfisken skrev:

Tålamod ;) :) det kommer sen önskar du att de slutar för det tenderar att blir mycket yngel om man sköter karet rätt :)
#29 - 27 juni 2013 21:36
tack för svaren ska kolla på en sån botten sug när jag är i djuraffären.
Hur många alg tabletter ska jag ge dem ungefär per dag? De är 5 Ancistrusar.
#30 - 28 juni 2013 21:08
Det beror väl på vad det är för tabletter. Finns väldigt många mal/algtabletter i olika sorter och storlekar så det kan vara svårt att råda när man inte vet vad det är för sort. :) Så vilket märke och vad heter dina tabletter?
#31 - 28 juni 2013 21:19
Alg tabletterna heter : vitakraft premium plant chips
#32 - 17 januari 2016 21:12
Läser inlägg om hur man skall få yngel på malar, det står bl.a. mata varje dag. Räknar ni då bort fiskmaten och menar bara mal tabletter eller är det allt foder som räknas. Mina ancistrus äter fiskmat, varenda gång jag ger tabletter är det någon firre som äter upp tabletten inom någon sekund, så det känns bortkastat att lägga i tabletter. Jag vill gärna ha yngel på mal men det vill sig inte. Har två ancistrus och en golden (antar att det är en gul ancistrus, den är extremt skygg så jag vet knappt hur den ser ut!)

Annons