Papegojfisk och infertilitet

#1 - 16 oktober 2003 10:54
Hej!

Jag har hört att papegojfiskar är infertila, stämmer det?

MVH Rebecca
#2 - 16 oktober 2003 11:28
Hej

Ja, de flesta är nog sterila, tack och lov. De är nog för muterade och missbildade för att moder natur ska godkänna dem. Det påstås att de börjar få fram fertila exemplar nu, antagligen genom att de korsar de få fertila exemplaren med den friska ursprungsvarianten.

MVH Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 oktober 2003 12:33
Jag har hört att papegojfiskar är infertila, stämmer det?

Det stämmer inte alls och de har odlats ända sedan de introducerades på marknaden - däremot är de ganska svårlekta (behöver bli stora) och har framförallt svårt att klara av ta hand om sin avkomma.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 16 oktober 2003 13:51
Håller med Micke i detta.
Det finns som sagt alltid "olika grader av helvetet". Alla papegojfiskar är svårt missbildade, med vissa är värre än andra. Det är bara ett faktum. Och vissa är helt enkelt fysiskt oförmögna att kunna applicera ägg mot ett underlag, och vissa klarar inte att avge mjölke på ett effektivt sätt. Dessutom är nog hela signalsystemet mellan fiskarna mer eller mindre kaputt. Detta beroende på att fenor inte finns där de ska och att kroppsformen inte möjliggör ett normalt lekbeteende.

Sterilitet är omvittnat av flera personer på nätet. Om det kan bevisas på ett trovärdigt sätt vet jag inte, men det förefaller ändå troligt att många individer är sterila med tanke på det sätt dessa fiskar "produceras" (notera att jag inte använder ordet, "avlas fram")

Mvh/ Per
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 oktober 2003 14:16
Detta med att de skulle vara infertila är en "råttan i pizzan" myt som med förkärlek sprids via internet.
Jag har sett flera exempel på framgångsrik odling av "papegojciklider" - att så få trots allt lyckas beror snarare på att de hålls på fel sätt och att de är dåliga på att ta hand om sin egen avkomma. Detta har de dock gemensamt med många andra fiskarter - många (däribland jag själv) har påstått att detta oftast beror på inavel. Detta punkterades dock effektivt av professor Sverre Sjölander under ett föredrag som menade att den absolut viktigaste orsaken till att fiskar inte tar hand om sin avkomma på rätt sätt är att man håller dom fel.
Att korsningar i sig skulle vara fertila är också en gammal myt, tvärtom så är det t.o.m. så att korsningar är mer lättlekta än andra fiskar (tyvärr).

Av ovanstående skall inte utläsas att jag gillar korsningar eller t.ex. papegojfiskar med inte desto mindre så bör man hålla sig till verkligheten och inte sprida myter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons