Hej!!
Jag har två papegojfiskar i mitt akvarium.
Tycker att det är en rolig och vacker fisk.
Visste inte att det var en "hybrid" när jag köpte dem.
Vad är eran inställning till denna art???
Jag tror att nå´n har fått missbildade exemplar i inavlade kullar av Amphilophus labiatus/citrinellum, och trott att det gick att tjäna pengar på att marknadsföra dem som en ny art, och tyvärr fått rätt. Jag har sett zebraciklider och en stor påfågelsciklid med samma form, det vill säga kort kropp, insjunken panna, och plutmun. Troligtvis också kraftigt inavlade.
Uppfattningen att papegojcikliden skulle vara en korsning känns som en kvarleva från tiden då den påstods vara en korsning mellan en ciklid och guldfisk. När folk äntligen övertygades om att det var omöjligt, byttes guldfisken ut mot hantelciklid, eller nå´t liknande.
En ganska vanlig mutation som mycket påminner om "papegojciklid" kallas mopsskalle. Jag har t.o.m. sett gäddor med mopsskalle (de är inte vackra de heller).Påfågelscikliden jag såg verkade helt klart lida av samma mutation som papegojcikliderna, men en renrasig påfågel var det, det syntes.
Det är nog tillochmed så att mycket få korsningar ser särskilt onormala ut. Personligen tror jag inte vare sig papegojcikliden eller flowerhornen är hybrider, bara urvalsodlade citrinellum och trimac.De flesta korsningar ser helt normala ut.
Vad skulle hända tror du om 90% av alla fiskar i affärerna var hybrider? Då skulle akvaristik inte längre vara en studie av det vilda utan en tragisk studie av människans patetiska lust att anpassa allt till sig själva.
Vad skulle hända tror du om 90% av alla fiskar i affärerna var hybrider? Då skulle akvaristik inte längre vara en studie av det vilda utan en tragisk studie av människans patetiska lust att anpassa allt till sig själva.
Det blir en sorgsen dag den dagen då man anses ha "speciella intressen" för att man håller på med fiskar som faktiskt finns i naturen...
You'd be surprised.Ursprungligen skickat av Zaphi
Azur: Det är ingen som tror att det du skriver här är någon annans åsikt :-)