Papegojciklider m. Svarta fläckar ??

#1 - 20 oktober 2006 09:45
Har köpt 2 papegojciklider, och den ena hade redan då 2 svarta fläckar på huvudet som har börjat blekna. Men nu har den andra fått likadant , både på fenor och huvudet. Och det blir bara mer och mer..
Är det nån sjukdom eller är det något som dom kan få ?? :confused:

Dom verkar inte må dåligt av det iallafall.. Men tänkte om det är något som man måste göra något åt ??
#2 - 20 oktober 2006 09:47
hmm jag har läst nånstans att det kan vara pigmentfläckar, eller nåt sånt. prova att söka i forumet..
#3 - 20 oktober 2006 09:52
okej.. har provat att söka.. men hittar inte något .. söker antagligen påfel saker.. :P något tips på vad man kan söka på ??
#4 - 20 oktober 2006 10:09
Vad använder du för mat!!???
Många fiskar kan få dessa pigmentfläckar av att det är för mycket spirulina i maten!!
Fast å andra sidan så e papegojfisken svart grå spm liten och färjar sedan ut och blir röd.. så prova med en annan mat!! men mindre spirulina eller ett som inte är lika kraftigt!!
// Miguel
#5 - 20 oktober 2006 10:25
jag har nått ciklidfoder som är formade som små pellets..har haft den till mina förra papegojor , fast dom har varit vuxna.. ska kolla om det står nå på maten :)
#6 - 20 oktober 2006 10:41
ett bra foder är aqua-nature fischfood..
är pellets eller granulat..
finns som basic... eller excel..
excel är ett färgfoder men inte basic..
så om du blandar dessa så kan du mata som vanligt.. så bör de svarat fläckarna försvinna..
Om inte din zoohandel har dessa så kan du säga att det är grosissten simontorp som har dom..
// Miguel

Annons