Papegojciklider

#1 - 16 juni 2007 14:53
Var i affären idag och såg ett gäng väldigt fina papegoj ciklider och dom sa att dom gick bra med blå delfinciklid,stämmer det?Det kan väl funka eftersom delfinerna inte är särskilt aggresiva:)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 juni 2007 14:54
Men papegojorna kan bli rätt aggressiva när de skall leka - så jag tycker nog inte att de skall hållas ihop.
#3 - 16 juni 2007 20:09
papegojciklid

Men leker dom lätt? om dom inte leker tror du det hade gått bra då?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 juni 2007 20:10
Peean skrev:
Men leker dom lätt? om dom inte leker tror du det hade gått bra då?

Dom leker lätt men är usla på att dra fram sina kullar
#5 - 16 juni 2007 20:28
Jag har hört att de inte finns naturligt och att de inte kan leka, ganska fel alltså=)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 juni 2007 20:30
pita skrev:
Jag har hört att de inte finns naturligt och att de inte kan leka, ganska fel alltså=)

Rätt och fel. De finns inte naturligt men de kan leka
Guest
#7 - 17 juni 2007 00:14
SANT för sa de att de ar sterila men det är dom inte men enligt mig duger dom bara som foder
Maffia666
#8 - 17 juni 2007 12:00
Lutt skrev:
SANT för sa de att de ar sterila men det är dom inte men enligt mig duger dom bara som foder

Hur smakar dom? Steker,kokar du eller röker du dom?
MVH maffia666
Guest
#9 - 17 juni 2007 12:17
Maffia666 skrev:
Hur smakar dom? Steker,kokar du eller röker du dom?

MVH maffia666

hehe nja det är inte jag som skall matas finns flera munnar att mätta. numera säljs väl även färginjicerad fisk i sverige?
#10 - 17 juni 2007 12:32
Ni har nog missuppfattat det hela .Papegojciklid och papegojfisk e inte samma fisk.Papegojfisken är den hårt framavlade sorten som jag anser vara djurplågeri i hög nivå.Sen så har ni hoplarcus psittacus (om jag nu stavar rätt) som heter papegojciklid som finns i amazonas men e tyvärr dock ganska sällsynt i butikerna och sägs vara väldigt svår att få lek på...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 juni 2007 12:43
Edlund skrev:
Ni har nog missuppfattat det hela .Papegojciklid och papegojfisk e inte samma fisk.Papegojfisken är den hårt framavlade sorten som jag anser vara djurplågeri i hög nivå.Sen så har ni hoplarcus psittacus (om jag nu stavar rätt) som heter papegojciklid som finns i amazonas men e tyvärr dock ganska sällsynt i butikerna och sägs vara väldigt svår att få lek på...

Papegojfisk lever i saltvatten...........
Den fisk som antagligen avses är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845 och den kallas både för papegojciklid och för papegojfisk

Varken den eller vissa andra framavlade fiskar som t.ex. flowerhorn faller mig i smaken och jag skulle inte få för mig att hålla dom i mina akvarium.
Dock så är det inte för någon av dom knappast fråga om djurplågeri. Djurplågeri blir det om man håller dom för trångt, har en felaktig inredning, missköter vattenbyten etc.
#12 - 17 juni 2007 12:51
Papegojfisk lever i saltvatten...........

Den fisk som antagligen avses är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845 och den kallas både för papegojciklid och för papegojfisk

Varken den eller vissa andra framavlade fiskar som t.ex. flowerhorn faller mig i smaken och jag skulle inte få för mig att hålla dom i mina akvarium.

Dock så är det inte för någon av dom knappast fråga om djurplågeri. Djurplågeri blir det om man håller dom för trångt, har en felaktig inredning, missköter vattenbyten etc.

Man klipper dom ofta i nacken før att dom ska få den "roliga" formen och færger dom så dom ska få "fina" færger. Tycker du inte det ær djurplågeri?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 juni 2007 13:09
Kjaer skrev:
Man klipper dom ofta i nacken før att dom ska få den "roliga" formen och færger dom så dom ska få "fina" færger. Tycker du inte det ær djurplågeri?

Jag har aldrig hört talas om att man skulle klippa dom i nacken - skulle man för övrigt göra det så skulle väl ryggraden gå av och de skulle dö omedelbums. Den "roliga" formen har sannolikt uppstått som en naturlig mutation av någon Cichlasoma och sedan har man valt att odla vidare på detta. Det har faktiskt hänt att det uppstått liknande mutationer i mina akvarier på helt andra arter (jag har dock avlivat dessa och inte odlat vidare på dom) så det är faktiskt inte allt för ovanligt ens på yngel efter vildfångad fisk.
Jag anser att det är omoraliskt, oetiskt och oseriöst att sälja färgade fiskar och tar starkt avstånd från detta. Många papegojciklider (dock inte de vanligaste röda) är också färgade och det är fel, men det är knappast djurplågeri.
Maffia666
#14 - 17 juni 2007 13:20
Lutt skrev:
hehe nja det är inte jag som skall matas finns flera munnar att mätta. numera säljs väl även färginjicerad fisk i sverige?

Hahaha jag vet skulle bara driva lite med dig!!

Annons