Papegojciklid Svarta Prickar

#1 - 20 februari 2008 00:12
Vet att någon redan har skrivit om detta, men denne fick inget svar. Så hoppas på bättre hjälp.

Fick i alla hjärtansdag present bl.a. en papegojciklid, denne hade då en svart fläck på ca 1cm längst ut på bakfennan. Blev orolig så började granska honom väldigt noga. Nu har han fått flera små svarta prickar längst bak på själva kroppen (som en rad en bit från hans undersida och upp mot hans rygg).

Han stryker sig ofta på bottnen, rötter och stenar, Men han är lika livlig & glupsk som när jag fick honom. & han är helst så nära en som möjligt, sitter man brevid eller står och kollar in i akvariumet så är han där och ska kolla in en tills man gått.

Han är med med flera andra arter så molly, öronål & silverhaj m.fl. men endast han som har dessa fläckar.

Vad är detta? Vanliga pygmentförändringar? Sjukdomn? Fel foder? Fel på vattnet?

Han som dom andra fiskarna får: räkor, röda mygglarver & Color flingfoder.

Vädligt Tacksamm för svar snarast.

MVH
#2 - 27 februari 2008 22:42
Tacksamm om någon kunde svara på denna fråga
#3 - 27 februari 2008 22:47
detta är rätt naturligt och troligtvis kommer när fisken saknar något .
Om vatten värden är okej så kanske kan det vara vatten temp . Mina gillar runt 27 grader .
Hur stort akvarium ?
Vatten värde ?

Har den nånstans att gömma sig ?
#4 - 27 februari 2008 22:51
detta är rätt naturligt och troligtvis kommer när fisken saknar något .

Om vatten värden är okej så kanske kan det vara vatten temp . Mina gillar runt 27 grader .

Hur stort akvarium ?

Vatten värde ?

Har den nånstans att gömma sig ?

450L
Den är rätt liten fortfarande ca 8cm lång .
Har flera gömställen. Är vill alltid va framme där man är.
Temp är 25.5 grader.

Beror det på vatten byte ? Men byter kanske en gång i veckan..
Har hänt nån få gång att jag bytat efter en & en halv vecka .
#5 - 27 februari 2008 22:54
om det är möjligt så skulle jag höja tempen åtminstånde till 26.5 .
Sen avvakta .
kolla också vattenvärden !
kom på en sak också finns det nån fisk som mobbar den ?
#6 - 27 februari 2008 23:02
Okej.

Saken är den att jag bara har en (tyvärr).
Men ska köpa en till snarast möjligt då jag får reda på att denna "art" är en par fisk.

Ska kolla värdena, har andra olika sorters fiskar, men denna är för sig själv för den inte vill ha någon allt för nära in på, förutom när det gäller en av mina molly som den verkar gilla.
#7 - 27 februari 2008 23:10
Okej =)
Lite svårt bara att veta vad det är för en kille /tjej svårt att skilja åt =(
Själv har jag fyra 2 st ca 10 cm och 2 på ca 5-6 cm
De är bara så underbara. mina får ibland prickar på slutet av veckan typ lördag och då på söndagar bytar jag vatten och sen är prickar borta =)

Det är en mycket inteligent fisk som man kan klappa sen när den är van vid en . mina är lite skygga för min man =)
men inte för mig nej , då jag matar de med all gottis =)

måndag : räkmix
tisdag :pellets
onsdag : röda mygg larver
trosdag: en annan pellets
fredag : flingor
lördag:tubifex torkad- vegetarisk fling
söndag -fasta =)
#8 - 27 februari 2008 23:20
Okej. Tack för tipsen då jag är rätt ny inom detta, så tar tacksamt emot all hjälp och tips jag kan få :) Blev så orolig då jag så att den fått ytterligare svarta prickar, då jag fått honom/henne när den redan hade en svart fläck.
Blev rädd att den hade fått någon form av sjukdom.

Jag kan ju säga att den lilla filuren har satt spår i mitt hjärta.
Den fiska jag gillar mest av dom jag har, sedan kommer väll öronålarna som har sin egna lilla charm..

Men mitt nya "projekt" är självfallet att skaffa en partner till min lilla papegojciklid [:o]

Vet att folk inte tycker man ska införskaffa sig denna fisk, men fick ju en och då tycker jag det är synd att den ska va själv.

Funderar på att göra ett nytt försök med att ta en bild på den, ta med det till butiken där jag köpte honom/henne och be att få en av motsatta könet, då jag vet att dom finns kvar.
#9 - 27 februari 2008 23:27
Tror knappt att de i butiken vet vilken kön den har =) det är väldigt svårt dock inte omöjligt .
Denna "art" är väldigt omstrid då den är en hybrid . En framavlad liten fin filur =)

Men bli inte skrämd =)
De älskar jag
#10 - 19 mars 2008 20:01
Har inför skaffat ännu en papegoj ciklid.
Har haft den i ca 1 vecka. Den fick några svarta fläckar, som efter varje dag spridit sig =/
Min mal på ca 20cm såg ut att ha damm på sin rygg fena, dagen efter så såg den biten ut på fenan, men tror att den eller dom blivit sjuka.

Min el har varit av 5timmar i streck, två dagar sen förra veckan..
Kan de va det som har gjort att dom fått de?
Som sagt så har jag två papegoj ciklid, men endast den ena som har fått dessa fläckar som sprider sig.

Vad ska jag göra?
#11 - 28 november 2008 13:32
Tack så mycket Nelly.trott
Jag hade en papegoj ciklid i mitt 100 liters akvarium och den mådde jätte bra.
Men så köpte jag ett 200 litersakvarium och fick med ett par ciklider till.
Kollade vattnet som var bra med ph och allt annat. Men han har fått svarta fläckar. Har testat med att byta foder.
Och nu har jag plockat ut de andra cikliderna som jag tror kan ha jäklats med honom.
Tror du att jag måste byta vatten också? Det var en vecka sedan de fick nytt vatten.
Hur många papigoj ciklider tor du att jag kan ha i mitt akvarrium?
#12 - 28 november 2008 21:55
EvaLotta skrev:
Hur många papigoj ciklider tor du att jag kan ha i mitt akvarrium?

De härstammar från stora (drygt 30 cm) och aggressiva centralamerikanska ciklider, och de största jag har sett var nog närmare 30 cm, så förmodligen är akvarier på 300 liter och mer att föredra.
#13 - 28 november 2008 22:16
Har 4st fullvuxna i ett 300 och kommer att införskaffa minst ett 600 liters så dom får en chans att sträcka ut sig lite, matar med hikari tropical algae wafers samt koi pellets, har totalt över 13 liters filtermedia med en nominell cirkulationshastighet på 4 600 liter i timmen då dom äter och skiter som afrikanska elefanter.
#14 - 30 november 2008 13:25
Okej Tack!
Får kanske köpa större så småningom.
Jag kan berätta att jag bytte ut ca 30 liter vatten. Det funkade bättre de flesta fläckarna har försvunnit. Idag fick de daggmask till mat. Hoppas att det är bra foder. De får daggmask en gång i veckan. Om inte fläckarna försvinner ska jag byta ut mer vatten. Jag tror att den reagerade på att jag hade i ektozon salt när jag bytte akvarium. Pappigoj mådde som bäst i akvariet där jag inte hade i något, bara naturliga bakterier. Gjorde bara rent botten när den blev riktigt skitig.

Annons