Papegojciklid som inte växer

#1 - 18 oktober 2008 10:48
Hej nu har min flickvänn haft sin papegojciklid i snart ett år och den har växt kanske 1-2 cm.

i början bodde den i ett 250 l akvarium med sin "fru". Hon dog efter kanske 2 månader. Vet inte vad detta berode på, vi antog att det var för att de är en så avlad art och att något litet fel på vattnet sänkte henne.

Han bodde kvar i samma akvarium 2-3 månader till. men när han inte växte så flyttade vi honom till flickvännens 100 l akvarium där han bor och ser ut att må bra och är pigg.

Men han är fortfarande ca 9 cm? Vad beror detta på? kan det vara att han inte har en fru eller liknade?

Tacksam för svar. Joakim.
#2 - 18 oktober 2008 10:59
Kan vara så att den stannat i växten för den har ett sånt litet akvarium än vad den egentligen behövt, så den har "anpassat sig".

Såna krymplingar mår inte så bra, och dör efter ett tag av att deras kropp anpassat sig, men inälvorna fortsatte växa tills det tryckt på och den kvävs helt enkelt.
#3 - 18 oktober 2008 11:11
JojjeN skrev:
Kan vara så att den stannat i växten för den har ett sånt litet akvarium än vad den egentligen behövt, så den har "anpassat sig".

Såna krymplingar mår inte så bra, och dör efter ett tag av att deras kropp anpassat sig, men inälvorna fortsatte växa tills det tryckt på och den kvävs helt enkelt.

jo jag veta t detta brukar hännda. mend en verkar va så jädrans pigg! mycket piggare än vad han var i mitt 250 liters. så vet inte mat glad är han iaf!
#4 - 18 oktober 2008 11:43
Han är glad tills han kvävs antagligen, ännu känner han det nog inte.
#5 - 18 oktober 2008 15:49
Okej men om han får flytta till ett större akvarium kommer han växa?

Det kan inte bero på att de är så passa avlade så det har blivit så i generna, ett genfel.
#6 - 18 oktober 2008 15:58
Okej men om han får flytta till ett större akvarium kommer han växa?

Det kan inte bero på att de är så passa avlade så det har blivit så i generna, ett genfel.

Kanske, de är ju som sagt hårt avlade, men har man dem i ett för litet akvarium så vet man ju inte om det är därför de inte växer. De härstammar trots allt från stora (drygt 30 cm) och aggressiva ciklider, och behöver nog en del utrymme. Har sett exemplar på närmare 30 cm.
#7 - 18 oktober 2008 16:59
Micke_A skrev:
De härstammar trots allt från stora (drygt 30 cm) och aggressiva ciklider, och behöver nog en del utrymme. Har sett exemplar på närmare 30 cm.

Någon som vet vad det för avelsmaterial i papegojcikliderna då dom skilljer sig åt med olika kroppsform,färg och kroppsteckning?
#8 - 18 oktober 2008 17:11
Någon som vet vad det för avelsmaterial i papegojcikliderna då dom skilljer sig åt med olika kroppsform,färg och kroppsteckning?

Att kroppsformen skiljer sig mellan olika individer beror nog mest på att olika individer har olika stor grad av missbildningen. Har t.ex sett ungdjur i en affär där de flesta såg ut som "normala" (det vill säga onormala) papegojciklider, medan några såg ut mer som normala ciklider, med längre kropp, och normal huvudform. Ursprunget är förmodligen Amphilophus labiatus/citrinellum. Har även sett små zebraciklider med samma missbildning.

Att färgerna skiljer sig beror nog på att just Ampilophus labiatus/citrinellum kan variera en del i färg, från vita, gula, röda, med eller utan svarta teckningar, eller randiga (Barred Midas kallas den randiga varianten av citrinellum). De gröna, blå, lila och andra skumma färger man kan se, är däremot färgade på konstgjord väg.
#9 - 18 oktober 2008 17:25
Tack för svaret Micke_A
#10 - 25 oktober 2008 01:13
Undrar faktiskt samma sak. Har två stycken i ett 420L, den ena växer konstan hela tiden, medans den andre (som verkar va den dominante) inte växt något alls. Så nu är den den som växer nästan dubbelt så stor som den andre..

Köpte dem i samma djur affär där de hade gått tillsammans ett tag.

Varför växer den ena inte?
Kan man ge den någon näring eller något liknande så att den börjar växa?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 oktober 2008 07:30
Varför den inte växer är svårt att svara på - den går ju i ett väldigt litet akvarium vilket säkert påverkar, det är säkert inte så kul att vara ensam vilket säkert påverkar. Den går kanske ihop med andra som är snabbare på maten etc. etc.

Sedan kan det alltid finnas exemplar som stannar i växten - detta gäller för alla fiskarter och har inget att göra med om det är en avelsform eller naturform (även människor kan faktiskt variera rätt mycket i storlek).

Har du något bevis för detta - jag tycker uppriktigt sagt att det låter som rent nonsens som du har hittat på.
#12 - 26 oktober 2008 19:22
Micke_A skrev:
Har även sett små zebraciklider med samma missbildning.

Ja fy, jag med - albinovarianter dessutom. Så vidrigt fula fiskar... människan är verkligen inte kry i huvudet många gånger.

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 26 oktober 2008 19:36
Ja fy, jag med - albinovarianter dessutom. Så vidrigt fula fiskar... människan är verkligen inte kry i huvudet många gånger.

//C

Smak är något personligt och att klanka ner på andras smak tycker jag bara är löjligt och säger mer om en själv än om den man förlöjligar.
#14 - 26 oktober 2008 19:50

//C

Har även sett en vuxen påfågelsciklid med samma missbildning. Se´n diskussionen om smak, att laborera med levande varelser, för att skapa "monster" att tjäna pengar på, om djuren ifråga blir fysiskt lidande, tycker jag inte handlar så mycket om smak, utan om brist på sunt förnuft, och respekt för levande varelser. Obs, detta är inte kritik mot dem som köper dem (även om man ju inte borde stödja den hanteringen), utan mot dem som har "skapat" dem, i krasst ekonomiska syften, utan att ha djurens bästa i åtanke. Ett exempel utanför fiskvärlden är katten som inte kunde räta på frambenen, som en kvinna i USA försökte få godkänd som ras, men det var tydligen för magstarkt t.o.m för amerikanerna om jag förstått rätt. Bulldogar, mopsar, och de mest extrema perserkatterna, är andra exempel på djur som mer eller mindre är krymplingar på grund av människan.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 26 oktober 2008 20:23
Micke_A skrev:
Har även sett en vuxen påfågelsciklid med samma missbildning. Se´n diskussionen om smak, att laborera med levande varelser, för att skapa "monster" att tjäna pengar på, om djuren ifråga blir fysiskt lidande, tycker jag inte handlar så mycket om smak, utan om brist på sunt förnuft, och respekt för levande varelser. Obs, detta är inte kritik mot dem som köper dem (även om man ju inte borde stödja den hanteringen), utan mot dem som har "skapat" dem, i krasst ekonomiska syften, utan att ha djurens bästa i åtanke. Ett exempel utanför fiskvärlden är katten som inte kunde räta på frambenen, som en kvinna i USA försökte få godkänd som ras, men det var tydligen för magstarkt t.o.m för amerikanerna om jag förstått rätt. Bulldogar, mopsar, och de mest extrema perserkatterna, är andra exempel på djur som mer eller mindre är krymplingar på grund av människan.

Nja, alla avelsformer är ju i så fall "fysiskt lidande" om man jämför med ursprungsformen. Katten du håller i din famn, samtliga hundraser är ju t.ex. gravt förändrade gentemot naturformen, crystal red-räkor etc. etc.
#16 - 26 oktober 2008 20:31
Men de flesta framavlade fiskar, och hund och kattraser är inte fysiskt handikappade, utan kan röra sig och fungera fullt normalt. En så kallad peke face perser har betydligt större fysiska problem än vad Kajsa på min bild hade.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 26 oktober 2008 21:01
Micke_A skrev:
Men de flesta framavlade fiskar, och hund och kattraser är inte fysiskt handikappade, utan kan röra sig och fungera fullt normalt.

Det kan även en papegojfisken. Det är nog egentligen betydligt mindre skillnad mellan en papegojciklid än t.ex. en vanlig citrinellum än vad det är mellan en tax och en varg.

Annons