Papegojciklid(hybrid) lek

#1 - 30 oktober 2010 20:44
Jag har studerat mina papegojor ett tag (ca 2 veckor) och dom har plockat och grävt och putsat lite överallt i karet , och även varit i en grotta och plockat ut sten och bitit sönder växterna som varit i närheten.[:o]

Idag så såg jag ingen papegoja och dom syns ju alltid:confused: upptäckte då att dom var i grottan och försökte få ut en praktbotia som inte ville maka på sig, såg efter ett tag att honan var vänd upp och ned i grottan så jag antar att hon satte ägg i taket:) dom har hållt på där hela kvällen så det ska bli spännande att se om det blir något eller inte.

Har även sett typ rör sticka ut på båda fiskarna.

Har någon erfarenhet av lek på papegojor:confused: berätta gärna lite om hur det gick isåfall:)
[ATTACH]38680[/ATTACH]
[ATTACH]38681[/ATTACH]hanen
[ATTACH]38682[/ATTACH]honan
[ATTACH]38683[/ATTACH]
[ATTACH]38684[/ATTACH]
#2 - 30 oktober 2010 21:49
Har båda fiskarna lika stora rör som sticker ut?
#3 - 30 oktober 2010 21:55
Nej den stora av dom (honan) har mycket större rör och rundare än den andra(men hon är också mycket större än han är). Trodde först en bajs hade fastnat imorse[:o]
#4 - 10 november 2010 19:00
Rören du ser kallas genitalpapiller och används till äggläggning och befruktning. Papegojjfiskar är som de flesta ciklider vid lek, arga och revirförsvarande. Får du yngel bör du skriva en artikel om det för 99% av papegojj hanarna är sterila. Vill du ha yngel från en papegojjfisk rekommenderar jag att du parar ihop en hona med en Flowerhorn, de finns att beställa från akvarieteknik just för runt 120-150 spänn. Denna kombination kan resultera i mycket attraktiva fiskar.
#5 - 25 november 2010 08:29
Dom struntade i äggen dagen efter det var väll för många gäster där inne som dom inte lyckades hålla ute, yngel är jag inte ute efter egentligen men jag tycker det är kul att dom får ha lite naturlit beteende att leka.
Men jag ska ha detta i tankarna med flowerhorn om jag skulle få ett ryck att försöka odla.
#6 - 28 november 2010 18:13
Och är du intresserad av att diskutera flowerhorns och andra hybrider är du välkommen till MFKsweden.se. Där har vi en tråd angående dessa härliga akvristiska bastarder.
#7 - 28 november 2010 20:54
Ska ha detta i minnet.

Annons